Originally posted by miisu
Käsittääkseni Evon "keulahahmo" perustelee oliiviöljyn paremmuutta rypsiöljyyn nähden sen korkeammalla kertatyydyttymättömien rasvahappojen osuudella, joka puolestaan buustaisi paremmin testoa.
Tiedän, ja on siitä ollut täällä palstalla tuhat kertaa puhe, mutta ymmärrän tietysti kun et ole pitkään palstalla pyörinyt niin et tätä tiennyt. Öljytopikkeja jos vaikka searchillä etit niin löytyy tosi paljon ihan muualta olevia rasvasuosituksia, jotka ovat ihan yleisiä suosituksia esim. Suomessa ja EU-maissa mutta täsmäävät silti myös "keulahahmon" suosituksiin.
Originally posted by miisu
Tuota vielä jäin ihmettelemään, että mistä mahtaa olla peräisin tieto, että juuri 5-10% maltoliuos imeytyy hyvin, ja oletettavasti tarkoitat, että tätä väkevämmät liuokset imeytyvät huonosti tai ainakin huonommin. Oman tietämykseni mukaan juuri siksi malto on optimaalisin hiilihydraatti palautusjuomassa (ja tankkauksessa ;)), koska se nimenomaan matalan osmolaliteettinsa vuoksi imeytyy väkevänäkin liuoksena hyvin. Viisaammat korjatkoon jos olen kovasti väärässä.
Malto kyllä imeytyy väkevinäkin liuoksina hyvin=nopeasti, muttei esim niin hyvin=nopeasti kuin Vitargo jolla vieläkin isompi molekyylipaino. Mun käsityksen mukaan se on se vesi mikä ei tykkää väkevänä liuoksena imeytyä suolesta, ja siksi tuo 5-10% sääntö. Tästähän on tolla edellisellä sivulla juttua Jason82:sen kanssa. Käytännön merkitys on nyt minulle itsellenikin vähän avoinna. Ja
saatan puhua paskaa
Mutta
Anssi kun on asiantuntija niin voisitko vielä valaista että onko tuolla imeytymisellä nyt sitten yhtään mitään merkitystä, muuten kuin veden kannalta ja vettähän voi juoda erikseen?
Itehän kun oon monesti palstalla sanonut (jos joku ei usko niin search ;) ) että mun mielestä melkein sama käytännössä ja kokonaisuuden kannalta ja etenkin kehityksen kannalta ois jos vetäis maitorahkaa ja banaania ja vaikka parit karkit treenin jälkeen ja vettä vaikka vajaan litran. Onko siis Anssi asia niin että myös teoriassa asia on pitkälti niin ettei oo väliä ottaako palautusjuoman vai tuollaisen kotitekoisen hässäkän? Maitorahkassahan nyt on tosi hidasta maitoprotskua joka puuroutuu ym kalvoakin vissiin muodostaa suolistoon ja mahaan, mutta onko silläkään nyt mitään väliä, eikös sitä sieltä melko nopeesti syömisen jälkeen ala kuitenkin hiljalleen imeytymään?
Tästähän tulee kohta "Kaikki Lisäravinteet Banniin"-topikki =/..
by mtk77:
"Sakkeus ei oikein osannut sanoa mitään ennen treeniä nautittavaan proteiiniin. "
Voi olla että tuolta sellaisen käsityksen sai eikä kyllä ollut tarkoitus sitä proteiinia mitenkään painottaa tässä topikissa. Aikaisemmin oon kyllä _muistaakseni_ palstalla käsitellyt asiaa. Mun käsityksen mukaan siis heraproteiini nostaa hieman insuliinia (jotkut aminohapot siis nostavat), mutta se vaikutus on kuitenkin niin pieni ettei se peruslähtökohtia pysty murskaamaan, eikä sitä treenin tehossa huomaa ollenkaan. On myös tehty tutkimuksia siitä että ennen treeniä otettu heraproteiini edistää rasvanpolttoa verrattuna siihen jos hera otetaan malton kanssa, ja pelkän heran kanssa insuliinipiikkiä ei siis tule ja rasvanpoltto on edelleen optimaalista. Mutta muuta en tosiaan osaa tähän sanoa. Olettaisin, _huom_ olettaisin että myöskään glukagoniin ei heralla merkittävää vaikutusta ole. Voin olla aivan täysin väärässä.
by mtk77: "Aion myöskin yrittää perustella miksi hiilarit kannattaa ottaa heti treenin jälkeen, eikä niin kuin Sakkeus taisi ehdottaa, että ensin proteiini ja sitten hiilarit."
En tiedä ehdotatko nopeampaa glykogeenivarastojen täyttämistä, ehkä se on yksi pointtisi. Täytyy myöntää että tuossa palautusjuoman jaossa tuo "keulahahmo" on vaikuttanut kyllä minuun. Ite kun en opiskele liikuntalääketiedettä enkä ravitsemustiedettä, eikä minulla ole harrastuksena lukea niiden alojen tiedeartikkeleita, tietoa tulee välillä sieltä toisena päivänä jostain muualta, joskus lehdistä joskus netistä ja netin palstoilta jne jne. Aika on muutenkin todella kortilla, jo pelkästään tämä pakkotoistohuume on pilannut monta monta tenttiä :D. Eli esim
Anssi ja moni muu on paljon paljon enemmän asiantuntija näissä jutuissa kuin minä, varmaan sullakin on paremmat tiedot.
Mutta otin kyllä juoman osissa jo ennenkuin tuo firma oli pystyssä. Silloin otin kaksi samanlaista juomaa, molemmissa n.30-40g proteiinia ja 30-40g maltoa. Se tuntui mukavemmalta juoda nestettä paljon kuin alkaa ahtaa kiinteetä ruokaa jo tunnin päästä.
Tuosta optimaalisuudesta en ala väittämään, sulla voi olla ihan hyvin paljon parempaa näkemystä asiasta, kuin myös Anssilla :thumbs:.
Mutta se mistä oon kyllä melko varma (voin olla väärässäkin), on se että jos proteiinia ei oteta erikseen vaan malton kanssa, otetaan ne sitten kummassa järjestyksessä tahansa, niin sen proteiinin hydrolysoinnilla on kyllä vielä vähemmän merkitystä kuin otettaessa proteiini yksinään veden kanssa.
by mtk77:
Lisäksi haluan selvitystä siihen mitä energialähteitä keho käyttää lyhyiden sarjojen aikana, mielestäni Sakkeuksella on osittain väärä käsitys tämän suhteen.
Siis mun käsityksen mukaan keho käyttää treenisarjassa kreatiinifosfaattia ja atp:tä muutamien sekunttien ajan, oisko yhteensä jotain 5-7sek(?). Ja kreatiinin syöminen lisäravinteena lisää 0,5-2 sek löylyä peliin. Ja sarjan loppuajan käytetään lihaksen glykogeeniä. Siis pääasiallisesti. Lepotauoilla veren rasvahapoista muodostetaan sitten beta-oksidaatiolla atp:tä mikä täydentää lihaksen atp-varastoja. Toki veren glukoosiakin käytetään, mutta siitä ei saada niin paljon atp:tä kuin rasvahapoista. Näin oon käsittäny jutut mm. lääketieteellisen biokemian opintojen pohjalta, ja onhan noi aika perusjuttuja kenelle tahansa painoilla treenaavalle ja kreatiinia syövälle =/.
Mutta huomenna mut joka tapauksessa ristiinnaulitaan by Anssi & mtk77 :itku: joten turha tässä on mitään selitellä enää :D..
Nyt nenä takaisin kirjaan :jahas: ....