Originally posted by big piece
Miten lie katabolian kanssa treenin aikana, mutta eikö se nyt kuitenkin ole useasti jo osoitettu, että juuri ennen treeniä otettuna pieni määrä hiilaria ja proteiinia nopeuttaa palautumista? En jaksa laittaa tähän hätään tutkimusviitteitä, mutta niitä ON
Riippuu treenistä onko siitä yhtään mitään hyötyä. Oon ite myös lukenut tollasia tutkimuksia esim t-magistä mutta melkosen puutteellisia ne on olleet, ja nimeomaan vertailukohtia on ollut liian vähän, ja yleensäkin asioita on katsottu suppeasta näkökohdasta. Ja en kyllä muutenkaan anna paljon arvoa amerikkalaisissa bodausalan lehdissä julkaistuille tutkimuksille, pelkästään kreatiinista ja glukoosista saadaan väännettyä sellaset kieroustarinat että huh huh.
Jos salitreeni on pitkä; 1-2h ja siinä käytetään paljon kovia pitkiä sarjoja, ja täten maitohapon erittyminen on erittäin kovaa, ennen treeniä nautitusta hiilarista voi olla hyötyä palautumiselle, mutta tällöinkin olisi järkevämpää juoda laihaa hiilarijuomaa treenin aikana, esim desi maltoa litraan vettä (+tl suolaa jos treeni kestää yli tunnin ja/tai hikoilu on hyvin suurta; jos kyseessä iso karpaasi
..), ja alkaa litkimään tätä esim 15min treenin alkamisen jälkeen. Tätä metodiahan käytetään paljon kestävyysurheilussa. Itekin oon joskus juonu laihaa maltojuomaa treenin aikana kun kokeilin maitohappotreenejä jotain 4-5 vuotta sitten, olin salilla aina 1-2 tuntia ja tein lukemattomia pitkiä sarjoja.
Kumpi muuten susta on parempi vaihtoehto:
A. se että jaksaa treenata hyvin koko treenin, ei tule huono olo ja rasvaa palaa erittäin hyvin, ja voi jopa käyttää isompia painoja ja saa enemmän toistoja ja palautuu sarjoista nopeammin (
näitä kaikkia olen itse havainnut, moni pakkotoistolainen on havainnut, treenikaverini ovat havainneet ja ne keitä oon opastanu ravinnossa ja treenissä - kymmeniä henkilöitä - on havainneet - jos tämä ei ole selvää käytännön faktaa niin mikäs sitten on, kun teoreettiset faktat joihin nämä ilmiöt perustuvat ovat selviä kuin vesi) kun pitää 2.5-4h - riippuen ateriasta - syömättömyyden ennen treeniä, ja kuluttaa muutaman gramman lihasta enemmän minkä saa palautumisjuomasta ja muusta palautuksesta huolehtimalla varmasti hujauksessa takaisin
B. säästää teoriassa ne muutamat grammat ja nopeuttaa hivenen palautumista, mutta treenissä särkee päätä, verensokeri laskee, voimia on vähemmän ymuut haittavaikutukset tulee, ja salitreeni ei polta rasvaa lähellekkään samalla tavalla kuin a-vaihtoehdolla. Ja pelkän proteiinin nauttimisella ennen treeniä pääosin estetään niiden muutamien grammojen hajoaminen, joten miksi ottaa sitä maltoa ollenkaan..
-?-
Originally posted by andor
Tämän olen monesti huomannut kun olen kovan treenin tehnyt ja viime ruokailusta on ollut liian vähän aikaa. Treenin lopussa on semmonen sekava olo ollut ja ei oo jaksanu oikein tehä mitään. Mutta kertoisitko, mikä olisi viisain ratkaisu, jos teen esim. aamutreenin, joka on noin tunnin päästä aamupalasta. Mitä silloin pitäisi syödä aamupalalla? Pitäisikö minun jo iltapalan syömisillä jotenkin varautua aamuiseen treeniin? Ja entä semmonen tilanne, että treeni on koulupäivän keskellä tai heti koulun jälkeen. Jos olen ollut pitkään syömättä ja on vähän nälkä niin onko silti parempi tehdä treeni ja sen jälkeen syödä vai pitäisikö syödä ennen treeniä jotain? Joskus on myös niin tympeä tilanne, että treeni sattuu juuri kouluruokailun jälkeen. Sillon en voi syödä hirveän paljoa ruokailulla... Paska homma.
Oon aikasemminkin vastannu samoihin kysymyksiin muutaman kerran mutta en kyllä jaksa ettii niitä täältä..
1. riippuu miten pitkät yöunet nukut ja mitkä on tavotteet. Jos tykkäät nukkua vähän, esim 5h ja heräät hemmetin aikaisin, aamutreeni kannattaisi tehdä ilman aamiaista, eli otat vain proteiinijuoman esim 30g protskuu litraan vettä 25-15min ennen treeniä.(+bcaa ja/tai glutamiinia jos vain on). Painut siis mahdollisimman nopeasti heräämisestä salille, ja salin jälkeen sitten kunnon palautusjuoma ja tunti siitä tuhti aamiainen. Tätä käytäntöä tukee myös se tavoite, että haluat maksimoida rasvanpolton, eli dieetillä aamutreeni polttaa paljon rasvaa, enemmän myös kuin aamulenkki. Jos tuntuu että treenissä puhti alkaa loppua kokeile laimeaa maltojuoman juomista (ks. vastaus big piecelle).
Jos taas rasvanpoltto ei ole prioriteetti ja nukut pitkään, kannattaa herätä ainakin puol tuntia aikasemmin ja vetää heti herättyä nopea hyvin sulava aamiainen; esim. pirtelö johon kaurahiutaleita, heraproteiinia, 10-15ml rypsäriä (siksi ei rasvaa liikaa jotta se ei hidasta pirtelön imeytymistä) ja banaani. Sitten pyrit makailemaan vielä sängyssä jonkin aikaa ja sulattelemaan ruokaa hyvin, ja meet treenaamaan 1.5-2h päästä.
Molemmissa tapauksessa pidä aamutreenit lyhyinä, 30-45min, ja maitohapon tuottoa maksimoivia treenejä ei kannata aamulla tehdä.
2. Iltapäivätreeneistä ensin.
Riippuu ihan siitä mitä oot syöny ja millanen päivä on ollut. Jos on ollu vaikka liikuntaa tai ulkona heilumista monta tuntia niin toki pitää syödä sit jotain että jaksaa, tosin kannattaisi mennä sinne salille sitten vasta illalla.. Jos taas oot syöny hyvin lounaan ja sen jälkeen istunu penkillä 2.5-3.5h niin tyhjällä mahalla kannattaa mennä treenaamaan. Nälkä häviää pomminvarmasti ekan 10min sisällä treenissä. Vaikka oisit 5h syömättä se nälkä häviää kyllä treenin aikana ja voit yllättyä hyvin positiivisesti suorituskyvystä, jopa tehdä ennätyksiä kaikissa liikkeissä. Jos haluat voit sen protskudrinkin ottaa ennen treeniä. Ja 5h syömättömyyttä en säännöllisesti suosittele ilman tuota protskujuomaa tehtäväksi, koska katabolia treenissä nousee jo teoriassa pikkasen liikaa.
Ja päivätreeneistä..
Jos treenit on heti kouluruokailun jälkeen, kannattaisi miettiä parempaa vaihtoehtoa kuin syömisen jälkeen painua salille. Se olisi tietenkin se että et mene ollenkaan lounaalle vaan painut heti salille. Syöt vaan runsaan aamiaisen juuri ennen kouluun lähtöä niin hyvin jaksaa. Ja jos lounas on vaikka 13.00 ja lähdet kouluun 7.00 niin syö rasvaa, proteiinia ja hidasta hiilaria sisältävä välipala kello 10.00, ja meet sit 13.00 sinne salille ja skippaat tällöinkin lounaan.