Hiilihydraatti tankkaus ennen treeniä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja janiw82
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by big piece
Muistelinkin että tuolla hst-sivuilla oli joku juttu aiheesta, (en tosin tiedä täyttääkö kyseinen tutkimus sun vaatimukset) anyway siinä: http://www.hypertrophy-specific.com/HSreport/iss02/ana_pro.html
Ei siinä mun mielestä ihan minimaalisista hyödyistä puhuta?

Ok, moni ihminen paastoaa nyt tyytyväisenä ennen treeniä ja niin päin pois, mutta moni pystyy myös vetämään pienen hiilari-proteiinijuoman ennen treeniä ilman että treeni menee vituiksi (mm. minä).

Oon kyllä lukenut ton. Tutkimuksessa on probleemansa, mm. se että siinä käytettiin vaan kuutta grammaa proteiinia:

"As for the bad, this study only used 6 grams of amino acids! I can blow my nose and produce more than 6 grams of protein. These researchers had previously (1) used higher amounts of protein (40 grams) without carbs, so in this study they wanted to see if they could elicit a similar anabolic response with less protein and more carbs. Of course, anybody who's serious about putting on muscle weight is going to need more than 6 grams of amino acids before their workout. I would suggest at least 20 grams before and another 20 grams after. Although they used only essential amino acids in this study, using a whole protein source is equally effective as long as it contains all the essential amino acids."

Hiilihydraattijuomahan tuo siis pitkälti on. Ja kun tutkimuksista puhutaan pitää tässä mainita suomalainenkin Immediate Action tutkimus jossa todettiin että treenin jälkeen otettava hiilarijuoma - mikä tuo lähinnä on - ei todellakaan ole optimaalinen palautumisen kannalta. Järkevämpää palautuksen kannalta on ottaa proteiini, mieluiten hydrolysaatti heti treenin jälkeen ja malto 20-40min siitä, ja näin ite esim teen, mutta en usko että käytännössä tästä hyötyy mitään, enkä usko että tuosta proteiinista/glut/bcaa ennen treeniä ottamisestakaan hyötyy käytännössä mitään, sitäkin harrastan tilanteen mukaan.

Se merkitys mikä tällaisilla säädöillä itse kasvamiseen on häviävän pieni. Järkevämpää minusta panostaa treenin tehoon, parempaan oloon (ja tätä kautta anaboliaan) ja rasvanpolttoon kuin miettiä mikä olisi superoptimaalisin palautussysteemi.

Eikä tuossakaan tutkimuksessa testattu millään tavalla suorituskykyä. Esim jos järjestettäisiin 30 henkilön ryhmätesti jossa 15 söisi hiilaria ennen treeniä ja 30 olisi syömättä 2.5-3.5h ennen treeniä, olisi tulokset minusta 99.99% varmuudella yksiselitteiset, itse en tiedä henk.koht. ainuttakaan tapausta missä syömättömyydestä ei olisi ollut hyötyä. Samoin vaikutus rasvanpolttoon olisi ihan selvä.

Oon sanottavani sanonut tähän topikkiin eikä tästä ole minulla mitään tarvetta väitellä. Jokainen tehköön kuten itse haluaa.

Originally posted by teijo
Voimanostajia tunnen henk.koht. n.15 kpl, joissa mukana esim. 3 maailmanmestaria. Bodauspuolella kaksi SM 1 viimevuodelta. Itse olen erään lajin SM1, PM 2 ja MM 6 viime vuodelta ja esim. MM-kisoissa viime vuonna tankkasin kisaan punnituksen jälkeen 12kg 48 tunnissa. Että jonkinlainen näppituntuma saattaa olla täälläkin..

Pointsit vaan sinne mutta tarkoitin kyllä edelleen tankkaamisella sitä just ennen kisaa tankkaamista, vedätkö muka maltoa tai syöt alle 1h ennen just ennen kisasuoritusta?

