Hulluna leipään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fen
  • Aloitettu Aloitettu
tuore lämmin ruislimppu.... oooh
tai saaristolaislimppu
pelkkää voita päälle.
se on minulle herkuttelua. viikonloppuisin vedän 4-5 siivua per päivä muuten yritän pysyä erossa koska aiheuttaa mulle ihan järkyttävää turvotusta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En voi sanoa olevani varsinainen leipäholisti, mutta kyllä se ruisleipä on sitten hyvää. Varsinkin sellainen oikea ruisleipä jossa on vain ruista. Ihan tuoreena se ei kaipaa muuta päällistä kuin ylähuulta, vähän kuivahtaneena se on ihan sikahyvää, vaikkapa pieninä kuutioina pannulla paistettuna (tai sitten paahdettuna, voin kanssa. Tykkään pakittaa Ferrarilla!). Ja kuiva ruisleipähän on pitkien leirien perusruokaa...

Muutakin leipää tulee syötyä, L-kaupan ruisfitness on tosi namia kun siihen vetäsee päälle raakaa norjanlohta ja vähän suolaa ja pippuria. Ja koska asun ihan erään leipomonmyymälän lähellä, niin sieltä sitten vaikkapa porkkanaleipää kun siltä tuntuu, hiilarimömmöäkin on joskus saatava.

Sämpylät ovat sitten íhan oma lukunsa. Vehnäsämpylä kaikilla herkuilla, ei takuulla suositeltavaa mutta joskus, ah, niin hyvää että menee koko säkki kerralla. Onneksi tätä ei pääse tapahtumaan usein, kun tätä mättöä varten on ensin ostettava ja mietittävä kaikki juustot ja muut - ehtii järki palata päähän. Muiden leipien kanssa onkin vähän heikompaa, kun en tavallisesti juuri mitään päällysteitä käytä.

Parhaimmat leivät löytyy yleensä pieniltä leipomoilta.
Jyväskylän seudulla ehdottomasti parhaat leivät (ruis- ja ohralimput) leipoo Jokihaaran leipomo.

Mites muualla?

Yks ruisleipäfriikki ilmoittautuu! Sitä menee päivässä parhaimmillaan 12 palaa ja aina vaan vois sitä syödä. Ihan parasta. :)

Tuore ruisleipä.. :kuola:

ruisleipä on ihan jumalaista, toisena tulee kunnon vanhanajan uunissa juuri paistettu rieska, johon voi sulaa! Mä voisin elää pelkällä leivällä, mutta turvotuksen vuoksi olen rajoittanut leivänsyönnin pelkästään aamupalalle.

Joo kyllähän se leipä hyvää on. Oma lemppari on seuraavanlainen: Siivu paahtoleipää, päälle ripaus oreganoa ja sentin kerros juustoa ja mikroon siksi aikaa kunnes juusto on sulanut. On helvetin hyvää ja yleensä menee se 4 palaa tuolleen:kuola: Tosin nyt on leivän syönti vähentynyt kun olen alkanut punttaamaan...

1. Tuore leipä
2. Ranskanleipä itsetehdyllä valkosipuliyrttivoilla uunissa
3. Grillissä rapeaksi lämmitetty ruisleipä
3. Paahdettu ruisleipä
4. Paahtoleipä

juu. paahdettu ruisleipä, johon heti päälle levite, ettei leipä kovetu MUT RAPEA se saa olla! JA sit leikkelettä, salaattia ja tomaattia sekä herbaa muutama muru. nannaa.
No, nyt en oo yli kahteen kuukauteen ees syöny ku karppaan... Enkä tiä onko ees kauheesti tehny mieli??!! Ku ennen söin ruisleipiä kyllästymiseen asti - niin helppoo ja nopeeta.
Ja toisekseen mua pierettää ne niin paljon että parempi etten syö ollenkaan... toooosi naisellista....

Joku kunnon ruislimppu on niin nannaria, että sellasta tulee vedettyä paljon ihan sellasenaan. Kunnon ruisleipää ei kyllä mikään voita. Harmi vaan, että niitä kunnollisia ruislimppuja on enää kovin harvassa. On kaikenmaailman viipaloituja ruispaloja ja muita, mutta vain muutamaa erilaista limppua on saatavana paperipussissa (ainakin noissa omissa lähimarketeissa).

Mun mielestä parhaat ruisleivät saa suoraan pienten leipomoiden myyjiltä (esim. toreilta, leipomoista). Ne on sentään käsin tehtyjä leipiä, eikä mitään tehtaissa painettuja ruispaloja.

LÄHIKAUPAN top 3: Marskin arinalimppu, Primulan ruislimppu, Oululaisen jälkiuunileipä

Marsin arinalimppu on niin nannaria... :kuola:

Joku maalaistalon kotikutoinen salaisesta juuresta tehty ruislimppu vastaleivottuna. Pelkkää voita pintaan... :kuola:

Jälkiuunileipä + maksamakkara + kinkku <3

Mä oon töissä yhdellä Suomen suurimmista leipomoista... Arvatkaas vaan kuinka paljon mun tekee mieli leipää!!! Välillä tulee ihan hulluja himoja, varsinkin näin dieetillä. Alakerrassa olis aina ihan mitä vaan sattuis haluamaan, mutta itsekuri ei anna periksi ottaa.

Ruispaloja ja näkkäriä sentään syön ja viikonloppusin herkuttelen kaurasydämellä. Nam! Olishan noita vaikka mitä ihania.

joskus 9-11-vuotiaana söin pari kertaa viikossa kokonaisen paketin (n. 400g) perus paahtoleipää 4 palan satseissa :D väliin tietysti VOIMARIINIA, meetvurstia tai salamia tai kinkkua ja rutkasti suolakurkkua(tai maustekurkku whatever), diggasin kun leffoissakin aina ne veti isoja kerrosvoileipiä :D

mainittakoon vielä että painoindeksi tuolloin oli 14 eikä millään noussut

Oottekos ajatellut että ruispeipä sisältää niitä samoja fytoestrogeenejä kun soijakin. Mahtaako nyt tehsto tasot laskea?:D

ruisleipä + voimariini + maksamakkara = ihan saatanan hyvöö.

Olenkohan aivan omituinen, mutta yön yli pöydällä seissyt ja sopivasti kannoista kuivahtanut (tai no, saa olla ihan kokonaankin kuivahtanut) ruisleipä on AIVAN HELVETIN HYVÄÄ! :kuola:

:)

Aah, kova ja kuiva ruisleipä:kuola: Mä kuivatan ruisleipää ihan tarkoituksella pöydännurkalla. Pentuna sai maitohampaat kätsysti irti kun niitä järsi ja nykyään krapula parantuu kuivalla käntyllä. Monimuotoinen ja terveysvaikutteinen ravinne, kertakaikkiaan!:haart:

Nykyään muuten on taas myynnissä -- pitkästä aikaa -- oikeata ruisleipää useammaltakin leipomolta, siis 100 % ruista. Pitkäänhän tilanne oli se, että rukiin osuus oli enimmilläänkin jotain 40-60 %, niin kuin nytkin normileivissä. Mutta oikea ruisleipä on hyvää, sillä alkaa melkein jokainen aamu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom