Hiihtämään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeepodi
  • Aloitettu Aloitettu
Tänään pieni sunnuntaireippailu Kuusijärvi-Hakunila-Kerava-Kuusijärvi n. 37 km ja pertsalla leppoisaan tahtiin meni 3h 10min. Päälle kunnon saunottelut ja avanto niin kyllä voi sanoa, että hyvälle tuntu. Finlandiaan 3 viikkoa ja katsotaan pääseekö kuinka lähelle 4h rajaa.

Kyllä jos tuota vauhtia menee leppoisasti niin varmasti 4h alittuu!

Itsekin sain vihdoin tänä vuotta ostettua perinteisen sukset ja mukaan tarttuikin reilu viikko sitten Madshusin pitopohjasukset kun Intersportista lähti alle 100 eurolla! Hiihtotausta on melko mitätön; viime vuonna noin 200km luistellen ja sitä edellisenä suunnilleen sama määrä. Sitten saakin mennä ala-asteelle milloin tuli hieman enemmän hiihdeltyä vanhempien kanssa.

Finlandia-hiihtoon tuli 50km:n perinteiselle ilmoittaduttua ja pitää toivoa nollakeliä, jotta omilla suksilla pystyisi tuon mielekkäästi hiihtämään. Olen tähän mennessä käynyt heittämässä kolme lenkkiä:

29.01: 28,62km @4:56/km (Keskinopeutta tiputtaa jonkun verran noin 5km hiihtomatka laduttomilla peltoaukeamilla)
01.02: 22,63km @4:34/km
04.02: 15,28km @4:09/km

Sellainen fiilis jäänyt, että luisto ja pito olivat parhaita ensimmäisellä lenkillä, jolloin oli selkeä plussakeli ja erittäin kosteat ladut. Toisella lenkillä luisto ja pito hieman huonompia ja nyt tällä viimeisimmällä lenkillä oli selkeästi huonoin luisto ja pitokin keskinkertainen. Lämpötila oli nollan pinnassa. En ole vielä sohinut mitään voiteita pohjaan, mutta Finlandiaan ajattelin pistää luistoalueille sään mukaista voidetta sekä pitoalueelle anti-ice-voidetta.

Alle 4h:n alitusta ehdottomasti lähdetään tavoittelemaan ja uskon kyllä siihen pystyväni. En ole tosin Lahdessa koskaan hiihtänyt joten latuprofiiliin en ole päässyt tutustumaan. Pari viikkoa vielä aikaa treenata! :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minkälaisilla eväillä vedit? Ite olen huomannut että noin 20 km menee urheilujuomalla mutta pidemmälle lenkille ainakin minun on pakko ottaa joku patukka mukaan tai varastaa lasten suklaarusinat messiin. Pari viikkoa sitten tuli lähdettyä hieman takki levällään tavoittelemaan 40 km matkaa ja 35 km kohdalla tuli noutaja. Totaalisesti energiat loppu, liian vähän juomaa mukana.

Lauantai-iltana Jäähallilla Hifk-Blues matsi kera asiaankuuluvien virvokkeiden. Lauantaiaamuna piti syödä puuroa yms. mutta puurot oli loppu joten vedin pari kuppia kahvia, Jack3d laturin (2 scoopia), 10g BCAA, 500mg magnesium sitraattia ja 0,7l sheikkerillisen Fantti päärynämehua. Matkalle otin repun mukaan johon 0,7l joumapullo täyteen Fantti päärynämehua (parhautta! ;)) tulikuumaan veteen joka sitten viilenee matkan aikana. Lisäksi otin kaksi banaania (jäi syömättä) ja paskapaperirullan (ei tarvittu).

Noilla mentiin ja juotava loppui Keravalla eli 11km ennen maalia. Banaania ei tehnyt mieli vasta kuin Kuusijärvellä jossa toki ensin iso kylmä Karhun III -tuoppi ja saunassa oikea palkkari. Voi olla, että optimi olisi ollut joku 3-5dl enemmän juotavaa, mutta nytkään ei kyllä muu jano kuin bissejano tullut matkan aikana.

Lenkki tosiaankin oli leppoisa ja vasta vikalla 4 kilometrillä otettiin hieman kierroksia appiukon kanssa. Sukset on jotkut Karhun Optigrip nanosukset tms. joille ko. päivän keli osui aika nappiin. Pito ja luisto oli hyvät koko matkan.

Finlandia-hiihdon latuprofiilia en ole jaksanut edes katsoa, mutta appiukko kertoi, että jotain 160m korkeuseroja olisi tiedossa. Koska Salpausselkä on paikkana niin tämähän ei pitäisi olla mikään yllätys. :D Toivottavasti ei lipsu kauheasti kyseisenä päivänä. :)

Talven ensimmäinen lenkki vihdoin tehty. :) 10 kilsaa kävin vetäisemässä ja jaksoin hinkata ylös jokaisen tekomäenkin (oikeita täällä ei ole). On se kumma kuinka paljon korkeammilta kaikki mäet näyttää talvella suksien päältä kuin kesällä lenkkareissa...

Noin 125 km on tänä talvena mennyt, kun viime talvena tuli hankittua hiihtovälineet ja löydettyä pitkästä aikaa tämän lajin riemu. On kyllä loistavaa koko kropan liikuntaa.

Kysymyskin kokeneemmille:

Kannattaisiko ensin hankkia "erikoissuksina" luistelu- vai perinteiset sukset, jos lähtee muuta kuin combisuksea hakemaan? Käytettyinä hankituilla combi-juniorisuksilla (olen juniorilyhyt, en -ikäinen) olen hiihdellyt ihan tyytyväisenä molempia tyylejä 50/50-suhteella - lähinnä luisteluun kaipaisi joskus tukevampaa monoa. Mutta kummassa tekniikassa hyötyisi enemmän juuri kyseisen tyylin suksesta, jos nyt ei molempiin halua investoida ja yhdet sukset jo on?

Noin 125 km on tänä talvena mennyt, kun viime talvena tuli hankittua hiihtovälineet ja löydettyä pitkästä aikaa tämän lajin riemu. On kyllä loistavaa koko kropan liikuntaa.

Kysymyskin kokeneemmille:

Kannattaisiko ensin hankkia "erikoissuksina" luistelu- vai perinteiset sukset, jos lähtee muuta kuin combisuksea hakemaan? Käytettyinä hankituilla combi-juniorisuksilla (olen juniorilyhyt, en -ikäinen) olen hiihdellyt ihan tyytyväisenä molempia tyylejä 50/50-suhteella - lähinnä luisteluun kaipaisi joskus tukevampaa monoa. Mutta kummassa tekniikassa hyötyisi enemmän juuri kyseisen tyylin suksesta, jos nyt ei molempiin halua investoida ja yhdet sukset jo on?

Pidä noi combit pertsan/kovempien pakkaskelin suksina ja osta kunnon luistelusukset? Combit ei toimi kunnolla millään tyylillä, mutta pertsan retkeilyyn saattais mennäkin.
Kokemusta tuollaisista combi-suksista ei ole :D

Eilen käytiin hiihtämässä vuoden ensimmäinen lenkki (11 km). Hienolta tuntui ja nyt taidan lähteä hiihtään uudestaan saman lenkin. Hommasin puhelimeeni tuon Sports Trackerinkin niin sillä saa hyvin seurattua matkaa ja aikaa. Kävin eilen myös kyselemässä hieman neuvoa yhdeltä suksihuoltajalta ja mukaan tarttui pikaluistoa ja nailonharja. Tuo pikaluisto kuulemma pysyy n. 10 km siellä pohjassa. Nyt on pohjia hinkattu ja luistot levitetty, katsotaan mitenkä lähtee aika paraneen.

Sunnuntaina Vörillä edessä elämän ensimmäinen pitkänmatkan hiihto, Botniahiihto 53 km. Kauden aikana on kertynyt n. 450 km perinteistä. Valmistelut on sujuneet hyvin, koko viikko ollaan oltu flunssassa. Hiihto toimii hyvänä mittarina Finlandia hiihdolle joka on kahden viikon päästä. Onneksi tuo Vöyrin latuprofiili näyttää aika maltilliselta verrattuna Finlandiaan. Pitää vain toivoa että sääennustus ei toteudu. Nyt on nimittäin luvattu lumisadetta koko päiväksi.

Botniahiihto takana. 2 tuntia tuli lunta ja luisto oli kyllä aika lähellä tervaa. No siitäkin selvittiin kuitenkin maaliin asti.

Onkos porukka jo herkistellyt Finlandiaa varten? Nyt näyttäisi lämpötila menevän lähelle nollaa, mikä on kyllä aika hanurista sillä silloin ladut menevät puuroiksi.

Finlandia lähestyy! :D Tänään ja huomenna viimeiset kevyet lenkit Paloheinässä ja sen jälkeen Jumalan haltuun. Olen kyllä aika yllättynyt omasta hiihtokunnosta vaikka elopainoa on jotain 105kg ja rasvaprosentti varmaan 30. Viime la-su paineltiin kovavauhtisia lenkkejä Paloheinässä ja oli mukava huomata kun luistelijat jäi taakse ja ylämäissä tikattiin niin maan perkeleesti ilman sen kummempia ongelmia. Ehkä se tän läskin alla on se "lihasmuisti" tms. jolla pystyy painamaan menemään. Kuitenkin yli 15 vuotta tuli nuorempana uintia harrastettua (30 kg laihempana ;)) ja hiihtoakin ihan Hopeasopmatasolla joskus 11-14-vuotiaana. Nyt kuitenkin viimeiset 8 vuotta oikeastaan vain säännöllisen epäsäännöllisesti salia ja vasta viime vuosina hieman lenkkeilyä ja pyöräilyä pitkäkestoisemmin.

Ensi vuonna Rajalta Rajalle hiihto?!

http://rajaltarajallehiihto.ranua.fi/Suomeksi/Etusivu.iw3

semmonen vajaa 150km tälle talvelle vasta takana.. no lauantaina finlandiaan. Viimeksi mentiin botniahiihto n.30km pohjilla joten edistystä siihen nähden. -5 paikkeilla sää joten ihan kiva lähteä nauttimaan lahden laduista :)

Näköjään sellainen 30000 km sai hiihdellä elämänsä aikana ennenkuin katkesi sukset tyyliin just skiing along. Joku valmistusvika lienee kyseessä, kun 100 km hiihdetty sukset katkeaa takapainealueen edestä.

Nyt Finlandian 50 km pertsa takanapäin. Hyvät fiilikset ja aikakin täysin tavoitteen mukaan. Ei jälkikolotuksia eikä tuskia. Mites muilla?

Hei kanssahiihtäjät! Kysymys teille ketkä laduilla suksii aktiivisesti tai vähemmän aktiivisesti:
Häiritseekö teitä, jos joku kävelee/taluttaa maastopyörää/kantaa pulkkaa tms. ladun reunassa pilaamatta latua ja häiritsemästä hiihtäjien kulkemista ?

Kävi taas tänään niin, kun kaverin kanssa olin metsässä pyörillä suhaamassa, ja pieni pätkä kuljettiin ladun reunaa pyöriä kantaen, niin eikös sieltä tule joku 50v mies kyselemään että eikös oo parempaa paikkaa pyöräilylle löytynyt (vaikka pyörät oli kannossa olkapäillä), ja kun selitettiin että tästä nyt vaan on helpompaa kulkea kun tuolla umpihangessa, ja mielestämme emme ole kenenkään tiellä/häiriönä ladun reunassa, niin jätkä vaan jatkaa hiihtämistä ja lähtiessään sanoo haistakaa vittu. Pipo paloi ja tuli huudettua takas, kun mielestäni ilman mitään syytä tullaan vittuilemaan siitä kun toiset on harrastamassa tervettä urheilua häiritsemättä ketään.

E. lähes sama kuvio toistuu siis joka talvi, kun tulee ladun läheisyydessä maastopyörällä sotkettua.

Onko täällä ketään joka on hiihtänyt Pogostan hiihdon? Kun tuohon osallistumismaksuun kuuluu pitovoitelu, niin rupesin vaan miettimään minkähän tasoisesta voitelusta on kyse? Ja miten se koko voiteluhomma on siellä ylipäätään järjestetty? Tietysti osa voitelee itse, mutta siitä huolimatta voi olla melkoset kiireet voitelijoilla :) Ei oikeestaan muuten vaikuta omaan tekemiseen paitsi liisterikelin sattuessa, niistä kun ei ole minkäänlaista kokemusta... ainakaan vielä :)

Hei kanssahiihtäjät! Kysymys teille ketkä laduilla suksii aktiivisesti tai vähemmän aktiivisesti:
Häiritseekö teitä, jos joku kävelee/taluttaa maastopyörää/kantaa pulkkaa tms. ladun reunassa pilaamatta latua ja häiritsemästä hiihtäjien kulkemista ?

Kävi taas tänään niin, kun kaverin kanssa olin metsässä pyörillä suhaamassa, ja pieni pätkä kuljettiin ladun reunaa pyöriä kantaen, niin eikös sieltä tule joku 50v mies kyselemään että eikös oo parempaa paikkaa pyöräilylle löytynyt (vaikka pyörät oli kannossa olkapäillä), ja kun selitettiin että tästä nyt vaan on helpompaa kulkea kun tuolla umpihangessa, ja mielestämme emme ole kenenkään tiellä/häiriönä ladun reunassa, niin jätkä vaan jatkaa hiihtämistä ja lähtiessään sanoo haistakaa vittu. Pipo paloi ja tuli huudettua takas, kun mielestäni ilman mitään syytä tullaan vittuilemaan siitä kun toiset on harrastamassa tervettä urheilua häiritsemättä ketään.

E. lähes sama kuvio toistuu siis joka talvi, kun tulee ladun läheisyydessä maastopyörällä sotkettua.

Samat harrastukset, hiihto ja maasturointi talvella. Pyrin itse välttämään kulkemista ladulla, etenkin jos on vähänkään pehmeää. Käytännössä pyöräilijöistä on aika vähän harmia, eikä miuta ihan mahdottomasti haittaa, jos kovalla pohjalla ajaakin. Kävelijät haittaa jo enemmän vauhtieron vuoksi, koiranulkoiluttajat ja pulkanvetäjät sitten saa kyllä kommenttia takuuvarmasti.
Ensisijaisesti hiihtolatu on kuitenkin juuri tiettyyn käyttöön tehty ja ymmärrän, jos joitain hiihtäjiä korpeaa kaikki muu liikehdintä ladulla. Sillon mennään metän puolelle umpihankeen, mukisematta.

Kyllähän minäkin ymmärrän valittamisen, jos olisin pehmeään latuun jättänyt syvät renkaanurat, niin ne haittaisi hiihtäjiä, mutta kun tulee tuollaisia tilanteita että joutuu ladulta oikaisemaan niin menen ihan ladun reunaan kävelemään ja pyörä olkapäälle jolloin latu ei vaurioidu, enkä ole kenenkään tiellä, niin en ymmärrä miksi siitäkin piti valittaa.
Itse kun hiihtelen(/hiihtelin, nyt parin vuoden tauko) niin ei oo kyllä kävelijät, pulkkailijat tai pyöräilijät häirinneet, jos antavat latua eivätkä tee siihen uria. Tästä syystä en nää mitään syytä miksi mulle piti tulla tänään haistattelemaan, kun ketään en häirinnyt, enkä edes polkenut siinä ladulla, ja sokeakin olisi nähnyt että oli pakko oikaista se pieni pätkä ladun kautta, ja paappa haistatteli vaikka selitin selkeästi miksi ladulla olen.

Nyt Finlandian 50 km pertsa takanapäin. Hyvät fiilikset ja aikakin täysin tavoitteen mukaan. Ei jälkikolotuksia eikä tuskia. Mites muilla?

Ihan jees kokemus ja vuoden päästä taas viisaampana matkaan. Mitä tekisi toisin näin jälkikäteen: ilmoittautuisi 1 tai 2 ryhmään vaikka aikoisikin hiihtää vähemmän tosissaan, koska näin todennäköisesti välttyy siltä 3. ryhmän rysältä ensimäisten 10km matkalla joka vie 1.5h aikaa taivaltaa sekä ladut voisi olla "hivenen" hiihdettävämmässä kunnossa kuin nyt.

Jostain syystä itsellä ei irronnut ja en edes yrittänyt mitään aikaa ekan 10km jälkeen. Alle 6h kuitenkin päästiin, mutta vaikka vauhti oli tosi löysä niin kyllä 6h hiihtely vie silti mehut. Jotenkin ei vain käsitä miten pari viikkoa sitten ihan oikeasti leppoisasti meni 37km 3h 10 min ja vain 0.7l juotavan voimilla...

Kyllähän minäkin ymmärrän valittamisen, jos olisin pehmeään latuun jättänyt syvät renkaanurat, niin ne haittaisi hiihtäjiä, mutta kun tulee tuollaisia tilanteita että joutuu ladulta oikaisemaan niin menen ihan ladun reunaan kävelemään ja pyörä olkapäälle jolloin latu ei vaurioidu, enkä ole kenenkään tiellä, niin en ymmärrä miksi siitäkin piti valittaa.
Itse kun hiihtelen(/hiihtelin, nyt parin vuoden tauko) niin ei oo kyllä kävelijät, pulkkailijat tai pyöräilijät häirinneet, jos antavat latua eivätkä tee siihen uria. Tästä syystä en nää mitään syytä miksi mulle piti tulla tänään haistattelemaan, kun ketään en häirinnyt, enkä edes polkenut siinä ladulla, ja sokeakin olisi nähnyt että oli pakko oikaista se pieni pätkä ladun kautta, ja paappa haistatteli vaikka selitin selkeästi miksi ladulla olen.

No itse olen huomannut, että juuri nämä 50-60v kuntohiihtäjät ovat aika omistautuneita omalle hiihtoharrastukselleen.. Joulukuussa pienen tauon jälkeen kävin ensimmäisiä kertoja muutamaan kuukauteen hiihtämässä ja yleensäkin kunnon aerobista harrastelemassa, siinä toista kierrosta hiihtäessä (n.2 km lenkki) yksi tällainen latujen kingi liimaantui peesiin ja hiihteli siinä hetken, vaikka menin aivan reunaan, että pääsisi edelle.. nooh siinä sitten tokaisi ohittaessaan, että jokos se nuorella miehellä jalka painaa vai menikö voitelu pieleen.. ai että kun tänään tuli sama kaveri perse edellä vastaan ladulla, ei tarvinnut sanoa mitään, näin että sitä vitutti!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom