Hiihtämään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeepodi
  • Aloitettu Aloitettu
Voihan perseen suti. Mahtava luisto, just sopiva pakkanen (-7) ja latu hyvässä kunnossa.
Selkä vaan ei anna tehdä kunnon lenkkiä, stnan välilevyt prkl. Ekat puol tuntia mennään naama sellasessa hymyssä :):hyper: että oksat pois, tunnin jälkeen alkaa sit irvistely :curs:.
Reilu 200km vasta tälle talvelle, vois hyvin olla 2-3x tuon verran jo.

- - - Updated - - -

...alle 160 keskisykkeen lenkin tekeminen vaatii jo yritystä hiihtää hiljaa.

Samaa vikaa täällä, muutaman 150 sykkeen lenkin oon onnistunu tekee, mutta 160-165 näyttäs olevan suurin osa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep, mulla on merkattuna tussilla se pitoalue, mutta pahaa pelkään, että ongelma on juurikin se, että se ei ota kunnolla latuun. Kokeilen nyt lähipäivinä laittaa kunnon pohjustukset ja useamman kerroksen pitovoidetta, että jos tämä auttais.

Oothan tsekannu paperinpalalla että sulla ei oo liian jäykkä suksi? Paprun pitäisi liikkua pitoalueella ku seisoo kahdella suksella, mutta yhdellä suksella seisoessa ei.

Just oli viikonloppuvieras kylässä joka tuli Ouluun ihan vaan hiihtämään, valitti että ei oo Helsingissä lumia. Kävi Virpiniemen mäkialueella hiihtämässä 25 kilsaa pertsaa ja sano että "I thought Oulu was supposed to be flat" :D

Huhhuh, käväsinpä pikku aamulenkin ja oli kyllä tekniikka hakusessa kun viimeksi ala-asteella hiihtänyt luistelutekniikalla, ollut varmaan koomisen näköstä kun oon horjumalla mennyt eteenpäin. Ihme homma muutenkin kun kroppa kyllä jaksaisi mutta keuhkot ei pysty toimittaan tarpeeksi happea :D auttas varmaan jos hieman hidastas tahtia.

Suurin ongelma punttisalilta hiihdon pariin siirtyneillä on juurikin tuo heikko Vo2. Happea ei vain riitä lihaksille. Kunhan hapenottokykyä saa parannettua ja tekniikkaa kohdilleen, niin varsinkin vapaan hiihdosta löytyy ihan uusi ulottuvuus.
Itsellä meni pari talvea, ennen kuin pystyi hiihtämään vapaata rennosti. Vähän sama ilmiö, kuin vapaan uiminen. Erittäin teknistä. Muutoinhan tuo hiihtäminen on aivan loistavaa aerobista (sekä anaerobista) liikuntaa, etenkin keväällä kun aurinko alkaa lämmittää.

Mulla on ihan superonneton hapenottokyky ja korkea lepopulssi, mutta hiihdän vapaata alle 4 min/km haastavahkossa maastossa 20-30km lenkkejä ja uin vapaata kevyesti pari kilsaa putkeen. Kyse on vain ja ainoastaan tekniikasta - kun oppii rennon mutta vauhdikkaan etenemisen tekniikan, niin molemmat on hyvin nautinnollisia tapoja liikehtiä. Taidankin tästä lähteä hiihtelemään.

^ Hiihdossa vehkeet vaikuttaa paljon. Eilen alamäissä kevyempiä hiihtäjiä liukui tukuttain WC-suksillaan mun muovinpalasista ohi.

Äskön kävin vajaan reilun vitosen hiihtelemässä. Vetäsin samalla sukset kivikelin malliksi :curs:

Laduthan on tähän aikaan vuodesta hyvässä kunnossa. Ainakin tuo Kulomäki-Ilola-Möskäri setti.
Ilolan ABC:n kohilla kun on se radan siltatyömaa, niin Kulomäestä päin tullessa siihen sillan alitukseen tullaan sellasta loivaa alamäkeä. Latu on hyvä vielä siinä alamäen alussa, että saa kivat vauhdit siihen sillan alitukseen joka on ajettu jollain työmaakoneella ja autolla ihan kiville :curs: No eipä siinä hirveemmin enää jarrutella, joten suksien pohjat naarmuilla.

Onkohan jonkun vastuulla (=lue sen urakoitsijan joka sitä siltaa väsää), merkata tommoset kohdat vaikka jollakin työmaa -merkillä.
Tässä oikeastaan haen takaa sitä, että saanko suksien pohjien hionnalle (jonka siis aion huomenna teetättää) jonkun "sponsorin", vai joudunkohan ihan itse koko lystin kustantamaan...

Äskön kävin vajaan reilun vitosen hiihtelemässä. Vetäsin samalla sukset kivikelin malliksi :curs:

Laduthan on tähän aikaan vuodesta hyvässä kunnossa. Ainakin tuo Kulomäki-Ilola-Möskäri setti.
Ilolan ABC:n kohilla kun on se radan siltatyömaa, niin Kulomäestä päin tullessa siihen sillan alitukseen tullaan sellasta loivaa alamäkeä. Latu on hyvä vielä siinä alamäen alussa, että saa kivat vauhdit siihen sillan alitukseen joka on ajettu jollain työmaakoneella ja autolla ihan kiville :curs: No eipä siinä hirveemmin enää jarrutella, joten suksien pohjat naarmuilla.

Onkohan jonkun vastuulla (=lue sen urakoitsijan joka sitä siltaa väsää), merkata tommoset kohdat vaikka jollakin työmaa -merkillä.
Tässä oikeastaan haen takaa sitä, että saanko suksien pohjien hionnalle (jonka siis aion huomenna teetättää) jonkun "sponsorin", vai joudunkohan ihan itse koko lystin kustantamaan...

Ite kun aikoinaan olin kaupungilla vapaa-aikatoimessa kalifina niin silloin korvattiin minun viranhaltijapäätöksellä muutamat sukset juurikin vastaavassa tilanteessa. Ladun kunnossapidosta vastaava taho vastaa siitä että latu on asiallisessa kunnossa opasteineen kaikkineen. Itse maksatin suksien hionnan sitten kelkkasafari yrittäjällä joka oli vienyt porukoita latu-uran kautta ja ruovitellut heikko lumiset kohdat vituiksi. Ongelma vaan on yleensä se että miten näytät toteen sen että sukset on menneet pilalle kyseisessä kohdassa ja kyseisenä aikana. Itse sain silloin todistajan lausunnon ja kamerakännyllä otetut kuvat heti tapahtumapaikalta, sekä oli kyseessä ns. tunnetut henkilöt.

^ Hiihdossa vehkeet vaikuttaa paljon. Eilen alamäissä kevyempiä hiihtäjiä liukui tukuttain WC-suksillaan mun muovinpalasista ohi.
Mulla on ihan harrastajasukset, Atomicin Skate Prot. Olen myös huomannut, että menen monista etenkin perinteisen hiihtäjistä alamäissä heittämällä ohi. Käytän ihan perus parafiinivoiteita, mutta puhdistan ja pohjustan sukset aina likaisella lumella hiihdon jälkeen ja jos tätä ei tartte tehdä niin laitan silti aina uuden kerroksen kelin mukaista parafiinia pohjaan ennen joka lenkkiä. Ehkä noi nanonanot ei vaan luista mihinkään. Itse käytin aiemmin noita nestemäisiä pikavoiteita kunnes huomasin, että ne kuluvat pois parissa kilometrissa. Hyödytöntä paskaa, mutta edelleen niitä myydään.

Jos joku aloittelija on ostamassa luistelusettiä, keskittyisin suksien sijaan enemmän monoihin ja sauvoihin. Sukset ovat kulutustavaraa kuitenkin ja siinä vaiheessa kun tekniikan on oppinut kunnolla on pohjat varmasti jo naarmuilla kalliistakin parista. Sauvat ovat pirun tärkeät, sillä muilla kuin kevyillä hiilikuitusauvoilla on turha yrittää opetella Wassbergia kun ne tarpeeksi pitkinä yksinkertaisesti painavat liikaa.

Olinkinkin ajatellut kysyä, että ovatko nuo fluorivoiteet merkittävästi parafiinia parempia ja jos ovat, niin millä tavalla? Minkä kelin voiteissa ero on suurin? Eilen oli melkoista tahmaamista meno, kun uutta pakkaslunta oli tullut yli 10 senttiä eikä uraa oltu ajettu sen jälkeen kertaakaan. Verrattuna lauantaiseen oli keskinopeus melkein 2 km/h pienempi ja veikkaisin että syke oli huomattavasti korkeampi. Tasaisellakin piti yrittää tosissaan puskea eteenpäin, joten ylämäistä oli hankalaa palautua.

Ite kun aikoinaan olin kaupungilla vapaa-aikatoimessa kalifina niin silloin korvattiin minun viranhaltijapäätöksellä muutamat sukset juurikin vastaavassa tilanteessa. Ladun kunnossapidosta vastaava taho vastaa siitä että latu on asiallisessa kunnossa opasteineen kaikkineen. Itse maksatin suksien hionnan sitten kelkkasafari yrittäjällä joka oli vienyt porukoita latu-uran kautta ja ruovitellut heikko lumiset kohdat vituiksi. Ongelma vaan on yleensä se että miten näytät toteen sen että sukset on menneet pilalle kyseisessä kohdassa ja kyseisenä aikana. Itse sain silloin todistajan lausunnon ja kamerakännyllä otetut kuvat heti tapahtumapaikalta, sekä oli kyseessä ns. tunnetut henkilöt.

Empä mä eilen tuolla pimeässä mitään kuvia sitten ottanut, eikä todistajiakaan ollut lähesttyvillä. Ja tosiaan milläs todistat ettei sukset ollu pilalla enne tapahtunutta.
No tiputin tänään sukset huoltoon. Suksien pohjiin tulee tarvittaessa täyttö, hiotaan suora seiska, pohjustus ja luistovoitelu.
Toivottavasti suksi luistaa hionnan jälkeen vähän paremmin, koska aiemmin on luistanut vähän miten sattuu :)

Olinkinkin ajatellut kysyä, että ovatko nuo fluorivoiteet merkittävästi parafiinia parempia ja jos ovat, niin millä tavalla? Minkä kelin voiteissa ero on suurin? Eilen oli melkoista tahmaamista meno, kun uutta pakkaslunta oli tullut yli 10 senttiä eikä uraa oltu ajettu sen jälkeen kertaakaan. Verrattuna lauantaiseen oli keskinopeus melkein 2 km/h pienempi ja veikkaisin että syke oli huomattavasti korkeampi. Tasaisellakin piti yrittää tosissaan puskea eteenpäin, joten ylämäistä oli hankalaa palautua.

Parafiinivoiteet sopivat perusvoiteeksi kun keli on helppo eli ladulla jo vanhaa hiihdettyä pikkupakkasen lunta tai kun paana on vähän jäässä kosteamman kelin jälkeen. Silloin luisto on muutenkin hyvä eikä paremmalla voitelulla saa niin merkittävää eroa kuin jos keli olisi tosi lämmin tai ladulla karkeaa uutta lunta ja kovempi pakkanen. Parafiinivoiteet sopivat myös pohjustusvoiteeksi fluorin alle sekä pohjan puhdistukseen. Parafiinin väri kertoo sen suositetellun voitelukelin, lukee myös paketin kyljessä. Parafiinin kovuus siis nousee asteittain pakkasen mukaan.

Fluorivoiteitakin on erilaisia alkaen matalafluorisista korkeafluorisiin. Merkittävin ero parafiiniin on tietysti hinta, mutta myös parempi luisto. Myös perinteisen voiteluun löytyy purkkifluorivoiteita. Itse käytän peruslenkeillä kelin mukaista parafiinia pohjalla ja päällä matalafluorivoidetta. Matalafluorisia voiteita voi käyttää huolettomammin kuin korkeafluorisia, sillä ne täytyy puhdistaa pois pohjasta hapettumisen vuoksi. Muutenkin jos hiihtää enemmän, sukset olisi hyvä puhdistaa parafiinilla ja tarvittaessa voiteenpoistolla kerran 1-2 viikossa ja pohjustaa uudelleen. Fluorivoitelusta on suurin etu, jos ladulla on uutta karkeaa pakkaslunta tai jos lumi on vetistä. Normitreenaajalle riittää pääsääntöisesti se parafiini, mutta jos haluaa satsata mukavuuteen ja erityisesti harjoitella tekniikkaa, on mielestäni hyvä sitten lisätä luistoa vaikka matalafluorivoiteella. Eräs kikka, millä saa lenkille luistoa helposti, ja mikä oikeasti toimii, on luistonauhan käyttö: kelin mukainen parafiini pohjalle, huolellinen siklaus, harjaus ja kiillotus ja sitten voiteluraudalla (max. 125 C) silitetään luistonauha pintaan. Annetaan jäähtyä muutama minuutti ja harjataan pehmeällä harjalla kiiltäväksi. Helppo käytää ja toimii!

Hyviä neuvoja. Mikäs olisi sopiva pohjustusvoide tällaiselle silloin tällöin hiihtävälle perinteisen sukseen ?

Perinteisen suksen pohjustuksessa pohjat tehdään vain luistoalueelle. Ihan peruspohjustus uuteen tai puhdistettuun pohjaan voidaan tehdä erityisellä pohjustusparafiinilla (oranssi) tai sitten violetilla pehmeän kelin parafiinilla. Pakkaskelillä hiihtoon sopii myös grafiittipohjainen parafiini. Jokatapauksessa peruspohjustuksessa kerroksia on hyvä laittaa ainakin se pari kappaletta, eli sulatetaan pohjaan, annetaan jäähtyä, siklataan, harjataan ja uusi kerros päälle. Itse kelivoitelu tehdään sitten tuon pohjustuksen päälle. Kelivoiteluun vaikuttaa luonnollisesti kulloinenkin hiihtokeli:) Yleispätevä luistovoitelu pikkupakkaselle voisi olla violetti/sininen parfiini ja universal- matalafluori päälle, joka sopii usealle eri lumityypille. Toi on miun peruslenkin vakioviritelmä.

Pitoalue kannattaa siis karhentaa hienolla hiomapaperilla, nykyisin suositellaan karhennusta pituussuuntaan eikä vanhaan malliin poikittain. Kuntohiihtäjälle melko sama kuinka sen tekee. Karhennuksen päälle pohjavoide, RODEn musta base wax 2-20 on aika hyvä. Pitovoitelussa salaisuus on tietysti oikein mitattu pitoalue, jos tuntuu että suksi ei pidä, voidaan pitoaluetta pidentää muutaman sentin suksen kärkeen päin. Pohjavoidetta useita OHUITA kerroksia 3-5 kpl, jotka tasoitetaan korkilla. Uudempia purkkivoiteita ei juurikaan tarvitse enää edes lämmitellä, suoraan vaan purkista pintaan. Pohjavoiteen päälle keliolosuhteiden mukainen purkki, edellyttäen että puhutaan pakkaskelistä, jälleen ohuita kerroksia korkilla siloittaen. Kerroksien määrää kannattaa lisätä, jos aikoo hiihtää pitemmän lenkin sillä voiteet luonnollisesti kuluvat lenkin aikana. Jos aioin hiihtää reilut 2 tuntia, laitan yleensä kelipitoja 4-5 ohutta kerrosta. Spay gripit ovat kanssa ihan käteviä, jos purkki ei pidä ekan kilsan jälkeen niistä saa lenkilläkin vähän pika-apua.Spay gripeissä kannataa huomata, että ne sopivat parhaiten pikkupakkaselle.

Monilta voidevalmistajilta löytyy voideoppaita, niistä kannattaa hifistellä lisää:) Itse ainakin varmistan voitelulla sen, että varmasti pitää, lipsuvalla suksella on inhottava hiihtää varsinkaan mäkisempää paanaa, mielummin sitten tinkii luistosta.

Aktiivikuntoilijan mielipide: Hanki ennemmin toiset sukset eri profiililla. Huomaat takuulla eron luistossa ja hiihdettävyydessä kahden eri parin välillä, joista toinen on valittu kovalle alustalle ja toinen pehmeälle. Profiililla on huomattavasti suurempi vaikutus luistoon kuin voiteilla. Fluorivoiteista saa eniten apua märällä kelillä, mutta silloinkin suksella ja hionnalla/kuviolla on suurin rooli. Kisatessa tietenkin jokainen sekunti on tärkeä.

Aktiivikuntoilijan mielipide: Hanki ennemmin toiset sukset eri profiililla. Huomaat takuulla eron luistossa ja hiihdettävyydessä kahden eri parin välillä, joista toinen on valittu kovalle alustalle ja toinen pehmeälle. Profiililla on huomattavasti suurempi vaikutus luistoon kuin voiteilla. Fluorivoiteista saa eniten apua märällä kelillä, mutta silloinkin suksella ja hionnalla/kuviolla on suurin rooli. Kisatessa tietenkin jokainen sekunti on tärkeä.

Näinhän se on, voitelun osuus on karkeasti 20% suksen luistosta, loput tulevat suksen profiilista ja kuviosta. Jos haluaa tosissaan panostaa hiihtoon, hankkii tietenkin useamman parin. Valitettavasti urheilukaupan tiskeiltä saa tusinatavaraa, joiden ominaisuuksissa ei välttämättä löydy dramaattisia eroja. Jos ei itse ymmärrä profiilin päälle mitään, joutuu luottamaan myyjän arvioon jotka eivät välttämättä nekään ole kovin asiantuntevia. Ja niitä eriprofiilin pareja joutuu opettelemaan voitelemaan jokatapauksessa.

Ei oo tullu hiihdettyä moneen talveen, mutta tänä talvena kun lumet tuli hain mummolta sukset lainaan ja nyt on hiihdelty aika ahkerasti. Pitää vaan vissiin hommata äkkiä paremmat sukset, nuo on jotain parikytävuotta vanhat perinteisen sukset ja niillä oon sitten hiihdellyt luistelutyylillä. Pikkusen on välillä tökkiny, mutta eteenpäin on päästy :D On se vaan kivaa!

Näinhän se on, voitelun osuus on karkeasti 20% suksen luistosta, loput tulevat suksen profiilista ja kuviosta. Jos haluaa tosissaan panostaa hiihtoon, hankkii tietenkin useamman parin. Valitettavasti urheilukaupan tiskeiltä saa tusinatavaraa, joiden ominaisuuksissa ei välttämättä löydy dramaattisia eroja. Jos ei itse ymmärrä profiilin päälle mitään, joutuu luottamaan myyjän arvioon jotka eivät välttämättä nekään ole kovin asiantuntevia. Ja niitä eriprofiilin pareja joutuu opettelemaan voitelemaan jokatapauksessa.

Tosissaan voi panostaa myös 15v vanhoilla suksilla halvalla tuulipuvulla, kerrastolla ja 5e juomapullonvyöllä. Vaikka välineurheilua muuten onkin.

- - - Updated - - -

Hommasin viime talvena perinteisen suket, kun siihen asti hiihtänyt pelkkää luistelua. Nyt alkaa totaalisesti mennä hermo noiden pikapitojen ja pitoteippien kanssa, koska ei ne mitään pidä ja pitoteipin kanssa tappelin tunnin, että sain sen lopulta suksen pohjasta pois. Ajattelin, että voisi ostaa ihan kunnon suksivoiteet, tosin jonkin verran niitä ja välineitä löytyy 10 vuoden takaa säilöstä.

Miten tuo karkeasti ottaen tapahtuu, jos haluaa perusteellisen voitelun tehdä? Eli ensin joku pohjustusvoide useampaan kertaan, jonka jälkeen kelin mukaan pitovoide? Jos joku asiaan vihkiytynyt vois valaista perusteellisimmin, olisin tosi kiitollinen. Netissä on jonkun verran ohjeita, mutta ei niistä ymmärrä, kun voiteita on neljääsataa erilaista yhteen keliin. Välineistä löytyy siikli, voiteluteline ja tollanen jonkunnäköinen korkki-tasoitin, en tiedä mitä sillä kuuluu tehdä, sekä jonkunnäköinen harjakin.

Pitovoitelua en ole juurikaan (erikoiskelejä lukuunottamatta) 10 vuoteen tarvinnut, syy: pitoteipiin yleiskäyttöisyys, hiidän ksm pertsaa 200-300 m talvessa ja parhaimmillaan yksi teipin lisäys riittää 1,5 kautta.

Mulla on ihan harrastajasukset, Atomicin Skate Prot. Olen myös huomannut, että menen monista etenkin perinteisen hiihtäjistä alamäissä heittämällä ohi. Käytän ihan perus parafiinivoiteita, mutta puhdistan ja pohjustan sukset aina likaisella lumella hiihdon jälkeen ja jos tätä ei tartte tehdä niin laitan silti aina uuden kerroksen kelin mukaista parafiinia pohjaan ennen joka lenkkiä. Ehkä noi nanonanot ei vaan luista mihinkään. Itse käytin aiemmin noita nestemäisiä pikavoiteita kunnes huomasin, että ne kuluvat pois parissa kilometrissa. Hyödytöntä paskaa, mutta edelleen niitä myydään.

Jos joku aloittelija on ostamassa luistelusettiä, keskittyisin suksien sijaan enemmän monoihin ja sauvoihin. Sukset ovat kulutustavaraa kuitenkin ja siinä vaiheessa kun tekniikan on oppinut kunnolla on pohjat varmasti jo naarmuilla kalliistakin parista. Sauvat ovat pirun tärkeät, sillä muilla kuin kevyillä hiilikuitusauvoilla on turha yrittää opetella Wassbergia kun ne tarpeeksi pitkinä yksinkertaisesti painavat liikaa.

Pertsa tukee paremmin juoksua eikä oo niin väkinäistä könötystä jossa toispuoleista liikettä.

Mulla on ihan harrastajasukset, Atomicin Skate Prot. Olen myös huomannut, että menen monista etenkin perinteisen hiihtäjistä alamäissä heittämällä ohi. ... Ehkä noi nanonanot ei vaan luista mihinkään.

Muovinpalasilla en viitanut nanoihin vaan Salomonin linjaston halvimpiin luistelusuksiin (Equipe 6). Niillä hiihtäminen onkin aikamoista kidutusta - ei liukua ei tasapainoa. Viikonloppuna kävin hakemassa alle Fischerin mallistosta RSCt joista Intersport riisti siteiden kanssa ~300€. Samoilla sykkeillä hiidetyn lenkin vauhti nousi ihan mukavasti (4:40min/km -> 4:00min/km). Parasta kuitenkin on huikeasti parantunut tasapaino. Wassbergia on paljon helpompi hiihdellä kun ei meinaa koko ajan kaatua.

Levittelin äsken ekaa kertaa pohjavoiteet ja pitovoiteet suksille. Laitoin startin purplea pitovoiteeksi ja ei mennyt ihan niinkun strömsössä. Se tavara on sellasta, että sitä ei saa levitettyä siitä purkista vaan pitää töpöttää, koska se on tarttuvampaa, kuin pikaliima. Siitä jää sellasia pitkiä haituvia, kun sitä levittää, vähän niinkuin sulaneesta juustosta. Ei meinannu saada korkillakaan levitettyä vaan tahtoo jäädä ns. ''vaahdolle''.
Mitä tein väärin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom