Toisin sanoen sellaista mitä ei ole osattu tieteellisesti todistaa ei ole olemassa…
En ole väittänyt niin. Voihan maailmassa olla olemassa vaikka neonkeltaisia oravia, mutta niitä vain ei ole havaittu vielä. Mutta kyllä sinäkin varmaan vähän oudosti katsot, jos jossain blogissa joku väittää neonkeltaisia oravia olevan olemassa, mutta eläintiede ei vain tunne niitä vielä?
Mutta kyllä tästäkin on näköjään tutkimuksia olemassa. Mä kysyin tätä 2 kertaa, enkä saanut vastausta. Kaivoin sitten itse sen esiin. Olisin olettanut, että asian toimeenpaneva taho edes yrittäisi etsiä asiasta jotain jämerämpääkin faktaa. Kuinka moni tässä ketjussa ainakin osittain ammatikseen tekevä edes yritti etsiä tästä mitään faktaa, rehellisesti? Vai luotettiinko siihen, että "tämä asia nyt vain on näin".? Jos väite taistelee täysin fysiikanlakeja vastaan, niin kyllä mä sen bullshitiksi leimaan, heti. Jos joku väittää, että 1200 kalorilla ihminen voi urheilla 3 tuntia päivässä ja lihoa, niin se ei vain yksinkertaisesti ole mahdollista, tai sitten pitää laittaa joko anatomia tai fysiikan lait uusiksi.
Jos jossain pitää BULLSHIT-mittari kytkeä päälle niin erilaisia tieteellisiä tutkimuksia lukiessa… heti tuli yksi D-vitamiineja käsitellyt luotettavan tahon luotettava tutkimus mieleen. Tutkimuksissa on se ongelma, että ne maksaa rahaa. Eli joku ne aina rahoittaa. Eikä yksikään sijoittaja rahoita mitään sellaista tutkimusta, joka ei olisi hänen etujensa mukainen tavalla tai toisella.
Niinpä. Tutkimukset on illuminatin saatanallinen juoni pyrkiä ohjaamaan ihmisiä harhaan. Sen sijaan Jutta, Layne ja Poliquin -blogit on tässä kohtaa paljon validimpia. Jos salaliittoteorioita halutaan viljellä, niin eikös juuri ko. henkilöille ole edullista se, että asiakassuhde on pidempi, eli ihminen laihtuisi hitaammin?
Ja toisekseen nykytiede ei nyt vaan tiedä hevonvittuakaan juuri mistään ihmiskehon toimintaan liittyvästä (hieman liioitellusti sanottuna). Vähän on pintaa päästy tällä vuosituhannella raapaisemaan. AIDSiin ei ole keksitty parannuskeinoa. DNA:n rakenne taitaa olla selvillä, mutta vaikutukset ei. Ja geeneistä ja niiden vaikutuksista mm. aineenvaihduntaan yms. elintoimintoihin kun aletaan puhua niin tiede osaa niistä selittää ehkä 0,5 prosenttia.
Mutta mutta... en haluaisi toistaa itseäni, mutta ne plokit... ne plokit. Nekö edustaa nykytietämyksen ylintä kastia tällä hetkellä? Asiat jotka kuulostaa kivalta, ei ole aina tosia. Ihmisellä vain on tapana poimia kivoja asioita muiden sanomisista ja leimata ne päässään faktoiksi. Näin ei vain aina ole.
Minä kuulun siihen luopioiden joukkoon, joka tätä rahasta tekee. Siitä tosin kukaan ei ole ikinä maksanut penniäkään, että tieteellisen tutkimuksen selittäisin, missä kerrotaan miten rasva teoriassa ihmiskehosta palaa. Ei… kyllä minä saan palkkani siitä, kun saan aikaan todellisia muutoksia todellisissa ihmisissä ihan oikeassa elämässä… riippumatta siitä mitä mieltä tiedemiehet asiasta ovat.
En tarkoittanut kärkkäällä kommentillani sitä, että sinun pitäisi selittää ihmiselle rasvanpalamisen kemiallinen kaava, tai edes itse osata sitä. Tarkoitin sitä, että jos minä palkkaisin itselleni PT:n, niin haluaisin ainakin, että hän osaisi jollakin tavalla perustella minulle tekemiään valintoja. Ja että ne valinnat perustuisi edes jotenkin enemmän tutkimusnäyttöihin, kuin mielipiteisiin. Lisäksi toivoisin, että olisi edes jotenkin perillä viimeisimmistä ravitsemusopin suuntauksista. Sitä sanotaan ammatilliseksi kehittymiseksi.
Jatkan tästä ihan omalla mielipiteelläni. Se, mitä sinä sanot aineenvaihdunnan jumiksi, minä sanon syömishäiriöksi. Sinä tuskin olet näiden asiakkaiden syömisiä seuraamassa 24/7? Heidän aineenvaihduntansa jumi on omien korvien välissä. Vaikka sinä teet miten tarkat ruokaohjeet, eivät he sitä sinulle kerro, että illassa saattaa repsahtamisen jälkeen mennä pringlesituubin päälle mutakakku. Ja tämä ei ole edes mitään tyylilleni uskollista karrikointia, vaan oikeasti tiedän, että näin se menee. Siksikin olisi tärkeä ammatillinen kasvaminen, että oppisi tunnistamaan syömishäiriöiset. Heille pahinta on antaa tarkat ohjeet, miten pitää syödä ja mihin aikaan. Kun se repeäminen sitten lähtee yhdestä suffelipatukasta, niin sille ei tule loppua. Se on sen jälkeen menoa, eikä siinä vielä yksi pringlesituubi paina mitään. Ja ne ei varmasti sulle kerro sitä määrää, mitä ne syö. Jo tuollaiselle pitkäaikaiselle VLC dietille ryhtyvä on erittäin potentiaalinen syömishäiriöinen. Heidän käsitysmaailmaan ei mahdu 12, saatikka 20 viikon dietti. "HetiMulleKaikkiNyt", kuvaa enemmänkin sitä maailmankuvaa ja täysin epärealistiset tavoitteet. Kaikenlaiset SuperTruperDietit on heille juuri mieleen, mutta sitten kun joku sanoo, että se pasteija on saatanasta ja kaikki menee päin persettä jos sen syö, niin siitä se sitten lähtee. Kun heille pitäisi juuri sanoa, että jos sitä pasteijaa tekee mieli, niin syö se. Ei se pasteja kerran tai kaksi viikossa voi kenenkään laihdutusta tappaa. Todennäköisesti pääsisit hyviin tuloksiin näidenkin ihmisten kanssa, kun ensinäkin tunnistaisit tapaukset ja osaisit käsitellä heitä oikein, mikäli he asiakaskuntaasi edes kuuluvat.
oma havaintoni (oliko oma kokemus "kielletty"? no , kerron anyway) tästä "ei kuukausia tai vuosia" on seuraava: saan aineenvaihdunnan dietin jälkeen varmaan muutamassa viikossa samaan kun se oli ennen diettiä, varsinkin jos hyväksyn että painoa tulee lisää (lihomatta nitkuttelu vaatii aikaa.. en muistaakseni silti ole onnistunut koskaan siinä täysin). itselläni yli 10 vuotta jatkuneen diettailun (yli puolet ajasta dietillä) seuraksena on se että kun lasken kaloreita, kehoni tottuu laskuun lähes välittömästi. - 200kcal ei tee mitään, -500kcal toimii ehkä 2-3 viikkoa, eli dietin pitää olla todella alikalorinen toimiakseen ja joka kerralla enemmän, eli lopulta meni siihen että joka dietti oli näännytys.
väitän että tämä on ainakin allekirjoittaneen kohdalla se "metabolic damage" ja tätä yritän paikata nyt min. 6kk , luultavasti vuoden varovaisella kalorinostolla.
No jos katsotaan tuota tutkimusta, niin kehosihan toimii juuri tuon mukaan. Elimistö alkaa kerryttämään rasvaa enemmän kuin lähtötilanteessa. Ja pitäisin enemmänkin todennäköisenä sitä, että kun tuo adaptio on kerran kunnolla tapahtunut, niin se tapahtuu huomattavasti herkemmin uudelleen. Ja joo, ei tietenkään omat kokemukset ole kiellettyjä. Edellinen tekstini perustuu osittain omiin kokemuksiini. Tarkoitin lähinnä sitä, että niiden omien kokemusten todistusarvo on pikkasen heikko, kun on kaikenlaisia kokemuksia, joissa on nähty autonvaloissa Jeesus tai ufo.