Huonon nukkuma-asennon vaikutus kasvuun/palautumiseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tumpe
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tällanen pyörinyt itsellä mielessä ja välillä ihan vaivannutkin. Eli, kun goisaamaan pitäis alkaa niin itsellä taipumus laittaa esim. käsi mahdollisimman solmuun tyynyn ja pään alle, mikä tuntuu kaikkein luontevimmalta asennolta nukahtaa. Sit siihen kuitenkin herää kun paikat on jumissa ja kädet puutunut etc. Mietin vaan että jos suurenkin osan siitä nukkumisajasta kädet on puutuneet( veri ei kierrä kunnolla) niin voisko olla vaikutuksia palautumiseen/kasvuun?

Menee varmasti sinne hifin puolelle tää mutta kysyinpä kun on mielessä ollut. Joka yö ja aamu on vaan niin perseestä kun paikat juntturassa ja turrana. Yritetty on nukkua kädet sivuilla ja suorassa mut aina ne hakeutuu sinne vänkyrään. Kellään samaa ongelmaa? Onko joku mahdollisesti löytänyt tähän Suureen ongelmaan ratkaisua. :D

Kyllähän se käsi sinne tyynyn alle aina omatoimisesti hakeutuu,
Mutta tiedä siitä, että onko tällä aamupuutuneisuudella jokin yhteys kitukasvuisuuteeni.. :-)

Jostain luin että jos tuntuu hyvältä pitää kättä tyynyn alla, niin tyyny on yksinkertaisesti liian pieni/matala. Eli koita lisätä tyynyjä niskan alle tai osta isompi. En väitä että on 100% faktaa mutta muistaakseni tällasen aiheen luin.

Mietin vaan että jos suurenkin osan siitä nukkumisajasta kädet on puutuneet( veri ei kierrä kunnolla) niin voisko olla vaikutuksia palautumiseen/kasvuun?

Nyt on sen verran voimakas mutu että pitää kommentoida: palautumistekijöistä varmasti niitä mitättömimpiä. Enemmän voisi keskittyä siihen, että nukkuu riittävästi.

Nyt on sen verran voimakas mutu että pitää kommentoida: palautumistekijöistä varmasti niitä mitättömimpiä. Enemmän voisi keskittyä siihen, että nukkuu riittävästi.

Mutua täältäkin:
Jos veri ei kierrä kunnolla, niin kuona aineet ei pääse liikkumaan = paikat tukossa, hapoilla, eikä ravinteet ohjaudu lihaksiin.
Huono nukkuma-asento myös estää syvän unen saavuttamisen, joten täytyisi nukkua moninkertainen määrä saman vireystason saavuttamiseksi.

Huonosta vireystasosta, sekä tukkoisista lihaksista johtuen, ei salillakaan saa yhtä kovia rautoja liikkeelle, eikä näinollen saavuteta yhtä kovaa kasvuärsykettä. Pahimmassa tapauksessa myös rasitus siirtyy kohdelihaksilta harakoille, eli täysin väärille lihaksille tai jopa nivelille.

T: Lähes joka yönä erittäin pinnallista unta nukkuva, puutuviin käsiin/pikkukolahduksiin heräilevä, erittäin väsynyt kynäniska, joka käy salilla lähinnä vain tulehduttamassa niveliään, sekä kirjoittaa pakkikselle liian pitkiä lauseita, koska unohtuu käyttämään mieluummin pilkkuja, huomattavasti järkevämmän piste-erottelun sijaan.

Kyllähän se huonossa asennossa nukkuminen varmaan vaikuttaa johonkin, ainakin lihasten jumiutumiseen. Ainut huono juttu vaan, että nukkuminen ja asennot taitavat olla aikas autonomisia toimintoja ja nukkuessa on aika vaikea päättää, että tässä asennossa on huono nukkua. Ihminen pyörii ja vaihtaa asentoa nukkuessaan aika moneen kertaan kuitenkin.

Itekin välillä heräillyt tohon käden puutumisjuttuun, on meinaa tosi ärsyttävää.

Fundeerailin tossa eilen kun pyöriskelin ylensyönnin jälkimainingeissa sängyssä että mikä asento ois optimaalinen ruoansulatuksen kannalta? Vois kuvitella että kun vatsalaukku on vähän kallellaan eikä symmetrinen, niin enemmän keho käyttää energiaa jos nukut vaikka sillä tilavamman puolen kyljellä kun vatsa "nostaa" ruoan suolistoon. Selällään ei kyllä voi täydellä vatsalla nukkua kun tuntuu että mahalaukku painaa muut kamppeet läjään.

Ja tuommoset "foliohattu" -kommentit yms vittuilut ilman perusteluja vois jättää mun mielestä pois :/

Itse nukun samalla lailla melkosessa sikiöasennossa, välillä kuitenkin selällään ja kädet mahan päällä. En ole huomannut mainittavaa eroa, mitä nyt välillä käsi puutuu jos jää pahasti puristuksiin.

Eräs lääkäri joskus vuosia sitten minua valisti, että puutuminen ei johdu millään muotoa siitä etteikö veri kiertäisi, vaan siitä että hermoon kohdistuu painetta. Loogisesti ajateltunahan koko yön kestävä verenkiertohäiriö aiheuttaisi raajassa aikamoista tuhoa. Itselläkin tapana nukkua mitä ihmeellisimmissä asennoissa ja käsi on lähes aina siellä tyynyn alla. Varmaan jotain marginaalista vaikutusta palautumiseen löytyisi noista nukkuma-asennoista jos oikein tutkittaisiin ja kaivettaisiin, mutta näin mutu-tuntumalla väittäisin että huonolaatuinen uni vaikuttaa huomattavasti enemmän negatiivisesti palautumiseen kuin itse asento.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eräs lääkäri joskus vuosia sitten minua valisti, että puutuminen ei johdu millään muotoa siitä etteikö veri kiertäisi, vaan siitä että hermoon kohdistuu painetta. Loogisesti ajateltunahan koko yön kestävä verenkiertohäiriö aiheuttaisi raajassa aikamoista tuhoa. Itselläkin tapana nukkua mitä ihmeellisimmissä asennoissa ja käsi on lähes aina siellä tyynyn alla. Varmaan jotain marginaalista vaikutusta palautumiseen löytyisi noista nukkuma-asennoista jos oikein tutkittaisiin ja kaivettaisiin, mutta näin mutu-tuntumalla väittäisin että huonolaatuinen uni vaikuttaa huomattavasti enemmän negatiivisesti palautumiseen kuin itse asento.

Erään loistavan powermetalbändin kitaristi (Blind Guardianin Andre Olbrich) sammui yöksi kätensä päälle ja joutui käymään jonkun operaation saadakseen hermoston tarkemmat toiminnot palaamaan. Jaiks :S

Oolrait, uutta valistusta meikäläisellekin. Jep, itsekin ajattelin et todellakin marginaalisesta vaikutuksesta on kyse mut kun kehitys halutaan maksimoida niin hyvähän näitäkin pikkujuttujakin on miettiä.:hyper: Jonkun verran kytköksissä toisiinsa mielestäni myös toi asento ja unen laatu. Et pitää nyt ainakin hankkia se muhkumpi tyyny ku joku sitä ehti suositella tossa aiemmin.

Erään loistavan powermetalbändin kitaristi (Blind Guardianin Andre Olbrich) sammui yöksi kätensä päälle ja joutui käymään jonkun operaation saadakseen hermoston tarkemmat toiminnot palaamaan. Jaiks :S

Megadethin laulajakitaristi Dave Mustaine sammahti aikoinaan kätensä päälle tuoliin, ja tuli ihan hyvää tuhoa aikaan.
Muutama vuosi kuntoutusta, ja homma alkoi taas kulkea. Kyllä oli itselläni itkussa pitelemistä kolme-neljä vuotta sitten, kun koin ensimmäistä kertaa tuon puutumisefektin.

Kuvittelin ihan tosissani vetäneeni Mustainet ja ajattelin musiikkihommien/tai ylipäätään minkään harrastuksen olevan sitten jo sitä myöten siinä... :D

Liittyykö tuo puutuminen tosiaan hermoihin kohdistuvasta paineesta eikä veren kiertämättömyydestä niinkun joku tuossa aijemmin heitti? Ite pari vuotta sitten nukkuessa havahduin, että mikäs helvetin jötkylä se täällä mun sängyssä oikeen on ja koitan heittää sitä lattialle. Olikin siinä ihmettelemistä, kun meinaa koko jätkä lähtee lattialle, sillä oma käsihän se oli joka taas oli ollut tyynyn alla ja sillä kertaa jotenkin poikkeuksellisen pahasti puristuksissa olleena ja puutuneena. :lol2: Oli jopa vähän kuumottavaa, kun kesti arviolta 5min ennen kun pystyi tuota kättä edes liikuttamaan mihinkään suuntaan, lötkönä vaan löllötteli eikä totellu käskyjä tai tuntenut mitään. :D Normaalisti siis oli aina vaan perus puuduksiin mennyt ennen tuota eikä mitään perkeleen kokoraaja halvausta. Tuon jälkeen oon vähän paremmin pitäny sen käden kiltisti jossain muualla.

Liittyykö tuo puutuminen tosiaan hermoihin kohdistuvasta paineesta eikä veren kiertämättömyydestä niinkun joku tuossa aijemmin heitti? Ite pari vuotta sitten nukkuessa havahduin, että mikäs helvetin jötkylä se täällä mun sängyssä oikeen on ja koitan heittää sitä lattialle. Olikin siinä ihmettelemistä, kun meinaa koko jätkä lähtee lattialle, sillä oma käsihän se oli joka taas oli ollut tyynyn alla ja sillä kertaa jotenkin poikkeuksellisen pahasti puristuksissa olleena ja puutuneena. :lol2: Oli jopa vähän kuumottavaa, kun kesti arviolta 5min ennen kun pystyi tuota kättä edes liikuttamaan mihinkään suuntaan, lötkönä vaan löllötteli eikä totellu käskyjä tai tuntenut mitään. :D Normaalisti siis oli aina vaan perus puuduksiin mennyt ennen tuota eikä mitään perkeleen kokoraaja halvausta. Tuon jälkeen oon vähän paremmin pitäny sen käden kiltisti jossain muualla.

Ei saakeli. :D Kivoja hommia.

No nyt rupesi sitten itseäkin epäilyttämään joten oli pakko mennä googlea kiusaamaan. :) Tällaisen artikkelin se tarjoili: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00292

Vaikuttaisi siis siltä että useimmiten puutuminen esim. nukkuessa johtuu nimenomaan siitä hermostoon kohdistuvasta paineesta. Itsekin olen saanut täydellisen puutumisen käteen aikaan useampaankin otteeseen elämäni aikana. On kieltämättä hämmentävä fiilis herätä kun mitään tuntoa ei siinä olkapäästä roikkuvassa mötikässä ole. :wtf:

Ihan näin lisämutuiluna veikkaisin, että mikäli kädelle on oikeasti tapahtumassa jotain vahinkoa (esimerkiksi verenkierron häiriintyessä), kroppa herättää nukkujan jolloin asia tulee huomattua. Mutta noissa ylempänä mainituissa tapauksissa oli käsittääkseni nimenomaan sammuttu, jolloin kropan hälytystoiminnot eivät tietenkään pelaa normaalilla tavalla.

Oli jopa vähän kuumottavaa, kun kesti arviolta 5min ennen kun pystyi tuota kättä edes liikuttamaan mihinkään suuntaan, lötkönä vaan löllötteli eikä totellu käskyjä tai tuntenut mitään. :D Normaalisti siis oli aina vaan perus puuduksiin mennyt ennen tuota eikä mitään perkeleen kokoraaja halvausta.

Ite kanssa säikähdin ihan pirusti ku oli tosiaan käsi olkapäästä asti puutunut, ja kesti monta minuuttia että tunto palautu kunnolla. Ei ollu yhtään kivaa puoli-unessa siinä pyöriä ja luulla että käsi on halvaantunu tms.

Mulla on ollut helvetillisiä ongelmia käsien ja hartiaseudun kanssa. Fyssari sitten kyseli kaikenlaista ja tuli nukkuminen puheeksi. Sanoin, että käsi tyynyn alla tietenkin, johon fyssari tuumasi, että sen voi sitten jättää heti pois. On ilmeisesti erittäin pahaksi käsille, niskoille ja hartioille. Helppo muuttaa tapaa jota on harrastanut 30 vuotta :D. Osittaiseksi ratkaisuksi löytyi tempurtyyny. Tolla on ollut todella postiivinen vaikutus nukkuma-asennon suhteen. Suosittelen.

Syksyllä niskat oli oikeesti niin jumissa ja päin vettiä, että piti kierähtää sängyltä jaloilleen. Kädestä oli puristusvoima kokonaan kateissa, eikä esim +15kg hattelilla voinut tehdä kulmasoutua.

Mä nukun aina vatsallani toinen käsi tyynyn alla, enkä oo kokenu saavani minkäänlaisia ongelmia siitä. Kai tämäkin on yksilöllistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom