Huumausaineet, laillistaminen, kieltolaki, what?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Franss
  • Aloitettu Aloitettu
Olen mä alkossa käynyt. Joskin harvoin, kun en väkeviä juo ja miedot saan kaupasta. Ihan yhden käden sormilla pystyn laskemaan ihmest, jotka tiedän juovan kofeiinitonta kahvia. Muut juo tai ei juo tavan kahvia.

Mä en ole vielä löytänyt alkoholitonta olutta, joka maistuisi 100% alkojolilliselle oluelle... paas vinkkiä!
Okei, no jos sä et tykkää alkoholittomista oluista, niin ei niitä varmaan kukaan juo. Mut jos kerran kukaan ei juo alkoholia maun vuoksi vaan riippuvuuden, miksi kummassa haluaisit vinkkiä alkoholillisen oluen makuisesta juomasta? Eiks ne ois tosi pahoja?

"Alkoholittomien oluiden myynti on kehittynyt +118 %, ja alkoholittomien siiderien, lonkeroiden ja mocktailien myynti on kehittynyt +94 % kahden vuoden takaiseen verrattuna*. K-ryhmän toteuttamassa kyselytutkimuksessa** viidennes kertoo valitsevansa alkoholittoman juoman maun vuoksi."


"S-ryhmän ruokakaupoissa alkoholittomien oluiden, siiderien, lonkeroiden, viinien ja mocktailien eli alkoholittomien cocktailien myynti kasvoi vuoden alkupuoliskolla noin 35–40 prosenttia verrattuna vastaavaan aikaan viime vuonna."

"Alkossa myytiin alkoholittomia tuotteita vuonna 2012 noin 168 000 litraa. Kymmenessä vuodessa myynti ja valikoima on kasvanut valtavasti: vuonna 2021 kaikkia alkoholittomia tuotteita myytiin Alkossa yhteensä yli 664 000 litraa.

Eniten on kasvanut alkoholittomien oluiden myynti ja tarjonta. Lukumääräisesti alkoholittomia oluita on tarjolla melkein kolmannes enemmän kuin pari vuotta sitten."

 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Riippuu tietysti vähän oluttyylistäkin, mutta ei semmoista alkoholitonta olutta ole, joka menis yksi yhteen alkoholillisen vastineensa kanssa. Alkoholi kun antaa semmoista runkoa olueen, jota ei ilman alkoholia vaan tehdä.

Siitä huolimatta ihan kelpo janojuomia ovat olleet suurin osa alkoholittomista, joita oon ite juonut. Pääasiassa kyllä valitsen ite alkoholittomia lagereita, kun esim. IPA-tyylisissä se nollan prosentin mukanaan tuoma vetisyys häiritsee vähän liikaa.

Viinaksia on sit hyvä ottaa lääkkeeksi, kun todellisuus välillä vähän tökkäisee.
 
Okei, no jos sä et tykkää alkoholittomista oluista, niin ei niitä varmaan kukaan juo. Mut jos kerran kukaan ei juo alkoholia maun vuoksi vaan riippuvuuden, miksi kummassa haluaisit vinkkiä alkoholillisen oluen makuisesta juomasta? Eiks ne ois tosi pahoja?
Öö... sori, että ilmaisin mielipiteeni alkoholittomasta oluesta. Minun mielestäni se ei maistu samalta. En ole väittänyt, etteikö niitä kukaan muu joisi. Minä tarvitsen olueen sen sopivan määrän alkoholia, jotta se maistuu oluelta. Liika on siinäkin liikaa, esim. jokin vahva portter...

Jos yhtään olet lukenut aiempia viestejä, niin siellä olen kertonut olevani riippuvainen ihminen. Alkoholi ei ole pää päihteeni vaan kofeiini ja nikotiini on. Pidän pienessä määrin alkoholin mausta, koska yhdistän sen maun päihdyttävään vaikutukseen. En kuitenkaan voi sietää vahvan alkoholin makua.

Siksi kelpaa vinkki hyvästä alkottomasta oluesta. Maku olisi hyvä, mutta ei päihdyttävää vaikutusta.

Selkiskö tämä nyt sinulle?

Mitä tulee alkoholittomiin alkoholijuomiin, niin onkohan niissä sama juttu, kuin lapsilla.... oli aikanaan cool "polttaa" suklaa tupakkaa, koska aikuiset poltti oikeaa 😄

Miksi esim. on alkoholiton mustikkasiideri, kun saman ajaisi mustikkalimonadi...🤔
 
Luin tässä muutaman sivun ja aika paljon erikoisia (ja virheellisiä) ilmaisutapoja ja oletuksia tässä tuli vastaan. Ei ole mitään yksittäistä riippuvuusgeeniä. Ei päihderiippuvuus periydy suoraan, vaan tietyt temperamenttipiirteet periytyy, jotka yhdessä (epä)sopivan ympäristön kanssa saattavat altistaa päihdeongelmille. Tuosta "psykoosialttiudesta" sen verran, että ihan kaikille, täysin geeniperimästä riippumatta, voi kyllä aiheuttaa psykoosin esimerkiksi valtavilla amfetamiini määrillä.

Itse aiheeseen, niin en oikein osta ajatusta, että suomalaiset olisivat niin "juoppoa kansaa", ettei kannabiksen dekriminalisointi tai jopa täysi laillistaminen voisi toimia täällä. Vaikea nähdä, että se perus keski-ikäinen insinööri perheenisä alkaisi pössytellä, ainakaan ongelmallisesti, laillistamisen myötä vain sen takia, että siitä ei seuraa rangaistusta. Muiden päihteiden osalta myönnän, etten ole perehtynyt aiheeseen niin paljoa, että uskaltaisin ottaa vahvasti kantaa, mutta ei ongelmakäyttäjien rankaiseminen kyllä näytä toimivan oikein missään. Riippuu toki mittareista vähän.

Järkevin tie pitkällä aikavälillä olisi ehkä opettaa ihmisille rehellisesti eri aineiden mahdollisista hyödyistä ja haitoista sekä myös säädellä vahvempien aineiden saatavuutta jollain tavalla. Alkoholihan on hyvin vaarallinen päihde, enkä näe sen laillisuudelle yhtään sen järkevämpiä perusteita kuin esimerkiksi kannabiksen. Mitä nyt nuorisoa seurannut viime vuosina, niin kyllä siellä keskimäärin vaikuttaisi päihteiden käyttö olleen vähenemään päin jo pidemmän aikaa.
 
Luin tässä muutaman sivun ja aika paljon erikoisia (ja virheellisiä) ilmaisutapoja ja oletuksia tässä tuli vastaan. Ei ole mitään yksittäistä riippuvuusgeeniä. Ei päihderiippuvuus periydy suoraan, vaan tietyt temperamenttipiirteet periytyy, jotka yhdessä (epä)sopivan ympäristön kanssa saattavat altistaa päihdeongelmille. Tuosta "psykoosialttiudesta" sen verran, että ihan kaikille, täysin geeniperimästä riippumatta, voi kyllä aiheuttaa psykoosin esimerkiksi valtavilla amfetamiini määrillä.

Itse aiheeseen, niin en oikein osta ajatusta, että suomalaiset olisivat niin "juoppoa kansaa", ettei kannabiksen dekriminalisointi tai jopa täysi laillistaminen voisi toimia täällä. Vaikea nähdä, että se perus keski-ikäinen insinööri perheenisä alkaisi pössytellä, ainakaan ongelmallisesti, laillistamisen myötä vain sen takia, että siitä ei seuraa rangaistusta. Muiden päihteiden osalta myönnän, etten ole perehtynyt aiheeseen niin paljoa, että uskaltaisin ottaa vahvasti kantaa, mutta ei ongelmakäyttäjien rankaiseminen kyllä näytä toimivan oikein missään. Riippuu toki mittareista vähän.

Järkevin tie pitkällä aikavälillä olisi ehkä opettaa ihmisille rehellisesti eri aineiden mahdollisista hyödyistä ja haitoista sekä myös säädellä vahvempien aineiden saatavuutta jollain tavalla. Alkoholihan on hyvin vaarallinen päihde, enkä näe sen laillisuudelle yhtään sen järkevämpiä perusteita kuin esimerkiksi kannabiksen. Mitä nyt nuorisoa seurannut viime vuosina, niin kyllä siellä keskimäärin vaikuttaisi päihteiden käyttö olleen vähenemään päin jo pidemmän aikaa.
"There isn't just one addiction or alcoholism gene. Scientists have identified multiple genes associated with addiction, in general, as well as genes associated with addiction to specific substances."

 
"There isn't just one addiction or alcoholism gene. Scientists have identified multiple genes associated with addiction, in general, as well as genes associated with addiction to specific substances."

Kyllä kyllä, mutta mikään geeni itsessään ei aiheuta alkoholismia tai mitään muutakaan riippuvuutta.

edit: Esimerkkinä nyt vaikka tuo lähteessäsi mainittu MAOA genotyyppi. Jos sen toiminta kiinnostaa suosittelen perehtymään Dunedin tutkimukseen. Noista muista mainituista nyt sen verran, ettei se, että ihmiset kokevat alkoholin nauttimisen eri tavoin johda alkoholismiin.

Jos aihe kiinnostaa, niin kannattaa perehtyä vähän esimerkiksi siihen, kuinka vähän tietyt geenit tai jopa niiden yhdistelmät oikeasti selittävät vaihtelusta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä kyllä, mutta mikään geeni itsessään ei aiheuta alkoholismia tai mitään muutakaan riippuvuutta.

edit: Esimerkkinä nyt vaikka tuo lähteessäsi mainittu MAOA genotyyppi. Jos sen toiminta kiinnostaa suosittelen perehtymään Dunedin tutkimukseen. Noista muista mainituista nyt sen verran, ettei se, että ihmiset kokevat alkoholin nauttimisen eri tavoin johda alkoholismiin.

Jos aihe kiinnostaa, niin kannattaa perehtyä vähän esimerkiksi siihen, kuinka vähän tietyt geenit tai jopa niiden yhdistelmät oikeasti selittävät vaihtelusta.
Eli vain päihteitä käyttämällä voi tulla päihderiippuvaiseksi? Geenit vaikuttaa niin vähän että niistä ei sovi puhua?
 
"Alkoholismi on monitekijäinen tauti, jossa myös perinnölliset tekijät vaikuttavat sairastumisalttiuteen.
Alkoholismiin liittyviä alttiusgeenejä on todennäköisesti monia, mutta toistaiseksi niitä tunnetaan vaan muutama.
Vahvin näyttö liittyy alkoholidehydrogenaasi- ja asetaldehydidehydrogenaasi-geeneihin."

 
Itse aiheeseen, niin en oikein osta ajatusta, että suomalaiset olisivat niin "juoppoa kansaa", ettei kannabiksen dekriminalisointi tai jopa täysi laillistaminen voisi toimia täällä. Vaikea nähdä, että se perus keski-ikäinen insinööri perheenisä alkaisi pössytellä, ainakaan ongelmallisesti, laillistamisen myötä vain sen takia, että siitä ei seuraa rangaistusta.
Olen seurannut tätä keskustelua vähän sieltä täältä sivusta ja ajatellut samalla hyvin samalla tavalla kuin mitä tähän avasit. Alkoholi ja kannabis on vähän sellaisia aineita, että ei niiden kieltäminen juuri käyttöön vaikuta, jos yhtään. Jos alkoholi kielletään, niin ihan kuka tahansa joka sitä helvetisti kaipaa, voi kyllä tehdä sitten vähintäänkin kiljua kotona ja lähteä sen jälkeen ajamaan kännissä autolla. Vähän kun vaikeustasoa nostaa, niin viinin ja oluen valmistuskin onnistuu, kuten myös kirkkaiden. Ei se saatavuudesta kiinni kyllä ole paljonko alkoholin väärinkäyttöä esiintyy. Kohtuukäyttö kyllä vähenee varmasti. Sama juttu kannabiksen kanssa. Mä en ole pössyttelemättä sen takia, että se on laitonta ja pössyttelijä pössyttelee laittomuudesta huolimatta. Sitäkin voi valmistaa ihan kotikonstein, eli saatavuudesta se ei taaskaan ole kiinni. Kohtuukäyttö luultavasti vähän lisääntyy, jos kannabis laillistetaan. Ongelmakäyttäjät on jo niitä ongelmakäyttäjiä.
 
Eli vain päihteitä käyttämällä voi tulla päihderiippuvaiseksi? Geenit vaikuttaa niin vähän että niistä ei sovi puhua?
Genetiikka vaikuttaa kyllä ja tottakai siitä saa puhua. On vaan syytä välttää determinismiä geeneistä puhuttaessa. Edelleen se, että sinulla on tietty genotyyppi ei automaattisesti tarkoita, että olet alkoholisti. Kandidaattigeenitutkimus oli kovassa huudossa jossain vaiheessa ja lehdet pullollaan vangitsevia otsikoita siitä, kuinka milloin minkäkin häiriön taustalla oleva geeni on löydetty, mutta sittemmin se on todettu hyvin kyseenalaiseksi. Selitysarvoa noilla ei juurikaan ole, kun kontrolloidaan muita muuttujia/vaikuttavia tekijöitä. Tuo Kaprion artikkeli on vuodelta 2003, mutta nopealla vilkaisulla en löytänyt ristiriita sen ja kommenttieni välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelmakäyttäjät on jo niitä ongelmakäyttäjiä.
Eli mielestäsi päihderiippuvaiseksi synnytään tai muututaan, vaikka päihdettä ei olisi saatavilla?

Onko muuten silloin ongelma jonkin asian kanssa, jos sitä käyttää, vaikka onkin laitonta? Eikö yhteiskunnassa olisi suotavaa noudattaa säädettyjä lakeja?
 
Eli mielestäsi päihderiippuvaiseksi synnytään tai muututaan, vaikka päihdettä ei olisi saatavilla?

Onko muuten silloin ongelma jonkin asian kanssa, jos sitä käyttää, vaikka onkin laitonta? Eikö yhteiskunnassa olisi suotavaa noudattaa säädettyjä lakeja?
Mutta kun ei sillä kieltämisellä päihteistä päästä eroon. Eikö se ole vähän tämän koko keskustelun pointti? Ei tietenkään olisi ongelmakäyttäjiä jos ei olisi päihteitä, mutta kun niitä on.

Itse rikon (tieliikenne)lakia about päivittäin kun on raskas kaasujalka. Onko minulla ongelma, en osaa sanoa, mutta ketään en ole koskaan vahingoittanut ja hauskaa on ollut. Samalla periaatteella voisin ihan hyvin pössytellenkin rikkoa lakia, mutta olen ammatissa jossa tulisi kiinnijäämisestä ongelmia, siispä en viitsi pössytellä. Jos olisin vaikka floristi niin ei minua kiinnostaisi pössyn laittomuus pätkääkään, vaan pössyttelisin jos siltä tuntuu.
 
Eli mielestäsi päihderiippuvaiseksi synnytään tai muututaan, vaikka päihdettä ei olisi saatavilla?

Onko muuten silloin ongelma jonkin asian kanssa, jos sitä käyttää, vaikka onkin laitonta? Eikö yhteiskunnassa olisi suotavaa noudattaa säädettyjä lakeja?
Eli mielestäsi alkoholia tai muita päihteitä ei ole saatavilla jos ne kielletään?

Säädettyjä lakeja olisi tietysti suotavaa noudattaa, mutta kun ei noudateta. Ei ihmiset toimi niin. Missä haavemaailmassa oikein elät? Näissä asioissa pitää miettiä miten ihmiset toimii, ei sitä miten niiden omasta mielestäsi pitäisi toimia. Saa olla ihan helvetin naaivi ajatusmaailma, jos ajattelee, että päihdeongelmat ratkeaa kieltämällä päihteet.
 
Eli mielestäsi alkoholia tai muita päihteitä ei ole saatavilla jos ne kielletään?

Säädettyjä lakeja olisi tietysti suotavaa noudattaa, mutta kun ei noudateta. Ei ihmiset toimi niin. Missä haavemaailmassa oikein elät? Näissä asioissa pitää miettiä miten ihmiset toimii, ei sitä miten niiden omasta mielestäsi pitäisi toimia. Saa olla ihan helvetin naaivi ajatusmaailma, jos ajattelee, että päihdeongelmat ratkeaa kieltämällä päihteet.
Eihän se kieltämällä poistu. Mielestäni kyllä lisää käyttöä, jos on saatavilla kuin tikkarit kaupassa. Siksihän tupakatkin piilotettiin ja hintaa nostettiin, että ehkäistäisiin uusien tupakoitsijoiden muodostumista. Ennenhän niissä oli tosi hienoja askeja yms. Tupakan kohdalla ollaan onnistuttu ihan kivasti. Tuntuu, että enää sitkeimmät kessuttelee tuolla kauppakeskuksien ovilla.

Lakien noudattaminen on jokaisesta yksilöstä kiinni. Huono argumentti mielestäni on, että eihän niitä noudateta.

Edelleen mielestäni kielto ei poista ongelmaa, vaan valistus ja päihderiippuvuuden myöntäminen. Heikko saatavuus kyllä jarruttaa päihteiden käytön aloittamista.
 
Mutta kun ei sillä kieltämisellä päihteistä päästä eroon. Eikö se ole vähän tämän koko keskustelun pointti? Ei tietenkään olisi ongelmakäyttäjiä jos ei olisi päihteitä, mutta kun niitä on.

Itse rikon (tieliikenne)lakia about päivittäin kun on raskas kaasujalka. Onko minulla ongelma, en osaa sanoa, mutta ketään en ole koskaan vahingoittanut ja hauskaa on ollut. Samalla periaatteella voisin ihan hyvin pössytellenkin rikkoa lakia, mutta olen ammatissa jossa tulisi kiinnijäämisestä ongelmia, siispä en viitsi pössytellä. Jos olisin vaikka floristi niin ei minua kiinnostaisi pössyn laittomuus pätkääkään, vaan pössyttelisin jos siltä tuntuu.
Eihän ne tieliikennelait huvikseen ole. Varmasti vähenisi onnettomuudet, jos jokainen yksilö osaltaan niitä noudattaisi. Kuulostaa jo hieman ongelmalta, jos päivittäin täytyy ajaa ylinopeutta? Ehkä ilman kenkiä ei olisi niin raskas jalka?

Mihin vedetään raja mitä lakia on ok rikkoa ja mitä ei? Saako vittumaisen ihmisen tappaa, koska on naivia uskotella, että voi vittuilla lain turvin, eikä joudu vastuuseen...
 
Eihän ne tieliikennelait huvikseen ole. Varmasti vähenisi onnettomuudet, jos jokainen yksilö osaltaan niitä noudattaisi. Kuulostaa jo hieman ongelmalta, jos päivittäin täytyy ajaa ylinopeutta?
Sinä ja sinun ongelmat. Täytyy ajaa ylinopeutta, tarvitsee käyttää päihteitä... ei täydy, ei tarvii, mutta ne on hauskaa.
 
Lisääkö ongelmakäyttöä, lisääkö kansanterveydellisiä haittoja ja kuinka paljon? Mihin näyttöön mielipide perustuu ja onko tämä mielipideasia ollenkaan?
Luulisi siihen mahtuvan mukaan joku uusi ongelmakäyttäjäkin. Kyllä varmasti moni maistaisi ihan mielenkiinnosta terästettyä suklaakakkua, jos sellaista kahvilasta saisi. Eikä kannabis täysin vaaraton tuote ole, mutta ehkä sillä tehty bisnes ja joidenkin haittojen väheneminen tasapainoittaa asian. Aivan kuten alkoholin kohdalla. Haitat ovat valtavat, mutta niin ovat tulotkin.
 
Back
Ylös Bottom