Hiihtämään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeepodi
  • Aloitettu Aloitettu
Levittelin äsken ekaa kertaa pohjavoiteet ja pitovoiteet suksille. Laitoin startin purplea pitovoiteeksi ja ei mennyt ihan niinkun strömsössä. Se tavara on sellasta, että sitä ei saa levitettyä siitä purkista vaan pitää töpöttää, koska se on tarttuvampaa, kuin pikaliima. Siitä jää sellasia pitkiä haituvia, kun sitä levittää, vähän niinkuin sulaneesta juustosta. Ei meinannu saada korkillakaan levitettyä vaan tahtoo jäädä ns. ''vaahdolle''.
Mitä tein väärin?

Lämmitä vähän sitä, hiustenkuivaajalla esim.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En kyllä lähtisi pitovoiteita yleensä sulattelemaan. Tietysti joskus on poikkeustilanteita, mutta korkilla ja peukalolla pitäisi pärjätä. Pientä lämmittämistä voi tehdä, mutta sulattamalla saa mahdollisesti useampaa pitoa käsittävän voitelun pidot keskenään sekoitettua.

Pohjavoiteet toki sulatin, mutta ajattelin, ettei pitovoidetta kuulu sulattaa. Kyllä mä itseasiassa yhtä kerrosta vähän lämmittelinkin ja kyllä se paremmin toimi.

Pitovoidetta kuulukaan sulattaa, korkeintaan pohjavoiteen voi sulatella raudalla jos ei oo jotain puhallinta käytössä. Edelleen, lämmitä sitä purkkipitoa ja tasoita korkilla. Liisterit menee ihan sormella, ellet sitten lisää purkin sekaan.

En kyllä lähtisi pitovoiteita yleensä sulattelemaan. Tietysti joskus on poikkeustilanteita, mutta korkilla ja peukalolla pitäisi pärjätä. Pientä lämmittämistä voi tehdä, mutta sulattamalla saa mahdollisesti useampaa pitoa käsittävän voitelun pidot keskenään sekoitettua.

Joo, tarkoitin että jos sulla on puhdas suksenpohja ja laitat yhtä ainoaa pitovoidetta niin sulattaa voi.

Ainakin Intersportin kauppias sanoi mulle, kun ostin pitovoidetta, että sulata se raudalla pohjaan. mulla ei ollut silloin rautaa vielä, mutta kysyin häneltä, voiko sen levittää korkilla pelkästään. kaveri sanoi että voi, mutta kannattaa ostaa rauta.

ostin, levitin pitovoiteen sen kanssa, sujui hienosti ja lopputuloskin oli todella hyvä.

Tänään pieni sunnuntaireippailu Kuusijärvi-Hakunila-Kerava-Kuusijärvi n. 37 km ja pertsalla leppoisaan tahtiin meni 3h 10min. Päälle kunnon saunottelut ja avanto niin kyllä voi sanoa, että hyvälle tuntu. Finlandiaan 3 viikkoa ja katsotaan pääseekö kuinka lähelle 4h rajaa.

Tänään pieni sunnuntaireippailu Kuusijärvi-Hakunila-Kerava-Kuusijärvi n. 37 km ja pertsalla leppoisaan tahtiin meni 3h 10min. Päälle kunnon saunottelut ja avanto niin kyllä voi sanoa, että hyvälle tuntu. Finlandiaan 3 viikkoa ja katsotaan pääseekö kuinka lähelle 4h rajaa.

Kas-vain veti pohjat. Ite heitin 32,5 km lenkin, tosin kolmas osa oli järven jäällä ilman latua kun piti päästä "oikaisemaan" toiselta reitiltä toiselle :) Aikaakin kului 3h 50 min tuon jäällä hiihtelyn ansiosta.

Kovakuntosta porukkaa!

Oli kyllä mainio hiihtää nyt, kun voitelu onnistui suht hyvin kerrankin. Tekniikka on tohon pertsaan vaan niin hakusessa ja kun ei malta mennä rauhallisesti, niin hiihtäminen näyttää muiden silmissä lähinnä linnunpojan lennon opettelulta.

Kas-vain veti pohjat. Ite heitin 32,5 km lenkin, tosin kolmas osa oli järven jäällä ilman latua kun piti päästä "oikaisemaan" toiselta reitiltä toiselle :) Aikaakin kului 3h 50 min tuon jäällä hiihtelyn ansiosta.

Hah pitää itsekin liittyä tähän 30km kerhoon. Oman lenkin pituudeksi Sports Tracker näyttää 34,69 km. Aikaa kului 3h 15min.

Olen myös mukana kolmenkympin kerhossa (31.7 km ajassa 2:25). Eiköhän tuo 50 km ole vielä edessä tämän talven lumilla. Kokonaisuutenaan kautta takana n. 240 kilsaa.

Minkälaisilla eväillä vedit? Ite olen huomannut että noin 20 km menee urheilujuomalla mutta pidemmälle lenkille ainakin minun on pakko ottaa joku patukka mukaan tai varastaa lasten suklaarusinat messiin. Pari viikkoa sitten tuli lähdettyä hieman takki levällään tavoittelemaan 40 km matkaa ja 35 km kohdalla tuli noutaja. Totaalisesti energiat loppu, liian vähän juomaa mukana.

Itse olen sen verran huono juomaan, että en välttämättä juo kolmen tunnin lenkilläkään yhtään mitään, vaikka juomaa olisikin mukana. Pakkasella varsinkin haihduttaa paljon nestettä, joten jaksamisen kannalta juominen todellakin on tärkeää, oon vaan tottunut lenkkeilyyn ilman juomia. Juon vaan silloin kun on jano, mikä todellakin sotii kaikkea fysikaalisia totuuksia vastaan. Sinullahan siis on jo nestehukka, kun janottaa, ja se heikentää suorituskykyä jopa 20 %. Mulla vaan ei ole koskaan tullut lenkillä mitään hyytymistä vaikkei ole ollut mitään urheilujuomaa /vettä kummoisempaa mukana. Tietysti asia on eri, jos vedetään jotain oikeasti pitää lenkkiä eli yli 4 h, sillon olen jopa saattanut pitää mukana jotain energiapatukkaa tms. Rasva-aineenvaihduntaahan kehitetään parhaiten pitkillä lenkeillä, joissa juomana pelkkä vesi...karu meininki mutta toimii.

^ sama. Vetelen kunnon välipalat ennen pitkää lenkkiä mutta ite lenkin aikana en syö enkä juo juuri mitään. Toki kivempaa olisi vähän herkkuja mutustella :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom