- Ikä
- 45
Originally posted by big piece
Muistelinkin että tuolla hst-sivuilla oli joku juttu aiheesta, (en tosin tiedä täyttääkö kyseinen tutkimus sun vaatimukset) anyway siinä: http://www.hypertrophy-specific.com/HSreport/iss02/ana_pro.html
Ei siinä mun mielestä ihan minimaalisista hyödyistä puhuta?
Ok, moni ihminen paastoaa nyt tyytyväisenä ennen treeniä ja niin päin pois, mutta moni pystyy myös vetämään pienen hiilari-proteiinijuoman ennen treeniä ilman että treeni menee vituiksi (mm. minä).
Oon kyllä lukenut ton. Tutkimuksessa on probleemansa, mm. se että siinä käytettiin vaan kuutta grammaa proteiinia:
"As for the bad, this study only used 6 grams of amino acids! I can blow my nose and produce more than 6 grams of protein. These researchers had previously (1) used higher amounts of protein (40 grams) without carbs, so in this study they wanted to see if they could elicit a similar anabolic response with less protein and more carbs. Of course, anybody who's serious about putting on muscle weight is going to need more than 6 grams of amino acids before their workout. I would suggest at least 20 grams before and another 20 grams after. Although they used only essential amino acids in this study, using a whole protein source is equally effective as long as it contains all the essential amino acids."
Hiilihydraattijuomahan tuo siis pitkälti on. Ja kun tutkimuksista puhutaan pitää tässä mainita suomalainenkin Immediate Action tutkimus jossa todettiin että treenin jälkeen otettava hiilarijuoma - mikä tuo lähinnä on - ei todellakaan ole optimaalinen palautumisen kannalta. Järkevämpää palautuksen kannalta on ottaa proteiini, mieluiten hydrolysaatti heti treenin jälkeen ja malto 20-40min siitä, ja näin ite esim teen, mutta en usko että käytännössä tästä hyötyy mitään, enkä usko että tuosta proteiinista/glut/bcaa ennen treeniä ottamisestakaan hyötyy käytännössä mitään, sitäkin harrastan tilanteen mukaan.
Se merkitys mikä tällaisilla säädöillä itse kasvamiseen on häviävän pieni. Järkevämpää minusta panostaa treenin tehoon, parempaan oloon (ja tätä kautta anaboliaan) ja rasvanpolttoon kuin miettiä mikä olisi superoptimaalisin palautussysteemi.
Eikä tuossakaan tutkimuksessa testattu millään tavalla suorituskykyä. Esim jos järjestettäisiin 30 henkilön ryhmätesti jossa 15 söisi hiilaria ennen treeniä ja 30 olisi syömättä 2.5-3.5h ennen treeniä, olisi tulokset minusta 99.99% varmuudella yksiselitteiset, itse en tiedä henk.koht. ainuttakaan tapausta missä syömättömyydestä ei olisi ollut hyötyä. Samoin vaikutus rasvanpolttoon olisi ihan selvä.
Oon sanottavani sanonut tähän topikkiin eikä tästä ole minulla mitään tarvetta väitellä. Jokainen tehköön kuten itse haluaa.
Originally posted by teijo
Voimanostajia tunnen henk.koht. n.15 kpl, joissa mukana esim. 3 maailmanmestaria. Bodauspuolella kaksi SM 1 viimevuodelta. Itse olen erään lajin SM1, PM 2 ja MM 6 viime vuodelta ja esim. MM-kisoissa viime vuonna tankkasin kisaan punnituksen jälkeen 12kg 48 tunnissa. Että jonkinlainen näppituntuma saattaa olla täälläkin..
Pointsit vaan sinne mutta tarkoitin kyllä edelleen tankkaamisella sitä just ennen kisaa tankkaamista, vedätkö muka maltoa tai syöt alle 1h ennen just ennen kisasuoritusta?
Sitäpaitsi tankkaamisen vaikutus painonnosto-, voimanosto- tms. kisoihin ei ole suuri, energia tulee suoraan atp:stä ja kreatiinifosfaatista, siitä tankkaamisesta ei hyödy käytännössä yhtään mitään, sama juttu kuin bodauksessakin, mutta vielä kärjistetymmin, kisoissa ei väännetä sarjoja ja toistoja monia kuten salitreenissä, toki salitreenissäkin missä on "normaalimäärä" sarjoja, energia tulee eniten kreatiinifosfaatista ja atp:stä, ja lisäksi rasvasta; kisoissa tätä rasvan tuomaa lisäenergiaa ei tarvita.