Hulluna leipään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fen
  • Aloitettu Aloitettu

Fen

Oon aina tykännyt leivästä varsinkin ruisleivästä ihan sikana. Kunnon päällisillä tietty levitettä , lihaleikettä ja jotain rehua vielä. Joskus aikoinaan on mennyt päivässä varmaan n. 20 palaa jotain Vaasan ruispaloja tai vastaavia. Nykyään oon sitte rajoittanut 6 - 10 palaan päivässä. :) Ja kyllä maistuu vaaleempikin leipä esim. sämpylät ja paahtikset. Onhan niitäkin kohtuullisen kuitupitoisiakin versioita.

Kysynkin nyt tässä ,että onkos täällä muita leipähulluja ihmisiä? Siis sellaisia jotka vois melkeinpä elää pelkillä voileivillä niinku minä. Vai onko leipä jo julistettu julkiseen pannaan tämän karppaus villityksen myötä ? :lol2: Laittakaas ylipäätään viestiä leivänsyönnistä. Tässäkun olen katellut niin esim rukiissahan näyttäis ihan kivasti proteiinia olevan.

esim ruisnäkkileipä:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=29771&lang=fi

sit ois kiva kans lukea kokeamuksia leivän syönnistä ulkomailta , lähinnä meinaan pohjoismaiden ulkopuolelta missä ei ruisleipää kaiketi tunneta ollenkaan. Eli onko se rukii muka vain se ainoa oikea leipävilja ja kaikki muu muka vain pullaaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä tykkään kovasti leivästä, siitä ei pääse mihinkään. Vannoutunut ruisleivän ystävä olen ja en pysty koskaan lopettamaan leivänsyöntiä, mutta pystyn pitämään sen muutamassa palassa per päivä. Joskus ehkä jopa ilmankin. Nyt vaan pari päivää vetänyt vaaleaa leipää .. ei saisi! aiaiai :david:

Mutta joo, leipä on herkkua mulle. Mun karkkia :)

Olenkohan aivan omituinen, mutta yön yli pöydällä seissyt ja sopivasti kannoista kuivahtanut (tai no, saa olla ihan kokonaankin kuivahtanut) ruisleipä on AIVAN HELVETIN HYVÄÄ! :kuola:

Käytännössä kaikki omat välipalat koostuu ruisleivästä... kuitua ainakin tulee riittävästi :)

Hieno ketju! Kaveri on innostunut leivästä? Ja asiaan...

Eipä se leipä mulle ainakaan ihan noin vahvoja tunteita herätä, mutta nyt kun sitä rupeaa ajattelemaan niin onhan se aika saatanan hyvää. Ei sillä kyllä elää pystyisi mutta silloin tällöin joku ruisleipä antaa pienet kiksit. Vaalea leipä aiheuttaa mielikuvan nopeaakin nopeammasta hiilarista, joten sitä en juurikaan syö. Tummat kokojyväruisleivät sen sijaan on parempi vaihtoehto ja makukin on eri tasoa kuin vaalean. Välillä kaupassa puristelen ruisleipiä jotta tiedän onko kovuus sopiva. Liian kovat jälkiuunileivät ei oikein sytytä, ja jotkut taas ovat lähes poikkeuksetta liian pehmeitä. Sen sijaan tietyt valmistajat eivät juuri petä joten valinta kohdistuu lähes aina samoihin leipiin. Silloin tällöin kokeilen joitain uusia leipiä joskin ne harvoin tuovat mitään uutta, mutta positiivisia poikkeuksiakin on. Luetko vielä? :D Mutta vaikka olet noin tulessa leivän syönnistä niin älä korosta sitä liikaa ruokavaliossasi vaan syö monipuolisesti. Mutta onhan se hienoa että olet saanut leivästä tuollaisen elämyksen. :thumbs:

Tuore ruisleipä, sellainen pyöreä limppu on aivan sairaan hyvää ja sitä voi vetää vaikka kuinka. Vielä enemmän voi vetää vaaleaa tuoretta patonkia tai ciabatta-leipää, ihan hullun hyvää. Harvoin tulee kuitenkaan paljon leipää naposteltua, 4-6 palaa päivässä.

sen leivän parhauden huomaa vasta siinä vaiheessa,kun sen poistaa kokonaan ruokavaliosta.silloin sitä vasta huutaakin leipää :D

Leipää tulee käytännön syistä syötyä törkeän paljon, niin vaaleaa kuin ruisleipääkin. Monesti myös kahvitunnilla pullan korvikkeena. Ja kuituhan on hyvästä.