Sitäpaitsi tankkaamisen vaikutus painonnosto-, voimanosto- tms. kisoihin ei ole suuri, energia tulee suoraan atp:stä ja kreatiinifosfaatista, siitä tankkaamisesta ei hyödy käytännössä yhtään mitään, sama juttu kuin bodauksessakin, mutta vielä kärjistetymmin, kisoissa ei väännetä sarjoja ja toistoja monia kuten salitreenissä, toki salitreenissäkin missä on "normaalimäärä" sarjoja, energia tulee eniten kreatiinifosfaatista ja atp:stä, ja lisäksi rasvasta; kisoissa tätä rasvan tuomaa lisäenergiaa ei tarvita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noin 1h-45min ennen treeniä tai kisaa 70g Bulls Training Loaderia. Ja painoni on 94kg.

Mun mielestä täs ei oo mitään epäselvää. Kyllä hiilaritankkaus voi joillain hetkeks parantaa suorituskykyä, useimmille ongelmat alkavatkin siis treenin/suorituksen loppupuolella. Eli siis jos olisin menossa kisaan missä tehdään lyhyessä ajassa jokin suoritus niin voisin ottaa puol tuntia aiemmin jotai hiilaria, etenkin jos adrenaliinisysteemit ei ois täysin oman kehon hallinnassa...
Ennen natubodytreeniä en missään nimessä ottais hiilaria, syyt lienee kaikki jo mainittu vaikka jotkut Sakkeuksen ranskalaiset viivat olivat vähän kyseenalaisia mielestäni. Ja tosiaan pidetään se kehonpainon nostamiseen/lihasten koon kasvattamiseen tähtäävä hiilaritankkaus nyt visusti erillään tästä.

Originally posted by Sakkeus
Sitäpaitsi tankkaamisen vaikutus painonnosto-, voimanosto- tms. kisoihin ei ole suuri, energia tulee suoraan atp:stä ja kreatiinifosfaatista, siitä tankkaamisesta ei hyödy käytännössä yhtään mitään, sama juttu kuin bodauksessakin, mutta vielä kärjistetymmin, kisoissa ei väännetä sarjoja ja toistoja monia kuten salitreenissä, toki salitreenissäkin missä on "normaalimäärä" sarjoja, energia tulee eniten kreatiinifosfaatista ja atp:stä, ja lisäksi rasvasta; kisoissa tätä rasvan tuomaa lisäenergiaa ei tarvita.

Veikkaisin aika monen tankkaavan hiilareita painonnostossa ja voimanostossa heti punnituksen jälkeen. Hyötyä ei tavoitella energiatuottoon nostoissa vaan koitetaankin saada tuota nestepöhöä päälle ja sitä kautta kunnon paineet nostoihin.

Bodarin hiilaritankkaukselle ennen lavalle nousua en keksi kyllä minäkään perusteluita.

Tässä on tullut paljon tietoa ja täytyy sanoa että olen varmaan jonkinsortin friikki koska kun otan tuon tankkaussatsin
eli 75g vikingpower+rkl fast malto 6 niin treeni kestävyys paranee silmissä ja kestää koko 1 h treenini ja kun otan saman satsin heti treenin jälkeen niin oloni on kuin maailman valloittaneella

ehkä alan kutsua itseäni Freakzillaksi:D

Arvoisat kuulijat, olitte sitten sm, pm, em, mm tai gm tason hemmoja. Lukekaa ihmeessä Sakkeuksen argumentit, ennen kuin alatte väittää vastaan. Tässä on käynyt taas niin, että toinen puhuu äidistä ja toinen tyttärestä. Näyttää myös siltä, että joidenkin olisi hyvä tutustua tarkemmin kehon energiantuotantojärjestelmiin ja niiden toimintaan myös teoreettisella tasolla, vaikka olisi maailman paras :)

Originally posted by Dopey

Bodarin hiilaritankkaukselle ennen lavalle nousua en keksi kyllä minäkään perusteluita.
No kyllä niitä hiilareita tankataan sen nestetyhjennyksen yhteydessä viimeisen 1-3 päivää, lähes poikkeuksetta. Lihakset näyttää 2 kertaa pulleammilta kuin ilman hiilaritankkausta. Kuten tuo Pakkotoiston sivistyssanaministeri Nat_Ural juuri sanoi, niin nyt porukka puhuu melko tavalla eri asiosta.

Tässä on tullut hyviä argumentteja, kiitos sakkeukselle ja muille. Itse korostan jatkuvan tankkailun tärkeyttä, aamusta lähtien paljon hiilareita. Tunti ennen en tankkaa yleensä mitään. Mutta jos ajatellaan eri ruoka-aineitten imeytymisaikoja niin voisi luulla että tunti ennen treeniä otettu proteiinisatsi voisi olla mukavasti kierrossa treenin jälkeen. Joskus olen kyllä testaillut just ennen treeniä tankkailua ja ei siitäkään ole aina huonoa oloa tullut, silloin on kyllä viisasta hörppiä palautusjuomaa vähän treenin aikanakin.

"- jos ennen treeniä tankkaa, verensokeri nousee nopeasti ylös ja insuliinin voimalla laskee sitten rajusti alas mikä aiheuttaa hypoglykemian; tehot laskee, pyörryttää, oksettaa jne."

mutta voikos verensokeri humahtaa alas jos on päivän tankkailut kunnossa??? pitkiä hiilareita koneessa niin eihän sokeri voi laskea kovin alas?? joillekkin voi olla hyötyäkin kun lähtee insuliinin eritys käyntiin. Mun mielestä jokaisen kannattaa kokeilla mikä systeemi toimii, vaikka asioita käsitellään teoreettisesti niin silti jokaisen elimistö toimii eritavalla, juuri näissä verensokerin heittely/vakaana pysymis asioissa on varmasti suuria eroja. Joku voi sietää hyvin ennen treeniä tankkailun ja saada siitä tehoja treeniin, useimmilla varmasti tulee näitä ensin sokerit ylös ja sitten humahtaen alas tuntemuksia. Jos on päivän syömiset hunningolla niin varmasti ennen treeniä syöminen/tankkaus heittää sokerit sekaisin. Jokaisen kannattaa kokeilla mikä toimii, mulle ei jokatapauksessa sovi tuo mitä sakkeus sanoo, että neljäkin tuntia syömättä ennen treeniä... ei tule silloin yhtään mitään, tunnin sääntö toimii mulle.

Originally posted by Tomi
No kyllä niitä hiilareita tankataan sen nestetyhjennyksen yhteydessä viimeisen 1-3 päivää, lähes poikkeuksetta. Lihakset näyttää 2 kertaa pulleammilta kuin ilman hiilaritankkausta. Kuten tuo Pakkotoiston sivistyssanaministeri Nat_Ural juuri sanoi, niin nyt porukka puhuu melko tavalla eri asiosta.

Nyt mun on vissiin hirtettävä itteni kun osallistun vielä tähän viestiketjuun vaikka sanoin etten osallistu :eek:.. Rangaistus: en pääse saunaan huomenna :itku:!!!

Tosiaan tässä sotketaan asioita vaikka pitäis puhua siitä tankkauksesta itse kuntosalitreeniin. Tankkaus kisoihin on ihan eri juttu, itekin kirjotin ainakin tuolla tästä näin:

"Bodarin tankkaus ennen kisoja on ihan eri juttu kuin treeniin tankkaus. Ja liika hiilari just ennen kisoja nimenomaan lisää nestettä ja huonontaa erottuvuutta. Kysehän on tyhjennys-tankkauksesta josta just oli puhetta palstalla."

Itse bodauskisojenkin aikana laihasta maltojuomasta voi jälleen olla hyötyä, jos posetukset kestää todella pitkään, staattisessa pitkäaikaisessa jännittämisessä syntyy myös maitohappoa eikä se pääse myöskään niin hyvin virtaamaan pois lihaksista kuten pumppaamalla pääsee.

Originally posted by Fat22
...jotkut Sakkeuksen ranskalaiset viivat olivat vähän kyseenalaisia mielestäni.

Kertoisitko mitkä kohdat? Musta noi on kaikki ihan perusfysiologiaa ja elimistön biokemiaa, vai onko mulle tullu joku virhe mitä en vieläkään huomaa ite kun silmät on niin kierossa aamutuimaan =/..

Originally posted by Kalju

....

"- jos ennen treeniä tankkaa, verensokeri nousee nopeasti ylös ja insuliinin voimalla laskee sitten rajusti alas mikä aiheuttaa hypoglykemian; tehot laskee, pyörryttää, oksettaa jne."

mutta voikos verensokeri humahtaa alas jos on päivän tankkailut kunnossa??? pitkiä hiilareita koneessa niin eihän sokeri voi laskea kovin alas?? joillekkin voi olla hyötyäkin kun lähtee insuliinin eritys käyntiin. Mun mielestä jokaisen kannattaa kokeilla mikä systeemi toimii, vaikka asioita käsitellään teoreettisesti niin silti jokaisen elimistö toimii eritavalla, juuri näissä verensokerin heittely/vakaana pysymis asioissa on varmasti suuria eroja. Joku voi sietää hyvin ennen treeniä tankkailun ja saada siitä tehoja treeniin, useimmilla varmasti tulee näitä ensin sokerit ylös ja sitten humahtaen alas tuntemuksia. Jos on päivän syömiset hunningolla niin varmasti ennen treeniä syöminen/tankkaus heittää sokerit sekaisin. Jokaisen kannattaa kokeilla mikä toimii, mulle ei jokatapauksessa sovi tuo mitä sakkeus sanoo, että neljäkin tuntia syömättä ennen treeniä... ei tule silloin yhtään mitään, tunnin sääntö toimii mulle.

Jos mätät vaikka 6 ateriaa alle parin tunnin välein ja tuntia ennen iltapäivätreeniä syöt, ja sit otat sen juoman 15min ennen treeniä, niin selvähän se on ettei se verensokeri laske samalla tavalla, mutta mitä järkeä tollasessa tankkauksessa on ellet ole tosi kovalla kuurilla? Kerääntyy vaan läskiä aivan älyttömästi, ei sellaista lisäenergiamäärää lihaskasvuun pysty elimistö käyttämään. Tietty jos haluaa bulkilla bulkata 10-20 kiloa massaa josta suurin osa läskiä niin sehän on jokaisen oma valinta. Ja syömättömyydellä on tehoa nostavia vaikutuksia mitkä lueteltu on kaikki tuossa yhessä postauksessa. Mulla ainakin on tavoitteena mahdollisimman vähä rasvan kertyminen ja lihaksen maksimaalinen kasvaminen, dieetillä sitten poltetaan rasvaa ja pyritään edelleen kasvattamaan lihasta, vaikka huonostihan se onnistuu.

Ootko muuten kokeillu ite tuota syömättömyyttä? Ei sitä tartte 4h olla syömättä jos se tuntuu mahdottomalta, esim 2.5h on ihan ok jos edellinen ateria ei ole raskas. Treeni treeniltä siirtää ruokailua 30min, niin maha tottuu, ei tule nälkää samalla tavalla kuin yhtäkkiä siirtämällä 1h->4h, ja vaikka se nälkä tulisikin se katoaa treenissä.

Toki insuliini- ja glukagonivasteissa ym on eroa ihmisillä, mutta sinänsä edelleen korostan että huvittavaa jos eroja kerran olisi niin paljon niin henk.koht en silti tunne ketään jolle ei olisi ollut syömättömyyden siirtämisestä 0.5-1.5h -> 2.5-3.5h, hyötyä.

Diabeetikoille nämä ohjeet eivät tietenkään sovi, ja jos joku on saamassa esim aikuistyypin diabeteksen (raivo bulkkaus ja 7-9 kertaa päivässä ateriointi on muuten tyypin II riskitekijä) niin keho toimii eri tavalla.

Mutta kukin tehköön miten tekee. Jyllätä Ilpolla ;).

Ite olen nyt treenaillut tolla sakkeusen mainitsemalla tavalla ja tosi hyvin on toiminut,pumppi salilla ihan hirveä..

Olen vaan nakannut 20g heraa noin puolta tuntia enne treeniä puoleen litraan vettä,alusa ehkä pikkusta näläntunnetta joka kyllä katoaa miltein heti...

Originally posted by teijo
Voimanostajia tunnen henk.koht. n.15 kpl, joissa mukana esim. 3 maailmanmestaria. Bodauspuolella kaksi SM 1 viimevuodelta. Itse olen erään lajin SM1, PM 2 ja MM 6 viime vuodelta ja esim. MM-kisoissa viime vuonna tankkasin kisaan punnituksen jälkeen 12kg 48 tunnissa. Että jonkinlainen näppituntuma saattaa olla täälläkin..

Kyllä tiedän itekin, jotka ovat tankanneet 15kg 24 tunnissa.
Kyse ei ollutkaan tästä vaan juuri ennen kisaa tapahtuvaa tankkausta..
Kyllä itekin tankkaan punnituspäivänä PALJON.. Mutta kisapäivänä syödään aamiainen, vedetään muutamia drinkkejä ja se on siinä. Viimeinen kiinteä ateria syödään noin 3-4tuntia ennen kisaa.. Sen jälkeen vedetään tarpeen mukaan pieni drinkki ja ei muuta..

Sakkeus:

No kun sanoit että lipogeneesi kasvaa kun syö hiilareita. Varmaan sama tapahtuu sitten syö hiilaria koska tahansa, mutta jos tarkoitit että ennen treeniä hiilaria syödessä menetetään kultainen tilaisuus rasvan polttoon niin uskotaan, tosin olen epävarma vaikutuksen suuruudesta jos kuitenkin ne samat hiilarit syödään jossain vaiheessa päivää.

Sitten sanoit etää hiilaria syödessä glykogeenin pilkkominen glukoosiksi maksassa ja lihaksissa laskee. Luulen että glykogeenin pilkkominen glukoosiksi LIHAKSISSA on aina aika minimaalista ellei olematonta? Jokatapauksessa mitä vähemmän sitä tapahtuu niin sen PAREMPI eli eipäs nyt lasketa ainakaan sitä hiilarinsyönnin haittapuoleksi. Olen samaa mieltä siitä että maksan glykogeenivarastojen purku vähenee, joka on oikeastaan neutraali asia muuten mutta sen avulla voisi kyllä saada verensokerin pysymään tasaisempana kuin ulkoisella hiilarilla.

Vielä kerroit että glykogeneesi lihaksissa ja maksassa kasvaa hiilaria tankatessa ja tämähän onkin jo täysin positiivinen asia! Vai?

Itse en koskaan tankkaa tai syö hiilaria pariin tuntiin ennen treeniä, vaan pelkkää proteiinia, lähinnä neurotransmitterivasteen takia. Joillakin silti hiilaritankkaus tuntuu myös toimivan kuten on jo tullut ilmikin. Olen ollut huomaavinani että ihmiset joilla on korkea insuliiniresistenssi, sietäisivät myös huonommin ennen treeniä otettua hiilaria.

Originally posted by sekosammy
Ite olen nyt treenaillut tolla sakkeusen mainitsemalla tavalla ja tosi hyvin on toiminut,pumppi salilla ihan hirveä..

Olen vaan nakannut 20g heraa noin puolta tuntia enne treeniä puoleen litraan vettä,alusa ehkä pikkusta näläntunnetta joka kyllä katoaa miltein heti...

Minulla myös toimii tämä sama systeemi. Treenit on yleensä melkein heti työpäivän jälkeen, jolloin ruokailusta on kulunut n.4h! 20g proteiinia mahaan ja salille. Eilen jaksoi hyvin treenata verrattuna muutama viikko sitten olleeseen tilanteeseen, kun yritin syödä työpäivän jälkeen hätäsesti jotain p:aa. Ennen esim. vedon jälkeen muista selkäpäivän liikkeistä ei tuntunut tulevan oikein mitään. Oksetti ja huimasi :urjo:

Treenin jälkeen otan protskudrinkin ja puolen tunnin - tunnin päästä siitä lämminruoka, joka sisältää hiilareita makaronista, perunasta tai riisistä + ehkä tummasta leivästä. Illalla ei sitten enää hiilareita "nappailla". Kysymys olisikin, että paljonko on riittävä määrä hiilareita treenin jälkeen vaikka n. 100 kg kaverille? Tämä kaveri tietysti haluaa kasvaa, ilman älytöntä rasvan kertymistä ja liikkuu illalla vielä normaali ihmisen verran, treenaa siis iltapäivisin, syö hyvän aamupalan, lounaan ja välipalan.

Jossain oli jo juttuakin tämän tyylisestä aiheesta, mutta prkl en löytäny :confused:

Originally posted by Fat22
Sakkeus:

A. No kun sanoit että lipogeneesi kasvaa kun syö hiilareita. Varmaan sama tapahtuu sitten syö hiilaria koska tahansa, mutta jos tarkoitit että ennen treeniä hiilaria syödessä menetetään kultainen tilaisuus rasvan polttoon niin uskotaan, tosin olen epävarma vaikutuksen suuruudesta jos kuitenkin ne samat hiilarit syödään jossain vaiheessa päivää.

B. Sitten sanoit etää hiilaria syödessä glykogeenin pilkkominen glukoosiksi maksassa ja lihaksissa laskee. Luulen että glykogeenin pilkkominen glukoosiksi LIHAKSISSA on aina aika minimaalista ellei olematonta? Jokatapauksessa mitä vähemmän sitä tapahtuu niin sen PAREMPI eli eipäs nyt lasketa ainakaan sitä hiilarinsyönnin haittapuoleksi. Olen samaa mieltä siitä että maksan glykogeenivarastojen purku vähenee, joka on oikeastaan neutraali asia muuten mutta sen avulla voisi kyllä saada verensokerin pysymään tasaisempana kuin ulkoisella hiilarilla.

C. Vielä kerroit että glykogeneesi lihaksissa ja maksassa kasvaa hiilaria tankatessa ja tämähän onkin jo täysin positiivinen asia! Vai?

Itse en koskaan tankkaa tai syö hiilaria pariin tuntiin ennen treeniä, vaan pelkkää proteiinia, lähinnä neurotransmitterivasteen takia. Joillakin silti hiilaritankkaus tuntuu myös toimivan kuten on jo tullut ilmikin. Olen ollut huomaavinani että ihmiset joilla on korkea insuliiniresistenssi, sietäisivät myös huonommin ennen treeniä otettua hiilaria.

A. ideahan nimenomaan on että sitä insuliinia ei saisi erittyä lähellä treeniä tai treenin aikana, sen vaikutus sotii kaikkia tehon kasvuun ja energiantuottoon tähtääviä vaikutuksia (glukagoni+adrenaliini) vastaan. Ja lyhyt syömättömyys nostaa glukagonia, ja aiheuttaa korkeamman adrenaliinivasteen.

B. lihaksestahan ei erity vereen glukoosia, vaan glykogeeniä pilkotaan energiantuotantoon. Ja jos sitä estetään, niin miten siitä olisi muka hyötyä pumppaamisen kannalta? Kyllä ne glykogeenigrammat tulee hujauksessa takaisin. Glykogeenivarastojen purku maksastahan nimenomaan lisääntyy kun ei oteta sitä drinkkiä, ja glukagonin ja adrenaliinin voimalla verensokeri nousee usein korkeammalle kuin ulkoisen glukoosin nauttimisella ja myös pysyy ylhäällä koko harjoituksen ajan kun rasvojen käyttö energiaksin on maksimaalista, ja bodaustreenissä rasvoja nimenomaan käytetään energiaksi lepotaukojen välissä. Insuliini estää lipolyysiä ja aktivoi lipogeneesiä joten miksi nauttia juoma ennen treeniä?

C.millä ihmeellä perustelet että se olisi positiivinen asia?? Eikös treenissä pitäisi pyrkiä nostamaan tehoa ja pumppaamaan rautaa, polttamaan rasvaa ja saamaan kasvuärsykettä, eikä täytetellä glykogeenivarastoja? Niitä täytellään sillon kun ei olla salilla ja palautusjuomalla.

Vastauksia odotellen =/..

Originally posted by Johnnyboy
Minulla myös toimii tämä sama systeemi. Treenit on yleensä melkein heti työpäivän jälkeen, jolloin ruokailusta on kulunut n.4h! 20g proteiinia mahaan ja salille. Eilen jaksoi hyvin treenata verrattuna muutama viikko sitten olleeseen tilanteeseen, kun yritin syödä työpäivän jälkeen hätäsesti jotain p:aa. Ennen esim. vedon jälkeen muista selkäpäivän liikkeistä ei tuntunut tulevan oikein mitään. Oksetti ja huimasi :urjo:

Treenin jälkeen otan protskudrinkin ja puolen tunnin - tunnin päästä siitä lämminruoka, joka sisältää hiilareita makaronista, perunasta tai riisistä + ehkä tummasta leivästä. Illalla ei sitten enää hiilareita "nappailla". Kysymys olisikin, että paljonko on riittävä määrä hiilareita treenin jälkeen vaikka n. 100 kg kaverille? Tämä kaveri tietysti haluaa kasvaa, ilman älytöntä rasvan kertymistä ja liikkuu illalla vielä normaali ihmisen verran, treenaa siis iltapäivisin, syö hyvän aamupalan, lounaan ja välipalan.

Jossain oli jo juttuakin tämän tyylisestä aiheesta, mutta prkl en löytäny :confused:

Joo topikkeja tästä syömättömyydestä on ollu aiemminkin monta kertaa.

Mun mielestä varastojen täyttämiseen riittää sulle palautusjuoma jossa 60-90g maltoa - riippuen treenin kovuudesta, esim jalkatreenissä kulutetaan paljon enemmän glykogeeniä kuin käsitreenissä, ja 40-60g proteiinia. Optimaalisinta olisi ottaa 2 ohutta juomaa, proteiini ensin ja hiilari vähän proteiinin jälkeen, mutta tarpeeksi ohut juoma jossa molemmat, ajaa lähes saman asian.

1-1.5h juomasta/juomista tavallisella aterialla ei liikaa hitaasti sulavaa hiilaria; vihanneksia, eikä rasvaakaan paljoa, 10-15grammaa on ok. Aterian hiilarimäärä ei kuitenkaan tarvitse olla mammuttimainen, 50-60grammaa riittää aivan varmasti "bulkillakin".

Dieetillä voi jopa vähentää tuota 30-40:een grammaan ja laittaa maltoa palautusjuomaan vain 40-60 grammaa.

Originally posted by Sakkeus

Mun mielestä varastojen täyttämiseen riittää sulle palautusjuoma jossa 60-90g maltoa ... ja 40-60g proteiinia..

1-1.5h juomasta/juomista tavallisella aterialla ei liikaa hitaasti sulavaa hiilaria; vihanneksia, eikä rasvaakaan paljoa, 10-15grammaa on ok. Aterian hiilarimäärä ei kuitenkaan tarvitse olla mammuttimainen, 50-60grammaa riittää aivan varmasti "bulkillakin".

Dieetillä voi jopa vähentää tuota 30-40:een grammaan ja laittaa maltoa palautusjuomaan vain 40-60 grammaa.

Kuulostaa järkevältä :) Kiitos pikaisesta vastauksesta :kippis1:

Kyllä Sakkeus heittää niin sakeaa löylyä että ei voi laittaa kuin thumbs up! allekirjoitan väitteesi aivan täysin.

Toki on erilaisia näkökulmia ja monelle mutu on teoriaa tärkeämpää, mutta hiilihydraattien nauttimista juuri ennen treeniä ei valitettavasti voi kukaan tässäkään threadissa perustella millään fysiologisin taikka urheiluravitsemuksen faktoin.

Kuten Sakkeus totesikin, lihasten glykogeenivarastot ovat nimenomaan niiden omaa kulutusta varten eivätkä palaa verenkiertoon.

Tällä lyhyellä paastolla saadaan aikaan maksan glykogeenivarastojen purku, mikä on todella merkittävä energianlähde, aivan eri mittasuhteissa kuin dieetaarin glukoosi.

Sitäpaitsi olettaen, että kun suurin osa treenaa lyhyitä ja inteisiivisiä treenejä, on dieetaarisen glukoosin merkitys todella minimaalinen.

Ja mitä hiilihydraattitankkaukseen tulee, sillä ei harjoitusintensiteetin osalta ole kehonrakennuksessa suurta merkitystä. Hiilihydraattien "tankkaus" on muutenkin hieman vanhahtava metodi.

Mitä treeniä ennen nautittuihin aminohappoihin tulee (enkä tarkoita nyt näitä minimaalisen pieniä marsujen annoksia), on asiaa vielä tutkittava lisää, mutta positiivisia viitteitähän tuosta on palautumisen sekä proteiinisynteesiin kannalta saatu.

Ehdottaisin Sakkeuksenkin vähentävän löylyjä siinä mielessä, että tietyille tahoille on turha koittaa takoa näitä asioita päähän. Toisille mutu on varsinaisia urheiluravitsemuksen ja liikuntafysiologian faktoja tärkeämpää, suotakoomme sen heille.

Peace.. :kippis1:

Nyt on kyllä pakko kommentoida tätä aihetta, vaikken mistään mitään tiedäkään ;) Omat kokemukset kuitenkin puoltavat Sakkeuksen teoriaa, sillä kun nyt viimeinkin uskaltauduin kokeilemaan sellaista 2,5-3 tunnin syömättömyyttä ennen treeniä, niin ikinä en enää palaa entiseen! Aikaisemmin minulla oli tapana syödä useasti (!!!) mutta vähän kerrallaan, ja aina ennen treeniä söin hedelmän, pienen energiapatukan tms. perusteena se, että "eihän sitä tyhjällä vatsalla jaksa treenata!" No, nyt vähensin jonkinverran syömiskertoja (toki niitä tulee edelleen ainakin 5 päivässä, palautusjuoma mukaan lukien) ja aloin syödä välipalan (yleensä rahkahässäkkä) 2-3 tuntia ennen treeniä. Ja voilà: rauta nousi niinkuin ei koskaan ennen, mm. kyykyssä tuli heti uusi sarjaennätys! Joten löylykiitokset;) Sakkeukselle! :worship:

Originally posted by Gillyanne
Nyt on kyllä pakko kommentoida tätä aihetta, vaikken mistään mitään tiedäkään ;) Omat kokemukset kuitenkin puoltavat Sakkeuksen teoriaa, sillä kun nyt viimeinkin uskaltauduin kokeilemaan sellaista 2,5-3 tunnin syömättömyyttä ennen treeniä, niin ikinä en enää palaa entiseen! Aikaisemmin minulla oli tapana syödä useasti (!!!) mutta vähän kerrallaan, ja aina ennen treeniä söin hedelmän, pienen energiapatukan tms. perusteena se, että "eihän sitä tyhjällä vatsalla jaksa treenata!" No, nyt vähensin jonkinverran syömiskertoja (toki niitä tulee edelleen ainakin 5 päivässä, palautusjuoma mukaan lukien) ja aloin syödä välipalan (yleensä rahkahässäkkä) 2-3 tuntia ennen treeniä. Ja voilà: rauta nousi niinkuin ei koskaan ennen, mm. kyykyssä tuli heti uusi sarjaennätys! Joten löylykiitokset;) Sakkeukselle! :worship:

Allekirjoitan täysin!!
Kyllä Sakkeus on kuningas näissä tieto-asioissa, ja turha on kokeilematta mennä teilaamaan näitä faktoja! :worship:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom