Tämä aihehan on yksi niistä kuuluisista ikuisuuskysymyksistä, joista kinastelu ei pääty koskaan, mutta ajattelin silti kertoa asiaan myös oman kantani.
Olen viranomainen ja "asiakaskuntaani" kuuluu paljon myös ulkomaalaisia, niin valkoisia kuin mustiakin. Työ on muuttanut suhtautumistani pakolaisiin/ maahanmuuttajiin jonkin verran, mutta en koskaan voi väittää olleeni järin liberaali. Viranomaisten suhtautumista ulkomaalaisiin tutkitaan muistaakseni 4v. välein ja tulokset ovat joka kerta yhä selkeämmät. Poliisin, rajavartiolaitoksen, tullin ja pelastusalan henkilöstöstä 60-80% (laitoksesta riippuen) suhtautuu maahanmuuttajiin varsin nihkeästi. Syy ei ole mielestäni siinä, että näihin ammatteihin hakeutuisi pelkästään äärioikeistolaisia ja ahdasmielisiä juntteja, vaan hyvin pitkälle siinä mitä näemme ja koemme päivittäin.
Itse pyrin olemaan tummaihoisia kohtaan "ylikorrekti", mutta aina kun puutun asioihin negatiivisessa mielessä, alkaa päälle sylkeminen ja rasistiksi haukkuminen. En onneksi ole asian suhteen lähellekään Suomen pahimmassa paikassa. Ylimielisimpiä ja useimmiten myös ongelmissa ovat somalit, (ja yleisestikin ottaen Afrikan maista saapuneet) ja lähi-idän kansat. Pahimpia ovat kyllä romanit ja heidäthän luetaan suomalaisiksi. Venäläiset ja virolaiset harrastavat paljon "foliokassi shoppailua" yms., mutta ovat paljon helpompia asiakkaina. Lisäksi venäläisillä ja virolaisilla (viron venäläisillä) on hallussaan käytännössä koko Suomen huumebisnes, vaikka monesti suomalaiset sitä "ruohonjuuritasolla" pyörittävätkin. Khatmarkkinat ovat tuliaisia Somalista. Paritusbisneksen johto sijaitsee myös Venäjällä ja Virossa. Ja mainittakoon vielä se, että tekevät ne suomalaisetkin rikoksia, mutta se ei mielestäni ole järkevä argumentti puolustettaessa ulkomaalaisten rikollisuutta.
Tietyllä tavalla huvittaa kuunnella, kuinka ihmiset kehuvat esimerkiksi ahkeria ulkomaalaisia kebab/pizza-yrittäjiä. Näissä paikoissa syöminen on usein hieno tapa tukea laitonta maahanmuuttoa, laitottaman työvoiman käyttöä ja jopa likaisen rahan pesua. Jos pizza maksaa alle 5e, tuet käytännössä 100% varmuudella em. lieveilmiöitä, mutta jokainen omantuntonsa mukaan. Jos etnisen ruuan himo yllättää, käykää mieluummin vietnamilaisessa tai kiinalaisessa ravintolassa. Ovat muutenkin hieman lupsakampaa sakkia ja kiusaavat lähinnä vain toisiaan. Japanilaisia suorastaan ihailen! Heidän kulttuurinsa ja saavutuksensa ovat ihailtavia.
Rikostilastot ulkomaalaisten suhteen ovat periaatteessa vielä hieman pahemmat kuin miltä näyttävät. Moni veijari on saanut Suomen kansalaisuuden, mutta homma jatkuu entisellään. Olemme kuitenkin erittäin, erittäin, erittäin onnellisessa tilanteessa esim. Ruotsiin, Saksaan ja Ranskaan verrattuna. Ranskassa päästiin nauttimaan muslimimellakoista ja onhan siellä alueita, jonne poliisi ei enää suostu menemään. Libyalaiset ammuskelivat hiljattain poliisiasemaa konetuliaseella Ruotsissa, koska poliisi oli niinkin suuri rasisti, että esti heitä hakkaamasta ruotsalaistyttöä ja tämän isää. Ruotsi on ollut liian liberaali ulkomaalaispolitiikkansa suhteen ja tilanne on riistäytynyt käsistä.
Monet voivat olla kulttuurinkin suhteen vapaamielisempiä kuin minä, mutta tähän päivään asti minulle on riittänyt varsin hyvin oma kulttuuriperintöni ja kansani moraaliset arvot. En tunne pakonomaista tarvetta silpoa tyttöystäväni klitorista, ettei hän tuntisi seksuaalista nautintoa ja siksi pettäisi minua. En myöskään tunne tarvetta hunnuttaa häntä ja pystyn tekemään töitä pureskelematta khattia. Sen haluaisin kyllä ehdottomasti kuulla, kuinka esim. lähi-idän ja Afrikan maahanmuuttajat ovat rikastaneet kulttuuria? Siis aivan konkreettisia esimerkkejä! Köyhdyttäneethän he ovat jo sitä siinä mielessä, että suvivirsi(+muuta kulttuuriamme) on kielletty joissain kouluissa, koska se loukkaa maahanmuuttajia. No siitä on jo keskusteltu tarpeeksi
Aivan kaikkea näkemääni/kuulemaani/tietämääni en voi kertoa, mutta tässä lyhyt "avautuminen" omasta puolestani. Minua saa haukkua vapaasti rasistiksi ja juntiksi, olen kyllä tottunut siihen, trust me. Monille vain tuntuu oleva ylivoimaista hyväksyä edes sitä, että ulkomaalaisissa voisi olla jotain negatiivisiakin puolia. Olen varmaan vain yleisten eettisten käsitteiden mukaan paha ihminen, koska en koe olevani velvollinen maksamaan näinkin kovaa hintaa siitä, että ihmiset jossain kaukana eivät tule keskenään toimeen. Rahat täytyisi kohdentaa itse ongelma-alueille ja paremmin valvottuna kuin nyt. Olihan Mobutu Sese Sekollakin muistaakseni 9 miljardin omaisuus. Kehitysapua parhaimmillaan... Tulen itse varsin hyvin toimeen, mutta kohdentaisin mieluummin veroeuroni esimerkiksi oman kansani vanhustenhoitoon ja terveyspalveluihin, kuin 25-vuotiaan maastaan sotaa paenneen (vaimo(t) ja lapset jätetty kuolemaan) miehen Fubun vaatteisiin...
Yleisesti ottaen näistä asioista pitää pystyä puhumaan rationaalisesti ilman valtavaa tunteenpaloa. "Neekerit vittuun" ja "Kaikki rasistit pitäs tappaa" ovat molemmat aivan yhtä hedelmättömiä kommentteja järkevän keskustelun suhteen. Rauhaa ihmiset.