Hiilihydraatti tankkaus ennen treeniä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja janiw82
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Anssi
Luin tarkemmin aikaisempia kirjoituksiasi ja olet kyllä nyt purematta niellyt Evolutionin huuhaa-väitteitä osmolaliteetista. Olen miljoona kertaa jo oikonut näitä harhaluuloja, joten en jaksa ruveta selittämään sen tarkemmin, mutta mietippä esim. makeisten syöntiä. Jos nuo Immosen teoriat pitäisivät paikkansa, niin makeisten hiilarit odottaisivat mahalaukussa niin kauna, että ne laimenesivat huomattavasti. Tämä ei missään nimessä paikkaansa, sillä verensokeri nousee helvetin nopeasti.

En nyt ehi vastaamaan tässä kiireessä kuin tähän yhteen postiin, huomenna iltapäivällä sitten lisää (+mtk77). Kiitos vinkeistä :). Siis osmolaliteettihommahan ei ole ollenkaan Immoselta lähtöisin vaan yleensä siitä millaista nestettä suositellaan juotavaksi urheilusuorituksen jälkeen ja aikana ja millaista suolaliuosta käytetään esim ripulin hoitoon, etenkin kehitysmaissa tällä säästetään lukemattomia henkiä (se tl suolaa veteen). Siis kun hikoilee paljon niin menettää silloin myös natriumia. Mutta en oo kyllä kiireessä ees nyt varma mitä oikein tarkotit tolla Immosen teorioiden nielemisellä mutta kaiketi tätä. Toki karkki nostaa verensokeria tosi nopeesti sehän on päivänselvää. Ja tokalla sivullahan oli linkki tutkimukseen missä just käsiteltiin osmolaliteettiä ja verensokeria todettiin ettei sillä paljon mitään vaikutusta ollut ja viimesimmissä postauksissa muistaakseni viittasin tohon tutkimukseen, mistä ite en ollu tietoinen, mutta 56 glukoosigramman "säännöstä" kyllä oon ollu tietoinen monta vuotta... Vai onko todella niin sun mielestä että vaikka glukoosipitoisuus nousis yli 10% niin se ei hidastais paljon ollenkaan nesteen ja glukoosin imeytymistä? Näin voi toki olla en oo ikinä väittänykkään että oon guru ja oon oikeessa :)..

Sinänsä tuo tutkimus mikä tuolla edellisellä sivulla oli oli mulle aika pitkälti uutta tietoa; kuten edellisen sivun postauksessa kirjotinkin. Oon kuullu parista liikuntalääketiedettä opiskelevasta lähteestä ja lukenu jo aikoja sitten jostain lehistä että tuo tl suolaa ja desi maltoa litraan vettä on erittäin tärkeää jos haluaa tehokasta urheilujuomaa tehdä itse mikä tyydyttää nesteen ja glukoosin tarpeen. Näinhän asia ei siis ihan olekkaan.

Jees mutta huomenna lisää :)..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Sakkeus
Oliiviöljyn jyllääminen suhteessa rypsiin tosin ihmetyttää kun onhan siinä niin paljon huonompi o6/o3-suhde (21:1 vs 2:1) että kyllä se vuositasolla jo merkkaa.
Käsittääkseni Evon "keulahahmo" perustelee oliiviöljyn paremmuutta rypsiöljyyn nähden sen korkeammalla kertatyydyttymättömien rasvahappojen osuudella, joka puolestaan buustaisi paremmin testoa.

-suhteesta sen verran että jos 5-10% maltolios imeytyy hyvin niin ettei siinä ole proteiinia ollenkaan, ja jos ajatellaan perinteistä palautusjuomaa minne menee 1.5-2 dl heraa 1-1.5dl maltoo, vettä sheikkeriin tai muoviastiaan ja sauvasekottimella sekamelskaksi, niin onhan sillä ihan eri luokkaa oleva osmolaliteetti kuin tuollaisella maltoliuoksella tai vastaavanlaisella heraliuoksella.
Tuota vielä jäin ihmettelemään, että mistä mahtaa olla peräisin tieto, että juuri 5-10% maltoliuos imeytyy hyvin, ja oletettavasti tarkoitat, että tätä väkevämmät liuokset imeytyvät huonosti tai ainakin huonommin. Oman tietämykseni mukaan juuri siksi malto on optimaalisin hiilihydraatti palautusjuomassa (ja tankkauksessa ;)), koska se nimenomaan matalan osmolaliteettinsa vuoksi imeytyy väkevänäkin liuoksena hyvin. Viisaammat korjatkoon jos olen kovasti väärässä.

Sakkeus oot kyllä melkonen tietopankki *nostaa hattua*

:thumbs:

Originally posted by miisu
Käsittääkseni Evon "keulahahmo" perustelee oliiviöljyn paremmuutta rypsiöljyyn nähden sen korkeammalla kertatyydyttymättömien rasvahappojen osuudella, joka puolestaan buustaisi paremmin testoa.

Tiedän, ja on siitä ollut täällä palstalla tuhat kertaa puhe, mutta ymmärrän tietysti kun et ole pitkään palstalla pyörinyt niin et tätä tiennyt. Öljytopikkeja jos vaikka searchillä etit niin löytyy tosi paljon ihan muualta olevia rasvasuosituksia, jotka ovat ihan yleisiä suosituksia esim. Suomessa ja EU-maissa mutta täsmäävät silti myös "keulahahmon" suosituksiin.

Originally posted by miisu
Tuota vielä jäin ihmettelemään, että mistä mahtaa olla peräisin tieto, että juuri 5-10% maltoliuos imeytyy hyvin, ja oletettavasti tarkoitat, että tätä väkevämmät liuokset imeytyvät huonosti tai ainakin huonommin. Oman tietämykseni mukaan juuri siksi malto on optimaalisin hiilihydraatti palautusjuomassa (ja tankkauksessa ;)), koska se nimenomaan matalan osmolaliteettinsa vuoksi imeytyy väkevänäkin liuoksena hyvin. Viisaammat korjatkoon jos olen kovasti väärässä.

Malto kyllä imeytyy väkevinäkin liuoksina hyvin=nopeasti, muttei esim niin hyvin=nopeasti kuin Vitargo jolla vieläkin isompi molekyylipaino. Mun käsityksen mukaan se on se vesi mikä ei tykkää väkevänä liuoksena imeytyä suolesta, ja siksi tuo 5-10% sääntö. Tästähän on tolla edellisellä sivulla juttua Jason82:sen kanssa. Käytännön merkitys on nyt minulle itsellenikin vähän avoinna. Ja saatan puhua paskaa

Mutta Anssi kun on asiantuntija niin voisitko vielä valaista että onko tuolla imeytymisellä nyt sitten yhtään mitään merkitystä, muuten kuin veden kannalta ja vettähän voi juoda erikseen? Itehän kun oon monesti palstalla sanonut (jos joku ei usko niin search ;) ) että mun mielestä melkein sama käytännössä ja kokonaisuuden kannalta ja etenkin kehityksen kannalta ois jos vetäis maitorahkaa ja banaania ja vaikka parit karkit treenin jälkeen ja vettä vaikka vajaan litran. Onko siis Anssi asia niin että myös teoriassa asia on pitkälti niin ettei oo väliä ottaako palautusjuoman vai tuollaisen kotitekoisen hässäkän? Maitorahkassahan nyt on tosi hidasta maitoprotskua joka puuroutuu ym kalvoakin vissiin muodostaa suolistoon ja mahaan, mutta onko silläkään nyt mitään väliä, eikös sitä sieltä melko nopeesti syömisen jälkeen ala kuitenkin hiljalleen imeytymään?

Tästähän tulee kohta "Kaikki Lisäravinteet Banniin"-topikki =/..

by mtk77:
"Sakkeus ei oikein osannut sanoa mitään ennen treeniä nautittavaan proteiiniin. "

Voi olla että tuolta sellaisen käsityksen sai eikä kyllä ollut tarkoitus sitä proteiinia mitenkään painottaa tässä topikissa. Aikaisemmin oon kyllä _muistaakseni_ palstalla käsitellyt asiaa. Mun käsityksen mukaan siis heraproteiini nostaa hieman insuliinia (jotkut aminohapot siis nostavat), mutta se vaikutus on kuitenkin niin pieni ettei se peruslähtökohtia pysty murskaamaan, eikä sitä treenin tehossa huomaa ollenkaan. On myös tehty tutkimuksia siitä että ennen treeniä otettu heraproteiini edistää rasvanpolttoa verrattuna siihen jos hera otetaan malton kanssa, ja pelkän heran kanssa insuliinipiikkiä ei siis tule ja rasvanpoltto on edelleen optimaalista. Mutta muuta en tosiaan osaa tähän sanoa. Olettaisin, _huom_ olettaisin että myöskään glukagoniin ei heralla merkittävää vaikutusta ole. Voin olla aivan täysin väärässä.

by mtk77: "Aion myöskin yrittää perustella miksi hiilarit kannattaa ottaa heti treenin jälkeen, eikä niin kuin Sakkeus taisi ehdottaa, että ensin proteiini ja sitten hiilarit."

En tiedä ehdotatko nopeampaa glykogeenivarastojen täyttämistä, ehkä se on yksi pointtisi. Täytyy myöntää että tuossa palautusjuoman jaossa tuo "keulahahmo" on vaikuttanut kyllä minuun. Ite kun en opiskele liikuntalääketiedettä enkä ravitsemustiedettä, eikä minulla ole harrastuksena lukea niiden alojen tiedeartikkeleita, tietoa tulee välillä sieltä toisena päivänä jostain muualta, joskus lehdistä joskus netistä ja netin palstoilta jne jne. Aika on muutenkin todella kortilla, jo pelkästään tämä pakkotoistohuume on pilannut monta monta tenttiä :D. Eli esim Anssi ja moni muu on paljon paljon enemmän asiantuntija näissä jutuissa kuin minä, varmaan sullakin on paremmat tiedot.

Mutta otin kyllä juoman osissa jo ennenkuin tuo firma oli pystyssä. Silloin otin kaksi samanlaista juomaa, molemmissa n.30-40g proteiinia ja 30-40g maltoa. Se tuntui mukavemmalta juoda nestettä paljon kuin alkaa ahtaa kiinteetä ruokaa jo tunnin päästä.

Tuosta optimaalisuudesta en ala väittämään, sulla voi olla ihan hyvin paljon parempaa näkemystä asiasta, kuin myös Anssilla :thumbs:.

Mutta se mistä oon kyllä melko varma (voin olla väärässäkin), on se että jos proteiinia ei oteta erikseen vaan malton kanssa, otetaan ne sitten kummassa järjestyksessä tahansa, niin sen proteiinin hydrolysoinnilla on kyllä vielä vähemmän merkitystä kuin otettaessa proteiini yksinään veden kanssa.

by mtk77:
Lisäksi haluan selvitystä siihen mitä energialähteitä keho käyttää lyhyiden sarjojen aikana, mielestäni Sakkeuksella on osittain väärä käsitys tämän suhteen.

Siis mun käsityksen mukaan keho käyttää treenisarjassa kreatiinifosfaattia ja atp:tä muutamien sekunttien ajan, oisko yhteensä jotain 5-7sek(?). Ja kreatiinin syöminen lisäravinteena lisää 0,5-2 sek löylyä peliin. Ja sarjan loppuajan käytetään lihaksen glykogeeniä. Siis pääasiallisesti. Lepotauoilla veren rasvahapoista muodostetaan sitten beta-oksidaatiolla atp:tä mikä täydentää lihaksen atp-varastoja. Toki veren glukoosiakin käytetään, mutta siitä ei saada niin paljon atp:tä kuin rasvahapoista. Näin oon käsittäny jutut mm. lääketieteellisen biokemian opintojen pohjalta, ja onhan noi aika perusjuttuja kenelle tahansa painoilla treenaavalle ja kreatiinia syövälle =/.

Mutta huomenna mut joka tapauksessa ristiinnaulitaan by Anssi & mtk77 :itku: joten turha tässä on mitään selitellä enää :D..

Nyt nenä takaisin kirjaan :jahas: ....

Tästähän tulee kohta "Kaikki Lisäravinteet Banniin"-topikki =/..

No ehkä ei sentään. Vaikka tuo kaikki olisikin noin, että on aivan sama vetääkö reenin jälkeen rahkamössön, opossumin perseen vai juoman, ei mikään "tavallinen ruoka" edelleenkään piekse hinta/käytännöllisyys/laatusuhteeltaan perusherasta ja maltosta sekoitettua juomaa. :kippis1:

Sain juuri kaveriltani testi tuloksia kun hän koetti tuota sakkeuksen paastoa enne treeni menetelmää niin frendi sano että meinas perusseteissä jäädä toistoja tekemättä kun loppu vääntö äijästä kesken leikin.
Itse en ole kokeillut mutta kai sitä pitää joskus koettaa

Originally posted by janiw82
Sain juuri kaveriltani testi tuloksia kun hän koetti tuota sakkeuksen paastoa enne treeni menetelmää niin frendi sano että meinas perusseteissä jäädä toistoja tekemättä kun loppu vääntö äijästä kesken leikin.
Itse en ole kokeillut mutta kai sitä pitää joskus koettaa

Kerrotko tarkemmin miten sen toteutti. Kuinka kauan oli syömättä ja miten meni muuten päivän syömiset jne.

Oli syömättä noin 3,5 tuntia ja sanoi syöneensä aamulla perinteisen puuron ja duunissa puolilta päivin oli vetäny lämpimän aterian välipalaksi oli ottanut jotain perus protskua ennen puolenpäivän ruokaa
Näin jannu sanoi toimineensa

Ensimmäiseksi haluan sanoa, että tietoni näistä asoista on melko pintapuolista ja hataraa, enkä osaa itse varmaksi sanoa onko asiat näin kuin esitän ja saattaa olla muitakin asioita mitkä vaikuttavat.

Mitä glukagoniin tulee, niin eikö olisi hyvä jos sitä erittyisi enemmän. En tiedä onko tietolähteeni tässä kovin paikkansa pitävä, mutta Barry Sears kirjassaan ZONE-oikeaa ruokaa oikeaan aikaan esittää Zonen kantavaksi ajastukseksi insuliini-glukagoni akselin ja Searsin teoria perustuu nimen omaan siihen, että proteiini lisää glukagonin eritystä. Lisäyksen määrästä ei ole mitään mainintaa, joten olisinkin kiitollinen jos joku tietäisi onko se niin suuri, että sillä on käytännön merkitystä.

Mitä tulee siihen hiilarien nauttimiseen heti treenin jälkeen, niin tavoitteena on, että siitä seuraava kohonnut insuliinin eritys hidastaa lihasproteiinin purkua, en kylläkään osaa sanoa, onko merkittävää eroa sillä ottaako sen heti vai puolentunnin päästä kuten taisit ehdottaa.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9173954&dopt=Abstract

Ja energian käytöstä lyhyissä suoritusissa. Tämä tieto on peräisin kirjasta Power a scientific approach, kirjoittaja Fred Hatfield. 1.26 sekunnin kuluttua energiasta tulee 20 % gykogeenista. Kun 2.52 sekuntia on kulunut niin 50 % otetaan glykogeenista. Viitteenä oli kaksi tutkimusta, joista vain toisen löysin netistä. Siinä kyllä väitetään aikarajaksi viisi sekuntia, että glykolyysi käynnistyy. Jokainen voi miettiä montako toistoa kerkeää tehdä tuossa ajassa.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=6663511&dopt=Abstract

Hultman E and Sjöholm H.(1983b). Substrate availability.

Äskeinen on se mitä en löytänyt.

Tietenkin on selvää, että ATP-PC-systeemi on tärkeä punttitreenissä. Varmaan pitemmissä sarjoissa glykolyysikin ehtii kuvioihin mukaan. Mitäs siten sarjatauolla tapahtuu, minulla ei ole ainakaan tapana tehdä kaikkia sarjojani putkeen. Rasvahapot ovat tässä tilanteessa tietenkin rajaton energiavarasto, toki lipolyysin nopeus on rajallinen. Tähän asti olen luottanut siihen, että lipolyysillä saan sarjatauoilla ladattua ATP-varastoni riittävän täyteen. Tämä siis edellisen kommenttini selityksenä.

Lisään vielä, että tarkoitus ei ollut puuttua ATP, CP tai rasvahappoihin. Vaan tuoda esiin sitä, että myös Glykogeenia käytetään. Sakkeushan kirjoitti, että lyhyissä suorituksissa käytetään ATP, CP ja rasvoja energian lähteenä, eikä puhunut mitään glykogeenistä.

Sakkeus,

Immonen on siis sekoittanut harjoittelun aikana juotavat urheilujuomat ja palautusjuomat. Kyllähän vahva hiilarijuoma harjoittelun jälkeen imeytyy huomattavasti nopeammin kuin laimea (ja eihän harj. jälkeen tankata vettä vaan just niitä hiilareita).

"mutta 56 glukoosigramman "säännöstä" kyllä oon ollu tietoinen monta vuotta.."

Tämä on potaskaa, jos puhutaan hiilareiden imeytymisestä. Väkevästä liuoksesta imeytyy enemmän hiilareita. En jaksa alkaa sen tarkemmin selittämään, sillä olen nämä asiat selittänyt jo miljoonaan kertaan Mega-Pro:n palstalla, Keho.netissä ja täälläkin pariin kertaan. Evolutionin huuhaamiehet tietää myös, että ne on potaskaa, mutta ovat poistaneet ne vain painetusta esitteestä :curs:

Ja Evolutionilta ei kannata ostaa mitään formulatuotteita, sillä niiden tasalaatuisuudesta ei ole mitään takuita.

ja eihän harj. jälkeen tankata vettä vaan just niitä hiilareita).

Onkos se siis ns. potaskaa, kun Timo Immonen sanoo, että treenin jälkeen on tärkeämpää saada ensin nestetäydennystä ja vasta myöhemmin, esim. puolen tunnin päästä hiilareita, ja hiilareiden nauttiminen heti siis jopa hidastaa vesielementin, tuon kalojen vilpolan, imeytymistä elimistöön, mikä on siis pahasta...?

Tässä tuosta prteiinista ja glukagonista. Valitettavasti se proteiinin nauttiminen näyttää nostavan myös insuliinin eritystä. Nyt täytyykin miettiä kumpi on merkityksellisempää glukagonin eritys vai insuliinin erityksen vähyys. Ja tuosta hiilarien nauttimisesta siksi, että kohonnut insuliini edistää lihasproteiinin purun lopettamista. Ajatelkaapa roinaajia, jotka ottaa insuliinia treenin päälle niin tämähän olisi yksi selitys sille miksi se tehoaa.

Originally posted by Hannibal
Onkos se siis ns. potaskaa, kun Timo Immonen sanoo, että treenin jälkeen on tärkeämpää saada ensin nestetäydennystä ja vasta myöhemmin, esim. puolen tunnin päästä hiilareita, ja hiilareiden nauttiminen heti siis jopa hidastaa vesielementin, tuon kalojen vilpolan, imeytymistä elimistöön, mikä on siis pahasta...?

Boikottiin koko tuoteperhe niin kauan kuin sieltä suolletaan tuota 178-vaiheista palautuspotaskaa.

Originally posted by Hannibal

Myös sitä näkökulmaa kannattaa miettiä kumpi on tärkeämpää saada hiilareita nopeasti vai saada vesi imeytymään paremmin ja paljonko se veden imeytyminen hidastuu. Minä en ole koskaan tutustunut näihin immosen teksteihin, missä niitä voi lukea?

Heitänpä tänne vielä oman käsitykseni tästä painoharjoittelun aikaisesta energiankäytöstä.

Painoharjoittelussa päänergianlähteenä toimii ATP, mutta koska ATP-varastot ovat pienet, tuotetaan sitä jatkuvasti lisää anaerobisesti kreatiinifosfaatista sekä lihasten glykogeenistä ja lihaksiin kuljetettavasta glukoosista (glykolyysi, tukee ennen harjoitusta tai sen aikana nautittavaa hiilaritankkausta). Toinen vaihtoehto on tuottaa energiaa aerobisesti, mutta koska korkean intensiteetin harjoittelussa energiansaanti hapen avulla on liian hidasta muodostetaan energiaa käytännössä lähinnä ainoastaan välittömien energianlähteiden ja anaerobisen glykolyysin avulla.

Elimistöön varastoituneet välittömät energianlähteet käytetään loppuun jo ~10 sek maksimaalisen suorituksen aikana. Glykogeeni riittää parin minuutin suoritukseen eli painoharjoittelussa suorituksen ensimmäisten sekuntien jälkeen energiaa muodostetaan siis oikeastaan pelkästään glykogeenistä (lihasglykogeeni). Ja juuri tämän vuoksi on siis tärkeää täydentää nopeasti harjoittelun jälkeen sen aikana huvenneita glykogeenivarastoja esim. nauttimalla palautusjuomaa (malto, vitargo).

Boikottiin koko tuoteperhe niin kauan kuin sieltä suolletaan tuota 178-vaiheista palautuspotaskaa.

Vastaisitko Anssi siihen kysymykseeni. Kiitos! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom