Huono unenlaatu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tootsi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Suosittelen nukahtamista varten melatoniinia, kuulin että olisi jälleen kerran tulossa lailliseksi Suomessa luontaistuote kauppoihin.

Ei kai se missään välissä ole kiellettyä ollutkaan. Vahvuutta on pudotettu vähitellen jostain 3mg -> 1mg.

E: On ne vissiin jotain säätäny tuon lääkkeeksi luokittelun kanssa, mut ainakin viimeksi sitä kaupasta löyty kun piti olla vedetty pois myynnistä.

http://www.rannikkoseutu.fi/Uutiset...septivapaan+melatoniinin+menekki+yllatti.html

Ei kai se missään välissä ole kiellettyä ollutkaan. Vahvuutta on pudotettu vähitellen jostain 3mg -> 1mg.

E: On ne vissiin jotain säätäny tuon lääkkeeksi luokittelun kanssa, mut ainakin viimeksi sitä kaupasta löyty kun piti olla vedetty pois myynnistä.

http://www.rannikkoseutu.fi/Uutiset...septivapaan+melatoniinin+menekki+yllatti.html

Sininen uni-niminen 2,5mg melatoniinia sisältävä vapaa tuote on kielletty kahdesti vai kolmesti Suomessa. Ihme venkslaamista tuon kanssa, mutta ainakin viimeksi sain kuukausi myyntikiellon jälkeen nettiapteekista tilattua.

Myöskin jos iHerbistä tilaa melatoniinia niin voi joutua kuullemma jopa poliisin kanssa juttusille.

Kyllä on naurettavaa touhu täällä suomessa. Kaikki tämmöset lisäravinteet mistä vähänkin voi ihmiset hyötyä laitetaan lääkkeiksi ja sitten Apteekkiin helvetin korkeella hinnalla ja toki myös reseptin taakse jotta lääkärissakin joutuu käydä.. no eipä mua poliisit kutsunu juttusille kun tota oon tilannut. Haluaisin tietää ketä näitä säätää ja päättää mikä on lääke ja mikä ei. Saavat varmaan mainiot boonukset lääkefirmoilta kun saavat hintoja ylös oikeen kunnolla! Potkut vaan kaikille..

Kanattaa lukasta tää teksti koskien hengittämistä nukkumisen aikana.
http://www.normalbreathing.com/how-to/how-to-fall-asleep-fast.php
En oo ihan 100% varma ton luotettavuudesta, mutta kai sitä kannattaa ainakin kokeilla.

Taidan kokeilla tota hengittämistä senkin uhalla, että nukahtaminen myöhästyy useilla tunneilla. Kerran olin tehnyt jonkun verran hengitysharjotuksia ennen nukkumaanmenoa ja se hengitykseen keskittyminen jäi niin pahasti päälle, etten saanut nukahdettua useisiin tunteihin.

Kannattaa lukee myös tosta se "Best Sleeping Positions" artikkeli, mihin sieltä löytyy linkki. Nukkuma-asento ja hengitystahti on vähän sellasia juttuja mitä ei tuu helposti ajatelleeksi.
Ja mun käsittääkseni tota ei siis tehä ennen nukkumaan menoa, vaan vasta kun ollaan "nukkumassa"

Mulla auttaa parhaiten lyhyt 10min kävelylenkki tunti ennen nukkumaanmenoa, silloin kun unettomuutta on. Mikään muu ei tunnu toimivan (unilääkkeitä tms. en aio edes koittaa), asennon vaihtamisesta ja kaikenmaailman ajattelua vaativista jutuista on vaan haittaa, tekee levottomaksi.

Itsellä iltatreenit vieneet unet vaihdettuani yksijakoiseen. Uni ei treenipäivän iltoina tule ja sitten jos sattuukin tulemaan, niin unesta myös herää selvästi tavallista aikaisemmin. Olo on vähän kuin kahvia liikaa juotuaan, vaikka samalla myös väsymys on kova.

Pakollinen:
huono_unen_laatu_comic.jpg

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse olen ratkaissut uniongelman niin, että kun unta ei ole tullakseen, niin sitten sitä ei ole tullakseen ja jätän sen kummemmin stressaamatta. Päätän herätä ja nousta ylös, oli kello sitten kaksi tai kolme yöllä ja lähden treenaamaan (painot löytyy). Eihän ihminen pitkän evoluutionsa aikana ole koskaan saanut pitkään nukkua putkeen. Joku 8 tunnin pitkä yöuni ei ole normaalia nähnytkään, sinä aikana on voinut tapahtua vaikka mitä, vaikka 10 000 vuotta sitten saattoi yöllä kello kolmen aikaan hiipiä sapelihammastiikeri luolan suulle ja silloin herättiin hakkamaan nuijalla ja kovaa!

Nukun töissä ruokatunnilla 10 minuutin torkut, töiden jälkeen nukun pari-kolme tuntia ja yöllä nukun 3-4 tuntia. Eikä ole silmäpussia.

Viimeksi muokattu:
Mulla ei ole unen laadun kanssa yleensä ongelmaa, vaan nukahtaminen on monesti hankalaa. Pitkälti tuo johtuu vuorotyöstä mitä teen, pitkät vuorot ja pitkät vapaat. Vapailla rytmi kääntyy mulle luontaiseksi, eli käytännössä valvon myöhään ja nukun myöhään. Kun aamuvuoro sitten vapaiden jälkeen koittaa, niin monesti tulee mentyä jollain 2h yöunilla sorvin ääreen, välillä (kuten esim tänään) nukkumatta lainkaan.

Tuokin on jännä juttu, että vaikka olisi herännyt klo 6 eikä nukkunut päikkäreitä, niin monesti väsymys tulee siinä 16-20 välillä jolloin on helvetin vaikeaa pysyä hereillä. Jos erehtyy menemään unille tuolloin, herää joskus 00 tienoilla eikä enää loppuyönä saa unta. Jos jaksaa pinnistellä tuonne 22-23 asti jolloin voisi mennä nukkumaan, tapahtuu ihmeellinen piristyminen eikä saa unta ennen 01-02.

Unikin on sellainen asia, mitä harva arvostaa ennenkuin sen kanssa tulee ongelmia. Täytyy sanoa, että itse olen kateellinen niille jotka pystyvät nukkumaan missä vaan, milloin vaan ja miten pitkään vaan. Mun on turha kuvitella edes harkitsevani nukahtamista jos ei väsytä sänkyyn mennessä, menee touhu pelkäksi väkisinmakaamiseksi ja monesti sitä turhautuu viimeistään tunnin pyörimisen jälkeen, nousee ylös ja menee tekemään jotain muuta.

Mulla ei ole unen laadun kanssa yleensä ongelmaa, vaan nukahtaminen on monesti hankalaa. Pitkälti tuo johtuu vuorotyöstä mitä teen, pitkät vuorot ja pitkät vapaat. Vapailla rytmi kääntyy mulle luontaiseksi, eli käytännössä valvon myöhään ja nukun myöhään. Kun aamuvuoro sitten vapaiden jälkeen koittaa, niin monesti tulee mentyä jollain 2h yöunilla sorvin ääreen, välillä (kuten esim tänään) nukkumatta lainkaan.

Tuokin on jännä juttu, että vaikka olisi herännyt klo 6 eikä nukkunut päikkäreitä, niin monesti väsymys tulee siinä 16-20 välillä jolloin on helvetin vaikeaa pysyä hereillä. Jos erehtyy menemään unille tuolloin, herää joskus 00 tienoilla eikä enää loppuyönä saa unta. Jos jaksaa pinnistellä tuonne 22-23 asti jolloin voisi mennä nukkumaan, tapahtuu ihmeellinen piristyminen eikä saa unta ennen 01-02.

Unikin on sellainen asia, mitä harva arvostaa ennenkuin sen kanssa tulee ongelmia. Täytyy sanoa, että itse olen kateellinen niille jotka pystyvät nukkumaan missä vaan, milloin vaan ja miten pitkään vaan. Mun on turha kuvitella edes harkitsevani nukahtamista jos ei väsytä sänkyyn mennessä, menee touhu pelkäksi väkisinmakaamiseksi ja monesti sitä turhautuu viimeistään tunnin pyörimisen jälkeen, nousee ylös ja menee tekemään jotain muuta.

Aivan identtinen tapaus mulla. ehkä elämän ärsyttävämpiä asioita :/

Itseasiassa tämä on varmaan yksi sellainen juttu millä on vaikutusta ihmisen elämässä lähes kaikkeen. Itse olen todella kateellinen heille, jotka saavat paikasta ja ajasta riippumatta unta missä vain ja missä oloissa tahansa. Mietiskelen yleensä vielä monta tuntia sängyn pohjalla enkä koskaan nukahda vain lyömällä päätäni tyynyyn. Mutta sellaisia ihmisiä on, jotka nukahtavat sillä samalla hetkellä kun päänsä lyövät tyynyyn ja mitään murheita heillä ei ole. Oi hitto, että olen heille kateellinen.

Pelkkä nuppineulan putoaminen kilometrin päässä kodistani aiheuttaa itselleni yleensä heräämisen, kuulen kaiken erittäin herkästi jopa korvatulppien läpi. Tämä tällainen vaikuttaa paljon siihen, että en koskaan voi lähteä mihinkään hektisille reppureissuille missä pitää saada unta paikasta riippumatta lähes välittömästi, että on seuraavana päivänä taas täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Armeijassakin tuli käsittämättömiä öitä jolloin en saanut nukuttua silmällistäkään, vaikka olimme leirillä ja olin valvonut monta päivää putkeen, siitä huolimatta uni ei tullut silmään. Tosin sitten, kun uni vihdoin lomilla saapui saatoin nukkua helposti vuorokausia putkeen.

Saatanallista touhua nuo huonot unenlahjat. Miksi pitää murehtia ja pyöritellä asioita päässä, kun osa nukahtaa heti lyömällä päänsä tyynyyn. On se niin väärin.

Viime yö meni taas niin että heräilin tunnin välein. On alkanut menemään treenitkin päin persettä näiden huonojen unien jälkeen, sillon jos joutuu iltavuoron vuoksi aamupäivästä treenaamaan. Alkaa nyt vähän haiskahtamaan ylikunnolta. Viime viikolla pidin kevyenviikon eli kävin vain kerran treenaamassa (keskiviikkona) kaikki lihasryhmät kevyesti läpi ja lauantaina tuli vanhempien luona käydessä mitattua leposyke joka oli 77.

Treenaavalle tuo on komea leposyke, kun sen tulisi olla mieluummin lähempänä viittä kuin seitsemääkymmentä. Jos siihen liittyy uniongelmia ja takana on pitkäkestoista tauotonta treeniä, on todellakin mahdollista että keho vaatii lepoa. Todellisuudessa ja tilanteen jatkuessa keho sitten itse päättää tuosta levosta, kun mennään tietyn rajan yli. Sitten sitä lepoa piisaa ihan riesaksi asti, sillä erään tutkimuksen mukaan rankasta ylikunnosta (voimaharjoittelu) toipuminen voi olla vuoden urakka. Tuo on tietysti ääritapaus joka jättää ikuiset jäljet, mutta sitä odotellessa kannattaisi ehkä vähän himmailla..

Itsellä sama homma ja epäillään infektioastmaa, viimevuonna oli keuhkoputkentulehdus viitisen kertaa ja perus räkäflunssaa varmaan 10 kertaa.

Tietyt astmatyypit todellakin aiheuttavat tuollaista, esim. keuhkoastma, joka löytyy noin 5% suomalaisista. Helppo tauti sinällään kun löytyy, mutta löytäminen on vähän nihkeätä ainakin arvauskeskustasolla. Keuhkoastman tunnusmerkki on alentunut ulosvirtaus, eli rasituksessa uloshengitys viheltää. Jos tunnistat oireen, voit sanoa tohtorille, että setä netissä kertoi diagnoosin olevan keskivaikea keuhkoastma. Tuohon ja astmaan yleensä auttaa inhalaattorit ja liikunta, joilla vaiva laantuu olemattomaksi. Se ei koskaan parane, mutta hyvällä hoitotasapainolla sen kanssa tulee mainiosti toimeen. Itselläni oli selkeät oireet jo 80-luvun lopulta, mutta diagnoosi syntyi vasta 2001, kun pääsin oikealle lääkärille. Tuolla välillä oli keuhkoputkentulehduksia samoin viisi-kuusi vuodessa, kaikkiin antibiootit ja parin viikon sairaslomat, joten elämänlaatu oli ikään kuin perseestä. Kannattaa siis pitää puolensa siellä vastaanotolla ja vaatia että asia tutkitaan kunnolla.

- - - Updated - - -

Ei tajua. Ei tuota eikä fingerporia. Mikä tuossa on vitsinä?

Heimo näkee ihan paskoja unia, ja valittaa lääkärille että unen laatu on huonontunut. Fingerit on joskus vaikeita :D

zijeroew ja ojr, pystyn niin samaistumaan kirjoituksiinne. Mitä maksaisinkaan jos voisin olla sellainen, joka pystyy nukahtamaan heti tai alle puolessa tunnissa! Miten paljon elämänlaatuni paranisi, mitä kaikkea ehtisin ja voisinkaan tehdä...

Nukkumisen vaikeus rajoittaa monia menoja, esim. pidemmille vaelluksille ja mökkireissuille lähtemistä, kun tiedän etten saa unta vähänkään väärissä olosuhteissa tai elimistön käydessä vähänkään kierroksilla. Paradoksaalisesti se yliväsymys vaikeuttaa nukkumista entisestään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom