Huumausaineet, laillistaminen, kieltolaki, what?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Franss
  • Aloitettu Aloitettu
Eikö multivita ollut yksi koronatyrannian pääkannattajista tällä foorumilla? Mahtaako nähdä ironiaa puheissaan valinnanvapaudesta?

Aika harvassa on tässäkin ketjussa ne, jotka ovat vaatineet alkoholin lopettamista. Lisäksi tuo "kaikki alkoholiriippuvaisten arvostelijat ovat itse ongelmakäyttäjiä" on parhaimmillaankin laiska ad hominem. Vetäkää alkoholia ihan sillä tahdilla kun haluatte. Koittakaa ymmärtää että jos aiheeesta keskustellaan niin kaikki eivät välttämättä jaa teidän näkemyksiänne.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ok. En minäkään näe sössöttäjiä itselleni uhkana, ja annan jopa niiden nojailla olkaani ja kuuntelen juttujaan kohteliaasti. Vedän rajan perheeseeni. Siitä olemme ainakin samaa mieltä että vähimmän haitan periaatteen mukaan tulee toimia, kuten mielestäni teinkin.

Vaimo ei havainnut ympäristöään ja kärryn kanssa liikkuminen on hidasta. Minä ehdin ensin. Olen työskennellyt pitkään ovella ja harjoitellut kamppailu-ja itsepuolustuslajeja melko paljonkin ja miettinyt valmiiksi toimintamalleja ja missä omat rajat menevät. Toimin niiden mukaan.

Tässä tilanteessa vaimo oli tyytyväinen toimintaani. Minun on vaikea kuvitella naisen tuntevan oloaan turvalliseksi jos mies ei puutu tilanteeseen mitenkään. Tarinoista on tietysti aina vaikea päätellä mikä tilanteen oikeaa sävy ja tuntu on ollut, joten hyväksyn sen että sanot minua mielisairaaksi, mutta olen mitä kohteliaimmin eri mieltä.

Yksi känniläinen törmäsi kaverini (pitkän linjan nostaja, kamppailija ja voimamieskisaaja, kipakka luonne) lastenrattaihin vuosia sitten. Siinä sitten oli vakava tilanne tarpeettoman lähellä, ensin lapsen ja sitten känniläisen terveyden suhteen. Puhumalla selvisivät. Ympäristöä havainnoimalla ja ajoissa reagoimalla olisi selvitty pienellä suunnanmuutoksella.
Meinaatko @Rantapallo kertoa viimein mitä sinä olisit tehnyt aiemmin kuvatussa tilanteessa jossa koet toimieni osoittavan minulla olevan "vikaa päässä"? Omat arvaukseni syistäsi reagoida näin eivät ole kovin mairittelevia, korvaisin ne mieluusti sinun näkemykselläsi.
 
🤦 Jos tai kun, sillä ei ole mitään merkitystä tuohon sinun väitteeseen, että olisin riippuvainen.
Siinä olikin takoitus olla kysymysmerkki perässä pisteen sijaan. Kysymyslause siis.
Silloin tuolla jos tai kun voi olla merkitystä. Pahoittelut. Ei siis ollut tarkoitus väittää, että millään tavalla olisit riippuvainen.
 
Alkoholismi, niinkuin muutkin päihderiippuvuudet saadaan kyllä päihdettä nauttimalla, jos geenit siihen on kohdillaan. Jos ihminen, jolla on alttius päihderiippuvuuteen ei koskaan ota yhtään päihdettä ei hänestä tule päihderiippuvaista. Eihän keho silloin tunnista päihdyttävää ainetta.

Kaikista päihderiippuvaisista ei tule narkkia tai rapajuoppoa. Se ei kuitenkaan tarkoita etteivätkö he olisi päihderiippuvaisia.
Niin. Sulta unohtui se yksi ihmisryhmä, valtaväestö. Ne joilla geenit ei ole kohdallaan, ja joilla ei ole altiutta päihderiippuvuuksiin. Tai espressonjuontiin, kun kahvi ei enää pärise.

Ymmärrän että tämä voi olla hankala ehdotus, mutta oletko lähiaikoina käynyt esimerkiksi Alkossa avartamassa käsitystä? Alkoholittomat, mutta alkoholituotteiden makuiset juomavaihtoehdot kasvattavat jatkuvasti suosiotaan. Löytyy jo esimerkiksi alkoholitonta viskiä tai giniä. Leivontahyllystä löydät esimerkiksi rommi- tai punssiaromia siinä missä kofeiinitonta kahvia kahvihyllystä. Niitä ei ole suunnattu päihdeongelmaisten korvikekäyttöön, vaan henkilöille jotka pitävät tuotteen mausta mutta tiedostavat terveysvaikutukset. Suosio kasvaa sitä myöten kun tuotteiden makua saadaan lähemmäs alkuperäistä. Esimerkiksi alkoholittomat oluet tai kofeiiniton kahvi oli vielä joskus aivan järkyttävää kuraa, nyt pääsee jo hyvin lähelle verrokkeja. Rasvamaksan voi saada aikaiseksi ihan limppareita ja hedelmämehuja juomalla, ilman alkoholia. Oisko se se päihdyttämätön alkoholi?

Mutta SmiStu tuossa jo todistikin mun pointin: niin kauan kun on olemassa ihmisiä joille porttiteoria pätee kahviinkin, meillä täytyy olla sääntelyä joka estää yhteiskunnalle syntymästä merkittävää kuluerää kavereista joiden on paras pysyä simastakin kaukana. Kohtuukäyttäjän näkökulmasta tehtävä sääntely ei yhteiskuntatasolla toimi, ja se pitää vaan hyväksyä.
 
Lisäksi tuo "kaikki alkoholiriippuvaisten arvostelijat ovat itse ongelmakäyttäjiä" on parhaimmillaankin laiska ad hominem.
Älä keksi omasta päästä asioita, vaan lainaa suoraan. No, silloin asia ei enää olisikaan noin. Tuollainen keskustelu toimii toki siellä törkyketjussa oikein hyvin 👌

Eikä kaikkien todellakaan tarvitse jakaa näkemyksiä. Tämä ketju on ollut erimielisyyksistä huolimatta oikein asiallinen. Tähän asti.
 
Lisäksi tuo "kaikki alkoholiriippuvaisten arvostelijat ovat itse ongelmakäyttäjiä" on parhaimmillaankin laiska ad hominem. Vetäkää alkoholia ihan sillä tahdilla kun haluatte. Koittakaa ymmärtää että jos aiheeesta keskustellaan niin kaikki eivät välttämättä jaa teidän näkemyksiänne.
Ja-hah, multivita taisi blokata minut kun viestinsä eivät enää näy. Hän siis kirjoitti että yo. viestini teki ketjusta asiattoman koska yo. viestini oli olkinukke hänen sanomisistaan. Sääli, eri mieltä olevien kanssa keskusteluista saa eniten irti.

Edit: ja nyt näkyy taas. Hämmentävää.
 
Ja-hah, multivita taisi blokata minut kun viestinsä eivät enää näy. Hän siis kirjoitti että yo. viestini teki ketjusta asiattoman koska yo. viestini oli olkinukke hänen sanomisistaan. Sääli, eri mieltä olevien kanssa keskusteluista saa eniten irti.

Edit: ja nyt näkyy taas. Hämmentävää.
Taas sinä satuilet 😃 en ole ikinä blokannut ketään, edes osaa.

Ja ota ihan iisisti, tässä ketjussa ollaan oltu eri mieltä, mutta varsin asiallisesti. Eikö pidettäisi se linja? 👌
 
Niin. Sulta unohtui se yksi ihmisryhmä, valtaväestö. Ne joilla geenit ei ole kohdallaan, ja joilla ei ole altiutta päihderiippuvuuksiin. Tai espressonjuontiin, kun kahvi ei enää pärise.
Onko jossain tehty tutkimus kuinka moni suomalainen kantaa riippuvuusgeeniä? Sen perusteella vissiin kutsut geenittömiä valtaväestöksi? Laitappa tänne linkkiä?
 
Ymmärrän että tämä voi olla hankala ehdotus, mutta oletko lähiaikoina käynyt esimerkiksi Alkossa avartamassa käsitystä? Alkoholittomat, mutta alkoholituotteiden makuiset juomavaihtoehdot kasvattavat jatkuvasti suosiotaan. Löytyy jo esimerkiksi alkoholitonta viskiä tai giniä. Leivontahyllystä löydät esimerkiksi rommi- tai punssiaromia siinä missä kofeiinitonta kahvia kahvihyllystä. Niitä ei ole suunnattu päihdeongelmaisten korvikekäyttöön, vaan henkilöille jotka pitävät tuotteen mausta mutta tiedostavat terveysvaikutukset. Suosio kasvaa sitä myöten kun tuotteiden makua saadaan lähemmäs alkuperäistä. Esimerkiksi alkoholittomat oluet tai kofeiiniton kahvi oli vielä joskus aivan järkyttävää kuraa, nyt pääsee jo hyvin lähelle verrokkeja. Rasvamaksan voi saada aikaiseksi ihan limppareita ja hedelmämehuja juomalla, ilman alkoholia. Oisko se se päihdyttämätön alkoholi?
Olen mä alkossa käynyt. Joskin harvoin, kun en väkeviä juo ja miedot saan kaupasta. Ihan yhden käden sormilla pystyn laskemaan ihmest, jotka tiedän juovan kofeiinitonta kahvia. Muut juo tai ei juo tavan kahvia.

Mä en ole vielä löytänyt alkoholitonta olutta, joka maistuisi 100% alkojolilliselle oluelle... paas vinkkiä!
 
Rasvamaksan voi saada aikaiseksi ihan limppareita ja hedelmämehuja juomalla, ilman alkoholia. Oisko se se päihdyttämätön alkoholi?
Silloin juodaan ihan liikaa limpparia tai mehua ja tuo taas kuulostaa sokeririippuvuudelta... sitäkin on ja paljon. Eli sama asia eri aine... vettä janoon 👍🏻
 
Taas sinä satuilet 😃 en ole ikinä blokannut ketään, edes osaa.

Ja ota ihan iisisti, tässä ketjussa ollaan oltu eri mieltä, mutta varsin asiallisesti. Eikö pidettäisi se linja? 👌
Pidetään mieluusti asiallisena.

Kirjoittaessani äskeistä viestiä viestisi katosivat ketjusta ja ilmoitusbaarista, oletin sen johtuneen siitä että blokkasit minut. Syytä viestien hetkelliselle katoamiselle en edelleen tiedä. Tämäkään kommentti ei sisältänyt satuja.

Suora sitaattisi jonka sisältöä mukailin oli: "Ja vastaavasti ne, joilla homma ei ole pysynyt hanskassa, tuppaavat näkemään ongelmia siellä missä niitä ei ole." on siis mielestäni argumentaatiovirhe, jossa perusteettomasti väität että asiasta kanssasi eri mieltä olevien syyt mitä todennäköisemmin ovat heidän omissa päihdeongelmissa. Oletko sitä mieltä että tulkintani argumentistasi on väärä? Jos olet, voisitko selventää mitä tarkoitit?

Tiedoksesi, minä näen paljon ongelmia suomalaisten keskimääräisesti hyväksytyssä alkoholinkäytössä, eikä minulla tai lähipiirilläni ole aiempia päihdeongelmia. Syitä paheksunnalleni olen listannut aiemmin ketjussa, eli kustannukset veronmaksajille, vaikutus väkivaltarikollisuuteen ja päihdeongelmien pursuaminen aikoihin ja paikkoihin joissa niitä ei mielestäni tulisi kohdata. Korostan vielä kerran että en kannata alkoholin kieltämistä.
 
Suora sitaattisi jonka sisältöä mukailin oli: "Ja vastaavasti ne, joilla homma ei ole pysynyt hanskassa, tuppaavat näkemään ongelmia siellä missä niitä ei ole." on siis mielestäni argumentaatiovirhe, jossa perusteettomasti väität että asiasta kanssasi eri mieltä olevien syyt mitä todennäköisemmin ovat heidän omissa päihdeongelmissa. Oletko sitä mieltä että tulkintani argumentistasi on väärä? Jos olet, voisitko selventää mitä tarkoitit?
Olen eri mieltä. Kanssani saa tietty olla eri mieltä. Olen usein nostanut esiin tämän kiinnostavan ilmiön, miten ne ovat kovia/kovimpia kieltämään ja näkemään muiden kohtuukäytönkin ongelmana, joilla ei tosiaan ole syystä tai toisesta pysynyt hanskassa. Jossain viestissä vielä painotin, ettei ole vittuilua ketään kohtaan. Vaan oikeassa elämässä havaittu ilmiö. Onko se oikeasti niin yleinen kuin itse koen, en tiedä.

Johtuuko tämä heidän päihdeongelmista, luultavasti ainakin välillisesti. Lieneekö tuo "peikkojen" näkeminen seurausta siitä, että kamppailu päihdeongelman kanssa on epäilemättä todella raskasta ja traumaattista, josta jää jälkensä mieleen. Ihan inhimillistä olisi, mutta vaikeuttaa/estää asian objektiivisempaa tarkastelua. Kärjistää näkemyksiä ja siten myös mielipiteitä.

Ketjun alkupäässä taidettiin olla näillä jäljillä, kun framilla oli tunteiden vaikutus tähän keskusteluun.

Enkä väitä, että itse kykenisin johonkin täysin objektiiviseen tarkasteluun. Ihminen kun on aina itse osa havaintoaan ja omat vinksahdukset löytyy omasta päästäkin 👌😃

En nyt tiedä saako tästä tolkkua, mutta jospa jotain.
 
Ja-hah, multivita taisi blokata minut kun viestinsä eivät enää näy. Hän siis kirjoitti että yo. viestini teki ketjusta asiattoman koska yo. viestini oli olkinukke hänen sanomisistaan. Sääli, eri mieltä olevien kanssa keskusteluista saa eniten irti.

Edit: ja nyt näkyy taas. Hämmentävää.
Kokeneena blokkaajana (liian pitkään koitin osallistua koronapsykoosikeskusteluun) voin kertoa ettei blokkaaminen toimi tuohon suuntaan. Eli jos minä blokkaisin sinut ja sitten kirjoittaisin "blokkasin chavesin kun se on tyhmä", sinä näkisit viestini. Kun kuittaisit siihen "en ole, ite olet" niin minä en näkisi sitä.
 
Olen eri mieltä. Kanssani saa tietty olla eri mieltä. Olen usein nostanut esiin tämän kiinnostavan ilmiön, miten ne ovat kovia/kovimpia kieltämään ja näkemään muiden kohtuukäytönkin ongelmana, joilla ei tosiaan ole syystä tai toisesta pysynyt hanskassa. Jossain viestissä vielä painotin, ettei ole vittuilua ketään kohtaan. Vaan oikeassa elämässä havaittu ilmiö. Onko se oikeasti niin yleinen kuin itse koen, en tiedä.

Johtuuko tämä heidän päihdeongelmista, luultavasti ainakin välillisesti. Lieneekö tuo "peikkojen" näkeminen seurausta siitä, että kamppailu päihdeongelman kanssa on epäilemättä todella raskasta ja traumaattista, josta jää jälkensä mieleen. Ihan inhimillistä olisi, mutta vaikeuttaa/estää asian objektiivisempaa tarkastelua. Kärjistää näkemyksiä ja siten myös mielipiteitä.

Ketjun alkupäässä taidettiin olla näillä jäljillä, kun framilla oli tunteiden vaikutus tähän keskusteluun.

Enkä väitä, että itse kykenisin johonkin täysin objektiiviseen tarkasteluun. Ihminen kun on aina itse osa havaintoaan ja omat vinksahdukset löytyy omasta päästäkin 👌😃

En nyt tiedä saako tästä tolkkua, mutta jospa jotain.
Toisaalta myös ihmiset, joilla on riippuvuus, vähättelevät sitä (poislukien pohjalla olevat, jotka ovat jo itsekin tilanteensa huomanneet) ja tuomitsevat ihmiset, jotka riippuvuudesta ja seurauksista puhuvat. Myös ihmiset, joilla on riippuvuus ovat riippuvuutta aiheuttavien juttujen puolestapuhujia ja puolustajia. Aivan kuin mersumies kehuu mersua ja saattaa dissata muita merkkejä.

Tämä lienee suojamekanismi, jolla itselleen uskotellaan, että ei ole mitään riippuvuutta ja syytellään muita holhoamisesta jne.

Ihminen, jolla ei ole riippuvuutta ei koe kovaa tarvetta puolustella jotakin asiaa, joka ei itseä kosketa. Jos ei ole merkkiuskovainen autoilija, ei todennäköisesti nosta mitään merkkiä jalustalle ja hyväksyy muidenkin merkit.
 
Toisaalta myös ihmiset, joilla on riippuvuus, vähättelevät sitä (poislukien pohjalla olevat, jotka ovat jo itsekin tilanteensa huomanneet) ja tuomitsevat ihmiset, jotka riippuvuudesta ja seurauksista puhuvat. Myös ihmiset, joilla on riippuvuus ovat riippuvuutta aiheuttavien juttujen puolestapuhujia ja puolustajia. Aivan kuin mersumies kehuu mersua ja saattaa dissata muita merkkejä.

Tämä lienee suojamekanismi, jolla itselleen uskotellaan, että ei ole mitään riippuvuutta ja syytellään muita holhoamisesta jne.

Ihminen, jolla ei ole riippuvuutta ei koe kovaa tarvetta puolustella jotakin asiaa, joka ei itseä kosketa. Jos ei ole merkkiuskovainen autoilija, ei todennäköisesti nosta mitään merkkiä jalustalle ja hyväksyy muidenkin merkit.
Onhan se osin noinkin. Kyllähän oman toiminnan haitallisuutta helposti vähätellään ja huijataan itseäänkin.

Tosin eihän tämäkään ole noin yksioikoista, koska moni esim käytön dekriminalisointia puolustava puoltaa ennemmin itse päihteen käytön sijasta järkevämpää ja tutkitusti haittoja vähentävää politiikkaa. Siinä on vissi ero. Eli ei puolustella omaa toimintaa, vaan halutaan vähentää ongelmia systeemitasolla.
 
Back
Ylös Bottom