Huumausaineet, laillistaminen, kieltolaki, what?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Franss
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän kielletä sauna, avanto, extreme urheilu jne. kun kaikilla niillä tehdään samaa kuin monella päihteellä.
Saunominen ja avanto ei vaikuta ihmisen toimintakykyyn esim. liikenteessä tai tarkkuutta vaativassa työssä. Voikohan niistä tulla psykoosi? Extreme-urheilu on käyttäjälleen usein vahingollista, mutta ilman esim. tekniikkasukellusta, olisi moni paikka ihmiseltä jäänyt kokematta ja dokumentoimatta 🤔
 
Trolololooo 😂 Päihteitä toki kannattaakin vetää ennen rattiin hyppäämistä tai duuniin lähtöä.
Tottakai jos on rankka tai ahdistava työ. Autoilukin voi olla stressaavaa, kun on pahoja reikiä tiessä. Löytyy paljon hyviä tekosyitä käyttää päihteitä em. asioissa.

Sauna on mukava päihde töissä. Käydään duuniporukalla usein!
 
Saunominen ja avanto ei vaikuta ihmisen toimintakykyyn esim. liikenteessä tai tarkkuutta vaativassa työssä. Voikohan niistä tulla psykoosi? Extreme-urheilu on käyttäjälleen usein vahingollista, mutta ilman esim. tekniikkasukellusta, olisi moni paikka ihmiseltä jäänyt kokematta ja dokumentoimatta 🤔
Käsittääkseni ei edelleenkään ole oikein kunnon tutkimuksia, ajautuuko psykooseille herkemmät ihmiset käyttämään päihteitä ("hoitamaan" itse mt-ongelmiaan), josta johtuen psykoosi laukeaa aineita käyttäessä vai onko se psykoosi ainoastaan aineiden aiheuttama täysin terveissä aivoissa.

Psykoosi on siitä omituinen juttu, että sen voi laukaista vaikka esim. synnytys naiselle, ns lapsivuodepsykoosi. Harvinainen tosin, mutta mahdollinen.
 
Jotenkin tuntuu oudolta, että kansalainen muuttuu rikolliseksi jos haluaa tutkia/laajentaa omaa "tietoisuuttaan" substanssien avulla, tai nostaa välittäjäainetasojaan jollain "aineella".
Eiköhän kielletä sauna, avanto, extreme urheilu jne. kun kaikilla niillä tehdään samaa kuin monella päihteellä.

Kuka on rikoksen uhri jos Pentti polttaa illalla savut ja sen vuoksi on vähän parempi fiilis, ruoka maistuu paremmalta ja ehkä nukkuukin stressaavan viikon jälkeen paremmin? Tai käyttää ketamiinia hoitaakseen lääkeresistenttiä masistaan?
Urheilu antaa vitusti, ja ottaa hyvin vähän. Aika nice asia muodostaa ''riippuvuudeks''. Ellet oo parkouraaja, & pudottaudu kuolemaas. Tunnen ton Pentin, & hän edustaa mun kokemuksella vähemmistöä. Pentti on täysin normaali rekkakuski, vakaa osa yhdyskuntaa & niin edespäin. Ei voi puhua ongelmakäytöstä hänen kohallaan, joka on se olennainen tekijä. Funktioi normisti, eikä istu kiellekkeen reunalla. Melkeenpä ainoo päihteitä järkevästi käyttävä(itteni lisäks), ketä oon koskaan tavannut. Oon tietenki vain yksi ihminen. Pilveä varsinki silti monet vähättelee, mut tiiän itekki kourallisen ihmisiä, jotka käytännössä tuhonnu aivonsa tolla harmittomalla kasvilla. Täysin peruuttamattomalta vaikuttavaa vahinkoa, mitä en joskus kyllä ois uskonu tolla saavan aikaan.

Psykoosikeissejä tulee nopeesti laskettuna mieleen 3kpl, ja noi on kyllä hyvin traagisia tapauksia. Traagisia, ja itelle hyvin tieteellisesti kiinnostavia, koska niin outo ilmiö. 2 noista käy aina vähän väliä latautumassa jossain. Ovat ns. läsnä elämässä, mut pää ku on kerran tuhottu, ni en kyllä nää kauheen valoista tulevaisuutta heille, vaan jonkun sortin ikuisen noidankehän. Yks noista oli parhaita kavereita, jonka elämään ei päihteet liittyny yhtään mitenkään. Sit vähän masentu, ahistu ties mistä, eristäyty himaansa, & poltteli vaan YHEN kesän pössyä joka päivä. Pelkällä luonnontuotteella tuhos ittensä täysin. Toi ihminen kommunikoi ton jäljiltä, vähän ku joku muistisairas vanhus. Mielialahäiriöö pulppus pintaan toisella noista, ja jälleen hyvin lyhyen pössyttelymaratoonin vuoks. kolmannella psykoosit sun muut 100 diagnoosia hommattu sit jo paljon muullaki ku pössyllä, & hyvin mittava kalluilu taustalla. En tiiä miks kerroin nää tähän. Varmaan koska harmittaa. Saatan ite vetää muutaman kerran pössyä vuoteen jos sitä jossain tarjolla on, mut täytyy kyl sanoo et tohon liittyy ihan kiitettävästi pelkoa itelle. Selkeesti ihan hirveetä myrkkyä joillekin, mistä hippimäinen chillailu kaukana.

Henk. koht en oo ikinä edes alkoholia juonu sen vuoks, että tulis parempi mieli. Täysin vieras logiikka itelle jopa. Ei toimi. Normalisoidut, ja mikään ei oo muuttunu. C-luokan viihdettä se on aina ollu itelle.
 
Ei taida saada, mutta Suomessa hoitomuotona jo käytössä, joka on helvetin hieno asia.

Yle Areena Räjäytyskuva podcast : K2, J6: Ketamiini ja masennus

Ketamiini-infuusio ja nenäsumutteena annosteltava esketamiini ovat Suomessa käypää hoitoa vaikeaan, hoitoresistenttiin masennukseen. Vaikutus on nopea, mutta lyhytkestoinen eikä pitkäaikaisesta hoidosta ole vielä riittävästi luotettavaa tutkimusta.
Itselläni on ketamiini-infuusio mainittu hoitosuunnitelmassa, mutta en ole halunnut kokeilla sitä, koska lääkkeettömiäkin, itselläni hyvin toimivia hoitokeinoja - on kunhan niihin vaan pääsisi.

Ihmisenä, joka sairauden vuoksi on joutunut ajoittain syömään ns pameja ja neuroleptejä, en ihan ymmärrä, miksi joku haluaa "laajentaa tietoisuuttaan" tai "itse vähän hoidella itseään" alkoholilla tai lääke- ja huumevalmisteilla. Tai siis ymmärrän sen, että halutaan chillailla, saada kiksejä ja sitten siitä seuraa riippuvuus. Tai itketään, kun on niin paha olo nyyh nyyh, ostetaan jotain huumetta (kun mä en saa mistään apua ja kukaan ei ymmärrä mua nyyh nyyh) ja sitten on vielä pahempi olo.

Minulle riittää erinomaisesti tavallinen elämä. Jos elämä on niin tylsää, että viihteen vuoksi pitää ryypätä tai niellä nappeja, niin elämälle pitäisi tehdä jotain - ei aivokemialle.
 
Yks noista oli parhaita kavereita, jonka elämään ei päihteet liittyny yhtään mitenkään. Sit vähän masentu, ahistu ties mistä, eristäyty himaansa, & poltteli vaan YHEN kesän pössyä joka päivä. Pelkällä luonnontuotteella tuhos ittensä täysin. Toi ihminen kommunikoi ton jäljiltä, vähän ku joku muistisairas vanhus.
"Vaan" yhen kesän pössyä joka päivä. Masentuneena ja ahdistuneena eristäytyneenä himassa. Nojoo, ei ihan perustapaus. Olisiko edes hengissä enää jos olisi kesän ajan vetänyt raivokännit päivittäin yksin kotona masennukseen ja ahdistukseen. Voi olla, mutta tuskin siitäkään ihan normaalina oltaisiin paluuta arkeen kesän päätteeksi tehty. Yhtään vähättelemättä mahdollisia kannabiksen haittoja, mutta onhan tuossa kaverilla ollut ihan toimiva resepti ikävään lopputulemaan.
 
"Vaan" yhen kesän pössyä joka päivä. Masentuneena ja ahdistuneena eristäytyneenä himassa. Nojoo, ei ihan perustapaus. Olisiko edes hengissä enää jos olisi kesän ajan vetänyt raivokännit päivittäin yksin kotona masennukseen ja ahdistukseen. Voi olla, mutta tuskin siitäkään ihan normaalina oltaisiin paluuta arkeen kesän päätteeksi tehty. Yhtään vähättelemättä mahdollisia kannabiksen haittoja, mutta onhan tuossa kaverilla ollut ihan toimiva resepti ikävään lopputulemaan.
Nojoo mä en tiiä näistä mitään, enkä varsinkaan minkälaiset annokset on paljon tai vähän. Yhen kesän aikana nuppi nurin ilman aiempaa taustaa tuntuu vaan extremeltä.
 
Nojoo mä en tiiä näistä mitään, enkä varsinkaan minkälaiset annokset on paljon tai vähän. Yhen kesän aikana nuppi nurin ilman aiempaa taustaa tuntuu vaan extremeltä.
Tuntuu joo ja kyllähän tollaset laittaa miettimään. Ei sillai että kannabista olisin käyttänyt tai käyttäisin vaikka apteekista saisi.
 
Käsittääkseni ei edelleenkään ole oikein kunnon tutkimuksia, ajautuuko psykooseille herkemmät ihmiset käyttämään päihteitä ("hoitamaan" itse mt-ongelmiaan), josta johtuen psykoosi laukeaa aineita käyttäessä vai onko se psykoosi ainoastaan aineiden aiheuttama täysin terveissä aivoissa.

Psykoosi on siitä omituinen juttu, että sen voi laukaista vaikka esim. synnytys naiselle, ns lapsivuodepsykoosi. Harvinainen tosin, mutta mahdollinen.
Moni toipunut alkoholisti on kertonut, että diagnooseja löytyy kaiken kirjavaa psykiatriselta puolelta. Kaksisuuntaista, masennusta jne... toivuttuaan kaikki nuo "sairaudet" ovat kadonneet. Tuota kautta asiaan tutustuneena, osa mielenterveysongelmista johtuu ainoastaan päihdeongelmista.

Esimerkkinä kuvitteellinen herra x, jonka vaimo on jättänyt liiallisen alkoholin käytön vuoksi. Vaimo oli nalkuttava akka(huomautteli alkoholin käytöstä). Ero tuli ja juomisen määrä kasvoi, koska yksi jarruttava tekijä oli poissa. Ystävät ja työyhteisö huomasi lisääntyneen juomisen. Juomista oli kuitenkin helppo selittää surulla ja masennuksella, jonka nalkuttavan akan lähtö aiheutti. Ajan kanssa myös työt alkoivat kärsimään juomisesta, mutta eihän se ollut pahakaan juttu, koska eron jälkeinen masennus. Diagnoosia käteen ja lääkettä myös. Mukavaa, kun voi vetää myös työpäivän aikana nupin jumiin ja ihan sallitusti. Kuulostaa päihderiippuvuudelta, mutta diagnoosina mielenterveys....

Mä olen sitä mieltä, että iso osa mielenterveysongelmista johtuu nimenomaan päihderiippuvuudesta. Masentaa, kun ei saa päihdettä ja kun sitä saa menee liian lujaa= kaksisuuntainen mielialahäiriö jne....

Saa olla erimieltä, mutta mä näen asian noin aina, jos mielenterveysongelmien lisänä käytetään päihteitä.
 
Ketamiini-infuusio ja nenäsumutteena annosteltava esketamiini ovat Suomessa käypää hoitoa vaikeaan, hoitoresistenttiin masennukseen. Vaikutus on nopea, mutta lyhytkestoinen eikä pitkäaikaisesta hoidosta ole vielä riittävästi luotettavaa tutkimusta.
Itselläni on ketamiini-infuusio mainittu hoitosuunnitelmassa, mutta en ole halunnut kokeilla sitä, koska lääkkeettömiäkin, itselläni hyvin toimivia hoitokeinoja - on kunhan niihin vaan pääsisi.

Ihmisenä, joka sairauden vuoksi on joutunut ajoittain syömään ns pameja ja neuroleptejä, en ihan ymmärrä, miksi joku haluaa "laajentaa tietoisuuttaan" tai "itse vähän hoidella itseään" alkoholilla tai lääke- ja huumevalmisteilla. Tai siis ymmärrän sen, että halutaan chillailla, saada kiksejä ja sitten siitä seuraa riippuvuus. Tai itketään, kun on niin paha olo nyyh nyyh, ostetaan jotain huumetta (kun mä en saa mistään apua ja kukaan ei ymmärrä mua nyyh nyyh) ja sitten on vielä pahempi olo.

Minulle riittää erinomaisesti tavallinen elämä. Jos elämä on niin tylsää, että viihteen vuoksi pitää ryypätä tai niellä nappeja, niin elämälle pitäisi tehdä jotain - ei aivokemialle.

Tässä se tuleekin, sinä et ymmärrä.
Mitäs ne muut, jotka ymmärtää, mitätöikö sinun mielipiteesi niiden näkemykset?

Olet varmaan hyvinkin tietoinen miten hoitoon pääsy etenkin viime vuosina on aika kiven alla ja sen oikean terapeutin/hoitomuodon löytyminenkään ei niin yksinkertainen asia ole.
Ottamatta millään tavoin kantaa sinun masennukseen, mutta kyllähän useilla (ei kaikilla) on ne juurisyyt miksi on mt-ongelmia. Usein ne tulee sieltä lapsuudesta saakka ja sit on se osa porukasta, jolla aivokemia vaan on erilainen. Kaikkia mt-ongelmia ei vaan voi niputtaa yhden ison peiton alle ja todeta, että kyllä me ne hoidetaan tässä kunhan keritään.

Puolison lähisukulainen on vetänyt parikymmentä vuotta aikamoista mt-ongelmien vuoristorataa. On diagnooseja, on psykooseja, maniavaiheita, lukemattomia itsariyrityksiä jne. On kokeiltu ties kuinka helvetin monet lääkkeet, terapiat ilman pidempää apua. Mikäli esim. hän pääsisi tuohon ketamiini hoitoon ja saisi apua niin pitäisikö sekin kieltää, koska mielipiteet?

Kyllä minunkin mielestä terveet elintavat, urheilu, hyvät unet jne ovat parasta mt-ongelmien hoitoa, mutta ei se vaan kaikille toimi, eikä kaikista siihen ole.
 
Moni toipunut alkoholisti on kertonut, että diagnooseja löytyy kaiken kirjavaa psykiatriselta puolelta. Kaksisuuntaista, masennusta jne... toivuttuaan kaikki nuo "sairaudet" ovat kadonneet. Tuota kautta asiaan tutustuneena, osa mielenterveysongelmista johtuu ainoastaan päihdeongelmista.

Esimerkkinä kuvitteellinen herra x, jonka vaimo on jättänyt liiallisen alkoholin käytön vuoksi. Vaimo oli nalkuttava akka(huomautteli alkoholin käytöstä). Ero tuli ja juomisen määrä kasvoi, koska yksi jarruttava tekijä oli poissa. Ystävät ja työyhteisö huomasi lisääntyneen juomisen. Juomista oli kuitenkin helppo selittää surulla ja masennuksella, jonka nalkuttavan akan lähtö aiheutti. Ajan kanssa myös työt alkoivat kärsimään juomisesta, mutta eihän se ollut pahakaan juttu, koska eron jälkeinen masennus. Diagnoosia käteen ja lääkettä myös. Mukavaa, kun voi vetää myös työpäivän aikana nupin jumiin ja ihan sallitusti. Kuulostaa päihderiippuvuudelta, mutta diagnoosina mielenterveys....

Mä olen sitä mieltä, että iso osa mielenterveysongelmista johtuu nimenomaan päihderiippuvuudesta. Masentaa, kun ei saa päihdettä ja kun sitä saa menee liian lujaa= kaksisuuntainen mielialahäiriö jne....

Saa olla erimieltä, mutta mä näen asian noin aina, jos mielenterveysongelmien lisänä käytetään päihteitä.
Tää on helppo ampua alas.

Lasten mt-ongelmat ovat lisääntyneet ympäri länsimaita koronan aikana todella rajusti. Mitä päihteitä ne lapset ovat vetäneet, kun kerta suurin osa johtuu päihderiippuvuuksista?
 
Mikäli esim. hän pääsisi tuohon ketamiini hoitoon ja saisi apua niin pitäisikö sekin kieltää, koska mielipiteet?

Kirjoitin kai huonosti. Tarkoitin, että hoitomuotona ketamiini on lääke missä muukin, mutta omat kokeilut, annostelut ja viihdekäyttö minkä tahansa syyn vuoksi ovat perseestä. Lääkärin määräämänä ketamiini on lääke, muulloin se on huume. Huumeissa ja niiden käytössä ei ole mitään hyvää.
 
Mä olen sitä mieltä, että iso osa mielenterveysongelmista johtuu nimenomaan päihderiippuvuudesta. Masentaa, kun ei saa päihdettä ja kun sitä saa menee liian lujaa= kaksisuuntainen mielialahäiriö jne....

Saa olla erimieltä, mutta mä näen asian noin aina, jos mielenterveysongelmien lisänä käytetään päihteitä.

Ehkä ei iso osa, mutta ehdottomasti osa. Eikä tarvita pillereitä eikä ruiskuja, vaan riittää se lähikaupan keskikalja tarpeeksi usein ja runsaasti nautittuna. Esimerkkinä kansansairautemme masennus. Tosin voi olla vaikeaa sanoa, kumpi tuli ensin - viina vai masennus - koska nämä ruokkivat toinen toistaan.

Itseä on nyppinyt se, että monissa toiminnossa on yhdistetty päihde- ja mielenterveysjutut. Tämä on tietysti resursseja säästävää ja tämmöisiä kaksoisdiagnoosi-ihmisiä on paljon, mutta itseäni ei kiinnosta osallistua toimintaan, minne osa ryhmästä saapuu aamukaljojen jälkeen hiprakassa. En halua viettää vapaa-aikaani "pultsareiden ja nistien" seurassa.
 
Tää on helppo ampua alas.

Lasten mt-ongelmat ovat lisääntyneet ympäri länsimaita koronan aikana todella rajusti. Mitä päihteitä ne lapset ovat vetäneet, kun kerta suurin osa johtuu päihderiippuvuuksista?
Miksi se täytyy ampua alas? Onko lapset suurin osa maailman väestöstä?
 
Lasten mt-ongelmat ovat lisääntyneet ympäri länsimaita koronan aikana todella rajusti.
Lasten meilenterveyteen vaikuttaa suuresti ympäröivät aikuiset. Korona on aiheuttanut osalle aikuisista mt-ongelmia, jotka heijastuvat sitten lapsiin. On myös olemassa se ryhmä lapsia, jotka koronan kotikoulun takia joutuivat ehkä seuraamaan päihderiippuvaista vanhempaa 24/7, koska ei päässyt kouluun pakoon.

Myöskin digitaalinen maailma, some ja pelaaminen aiheuttaa lapsille mt-ongelmia. Luulen kaiken tuon lisääntyneen koronan aikana🤔 osaltaan kun muuta ei "voinut" ja koronan väsyttämien vanhempien puuttumattomuus pelaamiseen, someen yms. Addiktio altis henkilö jää koukkuun myös noihin asioihin ja toiminta on samanlaista kuin päihderiippuvaisella, jos toimintaa ei terve aikuinen ohjaa.
 
Back
Ylös Bottom