Huono unenlaatu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tootsi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
34
Treenaan 4x viikossa lukkopainia/BJJ:tä + kaksien treenien jälkeen 30min lihaskuntotreenin, eli periaatteessa 6 treeniä + 3 lepopäivää viikossa. Syön hyvin ja terveellisesti (hiilarit hyvistä lähteistä, paljon proteiinia jne). Ongelmana on kuitenkin huono unenlaatu kun treenaan. Herään monta kertaa yöllä joten uni on katkonaista ja unenpäästä on vaikea saada kiinni. Kun olen sairaana ja lepään (tai muuten vaan olen treenaamatta), on unenlaatu paljon parempaa ja herään vain 0-1 kertaa yöllä. Treenit alkavat 17 - 18 akselilla. Missä ongelma huonoon unenlaatuun treenatessa??

Keho ei käy mielestäni mitenkään kierroksilla treeninen jälkeen ja eihän ne kovin myöhään olekkaan. Ylikuntoahan tuo ei voi olla kun kuitenkin 3 lepopäivää viikossa?

Vaihtelevat unirytmit? Energia juomat/kahvi?

Itse voin kehua ZMA valmistetta paremman unen laadun saamisekski. Kannattaa kokeilla. Pari zma nappia ennen unta. Tuntuu itsellä ainakin, että uni on pidempää ja ei ollenkaan katkonaista. Kuullostaa huuhaalta, mutta itsellä näyttäs toimivan.

Unirytmi on suurinpiirtein säännöllinen opintojen vuoksi. Kahvia/energiajuomaa juon ehkä kerran kahdessa viikossa aamulla. Sinkkiä otan 22mg iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Auttaa selkeästi unenlaadussa, mutta vain treenaamattomana aikana.

Mulla yöunet kärsii ainakin tosi helposti jos vedän liikaa hiilaria ennen nukkumaanmenoa.. Kahvia juon kyllä kans melkoisesti päivän aikana. Täytyis itekkin joskus kokeilla tota ZMA valmistetta. Monet on sitä kehuneet.

Verensokerin heittely saattaa kans herättää yöllä. Ite tarviin 3-4 tuntia treenin jälkeen, et voi edes miettiä nukkumista. Joku 30 min fillarointi ei vaikuta nukkumiseen, mutta rankempi punttitreeni vaikuttaa.

Syön normaalin aterian aina treenien jälkeen, eli siinä 19.00 - 20.00 akselilla riippuen päivästä. Ei ole muita vaihtoehtoja yksinkertaisesti. Nukkumaan yritän laittaa n. kello 23. Onkohan "normaalissa" ateriassa "liikaa hiilaria" ennen nukkumaanmenoa ja mikä vaikuttaa verensokerin heittelyyn yöllä?

Treeni on tosiaan raskasta, eli syke on korkealla 1,5h + kahtena päivänä perään tuo lihaskuntoharjoittelu.

Itsekkin heräilen nykyään monta kertaa yössä ja sitä on kestänyt jo muutaman kuukauden. Oon kanssa ihmetellyt mistä voi johtua, kun ennen tuli nukuttua todella hyvin ja en esimerkiksi 12h yöunien aikana herännyt kertaakaan... Mä oon aina nähny tosi todentuntuisia unia, mut vois koittaa tota zma:ta jos ne siitä vielä paranis...:D

suhkot kevyttä ruokaa 2-4h ennen unia ja yrittää rauhottua eikä saisi stressata mitään, jos tykkäät alkoholin kans läträrä niin siinä yksi suuri syy..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tarkoitus on pitää kevyitä viikkoja kolmen viikon välein. Mitä tällöin pitäisi tehdä? Painitaanko ollenkaan? Miten on mahdollista että ylikunto iskee noin pienellä treenimäärällä kun lepopäiviä on kuitenkin 3 kappaletta viikossa? Alkoholia käytän 1-2x kuussa, eli tuskin siitä on kiinni. Viimeksi otettu alkoholia tammikuun alussa.

Sinkkiä otan tosiaan sen 22mg illalla ja magnesiumsitraattia 500mg palautusjuomassa treenipäivinä (eli aika illalla). Eikös tuo kuitenkin aja saman asian kuin ZMA. Multivitan otan aamulla jossa on B-vitamiinit.

Samaa vikaa meikäläisessä. Saan kyllä suht koht hyvän levon mutta heräilen monta kertaa yössä. Lisäksi oon huomannu nyttemmin sellaista että illalla väsyttää aivan törkeesti, menen nukkumaan ja nukahdan miltein heti. Kuitenkin noin 15min-1tunnin jälkeen herään ja voin pyöriä unetomana sängyssä monta tuntia... Mut niinkun sanoin että saan kuitenkin levättyä, vituttaa vaan tuollanen pyöriminen joka yö...

Itellä oli/on ylirasitusta kropassa ja nyt kun aloin taas treenaamaan, niin uni on ollut todella katkonaista. Saatan heräillä parin tunnin välein, vaikka oisinkin sen pari tuntia nukkunut erittäin hyvin. Monesti oon heräilly siinnä 2 aikaan yöllä ja tuntuu ettei saa enää unta ollenkaan. Muutenkin kroppa tuntuu todella väsyneeltä ja treenien jälkeen ei jaksa tehdä enää mitää.. Ehkä aika jatkaa vielä totaalilepoa, ei taida kroppa olla kunnossa.

Itsellä auttoi ainakin melatoniini, mutta ei kai sekään kaikille toimi, paransi aika radikaalisti sekä nukahtamista että unen laatua.

Mä oon viimesen puol vuotta vetäny iha säälittävillä unilla, melatoniinia oon syöny reilun kuukauden ja yhtenäinen uni kestää about 6h. Melatoniinin avulla kyllä nukahdan paremmin ja täytyy nyt olla tyytyväinen tohon 6 tuntiin näin alkuun. Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin joulukuussa ja varmaan kroppa aikas sekasin tällä hetkellä, täytyy nyt laittaa syömiset ja treenit kuntoon ja katella miten alkaa unta tulla. Hyvän kierteenhän tosta unettomuudesta saa aikaan monessa suhteessa...

Olen itellä huomannu että kun unirytmi on esim 22.00-8.00 niin herätessä ja päivänmittaan olo on virkeämpi verrattuna esim. 3.00-13.00 rytmiin. Toisaalta öisin kusettaa ku ravihevosta, varsinkin näin massakaudella saa herätä 2-3 kertaa kuselle. ZMA:sta oli joskus apua kun oli unen kanssa ongelmia, sitä täytyy suositella. Nykysin en kyl enää tartte.

Tarkoitus on pitää kevyitä viikkoja kolmen viikon välein. Mitä tällöin pitäisi tehdä? Painitaanko ollenkaan? Miten on mahdollista että ylikunto iskee noin pienellä treenimäärällä kun lepopäiviä on kuitenkin 3 kappaletta viikossa? Alkoholia käytän 1-2x kuussa, eli tuskin siitä on kiinni. Viimeksi otettu alkoholia tammikuun alussa.

Sinkkiä otan tosiaan sen 22mg illalla ja magnesiumsitraattia 500mg palautusjuomassa treenipäivinä (eli aika illalla). Eikös tuo kuitenkin aja saman asian kuin ZMA. Multivitan otan aamulla jossa on B-vitamiinit.

Ihmisillä on helvetin paljon eri syistä johtuvia uniongelmia - joskus menee pitkäänkin, että löytää itsellensä sopivat systeemit. Ylikuntoon en jaksa tässä tapauksessa uskoa, jos olo on muuten normaali. Ite ottasin sinkin, mankkarin ja b-vitamiinin yhtäaikaa nukkumaan mennessä. Kato, onko siinä mankkarissa valmiiksi b-vitamiinia et tarviiko sitä ottaa erikseen.

Tää ei sun keissiin liity, mut mulla vaikutti helvetin paljon kahvin jättäminen kokonaan pois. Join pitkään aamulla + päivällä pari kuppia ja yöt meni parin tunnin pätkissä. Kusellakin sai ravata. Olo oli kokoajan väsynyt tai ylipirteä, nyt jaksaa paremmin ja olo on paljon tasaisempi vaikken mitenkään kofeiiniyliherkäksi itseäni kokenut. Rytmihäiriötkin tuntu loppuvan siihen paikkaan.

Itsellä menee tunteja päästä horrokseen ja silloinkin se on koiranunta. Ostin tänään melatoniinia, raportoin tänne jos toimii mulla.

Mulla yöunet kärsii ainakin tosi helposti jos vedän liikaa hiilaria ennen nukkumaanmenoa.
Minä taas syön tuhdin ja hiilaripitoisen ruuan nimenomaan illalla, ei mitään överiä mutta kunnon annos. Näin saan itse hyvät unet.
Päivälläkin hiilarit tuppaa väsyttään, siksi syön niitä enimmäkseen illalla. Yöllä heräilen joskus janoon.

Mä oon jo pitkään nukkunu maks. 4h seteissä. Usein ollut myös nukahtamisen kans ongelmia, mutta melatoniini autto siihen. Siihen unen katkonaisuuteen se ei sitten valitettavasti vaan autakaan. Ärsyttävää vaan, kun et jos haluu sen 8h unta niin siihen pitää varata tyyliin 11h aikaa...

Suositut

Back
Ylös Bottom