Hiilihydraatti tankkaus ennen treeniä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja janiw82
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Luin tuossa erästä aiheeseen liittyvää täällä jo aiemmin postattua threadia ja järkytyin koska kyseisessä threadissa väitettiin että ennen treeniä nautitti hiilari kohottaa veren insuliinitasoa ja aiheuttaa treenin tehon menetyksen.

itselleni tämä on shokki koska nautin ennen treeniä viking poweria 75g+1 rkl maltoa

:confused:

pitääkö minun siis lopettaa viikkarin kiskominen ennen treeniä vaikka se on tarkoitettu tankkaus/palautus käyttöön

:david: Says: I been looking for freedom since i left my home town

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minulle ei ole tähän mennessä vielä järkevästi selitetty, miksi ennen punttitreeniä pitäisi tankata hiilaria. Itselläni treeni ainakin sujuu paljon paremmin ilman sen kummempia tankkauksia. Noista fastin tuotteista olen saanut sellaisen käsityksen, että pelkät proteiinituotteet, kreatiinit, yms. ovat ihan ok. Kaikki muut vaikuttavat enemmän tai vähemmän :david:-tuotteilta :)

Minulle sanoi eräs salihiiri joskus muinoin että keho polttaa hiilareita punttitreenissä ja on hyvä tankata hiilaria koska jos sitä ei ole tarpeeksi elimistössä irrallaan saattaa keho rohmuta hiilaria lihaksista:eek:

Originally posted by janiw82
on hyvä tankata hiilaria koska jos sitä ei ole tarpeeksi elimistössä irrallaan saattaa keho rohmuta hiilaria lihaksista:eek:

Saattaahan siinä näin käydä :D :D

...mutta mitä muutakaan kuin käyttöä varten ne hiilarit (glykogeenit jos tarkkoja ollaan) siellä lihaksessa köllöttelee? Jos on syönyt kunnolla edellisen päivän aikana niin on sitä potkua varastossa.

Sakkeus varmaan kirjoittaa kohta 6-sivuisen vastineen aiheesta.

Hmm... miten vain mutta mulla treeni kulkee parhaiten kun on ennen treeniä muutaman tunnin tyystin syömättä. Pienikin välipala ennen treeniä niin se on sitten menoa niille treeneille, potku on poissa ja ei rauta liiku. Heraa otan aina tosin 20g, 20min ennen treeniä mutta siinä ei hiilaria oikein olekaan, max. 2g.

Tämä mun käytännön kokemus, Sakkeus varmaan kohta hyökkää esittelemään faktat tieteen puolelta, ja hyvä niin - valoa kansalle. :)

Ja muutenkin, tuo tankkaus on vähän myöhäistä tuossa vaiheessa. Nimenomaan niitä lihasten hiilarivarastoja käytetään, ja niitä voi tankata esim. edellisenä päivänä ja treenipäivän aamulla vaikkapa maltolla tai muuten runsaalla hiilarilla. Mutta tankkaus nyt on vähän jo magiaa mun mielestä tällä hetkellä, kun on ruokavalio kunnossa niin niitä hiilareita ei tarvitse erikseen tankata - ennemmin niistä koitetaan päästä eroon.

Ps. Osaa se keho rasvaakin käyttää energiakseen, vaikkapa siitä mahan päältä...

Juuri ennen treeniä ei kannata nauttia hiilihydraatteja. Normaalissa, suhteellisen lyhyessä ja intensiivisessä hypertrofiaan tähtäävässä kuntosaliharjoittelussa veren glukoosi on suhteellisen turha energianlähde.

Harjoituksen aikana adrenaliini ja noradrenaliini nostavat verensokeritasot jopa korkeammalle kuin mihin dieetaarisella hiilihydraattilisällä päästään.

Joo, perke*e nyt pistetään tähän oikeen ranskalaisilla viivoilla kaikki syyt miksi ennen treeniä ei pidä tankata hiilaria ja miksi 2.5-4h syömättömyys nostaa suorituskykyä treenissä. Jos jotain jää puuttumaan niin lisätkää ihmiset. Eli:

- jos ennen treeniä tankkaa, verensokeri nousee nopeasti ylös ja insuliinin voimalla laskee sitten rajusti alas mikä aiheuttaa hypoglykemian; tehot laskee, pyörryttää, oksettaa jne.

- jos ennen treeniä tankkaa, erittyy insuliinia, ja tällä on haittavaikutuksia PALJON:
*lipogeneesi eli läskin muodostus myös hiilareista rasvakudoksessa kasvaa
*glykogeenin pilkkominen glukoosiksi maksassa ja lihaksissa laskee
*glykogeneesi eli glykogeenin muodostus veren glukoosista lihaksissa ja maksassa kasvaa
*glukoosinotto maksaan kasvaa

- jos ennen treeniä on syömättä, erittyy paljon glukagonia, ja tällä on positiivia vaikutuksia:
*maksasta pilkotaan glukoosia
*glykogeneesi maksassa laskee
*lipolyysi alkaa eli rasvoja pilkotaan verenkiertoon, ja rasvahapot ovat olennainen bodaustreenin energianlähde, kreatiinifosfaatin ja atp:n lisäksi. Veren glukoosi ei ole niin tärkeä kuten Jason82 sanoi tuossa
*glykolyysi maksassa laskee, eli maksa ei käytä glukoosia energiakseen vaan säästää sitä lihaksille ja muulle kropalle

-treenin alussa erittyy paljon adrenaliinia ja vähän myös noradrenaliinia, ja näitä erittyy paljon enemmän pienen 2.5-4h paaston jälkeen, lievässä hypoglykemiassa kuin 1h syömättömyydellä tms hyperglykemiassa. Näillä on positiivisia vaikutuksia:
*syke kasvaa
*verenpaine kasvaa
*alveolit keuhkoissa laajenevat
*glykogeenin pilkkominen maksasta ja lihaksista kasvaa
*lihasten glykolyysi kasvaa; lihaksen ATP tuotto kasvaa
*lipolyysi kasvaa
*glukagonin eritys kasvaa; tällä samoja vaikutuksia kuin adrenaliinilla; tuossahan ne kirjoitin

Yhteenveto: syömättömyys hakkaa tankkauksen mm. bodauksessa, koska silloin:

-verensokeri on jopa korkeampi kuin tankkaamalla, ja joka tapauksessa koko harjoituksen se pysyy korkeana eikä laske kuten tankatessa ulkoisella glukoosilla
-rasvahappojen käyttö energiaksi on tehokkaampaa ja se siis tärkeää bodaustreenissä
-veren glukoosin energia käytetään treeniin, eikä sitä varastoida maksaan, rasvakudokseen ja lihakseen
-adrenaliinin eritys on tehokkaampaa syömättömyyden jälkeen treenissä, ja se nostaa treenin tehoa monella tavalla

Originally posted by Sakkeus
Joo, perke*e nyt pistetään tähän oikeen ranskalaisilla viivoilla kaikki syyt miksi ennen treeniä ei pidä tankata hiilaria ja miksi 2.5-4h syömättömyys nostaa suorituskykyä treenissä.

Nyt tuli sillaset perustelut että alta pois :D Jospa ihmiset pikkuhiljaa alkais tajuumaan miten asiat on.

Originally posted by trebla
Nyt tuli sillaset perustelut että alta pois :D Jospa ihmiset pikkuhiljaa alkais tajuumaan miten asiat on.

Joo, ja uskoisivat senkin ettei se tuntia tms pidempi syömättömyys mitään lihaksia polta pois tai kehitystä vähennä. Glukoneogeneesi (glukoosin uudismuodostus mm. glyserolista, rasvahapoista, maitohaposta+aminohappo alaniinista) ja aminohappojen pilkkominen ja niiden hiilirungon käyttäminen joko glukoneogeneesiin tai ketoaineiden synteesiin kasvaa kasvaa olennaisesti vasta paljon pidemmällä syömättömyydellä ja tietenkin paastossa ja ketodieetillä.

Jos proteiinien kataboliaa itse treenissä haluaa minimoida, on toki mielekästä ottaa pelkkää proteiinia tai glutamiinia ja/tai bcaa-aminohappoja ennen treeniä, mutta käytännössä tällä saavutettu hyöty voi olla täysin merkityksetön.

Offtopikkia: ruokavalion suunnittelussa pitää lisäksi ottaa huomioon sekin, onko kuurilla vai natu. Kuurilla proteiinisynteesi ja jopa ruoansulatus on ihan eri luokkaa kuin natulla, ja siksi esim proteiinin nauttimisesta useammin ja suurempina määrinä hyötyy aivan varmasti.

Jos proteiinien kataboliaa itse treenissä haluaa minimoida, on toki mielekästä ottaa pelkkää proteiinia tai glutamiinia ja/tai bcaa-aminohappoja ennen treeniä, mutta käytännössä tällä saavutettu hyöty voi olla täysin merkityksetön.

Miten lie katabolian kanssa treenin aikana, mutta eikö se nyt kuitenkin ole useasti jo osoitettu, että juuri ennen treeniä otettuna pieni määrä hiilaria ja proteiinia nopeuttaa palautumista? En jaksa laittaa tähän hätään tutkimusviitteitä, mutta niitä ON :david:

- jos ennen treeniä tankkaa, verensokeri nousee nopeasti ylös ja insuliinin voimalla laskee sitten rajusti alas mikä aiheuttaa hypoglykemian; tehot laskee, pyörryttää, oksettaa jne.

Tämän olen monesti huomannut kun olen kovan treenin tehnyt ja viime ruokailusta on ollut liian vähän aikaa. Treenin lopussa on semmonen sekava olo ollut ja ei oo jaksanu oikein tehä mitään. Mutta kertoisitko, mikä olisi viisain ratkaisu, jos teen esim. aamutreenin, joka on noin tunnin päästä aamupalasta. Mitä silloin pitäisi syödä aamupalalla? Pitäisikö minun jo iltapalan syömisillä jotenkin varautua aamuiseen treeniin? Ja entä semmonen tilanne, että treeni on koulupäivän keskellä tai heti koulun jälkeen. Jos olen ollut pitkään syömättä ja on vähän nälkä niin onko silti parempi tehdä treeni ja sen jälkeen syödä vai pitäisikö syödä ennen treeniä jotain? Joskus on myös niin tympeä tilanne, että treeni sattuu juuri kouluruokailun jälkeen. Sillon en voi syödä hirveän paljoa ruokailulla... Paska homma.

Mihin sitä hiilaria mahdetaan ennen treeniä tarvita, siis palautumisen kannalta? äkkiseltään arvelisin sen olevan aika merkityksetön, sotkee vain verensokeria ja heikentää treenitehoa, palautumisprosessi lähtee kyllä käyntiin kuin kuuraketti kun kunnon palautusjuoman ottaa treenin jälkeen jossa nopeitakin hiilareita.

Tämän vaikutuksenhan jokainen huomaa jos palautusjuoma on toimiva, olo on sen jälkeen niin vetelä niin vetelä, jopa nukuttaa / nukahtaa. Ajattelepa että siinä sitten pitäisi treenata?

Originally posted by big piece
Miten lie katabolian kanssa treenin aikana, mutta eikö se nyt kuitenkin ole useasti jo osoitettu, että juuri ennen treeniä otettuna pieni määrä hiilaria ja proteiinia nopeuttaa palautumista? En jaksa laittaa tähän hätään tutkimusviitteitä, mutta niitä ON :david:

Olen kanssa lukenut suhteellisen varmoja tuloksia siitä että ennen treeniä otettu hiilari auttaa palautumisessa. Eli nyt pitää vain päättää kumman valitsee: jonkin verran (käytännössä aika minimaalisesti luultavasti) paremman palautumisen vai treenitehon ja treenissä jaksamisen MERKITTÄVÄN parantumisen. Minä valitsen viimeisenä mainitun ja kehotan ettei kukaan valitse ainakaan ensimmäistä vaihtoehtoa ennen kuin on kokeillut molempia.

Originally posted by big piece

Riippuu treenistä onko siitä yhtään mitään hyötyä. Oon ite myös lukenut tollasia tutkimuksia esim t-magistä mutta melkosen puutteellisia ne on olleet, ja nimeomaan vertailukohtia on ollut liian vähän, ja yleensäkin asioita on katsottu suppeasta näkökohdasta. Ja en kyllä muutenkaan anna paljon arvoa amerikkalaisissa bodausalan lehdissä julkaistuille tutkimuksille, pelkästään kreatiinista ja glukoosista saadaan väännettyä sellaset kieroustarinat että huh huh.

Jos salitreeni on pitkä; 1-2h ja siinä käytetään paljon kovia pitkiä sarjoja, ja täten maitohapon erittyminen on erittäin kovaa, ennen treeniä nautitusta hiilarista voi olla hyötyä palautumiselle, mutta tällöinkin olisi järkevämpää juoda laihaa hiilarijuomaa treenin aikana, esim desi maltoa litraan vettä (+tl suolaa jos treeni kestää yli tunnin ja/tai hikoilu on hyvin suurta; jos kyseessä iso karpaasi :)..), ja alkaa litkimään tätä esim 15min treenin alkamisen jälkeen. Tätä metodiahan käytetään paljon kestävyysurheilussa. Itekin oon joskus juonu laihaa maltojuomaa treenin aikana kun kokeilin maitohappotreenejä jotain 4-5 vuotta sitten, olin salilla aina 1-2 tuntia ja tein lukemattomia pitkiä sarjoja.

Kumpi muuten susta on parempi vaihtoehto:

A. se että jaksaa treenata hyvin koko treenin, ei tule huono olo ja rasvaa palaa erittäin hyvin, ja voi jopa käyttää isompia painoja ja saa enemmän toistoja ja palautuu sarjoista nopeammin (näitä kaikkia olen itse havainnut, moni pakkotoistolainen on havainnut, treenikaverini ovat havainneet ja ne keitä oon opastanu ravinnossa ja treenissä - kymmeniä henkilöitä - on havainneet - jos tämä ei ole selvää käytännön faktaa niin mikäs sitten on, kun teoreettiset faktat joihin nämä ilmiöt perustuvat ovat selviä kuin vesi) kun pitää 2.5-4h - riippuen ateriasta - syömättömyyden ennen treeniä, ja kuluttaa muutaman gramman lihasta enemmän minkä saa palautumisjuomasta ja muusta palautuksesta huolehtimalla varmasti hujauksessa takaisin

B. säästää teoriassa ne muutamat grammat ja nopeuttaa hivenen palautumista, mutta treenissä särkee päätä, verensokeri laskee, voimia on vähemmän ymuut haittavaikutukset tulee, ja salitreeni ei polta rasvaa lähellekkään samalla tavalla kuin a-vaihtoehdolla. Ja pelkän proteiinin nauttimisella ennen treeniä pääosin estetään niiden muutamien grammojen hajoaminen, joten miksi ottaa sitä maltoa ollenkaan..

-?-

Originally posted by andor
Tämän olen monesti huomannut kun olen kovan treenin tehnyt ja viime ruokailusta on ollut liian vähän aikaa. Treenin lopussa on semmonen sekava olo ollut ja ei oo jaksanu oikein tehä mitään. Mutta kertoisitko, mikä olisi viisain ratkaisu, jos teen esim. aamutreenin, joka on noin tunnin päästä aamupalasta. Mitä silloin pitäisi syödä aamupalalla? Pitäisikö minun jo iltapalan syömisillä jotenkin varautua aamuiseen treeniin? Ja entä semmonen tilanne, että treeni on koulupäivän keskellä tai heti koulun jälkeen. Jos olen ollut pitkään syömättä ja on vähän nälkä niin onko silti parempi tehdä treeni ja sen jälkeen syödä vai pitäisikö syödä ennen treeniä jotain? Joskus on myös niin tympeä tilanne, että treeni sattuu juuri kouluruokailun jälkeen. Sillon en voi syödä hirveän paljoa ruokailulla... Paska homma.

Oon aikasemminkin vastannu samoihin kysymyksiin muutaman kerran mutta en kyllä jaksa ettii niitä täältä..

1. riippuu miten pitkät yöunet nukut ja mitkä on tavotteet. Jos tykkäät nukkua vähän, esim 5h ja heräät hemmetin aikaisin, aamutreeni kannattaisi tehdä ilman aamiaista, eli otat vain proteiinijuoman esim 30g protskuu litraan vettä 25-15min ennen treeniä.(+bcaa ja/tai glutamiinia jos vain on). Painut siis mahdollisimman nopeasti heräämisestä salille, ja salin jälkeen sitten kunnon palautusjuoma ja tunti siitä tuhti aamiainen. Tätä käytäntöä tukee myös se tavoite, että haluat maksimoida rasvanpolton, eli dieetillä aamutreeni polttaa paljon rasvaa, enemmän myös kuin aamulenkki. Jos tuntuu että treenissä puhti alkaa loppua kokeile laimeaa maltojuoman juomista (ks. vastaus big piecelle).

Jos taas rasvanpoltto ei ole prioriteetti ja nukut pitkään, kannattaa herätä ainakin puol tuntia aikasemmin ja vetää heti herättyä nopea hyvin sulava aamiainen; esim. pirtelö johon kaurahiutaleita, heraproteiinia, 10-15ml rypsäriä (siksi ei rasvaa liikaa jotta se ei hidasta pirtelön imeytymistä) ja banaani. Sitten pyrit makailemaan vielä sängyssä jonkin aikaa ja sulattelemaan ruokaa hyvin, ja meet treenaamaan 1.5-2h päästä.

Molemmissa tapauksessa pidä aamutreenit lyhyinä, 30-45min, ja maitohapon tuottoa maksimoivia treenejä ei kannata aamulla tehdä.

2. Iltapäivätreeneistä ensin.
Riippuu ihan siitä mitä oot syöny ja millanen päivä on ollut. Jos on ollu vaikka liikuntaa tai ulkona heilumista monta tuntia niin toki pitää syödä sit jotain että jaksaa, tosin kannattaisi mennä sinne salille sitten vasta illalla.. Jos taas oot syöny hyvin lounaan ja sen jälkeen istunu penkillä 2.5-3.5h niin tyhjällä mahalla kannattaa mennä treenaamaan. Nälkä häviää pomminvarmasti ekan 10min sisällä treenissä. Vaikka oisit 5h syömättä se nälkä häviää kyllä treenin aikana ja voit yllättyä hyvin positiivisesti suorituskyvystä, jopa tehdä ennätyksiä kaikissa liikkeissä. Jos haluat voit sen protskudrinkin ottaa ennen treeniä. Ja 5h syömättömyyttä en säännöllisesti suosittele ilman tuota protskujuomaa tehtäväksi, koska katabolia treenissä nousee jo teoriassa pikkasen liikaa.

Ja päivätreeneistä..
Jos treenit on heti kouluruokailun jälkeen, kannattaisi miettiä parempaa vaihtoehtoa kuin syömisen jälkeen painua salille. Se olisi tietenkin se että et mene ollenkaan lounaalle vaan painut heti salille. Syöt vaan runsaan aamiaisen juuri ennen kouluun lähtöä niin hyvin jaksaa. Ja jos lounas on vaikka 13.00 ja lähdet kouluun 7.00 niin syö rasvaa, proteiinia ja hidasta hiilaria sisältävä välipala kello 10.00, ja meet sit 13.00 sinne salille ja skippaat tällöinkin lounaan.

Monenkohan voimanostajan tai bodarin arvelette menevän kisoihin tankkaamatta hiilareita? Aika huvittavia juttuja..

pitääkö minun siis lopettaa viikkarin kiskominen ennen treeniä vaikka se on tarkoitettu tankkaus/palautus käyttöön

Tankkaa ilman muuta treeneihin, vaikka vielä parempana näen Bulls Training Loaderin ennen treeniä ja Viikinkiä jälkeen(tai Bulls Recovery)

Originally posted by teijo
Monenkohan voimanostajan tai bodarin arvelette menevän kisoihin tankkaamatta hiilareita? Aika huvittavia juttuja..

Bodarin tankkaus ennen kisoja on ihan eri juttu kuin treeniin tankkaus. Ja liika hiilari just ennen kisoja nimenomaan lisää nestettä ja huonontaa erottuvuutta. Kysehän on tyhjennys-tankkauksesta josta just oli puhetta palstalla. Ne ammattilaiset (sm tason huipulla) joiden kanssa ite oon puhunu henk.koht. nimenomaan kertoivat olevan hyvin tarkkoja ennen kisoja syömisestä ettei nestettä kerry ja erottuvuus katoa tai tule hypoglykemiaa pitkien posetusten aikana ja kisat mee vituiksi.

Voimanostajia tunnen henk.koht. 3 jotka eivät ennen kisoja tankkaa vaan pitävät 2-3h syömättömyyden. Tankkaavia en tunne ainuttakaan.

Kumpi muuten susta on parempi vaihtoehto:

A. se että jaksaa treenata hyvin koko treenin, ei tule huono olo ja rasvaa palaa erittäin hyvin, ja voi jopa käyttää isompia painoja ja saa enemmän toistoja ja palautuu sarjoista nopeammin (näitä kaikkia olen itse havainnut, moni pakkotoistolainen on havainnut, treenikaverini ovat havainneet ja ne keitä oon opastanu ravinnossa ja treenissä - kymmeniä henkilöitä - on havainneet - jos tämä ei ole selvää käytännön faktaa niin mikäs sitten on, kun teoreettiset faktat joihin nämä ilmiöt perustuvat ovat selviä kuin vesi) kun pitää 2.5-4h - riippuen ateriasta - syömättömyyden ennen treeniä, ja kuluttaa muutaman gramman lihasta enemmän minkä saa palautumisjuomasta ja muusta palautuksesta huolehtimalla varmasti hujauksessa takaisin

B. säästää teoriassa ne muutamat grammat ja nopeuttaa hivenen palautumista, mutta treenissä särkee päätä, verensokeri laskee, voimia on vähemmän ymuut haittavaikutukset tulee, ja salitreeni ei polta rasvaa lähellekkään samalla tavalla kuin a-vaihtoehdolla. Ja pelkän proteiinin nauttimisella ennen treeniä pääosin estetään niiden muutamien grammojen hajoaminen, joten miksi ottaa sitä maltoa ollenkaan..

Muistelinkin että tuolla hst-sivuilla oli joku juttu aiheesta, (en tosin tiedä täyttääkö kyseinen tutkimus sun vaatimukset) anyway siinä: http://www.hypertrophy-specific.com/HSreport/iss02/ana_pro.html
Ei siinä mun mielestä ihan minimaalisista hyödyistä puhuta?

Ok, moni ihminen paastoaa nyt tyytyväisenä ennen treeniä ja niin päin pois, mutta moni pystyy myös vetämään pienen hiilari-proteiinijuoman ennen treeniä ilman että treeni menee vituiksi (mm. minä).

Bodarin tankkaus ennen kisoja on ihan eri juttu kuin treeniin tankkaus. Ja liika hiilari just ennen kisoja nimenomaan lisää nestettä ja huonontaa erottuvuutta. Kysehän on tyhjennys-tankkauksesta josta just oli puhetta palstalla. Ne ammattilaiset (sm tason huipulla) joiden kanssa ite oon puhunu henk.koht. nimenomaan kertoivat olevan hyvin tarkkoja ennen kisoja syömisestä ettei nestettä kerry ja erottuvuus katoa tai tule hypoglykemiaa pitkien posetusten aikana ja kisat mee vituiksi.

Voimanostajia tunnen henk.koht. 3 jotka eivät ennen kisoja tankkaa vaan pitävät 2-3h syömättömyyden. Tankkaavia en tunne ainuttakaan.
Voimanostajia tunnen henk.koht. n.15 kpl, joissa mukana esim. 3 maailmanmestaria. Bodauspuolella kaksi SM 1 viimevuodelta. Itse olen erään lajin SM1, PM 2 ja MM 6 viime vuodelta ja esim. MM-kisoissa viime vuonna tankkasin kisaan punnituksen jälkeen 12kg 48 tunnissa. Että jonkinlainen näppituntuma saattaa olla täälläkin..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom