Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
. Lisäki vaihdoin suksimerkin Atomicista Fischeriin.
Kokemukesta voin sanoa, että jos kaupassa käsketään vain seisomaan suksen päällä ja paperilapulla testataan suksen jäykkyys niin suurella todennäköisyydellä mennään pieleen. Eli suksi puristuspenkkiin ja asiantunteva myyjä sitten suksien ostajan elopainon perusteella testailee penkin avulla suksen jäykkyyden.
Voisin vielä sen verran korjata että vaikka perinteistä välillä hiihtäisinkin niin se ei ole mitään sellaista mitä telkkarista näkee vaan juurikin tasatyönnöillä tapahtuvaa lykkimistä :D eli tuohon ilmeisesti myös luistelusuksetkin sopivat??
No kyllähän se luistelusuksi eteenpäin luistaa jos käsillä työntelet, mut ei siinä kyllä jalkapotkua pysty tekemään ollenkaan koska luistelusuksessa ei pitoa tietenkään ole yhtään. Pitäs kuitenki muistaa et perinteisessä tyylissä jalat on se suurimman työn tekijä..ei kädet.
Itse ostin pari talvea sitten Kesportista juurikin joltain kesäpojalta Atomicin paremmasta päästä luistelusukset. Noh tämä tietysti kokeili juurikin tolla paperilapputestillä jäykkyyden ja nyt 2v jälkeen kun tuli yhden paremmin oppineen kanssa hiihtotekniikkani ongelmista puhe, niin hän samalla mittasi sukseni jäykkyyden ja totesi että sun pitäs laihduttaa noin 25-30kg ni sillon tää suksi vois mulla toimia kohtuullisesti. Sillo teki kyl miel lähtee pesarin kanssa käymää kesportissa perkele, no ei siinä jos ois ollu jotku rimpulavehkeet mutta setti oli kuitenkin jotain vajaa 600€ ja vielä kevät-talvella alennuksien kanssa.
Itse ostin pari talvea sitten Kesportista juurikin joltain kesäpojalta Atomicin paremmasta päästä luistelusukset. Noh tämä tietysti kokeili juurikin tolla paperilapputestillä jäykkyyden ja nyt 2v jälkeen kun tuli yhden paremmin oppineen kanssa hiihtotekniikkani ongelmista puhe, niin hän samalla mittasi sukseni jäykkyyden ja totesi että sun pitäs laihduttaa noin 25-30kg
Hommasin viime talvena perinteisen suket, kun siihen asti hiihtänyt pelkkää luistelua. Nyt alkaa totaalisesti mennä hermo noiden pikapitojen ja pitoteippien kanssa, koska ei ne mitään pidä ja pitoteipin kanssa tappelin tunnin, että sain sen lopulta suksen pohjasta pois. Ajattelin, että voisi ostaa ihan kunnon suksivoiteet, tosin jonkin verran niitä ja välineitä löytyy 10 vuoden takaa säilöstä.
Miten tuo karkeasti ottaen tapahtuu, jos haluaa perusteellisen voitelun tehdä? Eli ensin joku pohjustusvoide useampaan kertaan, jonka jälkeen kelin mukaan pitovoide? Jos joku asiaan vihkiytynyt vois valaista perusteellisimmin, olisin tosi kiitollinen. Netissä on jonkun verran ohjeita, mutta ei niistä ymmärrä, kun voiteita on neljääsataa erilaista yhteen keliin. Välineistä löytyy siikli, voiteluteline ja tollanen jonkunnäköinen korkki-tasoitin, en tiedä mitä sillä kuuluu tehdä, sekä jonkunnäköinen harjakin.
Löysin itseasiassa just videon, missä neuvottiin tekemään tuolla sun mainitsemalla tavalla. Oon tosiaan luullut, että siklillä pitää hinkata aina jokaisen kerroksen jälkeen ja uutta päälle. Rauta täytyy tosiaan varmaankin hommata, niin ei tarvitse kuumapuhaltimen kanssa räplätä, menee vielä pohja piloille.En nyt itekkään kauheesti tota pitovoitelua oo harrastanu, mutta tässä nyt ainaki pari vinkkiä. Ensin kannattaa suksen pohjaa vähän karhentaa hiomapaperilla siitä pitoalueelta, sen jälkeen pohjapito (jos semmosta on) ja päälle muutama (2-4) kerrosta kelin mukasta pitovoidetta, joka välissä hinkataan ton korkin kanssa se pito siihen pohjaan niin, että lopputulos on mahdollisimman sileä. Tietysti vielä paremmanm tuloksen saa, jos on rauta, millä sulattaa sen pidon sinne pohjaan. Harjalla sä et pitovoitelun yhteydessä tee mitään. Etkä siklilläkään muuta kun vanhojen voiteiden poistoon. Ja peruskuntoiluhiihtoon ei varmaan mitään hifistelyvoiteita tarvi ostaa, vaan ihan perus pitovoiteilla pärjää.
Jep, mulla on merkattuna tussilla se pitoalue, mutta pahaa pelkään, että ongelma on juurikin se, että se ei ota kunnolla latuun. Kokeilen nyt lähipäivinä laittaa kunnon pohjustukset ja useamman kerroksen pitovoidetta, että jos tämä auttais.Se pitoaluehan on suht helppo tarkastaa itekkin himassa. Laittaa sukset lattialle, seisoo tasasesti molempien päällä ja kokeilee liikuttaa paperin palaa suksien alla. Pitoa sitten sille alueelle, jolla paperi liikkuu. Tietysti, jos suksi on jäykkä, niin se saattaa vaatia vähän reippaampaa potkua, että pitoalue ottaa kunnolla latuun. Tällöin ei välttämättä semmonen lepposa suksiminen onnistu niin hyvin.
^Hirveetä vauhtia. Mä olen harjoitellut sykemittarin kanssa pysymistä aerobisella alueella (155 ja alle). Ei ihan helppo yhtälö, kun painoa 87, salilta tarttunut vähän voimaakin, ei taloudellinen hiihtotekniikka, alla halpissukset ja aikaisempi käsitys aerobisesta treenauksesta "mene täysillä".