Olen, koska tuo on todellakin ihmeen osuva sanonta. Ei varmasti aukoton, mutta osuu oikeaan kerta kerrasta. Se on mielenkiintoista.
Harvemmin törmään siihen porukkaan joka ei ole ikinä käyttänyt alkoholia, jos jotain lahkolaisia ei lasketa, ja sitä vastustavat pontevasti. Mutta sitten tämä entiset käyttäjät ryhmänä tuovat kyllä esille päihteiden vaaroja, harvemmin kuitenkaan kukaan
alkoholia haluaa kieltää. Ainakin hyvin harva keitä itse tunnen, ja ei täälläkään nyt käynnissä olevista keskusteluista ole sellaista tullut ilmi. Suurin osa kyllä osaa kertoa, kun aletaan puhumaan tästä joka viikonloppu tinttaamisesta, että tiedätkös milloin kannattaa miettiä alkoholin kulutusta? Ja sehän ärsyttää valtavasti osaa, "minäkö muka käytän paljon?!"
Ne keitä minä tunnen ja tunnen paljon väkeä joilla on ollut vaikeuksia päihteiden kanssa, siis on
ollut. Kukaan ei halua alkoholia kieltää, vaan tietävät kyllä sen sopivan ehdottomasti suurimmalle osalle kansasta. Sopii heille, ei sovi meille. Onhan jollakin diabetes ja hänkin elää sen mukaan, mutta tuskin diabetikko tai laktoosivammanen haluaa kieltää muilta sen, mitä ei itse voi nauttia.
Alkoholi vaikka se sopii suurimmalle osalle, niin yhdessä muiden päihteiden kanssa se pieni ryhmä joka ei osaa sitä käyttää, saavat aikaan melkoiset karnevaalit, vai mitä luulet paljonko poliiseja tarvittaisiin sellaisessa hypoteettisessa maailmassa, jossa ei päihteitä olisi? Suurin osa henkirikoksista ja väkivalta rikoksista tehdään päihteiden vaikutuksen alla.
"Toisaalta se, että 80 prosenttia henkirikoksista tehdään päihtyneenä, viittaa vahvasti siihen, että humalahakuinen alkoholin käyttö lisää väkivaltaisten konfliktien todennäköisyyttä. Tutkimuksissa on saatu vahvoja viitteitä siitä, että alkoholi vaikuttaa suoraan väkivaltaiseen käyttäytymiseen, joskin vaikutukset eri yksilöillä ja eri kulttuureissa ovat erityyppisiä."
Väkivaltarikokset ja alkoholi Martti Lehti & Reino Sirén s. 303
"Viime vuosina 80 % henkirikoksista ja noin 70 % pahoinpitelyrikoksista on tehty alkoholin vaikutuksen alaisena. Henkirikoksista 20 % ja pahoinpitelyrikoksista noin 2 % tehdään huumeiden tai alkoholin ja psyykelääkkeiden yhteisvaikutuksen alaisena."
Väkivaltarikokset ja alkoholi Martti Lehti & Reino Sirén s.304
JA en yritä sanoa vieläkään, että alkoholi tulisi kieltää sen ryhmän takia, joka tappaa ja mukiloi! Mutta tarvitaanko tähän soppaan lisää päihteitä? Ei varmasti.