Ne keksijäthän eivät ole keksineet, vaan kysyneet, että onko riippuvuus. Selkeää vastausta ei ole tullut. Vain kaikenlaista kommentointia... osa on kyllä vastannut ihan selkeästi, että ei koe olevan riippuvuutt ja selittänyt asiaa, kun taas osalle tuntuu vaikealta selittää miksi ei ole, vaikka kaikilla sutkautuksilla niin koittaa ilmentää
Tiedätkö miksi on ongelmallista ihan itse keksiä sanoille merkityksiä?
No ensinnäkin tietysti keskustelu hiukan vaikeutuu. Jos minä esimerkiksi nyt kysyn onko sinulla syömishäiriö, vastauksen kannalta on aika olennaista tarkoitanko syömishäiriötä yleiskielisessä merkityksessä, vai itsekeksimässäni merkityksessä jossa jokaisella joka on joskus syönyt liika niin että tuli ähky on syömishäiriö. Tai jos vaikka jokaisella joka saa jostain asiasta mielihyvää on riippuvuus. Vaikeaa tietää jos toinen keksii sanansa itse.
Toinen ongelma on tietysti se, että on olemassa ihan oikeasti riippuvaisia, joilla on ihan oikeita ja elämää merkittävästi vaikeuttavia ongelmia riippuvuutensa kanssa. Vähän niinkun aidosti ja vakavasti masentuneita saattaa vituttaa sellainen "joo määki olin kerran tosi masentunu mut sit lähin lenkille niin en enää ollu" -nollaus, yhtä lailla se että haluat pitää kahvikuppeja korva samaan suuntaan ei ole OCD, ja se että et jaksa kuunnella tylsää kokousta ei ole ADHD. Ja se että "höhöö kyllä tässä pimppiä aina välillä tekee mieli röh röh" ei ole sama asia kuin seksiriippuvuus.
Kolmanneksi ongelmallista on tietty ongelman vähättely. Jos kaikki me ollaan riippuvaisia joka toisesta asiasta, löytyy paljon kaltaisiasi ihmisiä kertomaan kuinka kyllä minäkin oon mutta minä sentään pidän riippuvuuteni kurissa niinkun tosimies. Tästä nyt ei aidosti riippuvaisille ole mitään hyötyä, ja pahinta tietty on että yleistä päihdekeskusteluakin käydään tällaisten nollatietojen pohjalta. Nistit ja juopot vaan kovaan kuriin niin lopettavat perkele niinkun me muutkin riippuvaiset!
Edelleen mikään "kaikki ovat riippuvaisia, toiset hyvällä tavalla ja toiset pahalla" -luokittelu ei edes loogisesti toimi, koska yleensä riippuvuuskeskustelu koskee useitakin aineita joita ei voi käyttää mitenkään "hyvällä tavalla ja hallitusti" niin että saa vaikka vain tupakan loistavat terveysvaikutukset muttei riippuvuuden aiheuttamia ongelmia. Kun riippuvuuden määritelmään kuuluu se pakonomaisuus, edes ne "hyvät" riippuvuuden kohteet eivät ole hyviä. Käsien pesu on hyödyksi, mutta jos teet sitä maanisesti etkä voi lopettaa, se on pakko-oire eikä mikään terve riippuvuus jolla välttää kivasti flunssat. "Liikuntariippuvuus" on suosittu tapa kertoa kuinka tervehenkinen ja urheilullinen fitness for life -ihminen on, mutta ei siinä ole mitään tervettä tai hyvää jos oikeasti ei voi olla liikkumatta tai jättää treenejä väliin vaikka haluaisi, vaikka olisi sairaana, jalka poikki ja samaan aikaan pitäisi olla mummon hautajaisissa ja työhaastattelussa.
Mutta jos nyt haluat käydä tätä keskustelua sun kielellä niin joo, oon riippuvainen muun muassa villasukista, huonoista puujalkavitseistä ja suklaarusinoista.