Hiljattain löysin tommoisia Primulan Ruisystävä palasia ja voi elläimen käsi kun olivat hyviä kunnon voiköntsän kanssa. Diggaan vain kovasti tuoreesta, joten koko pehmeä paketti on sitten vedettävä samana päivänä tai muuten menee into.

Mutta kyllä suoli toimii ja hätäseen kun vetää kuitupitoista ruisleipää, voi että sitä paskan määrää ja se tuleekin niin kuin itsestään. Ei tartte paljoa mairitella, ei kerkee edes Aku-Ankkaa sanoa kun on jo käärme pöntössä.

Diggaan vain kovasti tuoreesta, joten koko pehmeä paketti on sitten vedettävä samana päivänä tai muuten menee into.

Suoraan kaupasta pakastimeen ne leivät jotka syö myöhemmin, pakastimesta sit suoraan paahtimeen -> ihan ku vastaleivottua :kuola:

No kyllä sen voi pakastimesta sulattaa ihan normaalistikin ja tuoreus on silti tallella.

Komppaan haloa ... ainoa vaan että tuppaa kuivumaan todella nopeasti tuon operaation jälkeen tai kovettuu. Mutta mikään ei kyllä voita _tuoretta_ ruisleipää. Semmoinen mikä on vielä aavistuksen lämmin kun nappaa mukaan ... siihen tosiaan voita sen verran ettei leipää näe läpi niin... ajajajajajii!! :)

Ruisleipää eka paahtimeen. Päälle pari siivua kevyt oltermannia, savustettua kalkkunaa puolen sentin siivu ja päälle rapeaa lehtisalaattia. Kylmän maidon kanssa :kuola:

Ruisleipä ehdottomasti paahtimeen jos ei ole ihan tuoretta! Tulee ihan hemmetin hyvää. Sellasia pystyy vetämään vaikka kuinka.

Tää ketju osui suoraan mun sydämeen! Että mä voin rakastaaa leipää!:kuola:
Päivässä menisi kilokaupalla leipää, jos se makuhermoista olisi kiinni. Nyt ehkä "vain" 9 palaa. :rolleyes: Koska en halua syödä mitään "epäterveellisiä" leipiä, niin esim. paahtoleipää/sämpylöitä en ole syönyt pitkään aikaan. Sen sijaan ruisleivät, varras-näkkileivät (tällä hetkellä se nokkos-varrasleipä :rock:), ja vaaleammista leivistä polar kraft-leipä (13 % kuitua!!) ovat jotain sanoin kuvaamattoman ihania ja niitä on saatava joka päivä!

Ilman leipää en voisi elää. Trust me! Oon kokeillut olla vähähiilarisella, mutta muiden haittavaikutusten ohella leivän himo oli niin käsittämätöntä, että vaikka olisin mättänyt kiloittain muuta ruokaa, olisi silti tehnyt mieli leipää.:evil:

Huh, onneksi söin just aamiaisen, johon kuului myös leipää, koska muuten olisi kulunut about 10 sekunttia ja olisin keittiössä värkkäämässä näkkärisettiä! :D

Minähän kiskon aivan jarmona mitä tahansa kunnon ruokaa. Intohimoisesti. Leipä kuuluu joukkoon. Paksusti juustoa päällä.

Mutta miksi kirjoitin: ei-niin-tuore-ruisleipä hulautetaan pikaisesti vedessä ja laitetaan mikroon hetkeksi. Tulee tuoreen ruisleivän tuoksu ja pehmoinen maukas leipä.

Perussetti,

itse en oikeastaan paahtoleipää juuri syö, mutta muu perhe syö paahtoleipien osalta juuri noita kahta pääasiassa. Maukkaita ja laadukkaan oloisia ovat.

Terveellisyyteen en ota kantaa, kun on niin suhteellinen käsite. Mutta jos noita syö, tuskin voi sanoa roskaruokaa syövänsä.

Olenkohan aivan omituinen, mutta yön yli pöydällä seissyt ja sopivasti kannoista kuivahtanut (tai no, saa olla ihan kokonaankin kuivahtanut) ruisleipä on AIVAN HELVETIN HYVÄÄ! :kuola:

Mä tykkään kans enemmän kuivahtaneesta ja vähän sitkeästä ruisleivästä. Tuorettakin syön, mutta se ei ole niin hyvää. Pakasteessa on yleensä aina ruispalapaketti, sieltä on kätevä ottaa tarvittaessa sulamaan, kun en syö leipää kovin usein. Tän hetken lemppari on pieni pyöreä ruisnäkkäri margariinilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom