Huumausaineet, laillistaminen, kieltolaki, what?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Franss
  • Aloitettu Aloitettu
Esim. itsellä on Hortonin-syndrooma, alkoholi on yksi asia minkä sen laukaisee, niin tiedän, että monet Hortonia sairastavat käyttävät mielellään muita päihteitä viihteellä. Esimerkkinä nuo sienet, jotka toimivat jopa lääkkeenä siihen. Mutta niitähän ei Suomen lainsäädännön takia saa edes poimia. Mutta Hortonia sairastaa pieni vähemmistö, joten eipä heidän kannalta kannata asioita miettiä, kunhan itse saa käyttää laillisesti nuuskaa niin kaikki hyvin, eikö?
Tuollaisiinkin kivoihin hankaluuksiin "minä en sitä mihinkään tarvii, miksi kukaan mukaan, kielletään vain" -tyyppinen ajattelu usein johtaa. Kannabiksesta saisi lukuisat kroonisia kipuja potevat suuren avun, ja varmaan jossain määrin esim adhd-potilaat amfetamiinista. Onneksi amfetamiinijohdannaisia lääkkeitä on nykyään olemassa ja niitä määrätäänkin suht helposti adhd-oireisille, ainut vaan että ihminen saattaa muutaman vuoden ravata sekalaisilla lääkäreillä jotka pallottelevat potilasta luukulta luukulle ja pumppaavat täyteen lukuisia eri pällilääkkeitä ennen kuin se oikea diagnoosi löytyy. Esimerkkejä löytynee paljon muitakin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yritän ymmärtää miten asioista ajattelet. Olen nyt tullut siihen käsitykseen, että mielelläsi noudatat kaikkia lakeja mitä valtio määrittää. Mielipiteesi määräytyy sen mukaan mitä lait sanovat.

Tämä tietysti on ok. Halusin vain ymmärtää onko aineiden vaarallisuudella merkitystä tai sillä onko ne miten haitallisia terveydelle.

Esim. itsellä on Hortonin-syndrooma, alkoholi on yksi asia minkä sen laukaisee, niin tiedän, että monet Hortonia sairastavat käyttävät mielellään muita päihteitä viihteellä. Esimerkkinä nuo sienet, jotka toimivat jopa lääkkeenä siihen. Mutta niitähän ei Suomen lainsäädännön takia saa edes poimia. Mutta Hortonia sairastaa pieni vähemmistö, joten eipä heidän kannalta kannata asioita miettiä, kunhan itse saa käyttää laillisesti nuuskaa niin kaikki hyvin, eikö?
Minänhän en ole ajamassa mitään muutoksi, en tehnyt mitään kansalaisaloitteita yms. em. asioiden eteen. En ole velvoitettu huolehtimaan kaikista tämän maan yksilöistä. On valitettavaa, että joitain vähemmistöjä ei oteta huomioon. Jos te hortonia sairastavat saatte kansalaisaloitteen aikaiseksi, jossa lääkekäyttöön ehdotetaan jotain tuotetta, niin saatan hyvinkin kannattaa, jos eteen sattuu.

Edelleen ihmisen ei ole pakko käyttää päihteitä viihteellä. Miksi pitää luoda vaihto-ehtopäihde, jos ei joku jotain pysty läyttämään? Kyseessä saattaa olla päihdeongelma, jos ei pysty elämään ilman päihteitä.
 
Aika tekopyhää saarnata muille päihteistä ja miten pitäisi elää päihteetöntä elämää ja itse vetää nuuskaa, kahvia ja tupakkaa.
 
Tuollaisiinkin kivoihin hankaluuksiin "minä en sitä mihinkään tarvii, miksi kukaan mukaan, kielletään vain" -tyyppinen ajattelu usein johtaa. Kannabiksesta saisi lukuisat kroonisia kipuja potevat suuren avun, ja varmaan jossain määrin esim adhd-potilaat amfetamiinista. Onneksi amfetamiinijohdannaisia lääkkeitä on nykyään olemassa ja niitä määrätäänkin suht helposti adhd-oireisille, ainut vaan että ihminen saattaa muutaman vuoden ravata sekalaisilla lääkäreillä jotka pallottelevat potilasta luukulta luukulle ja pumppaavat täyteen lukuisia eri pällilääkkeitä ennen kuin se oikea diagnoosi löytyy. Esimerkkejä löytynee paljon muitakin.
Onhan monen muunkin sairauden ja sen hoidon kohdalla samoja juttuja. Ei se silti aiheuta tarvetta laillistaa huumeita. Pitää pyrkiä parantamaan hoitoja ja nähdä vaivaa huumeiden laillistamisen sijaan hoitojen järkeistämiseen. Tehkää kansalaisaloitteita lääkehoitojen parantamisen vuoksi jne...
 
Aika tekopyhää saarnata muille päihteistä ja miten pitäisi elää päihteetöntä elämää ja itse vetää nuuskaa, kahvia ja tupakkaa.
Millä tavalla olen saarnannut? Mulle on edelleen aivan sama mitä kukakin vetää. Olen vaan kysynyt, että liekö päihderiippuvuutta... Jos ei ole, niin miksi tuosta kysymyksestä mennään noin sekaisin? Ja vaikka yksilö käyttäisikin jotain riippuvuutta aiheuttavaa ainetta tai harrastaa jne.. niin saahan asioista keskustella.

Moni tuolla arvostelee ja syyttelee erästä kilpailijaakin... se on vissiin ihan oikein, kun on vaan huoli toisen tekemisestä. Jospa mullakin on huoli kanssakansalaisista...
 
Voin vielä tarkentaa, että kaiken terveydelle haitallisen addiktiota aiheuttavan voisi mielestäni kieltää. Ne mitä niistä itse käytän täytyisi sitten lopettaa. Ei lainkaan huonompi juttu terveyden kannalta.

Kiitos vastauksesta.

1. Millä tavalla terveydelle haitallisen, addiktiota aiheuttavan kieltäminen auttaa ketään muuta, kuin järjestäytynyttä rikollisuutta? Suosittelen tutustumaan esim. (alkoholin) kieltolain seurauksiin vaikkapa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kieltolaki_(Suomi)#Seuraukset
Todella lyhyesti: viinaan ja sen aiheuttamiin lieveilmiöihin kuoli ihmisiä ennen kieltolakia, kieltolain aikana ja kieltolain jälkeen, mutta kuitenkin siten, että kieltolain aikaan eniten. Näin on käynyt myös huumeiden osalta.

2. Mitkä määritellään terveydelle haitalliseksi ja addiktiota aiheuttavaksi? Mikään päihdehän ei ole pieninä annoksina terveydelle haitallinen samalla, kun kaikki mahdollinen liikkumisesta lähtien on liian suurina määrinä terveydelle haitallista. Voit sanoa minulle ihan minkä tahansa asian ja voin vaivatta perustella, miksi se on/ei ole terveydelle haitallista ja miksi se on/ei ole addiktoivaa. Muutenkin, pitäisi palata kohtaan 1. ja perustella, että miten lainsäädäntö auttaa asiaan, eli lainsäädäntö pitäisi tehdä niin, että siitä on apua, eikä niin, että siitä on haittaa. Tämä taas on ihan mitattavissa ja määriteltävissä oleva asia, joskin rajasta tulee väkisin häilyvä.

Tähän vielä jatkona, että koska mielenterveys on noussut jo fyysisiä vaivoja suuremmaksi ongelmaksi. Riippuu toki vähän määritelmästä, mutta voidaan sanoa, että mielenterveysongelmat ovat vähintään todella merkittävä ongelma. Mielenterveys taas on vielä subjektiivisempi juttu, kuin fyysinen terveys, eli mikäli ihmisiltä kielletään vaikka harrastaminen tai hankaloitetaan sosiaalista kanssakäymistä, koska autolla ajaminen ja baarissa käyminen on jonkun toisen subjektiivisesta mielestä terveydelle haitallista, niin mitä tapahtuu mielenterveydelle? Nohevimmat voivat katsoa, mitä mielenterveysongelmille on käynyt vuoden 2020 alusta, kun terveydellisistä syistä pistettiin harrastukset katkolle.
 

Ei ole höpöheinästä kipulääkkeeksi 🤷🏻‍♂️
Äläs ny. Tutkimuksissa kipu hellitti merkittävästi, tosin tulos ei riippunut siitä saiko potilas lumelääkettä vai kannabista. Eli se penteleen lumelääke on vaan niin tehokasta 😂
 

Ei ole höpöheinästä kipulääkkeeksi 🤷🏻‍♂️

En yllättynyt, tiedän sen porukan mikä kuorossa huutaa kannabiksen mahtavuudesta kivunhoidossa. No eihän se kipu paljoa vaivaa kun nuppi on niin jumissa aamusta iltaan, höpöheinä palaa ja xanorit vaan rouskuu. Siihen pari keskiketterää otetaan vielä niin mikäs jottei!
 
En yllättynyt, tiedän sen porukan mikä kuorossa huutaa kannabiksen mahtavuudesta kivunhoidossa. No eihän se kipu paljoa vaivaa kun nuppi on niin jumissa aamusta iltaan, höpöheinä palaa ja xanorit vaan rouskuu. Siihen pari keskiketterää otetaan vielä niin mikäs jottei!
Just näin. Kipuihin on muitakin lääkkeitä kuin kannabis, mutta kannabis käy hyvin nuppiin, niin se pitää saada lailliseksi, sanoo päihdeongelmaiset ja kusettaa samalla itseäänkin lahjakkaasti.
 
Just näin. Kipuihin on muitakin lääkkeitä kuin kannabis, mutta kannabis käy hyvin nuppiin, niin se pitää saada lailliseksi, sanoo päihdeongelmaiset ja kusettaa samalla itseäänkin lahjakkaasti.

Ja yllättävän monelle addiktille ilmestyy monenmontas kroonista kipua, mihin ainoastaan kannabis auttaa, kun otetaan tämä aihe puheeksi.

Jotenki voisin väittää että todella harvalle siitä on ihan oikeasti apua, siis semmoselle marginaali ryhmälle, että sitä varten ei ainakaan syytä ole laillistaa mitään. Puhutaan mieluummin suoraan viihdekäytöstä eikä aleta huijaamaan itseä ja muita.
 
Just näin. Kipuihin on muitakin lääkkeitä kuin kannabis, mutta kannabis käy hyvin nuppiin, niin se pitää saada lailliseksi, sanoo päihdeongelmaiset ja kusettaa samalla itseäänkin lahjakkaasti.
Vahvat kipulääkkeet on narkkien karkkia,koukuttaa ja pääkin sietää niitä paremmin kuin psykedeelistä kannabista,mitä monen pirinistin pää ei kestä.
 

Ei ole höpöheinästä kipulääkkeeksi 🤷🏻‍♂️
Osaako joku summaroida oliko tuossa tutkittu siis yleisesti ottaen kannabiksen tehoa kipulääkkeenä, vai ikäänkuin kivunaiheuttaja -kohtaisesti? (myönnän, olin laiska lukemaan itse tutkimusta) En siis epäile etteikö voisi pitää paikkaansa.

Lääkärilehdestä löytyi ainakin tällaista:
"Kannabista tutkitaan kivun ja useiden muiden oireiden lievityksessä. Näyttö kannabiksen hyödystä on arvioitu riittäväksi vain MS-tautiin liittyvän spastisuuden hoidossa.

Tutkimusnäyttö ei toistaiseksi tue kannabiksen käyttöä minkään kiputilan hoidossa. Kannabiksesta hyötyy vain pieni osa kipupotilaista, ja hoitoon liittyy merkittäviä riskejä erityisesti pitkään käytettäessä.

Kokeellisena hoitona kannabista voidaan harkita neuropaattiseen kipuun ja vaikeahoitoiseen syöpäkipuun."

Sitten kun katsoo tuota taulukkoa (linkki alla) mitä kaikkee pitää arvioida ennen kannabishoitokokeilua, niin epäilen että moni vaikeista kroonisista kivuista kärsivä ehtii tappaa itsensä ennen kuin mahdolliseen kokeiluun pääsee. Ottaen huomioon miten vaaraton aine kyseessä, tuntuisi kohtuulliselta että ihminen voisi hakee itse tavaran apteekin hyllyltä ja kokeilla auttaako se. Täältä siis tuo lainattu teksti ja mainitsemani taulukko https://www.laakarilehti.fi/tietees...eksi/?public=f9d93f0caa3757de756927275fb185ba
 
Minä olen ollut aina skeptinen kannabikseen kipulääkkeenä. Jos jotain apua niin mieli rentoutuu niin kivut helpottuu.
Mutta muistan joskus kun itellä oli selkä jumissa, kun korjailin kaverin autoa päivän. Sitten päivän päätteeksi poltin savut, niin tuntui lopulta että pitää ambulanssi soittaa, kun rupesi käymään selkään entistä enemmän 😅 Sykähteli se kipu sydämen tahdissa ja tuntui kuin ois pallo alaselässä. Että joo, kipulääke
 
Minä olen ollut aina skeptinen kannabikseen kipulääkkeenä. Jos jotain apua niin mieli rentoutuu niin kivut helpottuu.
Mutta muistan joskus kun itellä oli selkä jumissa, kun korjailin kaverin autoa päivän. Sitten päivän päätteeksi poltin savut, niin tuntui lopulta että pitää ambulanssi soittaa, kun rupesi käymään selkään entistä enemmän 😅 Sykähteli se kipu sydämen tahdissa ja tuntui kuin ois pallo alaselässä. Että joo, kipulääke
Niin no, kipuja kun on kovin monenlaisia johtuen täysin eri asioista. Tuskin sitä lääketieteessä kivun lievittämiseen käytettäisiin tietyissä tapauksissa, jos kivun lievittämiseen potentiaalia ei olisi.
 
Niin no, kipuja kun on kovin monenlaisia johtuen täysin eri asioista. Tuskin sitä lääketieteessä kivun lievittämiseen käytettäisiin tietyissä tapauksissa, jos kivun lievittämiseen potentiaalia ei olisi.
Joo ja mille alueille se potentiaali sijoittuu, veikkaan että henkinen/psyykkinen. Ja tiettyjen sairauksien alueella, kuten em. Ms-tauti. Mutta skeptinen vähän kuitenkin, kyllähän tämä terveellisempi ois toimiessaan kuin opiaatit.
Kipuasiat on semmoisia kyllä, että kunhan siihen edes joku lääke löytyisi, niin aivan sama. Kunhan pystyisi jonkinlaista elämää elämään. Krooniset kivut on helvettiä.
Tuo edellä mainittu sekakäyttäjien suusta tullut, kannabis toimii ei vakuuta. Oon sitä itekin pitänyt lääkkeenä, vaivaan kuin vaivaan. Ja jälkeenpäin huomaa miten metsässä oli.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Joo ja mille alueille se potentiaali sijoittuu, veikkaan että henkinen/psyykkinen. Ja tiettyjen sairauksien alueella, kuten em. Ms-tauti. Mutta skeptinen vähän kuitenkin, kyllähän tämä terveellisempi ois toimiessaan kuin opiaatit.
Kipuasiat on semmoisia kyllä, että kunhan siihen edes joku lääke löytyisi, niin aivan sama. Kunhan pystyisi jonkinlaista elämää elämään. Krooniset kivut on helvettiä.
Tuo edellä mainittu sekakäyttäjien suusta tullut, kannabis toimii ei vakuuta. Oon sitä itekin pitänyt lääkkeenä, vaivaan kuin vaivaan. Ja jälkeenpäin huomaa miten metsässä oli.


View: https://www.youtube.com/watch?v=OO5oDaG45kE


Tähän auttaa joillekkin ne sienet, mutta niitähän ei laillisesti saa Suomessa edes poimia. Tästä syystä varmasti potilaita jotka eivät uskalla niitä kokeilla vaikka muuta apua ei olisikaan tarjolla.

Siksi varmasti myös joillakin potilailla tilanne, että kannabiksesta vois olla apua, mutta ei uskalla edes kokeilla koska laillista.
 

Tässä taas hyvin kuvattu ”Bilekäyttäjä”.

”Fentanyylin ja muun huume- ja lääkeainecocktailin vuoksi Riku ei yön aikana tuntenut kipua.”

Kotona vetää kaikkea sekaisin on ilmeisesti kansankielessä bilekäyttöä.
 
Back
Ylös Bottom