Huumausaineet, laillistaminen, kieltolaki, what?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Franss
  • Aloitettu Aloitettu
Monien asiantuntijoiden mielestä tuo jenkkien tilanne johtuu, että niitä lääkkeitä on määrätty niin avokätisesti. Mitäs jos olís ollu apteekista haettavissa vapaasti, oisko se parempi tilanne? Kun tämä suurin argumentti on laillistamisen puolesta, että tilanne paranee joka rintamalla, niin miten se parantaisi jenkkien epidemian?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tästä päästään ihmettelemään jenkkien opioidikriisiä, sehän ihan näistä laillisista ja määrätyistä napeista lähti liikkeelle. Entäs kiinan ooppiumin käyttö 1800-1900? Miksi nämä eivät voisi toistua uudestaan, kunhan vain luodaan otolliset olosuhteet ensin.
Ei kai se toistu. Menneestä on opittu...
 
Ei kai se toistu. Menneestä on opittu...

Pitäisi olla opittuna sen verran, että kaikki aineet eivät voi olla vapaasti kaikkien saatavilla. Kyllä näitä opioidikriisejä saadaan varmasti luotua lisää ja vielä pahempia mitä aikaisemmat. Mikä estää niitä syntymästä?
 
Pitäisi olla opittuna sen verran, että kaikki aineet eivät voi olla vapaasti kaikkien saatavilla. Kyllä näitä opioidikriisejä saadaan varmasti luotua lisää ja vielä pahempia mitä aikaisemmat. Mikä estää niitä syntymästä?
Geenimanipulaatio, jotta voidaan poistaa tietyt riippuvuusgeenit ihmisestä.

Ehkä ehkäisevä päihde- ja mielenterveystyö pienentäisi syntymahdollisuutta sivistysvaltioissa. Siihen ei vaan liikene tarpeeksi eforttia.

"Hauska" puoli päihderiippuvuudessa on se, että aina haluaa lisää. Esim. kahvin kanssa vähän vahvempaa kahvia, vapessa ja nuuskassa x-strong jne. En ole kannabikseen niin perehtynyt, mutta se ei kuulemma toimi noin... vaikka ottaisi enemmän se on sama kuin vähemmän... eli minimi määrä riittää aina?
 
Muutama kaveri ennen joi usein siinä about parikymppisinä. Melkein joka viikonloppu. Jokunen heistä vielä selkeästi tosi helposti addiktoituva. Menee tupakkaa, kaljaa jopa 4 päivänä viikossa, joista viikonloppuisin taju pois meiningillä ja viikolla vähän iltatissutellen. Uhkapeleihinkin koukuttui saman tien ja kaikkiin edellä mainittuihin rahat aina menee.

Jossain vaiheessa mukaan tuli kannabis aina silloin tällöin lisukkeeksi illan menoihin. Siitä en vielä sen enempää huolissani ollut kun tuntui pelit ja alkoholi pahimmat ongelman aiheuttajat olevan. Viimeisen vuoden aikana tullut kuvioihin ilmeisesti piri, essot, jotain muutakin reseptilääke kokeiluja mutta en kaikesta toki tiedä.

Ei vain hyvältä vaikuta kun niin monessa koukussa jo valmiiksi ja nyt aina silloin tällöin "kokeillaan" vähän kaikkea uutta. Ikää noilla noin 30v. Veikkaan että nuokin kokeilut ennemmin tai myöhemmin lähtee käsistä ja sitten on elämä todella syvässä ojassa viimeistään.
 
Muutama kaveri ennen joi usein siinä about parikymppisinä. Melkein joka viikonloppu. Jokunen heistä vielä selkeästi tosi helposti addiktoituva. Menee tupakkaa, kaljaa jopa 4 päivänä viikossa, joista viikonloppuisin taju pois meiningillä ja viikolla vähän iltatissutellen. Uhkapeleihinkin koukuttui saman tien ja kaikkiin edellä mainittuihin rahat aina menee.

Jossain vaiheessa mukaan tuli kannabis aina silloin tällöin lisukkeeksi illan menoihin. Siitä en vielä sen enempää huolissani ollut kun tuntui pelit ja alkoholi pahimmat ongelman aiheuttajat olevan. Viimeisen vuoden aikana tullut kuvioihin ilmeisesti piri, essot, jotain muutakin reseptilääke kokeiluja mutta en kaikesta toki tiedä.

Ei vain hyvältä vaikuta kun niin monessa koukussa jo valmiiksi ja nyt aina silloin tällöin "kokeillaan" vähän kaikkea uutta. Ikää noilla noin 30v. Veikkaan että nuokin kokeilut ennemmin tai myöhemmin lähtee käsistä ja sitten on elämä todella syvässä ojassa viimeistään.

Kuulostaa todella pahalta kierteeltä, muuten tuo uhkapeli toimii samalla tavalla kun päihderiippuvuus, tästä syystä menevät useasti käsikädessä. Tuon saman kierteen olen nähnyt monta kertaa ja ikinä se ei ole päättynyt vielä hyvin, jotkut ovat päässeet nuorena hautaan ja osa jatkaa paskat housuissa samaa touhua.

Ainoa onnellinen loppu on kokonaan päihteistä kieltäytyminen, loppu elämäksi.
 
Monien asiantuntijoiden mielestä tuo jenkkien tilanne johtuu, että niitä lääkkeitä on määrätty niin avokätisesti. Mitäs jos olís ollu apteekista haettavissa vapaasti, oisko se parempi tilanne? Kun tämä suurin argumentti on laillistamisen puolesta, että tilanne paranee joka rintamalla, niin miten se parantaisi jenkkien epidemian?
Itse olen kirjoittanut tutkitusti haittoja vähentävästä huumepolitiikasta ja se ei ole ollut laillistaminen, vaan käytön dekriminalisointi höystettynä buustatulla hoidolla ja valistuksella. Totaalilaillistamisen ja jyrkän kaiken kieltämisen väliin mahtuu paljon.
 
Itse olen kirjoittanut tutkitusti haittoja vähentävästä huumepolitiikasta ja se ei ole ollut laillistaminen, vaan käytön dekriminalisointi höystettynä buustatulla hoidolla ja valistuksella. Totaalilaillistamisen ja jyrkän kaiken kieltämisen väliin mahtuu paljon.

Ehkä pienen kannabis määrän hallusapito voisi olla laillista, mutta edelleen esimerkiksi julkisella paikalla polttelusta saisi normaalisti käyttörikoksen. En jaksa uskoa kuitenkaan että tämä ketään pelastaa, tuskimpa kenenkään elämää on vielä pilannut sakko käyttörikoksesta. Tai on niiden mielestä jotka kakkat housuissa notkuvat ostarin kulmalla, jostakin se syy pitää aina keksiä omalle alennustilalle, välillä se on se sakko mikä saatiin 18v ja välillä se kun naapurin pojat kiusas pienenä.
 
Ehkä pienen kannabis määrän hallusapito voisi olla laillista, mutta edelleen esimerkiksi julkisella paikalla polttelusta saisi normaalisti käyttörikoksen. En jaksa uskoa kuitenkaan että tämä ketään pelastaa, tuskimpa kenenkään elämää on vielä pilannut sakko käyttörikoksesta. Tai on niiden mielestä jotka kakkat housuissa notkuvat ostarin kulmalla, jostakin se syy pitää aina keksiä omalle alennustilalle, välillä se on se sakko mikä saatiin 18v ja välillä se kun naapurin pojat kiusas pienenä.
Se ei kuitenkaan ole uskon asia, että mainitsemani malli on pelastanut.
 
Miten? Miksi?
Nyt saat itse tutustua aiheeseen, näyttöä löytyy. Alla alkuun pääsemiseksi, suosittelen perehtymään 👌

"Useat tutkimukset osoittavat, että käytön dekriminalisointi vähentää huumeita
käyttävien henkilöiden sosiaalista syrjäytymistä, käytöstä johtuvia terveyshaittoja ja huumeiden aiheuttamia yhteiskunnallisia kustannuksia, mutta
ei johda käytön merkittävään lisääntymiseen." - Drug Decriminalization Policy (Unlu, Tammi &
Hakkarainen, 2020)
 
.....

Jos muuten kaikki huumeet dekriminalisoitaisiin, poistuisko katukauppa kokonaan? Lääkeyhtiöt ottaisivat omat pois apteekkituotteistaan. Samalla pimeästä kaupasta saisi halvemmalla. Liekö tuo poistaisi muuntohuumeitakaan? Tehokkaampaa ja halvempaa kuin apteekissa, moni varmaan ostaisi.

.....
Olen pitkälti samaa mieltä kirjoituksestasi. Tuohon kohtaan kuitenkin sanoisin että tuskinpa monikaan ostaisi pimeästä kaupasta enää. Aineet tuskin olisi merkittävästi halvempia laittomasti hankittuna kun iso osa aineiden hinnasta menee juuri siihen rikollisten bisneksen riskien kattamiseen, eli jos riskeeraa kiinni jäämisen törkeästä huumekaupasta niin totta mooses kaveri vetää välistä pirusti, siksi se kannattaa. En usko että kannattaisi enää jos aineet tulisi kaupan hyllylle suoraan Orionin tehtaalta.

Mutta siis olen sitä mieltä (kuten aiemmin sanonut), että ei kaikkia huumeita todennäköisesti kannattaisi laillistaa/tuoda kaupan hyllyihin. Jos aineita laillistetaan niin on paljon vaihtoehtoja siinä välillä kaikki laitonta vs kaikki s-marketin hyllyyn heroiinista lähtien. Alkoholikin on vain yksi päihde muiden joukossa ja tokkopa esim marihuana ainakaan sen pahempi myrkky on.
 
Huomattavasti enemmän, kuin sipsit ja jäätelö.
Vähän vanha uutinen, mutta eihän tuo ole voinut kuin pahentua...

Eikös tuo todista minun pointin? Esim. alkoholia käyttää 90% aikuisväestöstä ja silti tulee noin vähän kuolemia.
 
Olen pitkälti samaa mieltä kirjoituksestasi. Tuohon kohtaan kuitenkin sanoisin että tuskinpa monikaan ostaisi pimeästä kaupasta enää. Aineet tuskin olisi merkittävästi halvempia laittomasti hankittuna kun iso osa aineiden hinnasta menee juuri siihen rikollisten bisneksen riskien kattamiseen, eli jos riskeeraa kiinni jäämisen törkeästä huumekaupasta niin totta mooses kaveri vetää välistä pirusti, siksi se kannattaa. En usko että kannattaisi enää jos aineet tulisi kaupan hyllylle suoraan Orionin tehtaalta.

Mutta siis olen sitä mieltä (kuten aiemmin sanonut), että ei kaikkia huumeita todennäköisesti kannattaisi laillistaa/tuoda kaupan hyllyihin. Jos aineita laillistetaan niin on paljon vaihtoehtoja siinä välillä kaikki laitonta vs kaikki s-marketin hyllyyn heroiinista lähtien. Alkoholikin on vain yksi päihde muiden joukossa ja tokkopa esim marihuana ainakaan sen pahempi myrkky on.

Tästähän löytyy hyvin esimerkkejä. Alkoholin katukauppa oli todella yleistä kieltolain aikaan, mutta eipä tuota enää käytännössä ole. Jonkin verran trokausta, mutta siinäkin tavara ostetaan ihan laillisista kaupoista rajan toiselta puolen, eikä mistään latvialaiselta mafialta. Vastaavasti kannabiksella on katukauppaa, mutta onko enää niissä kymmenissä valtioissa ja osavaltioissa, joissa kieltolaki lopetettiin? Eikä tarvitse edes rajoittua päihteisiin, sillä sama on tapahtunut kaikilla muillakin aineilla voista kankaisiin, eli jos esim. pula-aikaan on rajoitettu laillista kauppaa, niin laiton kauppa on herännyt välittömästi ja taas kuollut pois, kun rajoitukset on poistettu.

Riippumatta siitä, että mitä mieltä on huumausaineista, moraalista, lainsäädännöstä tai mistään muustakaan vastaavasta, niin ei tämän asian suhteen pitäisi olla mitään epäselvyyksiä.
 
Puhtaampia aineet olisi,ja sitä mitä etiketissä lukee,jos laillistettaisiin.Nyt esim. amfetamiinin jatkeena voi olla mitä vain:rotanmyrkkyä,lääkeaineita,tutkimuskemikaaleja,kaikkea millä piikittäjä saa "kohahduksen".Jonkun verran käyttäjiä tunnen,moni pirin käyttäjä on subutex korvaushoidossa(en ymmärrä miksi heille annetaan heroiinin vieroituslääkettä)+muut lääkärin määräämät.
 
Kyllähän huumeiden laillistamisella olisi hyviäkin puolia, mutta se ei poistaisi päihdeongelmaa pois. Itse diktaattorina haluisin kitkeä päihdeongelman kokonaan pois. Suomessa se olisi mahdollista, koska me olemme hyvinvointi valtio, jossa ei ole pakko olla rikollinen saadakseen rahaa elämiseen. Ongelma olisi kyllä, että ihmiset joilla ei ole päihdeongelmaa kärsisi. Mutta kyllä mun mielestä esim. alkoholin juominen on typerää. Miksi juoda alkoholia, jos ei ole tarkoitus humaltua?! Alkoholi muka hyvää?! Alkoholi on myrkkyä, eikä tee hyvää elimistölle. Mäkin aikonaan ostin hienoja konjakkeja ja viskejä ja irvistelin juodessa, että hemmetti kun on hyvää 😄 Paska puhetta, se mitään hyvää ole, vaan tarkoitus saada pääsekasin.
 
Mutta kyllä mun mielestä esim. alkoholin juominen on typerää. Miksi juoda alkoholia, jos ei ole tarkoitus humaltua?! Alkoholi muka hyvää?! Alkoholi on myrkkyä, eikä tee hyvää elimistölle. Mäkin aikonaan ostin hienoja konjakkeja ja viskejä ja irvistelin juodessa, että hemmetti kun on hyvää 😄 Paska puhetta, se mitään hyvää ole, vaan tarkoitus saada pääsekasin.
Se on yksilökohtaista ja näkemyskysymys onko se typerää. Onhan te tavallaan ja terveydelle huonoksi, mutta toisaalta tiedostan näin introverttinä jurona insinöörinä, että ilman alkoholia olisi ollut elämässä hemmetisti vähemmän seurustelu ja ystävyyssuhteita. Lähes kaikki ystävänikin introverttejä joilla varmaan sama tilanne. Eli vaikka se alkoholin nauttiminen onkin "tyhmää", niin ihan järjelläkin ajateltuna minulle se on ollut kuitenkin elämänlaatua selkeesti parantava juttu, vaikka aika monesti sitä on tullutkin mietittyä mitä järkeä siinä on 😁

Tuo ois kyllä siunaus jos ei pitäisi alkoholijuomien mausta. Hyvät viinit ja oluet, omnomnom. Harmi kun alkottomat versiot on ihan kuraa.
 
Se on yksilökohtaista ja näkemyskysymys onko se typerää. Onhan te tavallaan ja terveydelle huonoksi, mutta toisaalta tiedostan näin introverttinä jurona insinöörinä, että ilman alkoholia olisi ollut elämässä hemmetisti vähemmän seurustelu ja ystävyyssuhteita. Lähes kaikki ystävänikin introverttejä joilla varmaan sama tilanne. Eli vaikka se alkoholin nauttiminen onkin "tyhmää", niin ihan järjelläkin ajateltuna minulle se on ollut kuitenkin elämänlaatua selkeesti parantava juttu, vaikka aika monesti sitä on tullutkin mietittyä mitä järkeä siinä on 😁

Tuo ois kyllä siunaus jos ei pitäisi alkoholijuomien mausta. Hyvät viinit ja oluet, omnomnom. Harmi kun alkottomat versiot on ihan kuraa.
Onhan siinä sosiaalinen puoli, mutta voihan sitä juoda vaikka teetä 😄 tykkäsin hyvästä viinistä, joka sopii hyvin, hyvien ruokien kanssa. Ex-vaimo oli innoissaan, kun ostin hyvää viiniä naudansisäfilepihvien kanssa ja romanttinen ilta yhdessä, mutta mä kun otin lasin kaks viiniä, niin saatoin hävitä 2vko ryyppy reissulle ja vaimo oli onnesta soikeena.
 
Back
Ylös Bottom