Huumausaineet, laillistaminen, kieltolaki, what?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Franss
  • Aloitettu Aloitettu
Eikö olisi parasta, että matalapalkka-Pera laitettaisiin terapiaan ja ihmiset opetettaisiin käyttämään fiksusti päihteitä? Juodaan lounaalla lasi viiniä, illalla rentoudutaan juomalla vähän viskiä ja viikonloppuna käydään oluella pubissa ja poltetaan jointti ystävien kanssa.
Tuo on haihattelua. Sama kuin opetettaisiin tietyille maahanmuuttajaryhmille että ei saa raiskata.

Kannabis on laitonta Suomessa, ei sen käyttöä varmaankaan kannata opettaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Päihdetyössä on paljon ideologiaa, kun tässäkin ketjussa on puhuttu. Miten muualla euroopassa, missä on liberaalimpi alkoholilainsäädäntö on vähemmän alkoholismia? Espanjassa ja Italiassa käytetään viiniä ruokajuomana, mutta kummassakin on 10x vähemmän alkoholismia.

Jos ihmisellä on taipumus psykoosiin, niin eikös se ole silloin mielenterveysongelma, eikä päihteen syy?
Joo onhan se, mutta päihteet voi toimia avaimena sen psykoosin laukeamiseen, joka olisi muuten voinut oireettomana olla. Ja monen muunkin, masennuksen tai ahdistuneisuushäiriön.
Meinasin jo lisätä edelliseen viestiin, että päihteistähän tässä molempi osapuoli puhuu. Kohtuukäyttö vs. Ongelmakäyttö. Ehkä näiden välille ei pysty semmoista yhteistä säveltä löytyäkään.
 
Joo onhan se, mutta päihteet voi toimia avaimena sen psykoosin laukeamiseen, joka olisi muuten voinut oireettomana olla. Ja monen muunkin, masennuksen tai ahdistuneisuushäiriön.
Meinasin jo lisätä edelliseen viestiin, että päihteistähän tässä molempi osapuoli puhuu. Kohtuukäyttö vs. Ongelmakäyttö. Ehkä näiden välille ei pysty semmoista yhteistä säveltä löytyäkään.

Läheltä olen seurannut kaveria jolla oli jonkin sortin rauhoittavalääkitys. Alku kuu meni yleensä hyvin. Loppu kuusta saattoi lääkkeet loppua eikä uusia saanut heti. Tätä tilaa piti korjata alkoholilla -> rahat loppu -> piti saada alkoholia, puukotti myyjä kun varasti kaljaa.

Tälläisiä tapauksia on varmasti useampia.

Mielenterveyspalveluihin on aivan käsittämättömän pitkät jonot. Apua on vaikea saada. Tähän yhdistettynä se, että avun hetkellä pitää jonkun lähimmäisen olla se joka sanoo, että nyt tarvit apua. Psykoosissa ihminen ei toimi millään tapaa järkevästi. Tätä oloa ihminen varmasti alkaa ”helpottamaan” alkoholilla.


Mutta en silti näe oikeaksi sitä, että kielletään kaikki.
 
Eikö olisi parasta, että matalapalkka-Pera laitettaisiin terapiaan ja ihmiset opetettaisiin käyttämään fiksusti päihteitä? Juodaan lounaalla lasi viiniä, illalla rentoudutaan juomalla vähän viskiä ja viikonloppuna käydään oluella pubissa ja poltetaan jointti ystävien kanssa.
Tuo menee jo vähän siihen, että elämä pyörii päihteiden ympärillä aika paljon, tietysti jokaisen oma asia.

Läheltä olen seurannut kaveria jolla oli jonkin sortin rauhoittavalääkitys. Alku kuu meni yleensä hyvin. Loppu kuusta saattoi lääkkeet loppua eikä uusia saanut heti. Tätä tilaa piti korjata alkoholilla -> rahat loppu -> piti saada alkoholia, puukotti myyjä kun varasti kaljaa.

Tälläisiä tapauksia on varmasti useampia.

Mielenterveyspalveluihin on aivan käsittämättömän pitkät jonot. Apua on vaikea saada. Tähän yhdistettynä se, että avun hetkellä pitää jonkun lähimmäisen olla se joka sanoo, että nyt tarvit apua. Psykoosissa ihminen ei toimi millään tapaa järkevästi. Tätä oloa ihminen varmasti alkaa ”helpottamaan” alkoholilla.


Mutta en silti näe oikeaksi sitä, että kielletään kaikki.
Joo, tuo on jo tuota sekakäyttäjän "arkea" pahimmillaan. Oon itekin sitä elänyt, en oo ketään puukottanut mutta kyllä tuolla tuli joskus uhkailtua hoitohenkilökuntaa, että alkaa uusia ne reseptit ja äkkiä. Yksi pahoinpitelykin tuli joskus samoissa meiningeissä. Vieroitukset muista päällä ja alkoholia korvikkeeksi niin se on paha.
Aikaisemmin tuossa kirjoittelin tähän ketjuun tuosta kannabiksesta, että se on itellä semmoinen mihin en oo lopputulokseen päässyt, laillistaako(ja jos niin miltä osin?) vai ei? Enkä tiedä vieläkään vastausta 😅
 
Tuo menee jo vähän siihen, että elämä pyörii päihteiden ympärillä aika paljon, tietysti jokaisen oma asia.


Joo, tuo on jo tuota sekakäyttäjän "arkea" pahimmillaan. Oon itekin sitä elänyt, en oo ketään puukottanut mutta kyllä tuolla tuli joskus uhkailtua hoitohenkilökuntaa, että alkaa uusia ne reseptit ja äkkiä. Yksi pahoinpitelykin tuli joskus samoissa meiningeissä. Vieroitukset muista päällä ja alkoholia korvikkeeksi niin se on paha.
Aikaisemmin tuossa kirjoittelin tähän ketjuun tuosta kannabiksesta, että se on itellä semmoinen mihin en oo lopputulokseen päässyt, laillistaako(ja jos niin miltä osin?) vai ei? Enkä tiedä vieläkään vastausta 😅

Erittäin vaikeita kysymyksiä. Linnatuomiot ei ainakaan auta / helpota päihdeongelmaista.

Mitä itse nähnyt, niin ehkä alkoholi enemmän aiheuttanut ihmisille murheita kuin kannabis.

Mutta en ole päihdetyössä, enkä pysty sanomaan mikä oikea tilanne ns. kentällä on. Omaa pähkäilyä nämä.
 
Erittäin vaikeita kysymyksiä. Linnatuomiot ei ainakaan auta / helpota päihdeongelmaista.

Mitä itse nähnyt, niin ehkä alkoholi enemmän aiheuttanut ihmisille murheita kuin kannabis.

Mutta en ole päihdetyössä, enkä pysty sanomaan mikä oikea tilanne ns. kentällä on. Omaa pähkäilyä nämä.
Joo, lainsäädäntö sais höllätä käyttörikosten ja muiden pienempien osalta. Ennemmin joku kuntoutusjakso osastolla poistumiskiellolla. Linnassa ei monesti mt-ongelmaiset pikkurötöstelijät/hörhöt parempaan suuntaan mene, päinvastoin. Olematon ego saattaa kasvaa kieroon ja meno pahenee tai jopa itsemurhariski.
Laitetaan nyt yksi esimerkki, entisiä kavereita tämä ja heinää kasvaa hautuumaalla tätä nykyä. Ei paljon auttanut lusimiset.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...pahimmillaan-kuusi-paivassa/7314054#gs.iqa6li
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mainittakoon nyt vielä, että en kannata nyt Suomen markkinoilla olevien laillisten huumausaineiden kieltoa, eikä minulla ole vahvaa kantaa laittomien huumausaineiden legalisointiin. Kuitenkin vieroksun tätä huumausaineiden käytön normalisointia, ja sitä hyväksyvää kahvipöytänyökyttelyä kun kerrotaan että taas meni muisti/tuli oksennus tuli/meinasin joutua tappeluun. Nuo ovat huolestuttavia merkkejä elämänhallinnan menettämisestä eivätkä mitään naurun aiheita. Tietysti alkoholia voi käyttää sen yhden punaviinilasin kerran puoleen vuoteen, mutta ihmisillä on taipumus vähätellä paheitaan. Tunnen kourallisen ihmisiä joilla alkoholinkäyttö on minun mielestäni hallussa. Tiedän kymmeniä joilla se on omasta mielestään hallussa mutta olen eri mieltä.

Minun mielestäni ei ole päihteen syy, jos ihminen jolla on taipumus mielenterveysongelmiin vetää huumausaineita ja se laukaisee psykoosin. Se on kyseisen ihmisen vika. Samalla tavalla kun autokolarit eivät ole autojen syytä, ylipaino ei ole lusikoiden syytä, eivätkä aseelliset murhat ole aseiden syytä.
 
@Chávez Joo, se on monen asian summa. Yksittäisten syiden. Omassa esimerkissä koetin tuoda sen, että ihminen ei tiedä taipumustaan saada psykoosi, näitä on paljon. Mt-ongelmat ns. kytee pinnan alla.
 
Omakohtaiset kokemukset alkoholinkäyttäjistä kuluvalta vuodelta:
-kävelemme perheen kanssa kauniina kesäpäivänä erään pikkukaupungin torin viertä. Läheisen R-kioskin edessä päihtynyt mies huutaa raivoisasti keskellä päivää. Hänen uhkaava käytöksensä pakottaa meidät vaihtamaan tien toiselle puolelle.
-Olemme veneretkellä keskisuuressa paatissa, sunnuntain alkuiltapäivästä. Selvästi päihtynyt nainen kävelee vauvaani pitelevän vaimoni eteen ja alkaa söpösössöttää vauvalle, yrittää silittää tämän hiuksia. Otin tätiä ranteesta kiinni, sanoin tylyllä äänellä että älä koske lapsiini. Täti seisoo monttu auki järkyttyneenä, saman verran päihtynyt miehensä sanoo jotain sarkastista "joo, ei saa koskea vauvaan ööh" ja vääntelee naamaansa. Kerron tulkintani tilanteesta myös sedälle, molemmat ovat hiljaa ja menevät eri kerrokseen veneessä. Ympärillä olevat muutama kymmenen ihmistä kuuntelevat tilanteen kehittymistä, kiusallinen hiljaisuus vallitsee.
-Pari viikko takaperin kävelemme vanhassa kaupungissa torstai-iltana, klo17-18 välillä. Selvästi päihtynyt vanhempi mies ilmestyy varjoista yllättäen ja tunkeutuu 30cm päähän vauvanrattaita työntävän vaimoni kasvoista ja alkaa sössöttää. Astun heti väliin, työnnän miehen pehmeästi mutta päättäväisesti kyynärvarrella normaalille keskusteluetäisyydelle itsestäni ja kysyn mitä haluaa. Ovat ulkopaikkakuntalaisia ja ravintola hukassa. Tuijotan miestä pari sekuntia, en näe merkkejä aggressiosta joten kerron mistä pubi löytyy ja pappa ja vaimonsa lähtevät kohti uusia kierroksia. Ei tuntunut tajuavan käyneensä liian lähellä.

Vältän tietoisesti päihtyneitä ihmisiä ja tilanteita missä heitä kohtaa, ja silti olen joutunut kolmesti tekemään fyysisen puolustusteon välttääkseni uhkatilanteen. Pidän tätä ongelmana.
 
Pystyisitkö vähän enemmän avaamaan näiden kymmenien alkoholinkäyttöä?
Toki. Juovat itsensä useita kertoja vuodessa humalaan, kärsivät krapulasta tämän jälkeen. Heidän mielipiteensä tuntuisi tyypillisesti olevan jotakin sellaista, että jos ei mene muisti liian usein, ei tule oksennus, ei suoranaisesti vaikuta työ- tai parisuhteeseen niin homma on hallussa.
 
Toki. Juovat itsensä useita kertoja vuodessa humalaan, kärsivät krapulasta tämän jälkeen. Heidän mielipiteensä tuntuisi tyypillisesti olevan jotakin sellaista, että jos ei mene muisti liian usein, ei tule oksennus, ei suoranaisesti vaikuta työ- tai parisuhteeseen niin homma on hallussa.
Muisti ei mene, laatta ei lennä ja elämä hallinnassa varsin hyvin. Mutta darra kyllä tulee tässä iässä turhankin helposti 😃 humalassakin tulee toki oltua, mutta että ei olisi homma hallussa, siitä olen varsin eri mieltä.
 
-Pari viikko takaperin kävelemme vanhassa kaupungissa torstai-iltana, klo17-18 välillä. Selvästi päihtynyt vanhempi mies ilmestyy varjoista yllättäen ja tunkeutuu 30cm päähän vauvanrattaita työntävän vaimoni kasvoista ja alkaa sössöttää. Astun heti väliin, työnnän miehen pehmeästi mutta päättäväisesti kyynärvarrella normaalille keskusteluetäisyydelle itsestäni ja kysyn mitä haluaa. Ovat ulkopaikkakuntalaisia ja ravintola hukassa. Tuijotan miestä pari sekuntia, en näe merkkejä aggressiosta joten kerron mistä pubi löytyy ja pappa ja vaimonsa lähtevät kohti uusia kierroksia. Ei tuntunut tajuavan käyneensä liian lähellä.
Sulla on nyt se vika omassa päässä.
 
Miten sinä olisit toiminut?
No en ainakaan olisi mennyt toista kädellä työntämään. En olisi tapittanut silmiin etsien agression merkkejä...

Miksei sun vaimo voinu ottaa askelta taakseppäin ja kysyä mistä kyse? Olisi asia selvinnyt niinkin.

Noh kaippa minä en automaattisesti näe sössöttävää humalaista uhkaavana, varsinkin jos vanhemmasta pariskunnasta kyse.
 
Ok. En minäkään näe sössöttäjiä itselleni uhkana, ja annan jopa niiden nojailla olkaani ja kuuntelen juttujaan kohteliaasti. Vedän rajan perheeseeni. Siitä olemme ainakin samaa mieltä että vähimmän haitan periaatteen mukaan tulee toimia, kuten mielestäni teinkin.

Vaimo ei havainnut ympäristöään ja kärryn kanssa liikkuminen on hidasta. Minä ehdin ensin. Olen työskennellyt pitkään ovella ja harjoitellut kamppailu-ja itsepuolustuslajeja melko paljonkin ja miettinyt valmiiksi toimintamalleja ja missä omat rajat menevät. Toimin niiden mukaan.

Tässä tilanteessa vaimo oli tyytyväinen toimintaani. Minun on vaikea kuvitella naisen tuntevan oloaan turvalliseksi jos mies ei puutu tilanteeseen mitenkään. Tarinoista on tietysti aina vaikea päätellä mikä tilanteen oikeaa sävy ja tuntu on ollut, joten hyväksyn sen että sanot minua mielisairaaksi, mutta olen mitä kohteliaimmin eri mieltä.

Yksi känniläinen törmäsi kaverini (pitkän linjan nostaja, kamppailija ja voimamieskisaaja, kipakka luonne) lastenrattaihin vuosia sitten. Siinä sitten oli vakava tilanne tarpeettoman lähellä, ensin lapsen ja sitten känniläisen terveyden suhteen. Puhumalla selvisivät. Ympäristöä havainnoimalla ja ajoissa reagoimalla olisi selvitty pienellä suunnanmuutoksella.
 
Ai onko kolme annosta alkoholia ja jaettu jointti eri päivinä jotenkin iso määrä? Jos joku joisi joka päivä lasin viiniä päivällisellä, niin olisiko tuo sinusta alkoholismia?
"Juodaan lounaalla lasi viiniä, illalla rentoudutaan juomalla vähän viskiä ja viikonloppuna käydään oluella pubissa ja poltetaan jointti ystävien kanssa."

Joka päivä lasi viiniä ja vähän viskiä. Viikonloppuna oluella pubissa + jointti. Tuossa jääkin sitten yksi päivä ilman päihdettä. Minusta aika runsaasti.

Kysymys kuuluukin, miksi noin paljon? Maun vuoksi?
 
Back
Ylös Bottom