Morjens kaikille!
Oli ihan pakko rekisteröityä ihan tämän säikeen takia kun tuntuu että tämä on netin monipuolisin hikoiluketju :D
Eli mulla ei ole mitään kuntoilutaustaa tai muutenkaan liikunnallinen, mutta olin iloinen että löysin tämän säikeen ja huomaan että myös kovakuntoisillakin saattaa olla ongelmia hikoilun kanssa.
Eli mä oon aina hikoillu paljon. Tai ei paljon vaan aivan helvetisti. Ja viime vuosina on menny yhä pahemmaksi. Asiaa ei toki auta että ei harrasta liikuntaa ja ylipainoakin on hiukan. Tää on niin kaksipiippuinen asia. Toisaalta olis kiva rupee käymään fillarilla joka paikassa ni kunto ainakin kasvais hiukan eikä aina käyttäis moottoria alla. Mutta eihän siitä mitään tuu. Jos töihinkin menee ni ei ole kiva istua kokopäivää hiestä märkänä olevissa vaatteissa. Eikä auta vaikka on duunivaatteet erikseen, jälkihiki kastelee ni kuitenkin. Eikä asiaa auta yhtään se että duunissa ei ole suihkua.
Aikoinaan hikoiluni oli eritoten kainaloiden ongelma. Vaikka mikä ilma olis ollu ni kyljet oli aina märkinä housuihin asti. Oikein norona valui. Siihen aikaan kun vielä ajoin fillarilla duuniin, ni ensimmäisenä sai aina laittaa t-paidan alle molempiin kainaloihin semmoset parin sentin niput paperipyyhkeitä teipillä kiinni. Tunnin parin päästä paperit oli aivan litimärkiä. Ja hikoilu jatku. Tätä jatku vuosikausia, mutta sitten löysin klassisen Absolut Torrin. Tökkäsin sitä molempiin kainaloihin, ja seuraavat kaksi päivää kainalot oli aivan helvetin kipeet. Ja ensimmäinen yö oli yhtä tuskaa kun kirveli niin paljon. Ongelma oli siinä, että AT pitää laittaa kuiviin kainaloihin, mutta sellaista hetkeä ei ollutkaan että kainalot olis ollu kuivat. Oli yrittäny mitä vaan, ni hetken päästä kainalot oli taas märät. Niimpä AT eka käyttö oli todellinen painajainen. Auttoiko se? KYLLÄ! Kainalohikoilu loppui kuin seinään, eikä sittemmin enää kirveltänyt AT laittokaan. Ah ihanuutta kuivien kainaloiden kanssa!
Loppu hyvin kaikki hyvin? Ei sinnepäinkään. Kainalohikoilu loppui, mutta nyt alkoi pää vuotaa niin ettei mitään rajaa. Ja selkä ja nivuset. Ja nyt tuo pään hikoilu on jotain sanoinkuvailematonta! Normaalissa olossa (koneella, sohvalla jne..) ei mitään onglemaa. Mutta auta armias kun pitää vähänkin tehdä jotain. Jo pelkkä kämpän imurointi saa pään vuotamaan niin tajuttomasti että lattia on ihan täynnä hikipsaroita. Ja samoin jos vähänkään ajaa fillarilla ni menee ok, mutta kun pysähtyy ja menee vaikka kauppaan, ni voi Jeesus sitä hien määrää! Pää ja kasvot aivan litimärkinä, sitten kastuu paita, sitten rupee jo housutkin kastumaan.. Mä en voi nykyään liikkua yhtään missään ilman että mulla on sellainen hikirätti mukana. Kaupan kassallakin pää on aivan litimärkä. Yhtä helvettiä.
Hikoilu on niin voimakasta, että kun olen muutaman kerran muuttohommissa, tai muussa hiukan fyysisessä puuhassa ollu ni sitä hikoilee niin paljon että muutamassa tunnissa on nestehukan takia pää kipeä. Vaikka kuinka yrittää juoda ni tuntuu että hikoilee enemmän kuin ehtii juomaan. Nykyään jos haluan mennä pyörällä töihin, joudun sitomaan päähän otsalle taitetun pyyhkeen ettei kaikki vaattee ole aivan litimärkiä. Ja vartin päästä pyyhe on aivan litimärkä. Samaa konstia joudun käyttämään kotona jos vähänkään jotain teen. Eli remmillä monikerroin kääritty kangaskäsipyyhe otsaan kiinni.
Kun pesin keväällä kämpän ikkunat (n. 5kpl kolmikerros) ni mulla meni otsassa kaksi kankaista käsipyyhettä ja yksi normaalikokoinen pyyhe yleshien pyyhintään. Ja vaikka kunto ei ole kaksinen, niin kertaakaan ei väsyttäny tai vasähtäny. Olis jaksanu vaikka kuinka pitkään, mutta hikeä puskee nii jumalattomat määrät.
Mutta mitä tässä viime vuosina olen itseäni tutkiskellut, niin olen huomannut että ilmeisesti olen aika kuumaverinen sälli ihan muutenkin kuin ylipainon ja huonon kunnon takia. Kotona ihannelämpötila kämpässä on n. 19 astetta, ja silloinkin päällä ei ole muuta kuin lökärit ilman paitaa. Makuuhuoneessa ihannelämpö on n. 16 astetta. Lisäksi oma ruumiinlämpöni on normaali oloissa n. 35,5 astetta, eli jo 37 asteen kuume tuntuu todella sairaalta. Lisäksi jos syksyllä menen pyörällä töihin, niin jos ulkona on alle 10 astetta, mutta yli 5 astetta lämpöä on asu shortsit ja t-paita. Jos 0-5 niin pitkät housut ja t-paita. Alle nollassa on pitkät housut ja t-paita plus ohut tuulitakki. Tällä setillä mennään aina tuonne -10 asteen paikkeille. Jos kävellen liikkuu ni sama kombo riittää tuonne -15 asteeseen. Viime talvena kävelin aamuisin bussilta töihin ja joka päivä oli pelkkä t-paita ja tuulitakki ja pitkät housut. Muistan pitäneeni pitkähihaista takin alla varmaan kaksi kertaa koko talvena. Silloin oli n. -20 pakkasta. Ja talvitakkia+piktähihainen+pitkät housut+tykit muistan kanssa kerran vai kaksi käyttäneeni. Silloin oli himpun alle -30 astetta pakkasta. Tästä huolimatta en tule kipeäksi kuin sen kerran pari vuodessa perus kausiflunssaan.
Mulle sisälämpötilan kohotessa yli 22 astetta ni alkaa hiki valua norona. 25 astetta on tuskaa, 27 astetta täysin sietämätöntä.
Mutta edelleen tuosta kuntoilusta. Eli tahtoisin liikkua fillarilla, mutta se on täysin mahdotonta hikoilun takia. Mihinkään ei kehtaa mennä kun pää vuotaa ku niagara. Kiva pyöräillä vaikka terassille ku seuraavan tunnin ajan on ku uitettu koira. Tää on loppupeleissä hirmuisen raskasta. Ihmiset luulee aina että mulla on darra tai täysin surkea kunto. Ja toki kunto ei ole hyvä, mutta kun katsoo esimerkiksi telvisiosta noita suurin pudottaja ja muita ohjelmia, niin siinä on todella ylipainosia ja nekään ei hikoa edes murto-osaa siitä mitä minä vaikka niillä on sata kiloa enemmän painoa ja kunto taatusti huonompi. Lisäks mulla on monta frendiä joilla on huonompi kunto kun mulla (ollaan fillaroitu yhdessä) ja painoakin enemmän, mutta nekään ei hikoile niinkuin minä.
Lääkäri on kilpparit tutkinut, ei vikaa. Enkä muutenkaan juo kuin pari kuppia kahvia päivässä. Olo on aika toivoton. Hikoilu rajoittaa kaikkea niin älyttömän paljon että sitä oikein rupee masentumaan. Eikä asialle ole mitään tehtävissä. Kunnon nosto olis ainoo, mutta ei sekään oikein nappaa ku salit ei kiinnosta ja hyötyliikunta on hikoilun kautta pois laskuista. Ainoo mitä vois rupee harrastaa on uinti, josta tykkään paljon, mutta paikallinen uimahalli on aivan toisella puolella kaupunkia eikä ole autoa jolla sinne voisi mennä. Fillarilla ei tule kuuloonkaan. Yleisilläkään ei oikein fiksusti sinne pääse.
Huoh kun helpotti. Toivottavasti edes joku luki :D