Huumausaineet, laillistaminen, kieltolaki, what?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Franss
  • Aloitettu Aloitettu
Mielihalu ei tarkoita addiktiota. Minä tykkään nukkua viikonloppuna pitkään, niin olenko addikti jos en suostuisi siihen, että herään joka aamu klo.6? Sinä sivuutat kokonaan tuon määritelmässä olleen pakonomaisen tarpeen. Sinä et ymmärrä, että on olemassa myös kohtuukäyttöä ja suurin osa on kohtuukäyttäjiä päihteiden kanssa.
Ei tarkoitakaan. Mielihyvän tavoittelu on ihmisen sisäänrakennettua, niin kuin noista äsken laittamistani ilmenee. Ihminen on riippuvainen mielihyvästä. Riippuvuus voi olla "hyvää" tai "pahaa" riippuvuutta. Addiktio on "pahaa" riippuvuutta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Henkilön elämän riippuvuus kahvista

Henkilön onnellisuuden riippuvuus päihteistä

Tuotteen hintaan vaikuttaa muutkin asiat, kuin tuotantokustannukset. Ei tuotteen hinta ole addiktoitunut tuotantokustannuksista. Ainakaan silloin, kun tuotantokustannukset eivät aiheuta ongelmia tuotteen hintaan.

Tuotantokustannukset ovat kyllä sidoksissa hintaan. Kuinka paljon, riippuu esim. siitä saadaanko tuote valmistettua halpatuotanto maassa vai täytyykö se valmistaa vaikka Suomessa.

Siis täh 😅
No nyt se tappelee jo oman lähdemateriaalinsa kanssa.
 
Tuossa sinun määritelmässä sanotaan, että on "pakonomainen tarve". Se on eri asia kuin se, että tekee mieli harrastaa seksiä tai harrastaa liikuntaa. Ihminen voi haluta tehdä asioita ilman, että ne on addiktioita.
Riippuvuus eli addiktio (lat. addictio ’jättäminen jonkun valtaan’) on pakonomainen tarve harjoittaa jotakin toimintoa tai kokea tietynlainen tunnetila.

Mielihyvä, euforinen tunne jostakin mielihyvää aiheuttavasta.

Etkö sinä halua tuntea mielihyvää?

Mielihyvä -> pakonomainen mielihyvä yhdestä lähteestä -> addiktio

Kuka määrittelee yksilöllä milloin rajat ylitetään?

Liikuntaan liittyen olen kuullut esim. Salikävijän sanovan kumppanilleen, että käyn muuten 6xviikossa 2-tunnin ajan salilla, sanot mitä sanot. Tuossahan on kyseessä pakon-omaimen tarve käydä salilla, riippumatta siitä mitä läheinen on asiasta mieltä. Tosin terveellinen riippuus!
 
Riippuvuus eli addiktio (lat. addictio ’jättäminen jonkun valtaan’) on pakonomainen tarve harjoittaa jotakin toimintoa tai kokea tietynlainen tunnetila.

Mielihyvä, euforinen tunne jostakin mielihyvää aiheuttavasta.

Etkö sinä halua tuntea mielihyvää?

Mielihyvä -> pakonomainen mielihyvä yhdestä lähteestä -> addiktio

Kuka määrittelee yksilöllä milloin rajat ylitetään?

Liikuntaan liittyen olen kuullut esim. Salikävijän sanovan kumppanilleen, että käyn muuten 6xviikossa 2-tunnin ajan salilla, sanot mitä sanot. Tuossahan on kyseessä pakon-omaimen tarve käydä salilla, riippumatta siitä mitä läheinen on asiasta mieltä. Tosin terveellinen riippuus!
Jos esim. juo saunaoluita, niin kyllä välillä muutamakin olut kolahtaa päähän ja uskon kyllä, että on addiktiota myös. Jotkut addiktit pystyvät vaan sännöllistämään tupakointiaan ja juomista. Jotkut esim polttavat vaan yhden tupakan päivässä, mutta heidän on silti saatava se tupakka. Samaa voi verrata alkoholiin ja muihin päihteisiin. Täällä joku puhui ettei alkoholia saa kieltää, kun on helvetin mukavaa jne. Niin se on kaikilla addikteilla ollut helvetin hienoa, mutta ei enää kun lähtee käsistä. Kyllä se saattaa kellä tahansa lähteä käsistä ajan kuluessa, etkä huomaakkaan asiaa ennenkuin on myöhäistä.
 
Tuo mielihyvän tavoittelu on jännä homma. Tuon yhden artikkelin kun luki, niin älysi itsekin paremmin musiikin tarkoituksen. Aina olen hyvästä musiikista pitänyt ja se on tavallaan sellainen terapiaväline itselle.

Mielihyvää voi saada niin monesta asiasta. Osa ihmisistä saa sitä myös toisia järkyttävistä asioista. On se ihmismieli mielenkiintoinen kapistus.
 
Jos esim. juo saunaoluita, niin kyllä välillä muutamakin olut kolahtaa päähän ja uskon kyllä, että on addiktiota myös. Jotkut addiktit pystyvät vaan sännöllistämään tupakointiaan ja juomista. Jotkut esim polttavat vaan yhden tupakan päivässä, mutta heidän on silti saatava se tupakka. Samaa voi verrata alkoholiin ja muihin päihteisiin. Täällä joku puhui ettei alkoholia saa kieltää, kun on helvetin mukavaa jne. Niin se on kaikilla addikteilla ollut helvetin hienoa, mutta ei enää kun lähtee käsistä. Kyllä se saattaa kellä tahansa lähteä käsistä ajan kuluessa, etkä huomaakkaan asiaa ennenkuin on myöhäistä.

Kerran tuttu kerto kun oli ollut hoidossa, että sinne oli tullu sellanen mies ehkä keski-ikäinen. Ne oli sitten kyselly muut siltä, että onkos sitä menny paljon ja pitkästi jne. Tämä oli sanonut, että ei oo ku pari kertaa puolessa vuodessa pitkän viikonlopun, että sen verran hän juo. Siellä oltiin sitten epäilty, että kaveri valehtelee tai jos ei valehtele, niin sitten ei kyllä ole mitään ongelmaa kun noin vähän juo, että eihän se ole kun semmonen neljä kertaa vuodessa. Niin eihän se ollutkaan kuin neljä kertaa vuodessa, mutta hän ei pystynyt olemaan juomatta sitä neljää kertaa ja ne kerrat pyörittivät sitä ajattelua muina aikoina vahvasti, eli haittasivat elämää. Ja sitten tuo neljä-viisi päivää mitä joi kerralla aiheutti mojovasti ongelmia kun ei pystynyt kontroloimaan itseään.

En ihan muista tarkalleen tuota juttua enkä viitsi alkaa soittelemaan, mutta pääpiirteittäin noin. En kyllä tiedä miten tämä liitty tuohon viestiin mitä lainasin patulta, mutta tuli vaan mieleen ja ajattelin kirjotella.
 
Et vissiin ole kuullut, mutta vehnä esimerkiksi kutittelee samoja reseptoreita opioidien kanssa, siitä aiheutuu vehnästä tuleva euforia.

Gurulta opein.
Gurun oppeja ei käy kiistäminen, vaalea leipä juustolla on omiakin suosikkihuumeita. Maku on kuitenkin keskeinen osa ruuan houkuttelevuutta, ja rasva yhdistettynä sokeriin tai muuhun hiilariin onkin yleensä se koukuttavin juttu. Harvempi vetää ranskanleipää tai sokeria pelkiltään saadakseen puhtaasti "vaikuttavan aineen" hyödyt ilman jatkeaineita.

Varmaan kuitenkin ymmärrät minkä takia tässä SmiStun kommentteja kritisoidaan. Tehdään omia määritelmiä termeille ja virallisemmastakin määritelmästä tartutaan sanaan "mielihyvä" ja sujuvasti sivuutetaan, että (itse linkkaamassaan) määritelmässä puhutaan pakonomaisesta tarpeesta. Tulee väkisin eräs toinen kirjoittelija mieleen, olen aika varma että tiedät kenestä puhun. Vai mitenkä? (y)
 
Gurun oppeja ei käy kiistäminen, vaalea leipä juustolla on omiakin suosikkihuumeita. Maku on kuitenkin keskeinen osa ruuan houkuttelevuutta, ja rasva yhdistettynä sokeriin tai muuhun hiilariin onkin yleensä se koukuttavin juttu. Harvempi vetää ranskanleipää tai sokeria pelkiltään saadakseen puhtaasti "vaikuttavan aineen" hyödyt ilman jatkeaineita.

Varmaan kuitenkin ymmärrät minkä takia tässä SmiStun kommentteja kritisoidaan. Tehdään omia määritelmiä termeille ja virallisemmastakin määritelmästä tartutaan sanaan "mielihyvä" ja sujuvasti sivuutetaan, että (itse linkkaamassaan) määritelmässä puhutaan pakonomaisesta tarpeesta. Tulee väkisin eräs toinen kirjoittelija mieleen, olen aika varma että tiedät kenestä puhun. Vai mitenkä? (y)

Oma suosikkihuume on vastapaistettu vehnäsämpylä, jossa on oikein rapsakka kuori ja sinne paksu cheddari väliin!

Täytyy myöntää että en oikein ole jaksanut lukea näitä ketjun kommentteja, sen verran laukalle lähti tämä keskustelu.

Tuossa aikaisemmin kerroinkin jo, että mun puolesta ne jotka alkoholia haluaa nauttia ja pystyvät nauttimaan, niin se heille ilomielin suotakoon! Ei kukaan multakaan kiellä sämpylän syöntiä? Monesti oon porukan mukana illan vietossa, mutta sitte ku jengi alkaa kertoon samat tarinat moneen kertaan, niin sanon että hei kivat illan jatkot ottakaa iisisti!

Huumeisiin mun on pakko suhtautua negatiivisesti, ne on kuitenkin laittomia ja se on tilanne nyt ja sen mukaan mennään. Kannabiksen suhteen kerroin, että sen käytön rangaistavuus voidaan poistaa, mutta esimerkiksi julkisilla paikoilla savuttelusta tulisi vielä sakot ja käyttörikos kuten nykyään. Myyminen ja hallussapito myyntiin rangaistaan.

Ehkä nyky lainsäädäntö on osa syynä joihinkin ongelmiin, ehkä ei?
 
Mutta sitten kun aloitettiin niin näille Niko Rantaahoille ja muille paskoille tulisi voida antaa 20v kovaa ja kovalla nyt tarkoitan, että se istutaan päivästä päivään! Mulla ei riitä mitään sympatioita näille kilomiehille, sopivin olisi melkeinpä viedä saunan taakse.
 
Mutta sen verran vielä, että tuo trendi maailmalla on kannabiksen laillistaminen, niin en epäile ollenkaan etteikö näin tapahdu täälläkin tulevaisuudessa.

Tämän jälkeen tulee kuitenkin nuoriin, erityisesti alaikäisiin kiinnittää huomiota ja heidän käytön haittoihin. Mitään tutkimusta mulla ei ole nyt nakata, mutta onko näin että kannabis on nuorelle haitallisempaa mitä alkoholi?

Kannabiksen myynnistä tulevaa verorahaa suunnataan isolla kädellä päihdetyöhön ja päihteiden haittojen ehkäisyyn, sekä päihdeperheiden auttamiseen.

Itse en olisi valmis laittamaan kannabista myyntiin, mutta mun mielipidettä tuskin tullaan kysymään kun tehdään tuota päätöstä, mun mielestä multa ja @Voimapatu voitas konsultoida näitä päihdeasioita, kun tehdään päätöksiä.
 
Tuosa nyt yritän sanoa, että turha tapella sitä kehitystä vastaan. Keskitytään siinä vaiheessa sopeutumaan ja ehkäisemään haitat mahdollisimman tehokkaasti, se nyt näyttää niin väistämättömältä tuo kannabiksen tuleminen. Vai olenko väärässä?

Laitan vielä tähänkin loppuun, että mun valtiossa kaupoissa ei myydä kannabista.
 
Kannabiksen myynnistä tulevaa verorahaa suunnataan isolla kädellä päihdetyöhön ja päihteiden haittojen ehkäisyyn, sekä päihdeperheiden auttamiseen.
Tuo olisikin hieno juttu toteutuessaan. Pahaan vain pelkään, että tässä ahneessa maailmassa joku muu kerää rahan talteen.
 
Mutta sitten kun aloitettiin niin näille Niko Rantaahoille ja muille paskoille tulisi voida antaa 20v kovaa ja kovalla nyt tarkoitan, että se istutaan päivästä päivään! Mulla ei riitä mitään sympatioita näille kilomiehille, sopivin olisi melkeinpä viedä saunan taakse.
Toisaalta he ovat vain business-miehiä. Käyttäjät, jotka laittomia tuotteita käyttää mahdollistavat tuon bisneksen. Jos kotimaiset kaverit ei niitä myy, niin rahat valuu täysin ulkomaille.

Unelma tilannehan olisi, että keksittäisiin "päihderiippuvuus-rokote" jolla saataisiin ihmiset terveeksi. Näin ollen markkinat kuihtuisivat kokonaan pois ja huumeita ei tarvittaisi maailmassa lainkaan.
 
Mutta sen verran vielä, että tuo trendi maailmalla on kannabiksen laillistaminen, niin en epäile ollenkaan etteikö näin tapahdu täälläkin tulevaisuudessa.

Tämän jälkeen tulee kuitenkin nuoriin, erityisesti alaikäisiin kiinnittää huomiota ja heidän käytön haittoihin. Mitään tutkimusta mulla ei ole nyt nakata, mutta onko näin että kannabis on nuorelle haitallisempaa mitä alkoholi?

Kannabiksen myynnistä tulevaa verorahaa suunnataan isolla kädellä päihdetyöhön ja päihteiden haittojen ehkäisyyn, sekä päihdeperheiden auttamiseen.

Itse en olisi valmis laittamaan kannabista myyntiin, mutta mun mielipidettä tuskin tullaan kysymään kun tehdään tuota päätöstä, mun mielestä multa ja @Voimapatu voitas konsultoida näitä päihdeasioita, kun tehdään päätöksiä.
Kannabis on erittäin paha aivoille, aivojen kehitys vaiheessa. Tulee pysyviä vaurioita. Eli ei kannattaisi poltella lapsena, eikä nuorena, ettei mahdollisesti pilaa elämäänsä. Mä en jaksa etsiä tutkimuksia, kun jokainen voi kyllä etsiä itse, jos ei usko.
 
Tuo olisikin hieno juttu toteutuessaan. Pahaan vain pelkään, että tässä ahneessa maailmassa joku muu kerää rahan talteen.

Näinpä luulen itsekkin, lupaillaan kyllä mutta rahat valuu aiva muualle.

Kannabis on erittäin paha aivoille, aivojen kehitys vaiheessa. Tulee pysyviä vaurioita. Eli ei kannattaisi poltella lapsena, eikä nuorena, ettei mahdollisesti pilaa elämäänsä. Mä en jaksa etsiä tutkimuksia, kun jokainen voi kyllä etsiä itse, jos ei usko.

Just näin minä kans olen käsittänyt! Ja kyllähän kaikki jotka on käyttäny kannabista tietää, että aikamoinen paukku se on pahimmillaan päälle.

Näihin asioihin tulee erityisesti kiinnittää huomiota jo nyt!
 
Varmaan kuitenkin ymmärrät minkä takia tässä SmiStun kommentteja kritisoidaan. Tehdään omia määritelmiä termeille ja virallisemmastakin määritelmästä tartutaan sanaan "mielihyvä" ja sujuvasti sivuutetaan, että (itse linkkaamassaan) määritelmässä puhutaan pakonomaisesta tarpeesta.
Nuo määritelmäthän oli ihan netistä otettuja. Miksi mielihyvästä ei tässä ketjussa saisi keskustella? Määritelmässä puhuttiin myös pakonomaisesta tarpeesta ei pelkästään siitä.

Onko parempi, jos jatkossa käytetään riippuvainen sanan sijaan sidonnainen sanaa? Tai mainitaan, että ihminen haluaa tavoitella jotakin asiaa niin paljon, että on valmis asian eteen rikkomaan lakia, vaikka ei millään tavalla tätä asiaa tarvitsekaan?

Mikä on oikea sana kuvaamaan sitä tilannetta, että ihminen tarvitsee niin kovasti päihdettä, että on valmis rikkomaan lakia?

Mikä on oikea sana kuvaamaan sitä tilannetta, että ihminen ei voi pitää hauskaa ilman päihteitä?

Mikä on oikea sana käyttää ihmisestä, joka kaipaa elämässään toistuvasti seksiä, jotta mieli pysyy iloisena ja virkeänä?
 
Nuo määritelmäthän oli ihan netistä otettuja. Miksi mielihyvästä ei tässä ketjussa saisi keskustella? Määritelmässä puhuttiin myös pakonomaisesta tarpeesta ei pelkästään siitä.
No minun mielestäni olisi hyödyllisempää käyttää riippuvuutta tai addiktiota kuvaamaan nimenomaan epätervettä ja haitallista suhdetta aineeseen tai toimintaan (ja nähdäkseni näin on yleisessä kielenkäytössä ollut) sen sijaan, että kaikki mielihyvää tuottava on riippuvuutta, ja jossain kohtaa skaalaa aletaan puhua ongelmallisesta riippuvuudesta. Tuollainen ajtteluhan johtaa sellaiseen loogiseen jatkumoon, että ihminen tekee asiaa X = ihminen ei voi olla tekemättä asiaa X = ihminen on riippuvainen asiasta X. Näin saadaan kätevästi tyhjättyä koko riippuvuuden termi, koska ihminen on riippuvainen kaikesta mitä tekee. Saa toki keskustella omalla tyylillään, argumenteillaan ja termeillään, mutta saa niitä myös toiset haastaa.

Onko parempi, jos jatkossa käytetään riippuvainen sanan sijaan sidonnainen sanaa? Tai mainitaan, että ihminen haluaa tavoitella jotakin asiaa niin paljon, että on valmis asian eteen rikkomaan lakia, vaikka ei millään tavalla tätä asiaa tarvitsekaan?

Mikä on oikea sana kuvaamaan sitä tilannetta, että ihminen tarvitsee niin kovasti päihdettä, että on valmis rikkomaan lakia?

Mikä on oikea sana kuvaamaan sitä tilannetta, että ihminen ei voi pitää hauskaa ilman päihteitä?

Mikä on oikea sana käyttää ihmisestä, joka kaipaa elämässään toistuvasti seksiä, jotta mieli pysyy iloisena ja virkeänä?
Älä siirtele maalitolppia, tuosta alla olevasta tämä lähti.

Itse nautin alkoholia maun, mutta yhtälailla vaikutuksen vuoksi. Onhan se pirun hyvä aine, jos käyttö pysyy hanskassa.

Eli olet riippuvainen sen päihdyttävästä vaikutuksesta.
 
No minun mielestäni olisi hyödyllisempää käyttää riippuvuutta tai addiktiota kuvaamaan nimenomaan epätervettä ja haitallista suhdetta aineeseen tai toimintaan (ja nähdäkseni näin on yleisessä kielenkäytössä ollut) sen sijaan, että kaikki mielihyvää tuottava on riippuvuutta, ja jossain kohtaa skaalaa aletaan puhua ongelmallisesta riippuvuudesta. Tuollainen ajtteluhan johtaa sellaiseen loogiseen jatkumoon, että ihminen tekee asiaa X = ihminen ei voi olla tekemättä asiaa X = ihminen on riippuvainen asiasta X. Näin saadaan kätevästi tyhjättyä koko riippuvuuden termi, koska ihminen on riippuvainen kaikesta mitä tekee. Saa toki keskustella omalla tyylillään, argumenteillaan ja termeillään, mutta saa niitä myös toiset haastaa.


Älä siirtele maalitolppia, tuosta alla olevasta tämä lähti.
Tuohon multivitalle laittamaani sen hänelle korjasinkin ja asia molemmin puolin ok. Lue tarkemmin ketjua.
 
Back
Ylös Bottom