Huumausaineet, laillistaminen, kieltolaki, what?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Franss
  • Aloitettu Aloitettu
Itse diktaattorina haluisin kitkeä yksityisautot kokonaan pois. Suomessa se olisi mahdollista, koska me olemme hyvinvointi valtio, jossa ei ole pakko olla omaa autoa päästäkseen paikasta toiseen. Ongelma olisi kyllä, että ihmiset jotka asuvat syrjäseudulla kärsisi. Mutta kyllä mun mielestä esim. autoilu on typerää. Miksi ajaa omalla autolla, jos ei ole tarkoitus vaan rällätä ympäriinsä?! Autoilu on muka hauskaa?! Autoilu saastuttaa, eikä tee hyvää terveydelle. Mäkin aikonaan ajoin hienolla autolla ja irvistelin ratissa, että hemmetti kun on siistiä 😄 Paska puhetta, se mitään siistiä ollu, vaan tarkoitus nostaa statusta.

Aika subjektiivinen näkemys. Yleisesti väitän, että ihmisten olisi hyvä ymmärtää erilaiset mielenkiinnon kohteet ja keskittyä enemmän omaan elämään ja vähemmän muiden elämään. Tuon sun yllä olevan tekstin voi pakottaa omien mieltymysten mukaan ihan miksi tahansa. Lopulta homma kulminoituu aina siihen, että pakkohan ei ole kuin syödä mautonta ruokaa, juoda vettä ja nukkua - kaikki muu tehdään huvin vuoksi. Eihän kenenkään tarvitse käyttää päihteitä, matkustaa, harrastaa mitään, katsoa telkkaria, pelata tietokonetta, lukea kirjoja, hankkia lemmikkieläintä, jne.

Miksi ihmeessä muiden ihmisten asioista pitää tehdä oma ongelma? Miksi sen pitäisi olla minun ongelma tai kiinnostaa minua, mitä muut ihmiset tekee makuhuoneessa, tai harrastuksenaan, tai mihin käyttävät rahansa, tai millaisia vaatteita pitävät, tai millaista musiikkia kuuntelevat, tai millä tavalla liikkuvat, tai mitä syövät? Silti tuntuu olevan ihan älyttömän yleistä, että pitää kieltää muilta ihmisiltä se, mitä ei itse tee. Ei saa olla homoseksuaali, koska "se ei ole luonnnollista" lue: minä en tykkää siitä. Ei saa kuunnella heviä, koska "se on saatanasta" lue: minä en kuuntele. Ei saa olla pukeutumatta huntuun, koska "niin sanotaan pyhässä kirjassa" lue: minun pyhässä kirjassa, teidän mielipide ei kiinnosta. Ei saa matkustaa, koska minä. Ei saa yksityisautoilla, koska minä. Ei saa käyttää alkoholia, koska minä.

Jos vedetään tähän haittakortti, niin sitten asiat pitäisi käsitellä asioita siinä järjestyksessä, kun ne tuottavat haittoja, jonka lisäksi pitäisi esittää, että miten kielto vähentää haittoja.

Laitoin peukun, mutta en autovertaukselle vaan tälle: Miksi ihmeessä muiden ihmisten asioista pitää tehdä oma ongelma?
Muiden tekemisistä pitää tehdä ongelma vain jos niistä heijastuu ongelma itselle tai läheisille tai yhteiskunnan yleiselle edulle.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tunnen kyllä sympatiaa heitä kohtaan, joille alkoholista on tullut peikko jonkun toisen ongelmien vuoksi. Kyllähän läheisen alkoholismin katselu vierestä tietty omaa raittiutta tukee, mutta jos pohjalla on pelko, niin asetelma on vähän sama kuin olisi kasvatettu uskovaisessa perheessä varomaan syntiä kaikin keinoin. Tottakai silloin tulee korostettua alkoholin huonoja puolia, koska se tukee omaa elämäntapaa. Ja kuten nähtiin, pienikin käyttö saatetaan leimata riippuvuudeksi. Samaa oli ketoosiketjussa kun joku ketoosiuskovainen sanoi, että kaikki jotka syö hiilaria on koukussa siihen.

Raittiuden ja suoranaisen päihtymisen saati humalatilan välissä on aika paljon kaikkea, eikä se fyysinen vaikutus itsessään ole varmasti monellekaan se juttu. Esimerkiksi itse en välitä yhtään olla humalassa yksin, vaan pidän sitä suht ikävänä tunteena. Kuitenkin luonnostani hiljaisena ja varautuneena ihmisenä tykkään, kun estot vähän laskee ja juttu luistaa. Olen viettänyt lukemattomia iltoja hyvässä seurassa juoden, nauraen ja keskustellen. Minulle siis alkoholi on ollut positiivinen asia ja sosiaalinen apu, mutta ymmärrän, että jos olisi ollut huomattavan vaikeita aikoja ja tragedioita elämässä, niin on täysin mahdollista että homma olisi toisin. Vaikeahan se on myöntää hyviä puolia niille asioille, jotka on tottunut näkemään pahassa valossa, mutta kannustan kuitenkin pyrkimään jokseenkin objektiiviseen tarkasteluun.
 
Me raittiit pakkislaiset tuetaan tätä, sitte ei sekoteta päätä muulla kuin terveellä urheilulla. Loppuu se höpöheinän savuttelu ja kiljun juominen.

Muuten tuliko kiljua tehtyä kun varmaan oli rahasta tiukkaa josain kohti alkoholistin uraa, hyi saatana että se on pahaa.
Lapsena tein kiljua ja tuli kyl niin karmee olo, et joka reiästä tuli pihalle. Päätin teininä, etten koske kotitekoisiin. Maistu kyl karmeelta. Pohja aikoina mulle tarjottiin paljon huumeita ja viinaa, kun olin naurattaja, henkivartija ja torpedo päihteitä vastaan.
 
Lapsena tein kiljua ja tuli kyl niin karmee olo, et joka reiästä tuli pihalle. Päätin teininä, etten koske kotitekoisiin. Maistu kyl karmeelta. Pohja aikoina mulle tarjottiin paljon huumeita ja viinaa, kun olin naurattaja, henkivartija ja torpedo päihteitä vastaan.

Se on muuten jännä miten aineet saa huuhtomaan omat moraalikäsitykset vessanpöntöstä alas, sitä lopuksi tekee kaikkea sitä mitä vastaan on itse ollut.
 
Se on muuten jännä miten aineet saa huuhtomaan omat moraalikäsitykset vessanpöntöstä alas, sitä lopuksi tekee kaikkea sitä mitä vastaan on itse ollut.
Päihteet muuttaa persoonaa ja moraalia. Kiltistä ja hyväsydämisestä ihmisestä, saattaa tulla väkivaltainen psykopaatti päihteistä. Voin omasta kokemuksesta puhua, että kyllä moraali ja näkemykset asioihin on muuttunut, näinä päihteettöminä vuosina ja en puhu pelkästään omasta puolesta, vaan kavereista ja tutuista.
 
Eli olet riippuvainen sen päihdyttävästä vaikutuksesta.

Itsekkin tässä kyllä nyt huolestuu kun sain rommipuollon eilen lahjaksi... ja maistoinkin sitä eilen. Vaikka oli Sunnuntai...

Ennen diagnoosia ja lääkkeen löytämistä tuli oltua useampia vuosia absolutistina.

Se on jotenkin hämmentävää kuinka voimakkaasti Suomessa keskustelu painottuu siihen, että alkoholi on ok ja esim. pilvi ihan helvetistä, suoratie heroiiniin. Pitää vähän miettiä miten järkevästi osaisi omaa kantaa tästä aiheesta avata.
 
Päihteet muuttaa persoonaa ja moraalia. Kiltistä ja hyväsydämisestä ihmisestä, saattaa tulla väkivaltainen psykopaatti päihteistä. Voin omasta kokemuksesta puhua, että kyllä moraali ja näkemykset asioihin on muuttunut, näinä päihteettöminä vuosina ja en puhu pelkästään omasta puolesta, vaan kavereista ja tutuista.

Olen eri mieltä. Päihteet tuo sen oikean ihmisen esiin. Siitä on sanontakin, että "drunk words are sober thoughts". Jos joku sekoilee aina kännissä yms. niin kyseessä on hoitamattomat mielenterveysongelmat jotka sitten päihtyneenä paljastuu.
 
Itsekkin tässä kyllä nyt huolestuu kun sain rommipuollon eilen lahjaksi... ja maistoinkin sitä eilen. Vaikka oli Sunnuntai...

Ennen diagnoosia ja lääkkeen löytämistä tuli oltua useampia vuosia absolutistina.

Se on jotenkin hämmentävää kuinka voimakkaasti Suomessa keskustelu painottuu siihen, että alkoholi on ok ja esim. pilvi ihan helvetistä, suoratie heroiiniin. Pitää vähän miettiä miten järkevästi osaisi omaa kantaa tästä aiheesta avata.
Alkoholi on ollut niin pitkään ns. normaali, niin se ei ole pahasta. Vallankaan niiden mielestä, kenellä alkoholismi on ja heidän läheisillään, jotka sitä alkoholistia suojelevat.

Mielestäni päihteet on suurimmalle osalle pahasta. Se että on narkkari tai holisti virallisesti on vain jäävuoren huippu.

"Alkoholin riskirajat on määritelty miehillä maksimissaan 7 annokseen ja naisilla enintään 5 annokseen päivässä, mutta tällä määrällä kolkutellaan jo terveysriskejä. Myös se, kuinka tiuhaan lasit tyhjenevät, vaikuttaa toki promillejen kohoamiseen. Viikkotasolla miesten alkoholinkäytön korkeaksi riskitasoksi on määritelty 24 annosta ja naisilla 16 annosta. Kohtalaisen riskin raja on miehillä 14 ja naisilla 7 annosta viikossa. (Käypä hoito -suositus)."

Aika paljon mielestäni saa tissutella, eikä ole ongelmaa lain... ja monella nuo rajat paukkuu huolella, mutta omasta mielestään normaalia...

Mikä on kannabiksen riskirajat? Voiko vetää kuin tupakkia, eli tunnin välein? Saako työajalla käyttää? Ehkä työ olisi rennompaa, kun kahvitunnilla kaikki söis suklaakakkuja... jos sitä tarvitsee vain lääkkeeksi, niin eikös se ole jo laillista?
 
Olen eri mieltä. Päihteet tuo sen oikean ihmisen esiin. Siitä on sanontakin, että "drunk words are sober thoughts". Jos joku sekoilee aina kännissä yms. niin kyseessä on hoitamattomat mielenterveysongelmat jotka sitten päihtyneenä paljastuu.
Vai aiheuttaako päihde mielenterveyden ongelmat? Jos tuollainen ihminen on absolutisti ja sitä myötä ei ole käytöshäiriöitä, niin onko hän silti mielenterveysongelmainen, jos ongelmia ei esiinny?
 
Vai aiheuttaako päihde mielenterveyden ongelmat? Jos tuollainen ihminen on absolutisti ja sitä myötä ei ole käytöshäiriöitä, niin onko hän silti mielenterveysongelmainen, jos ongelmia ei esiinny?

On. Mielenterveysongelmia voi olla ilman käytöshäiriöitä. Ihminen voi olla vakavasti masentunut tms. ja silti teeskennellä olevansa normaali. Siellä pään sisällä voi olla vaikka minkälainen myllerrys ja kukaan ei tiedä. Sitten humalassa ihminen rentoutuu ja kontrolli pettää ja tulee käytöshäiriöitä.

Toinen esimerkki on parisuhteet, joissa arjessa ollaan live, love, laugh ja humalassa leikitään puukkohippaa. Onko syynä alkoholi vai kommunikoinnin puute parisuhteessa?

Ne ongelmat on aina syvemmällä kuin päihteissä. Päihdeongelmat on oireita jostain muusta, eikä se syypää.
 
Päihdeongelmat on oireita jostain muusta, eikä se syypää.

Suosittelen perehtymään aiheeseen hieman enemmän, nämä sun puheet on juuri näitä mitä nykyään yritetään saada päihdetyöllä kitketyksi. Päihderiippuvuus on sairaus, eikä silloin päihdeongelmat ole oireita muusta kuin tästä kyseisestä sairaudesta.
 
On. Mielenterveysongelmia voi olla ilman käytöshäiriöitä. Ihminen voi olla vakavasti masentunut tms. ja silti teeskennellä olevansa normaali. Siellä pään sisällä voi olla vaikka minkälainen myllerrys ja kukaan ei tiedä. Sitten humalassa ihminen rentoutuu ja kontrolli pettää ja tulee käytöshäiriöitä.

Toinen esimerkki on parisuhteet, joissa arjessa ollaan live, love, laugh ja humalassa leikitään puukkohippaa. Onko syynä alkoholi vai kommunikoinnin puute parisuhteessa?

Ne ongelmat on aina syvemmällä kuin päihteissä. Päihdeongelmat on oireita jostain muusta, eikä se syypää.
Vähän kuin oireeton korona :)

"Viime vuosina 80% henkirikoksista ja 70% pahoinpitelyrikoksista on tehty alkoholin vaikutuksen alaisina"

Muistatteko kun niitä ihmisiä jotka eivät halunneet osallistua lääketieteellisen kokeeseen vaadittiin maksamaan oma terveydenhoito (ikään kuin sitä ei jo tehtäisi) ja laittamaan jonon hännille injektioita ottaneiden perään? Eikö samalla logiikalla voitaisi vetää alkoholivero kolminkertaiseksi ja kaikki alkoholin takia (terveysongelmat, kännissä pahoinpidellyt ja raiskatut) hoitoon tulleet jonon perälle? Itse pitävät itseään panttivankeina.
 
@SIC- vetää mutkat kyllä niin suoriksi kuin pystyy. Sinähän tunnut tietävän paljon enemmän kuin päihdetyön ammattilaiset. Olen minäkin päihdetyön ammattitutkinnon suorittanut ja tämä aihe päihde vs mt-ongelmat verrattiin -> kumpi oli ensin muna vai kana? Eli ei tähänkään ole yhtä oikeaa vastausta, käsi kädessä nämä kyllä monesti kulkee. Mt-ongelmat voi olla tie päihderiippuvuuteen tai toisin päin. Monestihan ihminen ei itse ymmärrä, että voi olla esim. taipuvainen psykoosiin. Päihteet voi sen laukaista, jopa tämä viaton pilvi.
 
Vähän kuin oireeton korona :)

"Viime vuosina 80% henkirikoksista ja 70% pahoinpitelyrikoksista on tehty alkoholin vaikutuksen alaisina"

Muistatteko kun niitä ihmisiä jotka eivät halunneet osallistua lääketieteellisen kokeeseen vaadittiin maksamaan oma terveydenhoito (ikään kuin sitä ei jo tehtäisi) ja laittamaan jonon hännille injektioita ottaneiden perään? Eikö samalla logiikalla voitaisi vetää alkoholivero kolminkertaiseksi ja kaikki alkoholin takia (terveysongelmat, kännissä pahoinpidellyt ja raiskatut) hoitoon tulleet jonon perälle? Itse pitävät itseään panttivankeina.

Tuossa sinun linkissä sanotaan, että

Humala ei aiheuta väkivaltaisuutta kaikissa ihmisissä, vaan vain suhteellisen pienessä ryhmässä. Eräät aivojen aineenvaihduntaa koskevat tutkimustulokset voivat osin selittää tätä ongelmaa. Vaikuttaisi nimittäin siltä, että miehillä, joilla serotoniinin taso on poikkeuksellisen alhainen, on taipumus sekä impulsiiviseen aggressiivisuuteen erityisesti humalassa että alkoholismiin. Taipumus heijastaa perinnöllistä alttiutta, mutta sen puhkeamiseen näyttäisivät vaikuttavan myös lapsena koetut ja omaksutut väkivaltaiset käyttäytymismallit

ja

Jotkut kriminologit ovat kritisoineet alkoholin nostamista rikollisuuden suoraksi selittäjäksi ja viitanneet siihen, että jokin kolmas tekijä, kuten esimerkiksi yksilön alhainen itsekontrolli, voi aiheuttaa alkoholin käytön ja rikollisuuden välisen korrelaation

Tiedättekö millä ihmisryhmällä on matala serotoniinin taso? Masentuneilla.
 
Niin? Minua ei haittaa yhtään jos matalapalkka-Pera elää huonosti ja masentuneena yksiössään. Minua haittaa jos hän ajaa autolla päihtyneenä ja tappaa lapsia. Nämä masentuneet eivät olisi yliedustettuina kulujen aiheuttajissa jos eivät käyttäisi tätä huumausainetta. Elämme reaalimaailmassa jossa jokaisella on potentiaali satuttaa muita ja itseään. Alkoholi nyt sattuu olemaan se suurin yksittäinen triggeri tämän laukaisuun.
 
@SIC- vetää mutkat kyllä niin suoriksi kuin pystyy. Sinähän tunnut tietävän paljon enemmän kuin päihdetyön ammattilaiset. Olen minäkin päihdetyön ammattitutkinnon suorittanut ja tämä aihe päihde vs mt-ongelmat verrattiin -> kumpi oli ensin muna vai kana? Eli ei tähänkään ole yhtä oikeaa vastausta, käsi kädessä nämä kyllä monesti kulkee. Mt-ongelmat voi olla tie päihderiippuvuuteen tai toisin päin. Monestihan ihminen ei itse ymmärrä, että voi olla esim. taipuvainen psykoosiin. Päihteet voi sen laukaista, jopa tämä viaton pilvi.

Päihdetyössä on paljon ideologiaa, kun tässäkin ketjussa on puhuttu. Miten muualla euroopassa, missä on liberaalimpi alkoholilainsäädäntö on vähemmän alkoholismia? Espanjassa ja Italiassa käytetään viiniä ruokajuomana, mutta kummassakin on 10x vähemmän alkoholismia.

Jos ihmisellä on taipumus psykoosiin, niin eikös se ole silloin mielenterveysongelma, eikä päihteen syy?
 
Niin? Minua ei haittaa yhtään jos matalapalkka-Pera elää huonosti ja masentuneena yksiössään. Minua haittaa jos hän ajaa autolla päihtyneenä ja tappaa lapsia. Nämä masentuneet eivät olisi yliedustettuina kulujen aiheuttajissa jos eivät käyttäisi tätä huumausainetta. Elämme reaalimaailmassa jossa jokaisella on potentiaali satuttaa muita ja itseään. Alkoholi nyt sattuu olemaan se suurin yksittäinen triggeri tämän laukaisuun.

Eikö olisi parasta, että matalapalkka-Pera laitettaisiin terapiaan ja ihmiset opetettaisiin käyttämään fiksusti päihteitä? Juodaan lounaalla lasi viiniä, illalla rentoudutaan juomalla vähän viskiä ja viikonloppuna käydään oluella pubissa ja poltetaan jointti ystävien kanssa.
 
Back
Ylös Bottom