Hiihtämään!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeepodi
  • Aloitettu Aloitettu
Löytyykö täältä muita tämän vuoden finlandiahiihtoon osallistuvia? Voi jakaa tuskaansa täällä ennen kisaa ja varsinkin sen jälkeen.:)

Meikäläisellä olisi tavoitteena Finlandian vapaa 50 km lähteä lykkimään. Riippuu toisaalta aika paljon siitä, minkälaiset treenikelit tulevat tässä lähiviikkoina olemaan. Reilu 70 km tullut vasta hiihdettyä tälle talvelle ja vielä ei ole lähelläkään riittävä kunto tuohon koko matkaan. Toisaalta pohjakunto elokuun maratonin jälkeen suht hyvällä tasolla niin ei aivan nollista tarvitse aloitella. Onkos sulla paljon kilometrejä alla tälle talvelle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aloitin hiihdon viime talvena. Sitä ennen en ollut suostunut kusilautoja jalkojen alle laittamaan. Nöyrtymisen ja hyväksi lajiksi ymmärtämisen jälkeen viime talvella hiihtelin pertsaa noin 100 kilsaa. Tänä vuonna pertsaa olin hiihtänyt 4 kilsaa ennen ilmoittautumista Finlandiaan. Hankin jouluna luistelusukset ja niillä olin noin 20 kilsaa ehtinyt hiihdellä. Nyt kuitenkin viikonloppuna pyyhkäsin pari kipakkaa 18 kilsan lenkkiä pertsaa ja taustoista huolimatta olo on hyvin luottavainen Finlandia hiihtoa varten. Toki taustalla on reilut 20 vuotta peruspunttia ja -lenkkiä, joten ihan pohjalta ei tarvinnut lähteä. Nyt on vähän nivuset kipeänä, muuten ei mitään tuntemuksia.

Eihän toi Finlandian 50km nyt mikään kovin paha homma ole, jos on kohtuu hyvä kunto, suksi toimii ja keli ei ole ihan surkea. Tietysti, jos on joku kova aikatavote, niin sitten eriasia, mutta kun ei lähde liikaa ahnehtimaan vauhdissa, niin kyllä siitä varmasti selviää. Vähän kyllä houkuttelis itekki se joskus hiihtää, sillä ainoa kokemus Finlandiasta on alasteen 5. luokalla hiihdetty lyhyempi matka, olisko ollu 35km sillon.

Puolivuotta sitten armeijasta kotiuduttua olin huippukunnossa, nyt tiukalla 6kk makoilu,pelailu,löhöily kuurilla olen onnistunut saamaan itseni vähintään yhtä huonoon kuntoon kuin armeijaan mennessä. Paino pyörii alipainon ja normipainon rajamailla ja silti hiki nousee postilaatikolla käynnistä.

Eilen sitten kaivoin luistelusukset esiin ja hieman voidetta pohjiin ja menoksi. Hurjan luonteeni takia kaikki meni tietysti oppikirjan vastaisesti, lähdin matkaan suht rauhallisesti mutta en paria sataa metriä kauemmin malttanut odottaa ja kiristin tahdin suht kovaksi. Noin kilometrin kohdalla keuhkoja pisteli niin kovasti että oli pakko kääntyä takaisin. Kotia päästyä keuhkoja pisteli ainakin tunnin verran sekä kädet tärisi kuin olisi syönyt paketin kahvin poroja, puhumattakaan siitä hirveästä ahdistuneisuuden olosta.

Onko kellään jotain vinkkejä minunlaiselle, Malttamattomalle ja ennen kaikkea "suomalaisen" kilpahengen omaavalle hiihtäjälle? Yritin kerran tosissani hiihtää järkevästi ja rauhallisesti mutta sekin kaatui heti kun samaan aikaan oli eksynyt paikallinen hiihtomestari samalle ladulle, enkä millään voinut päästä häntä ohitseni vaan siinä sitä mentiin rintarinnan, vauhtia ja vaarallisia tilanteita siinäkin oli.

Tiedostan ongelmani mutta niiden korjaaminen pään sisällä tuottaa vaikeuksia. Äärettömän huono fyysinen kunto myöskin tuntuu ruokkivan henkistä puolta niin että helposti tulee lopetettua ennenkuin puhti oikeasti loppuisi. Armeijassa oli se hyvä puoli että siellä ei lopetettu kesken vaikka tuntui kuinka pahalta, aina oli joku ruoskimassa jos pysähtyi kesken kaiken. Nytkin olisi orjapiiskurille käyttöä joka ohjaisi myös oikeanlaiseen hiihtotapaan.

Terveisin
Suomen huonoimmat hiihtäjät

Luisteluhiihto on todella väsyttävää, ellei pysty hiihtämään rennosti. Rento tekniikka lähtee jaloista ja painonsiirrosta puolelta toiselle. Kokeile ensin jossain tasaisella kentällä luistella pelkillä suksilla ilman sauvoja, ja keskity pidentämään liukua. Potkun tulisi suunnata painopisteesi tasan toisen suksen suuntaan, jotta voit liukua yhden suksen päällä pitkään ennen seuraavaa potkua ja painonsiirtoa takaisin. Sitten kun tämä on hallussa, voit ottaa sauvat mukaan - sauvatyönnön joka toisella potkulla pitäisi myös tukea painopisteen pysymistä tasan sen liukuvan suksen päällä - toisin sanoen sauvoilla ei työnnetä taaksepäin vaan vastakkaiseen suuntaan seuraavaan liukuun nähden. Huomaa, että mitä pidempi liuku on, sitä pienempi suksen avauskulma riittää keskilinjasta.

Ylämäissä sitten avataan suksea enemmän ja tihennetään potkutahtia.

Aloitin hiihdon viime talvena. Sitä ennen en ollut suostunut kusilautoja jalkojen alle laittamaan. Nöyrtymisen ja hyväksi lajiksi ymmärtämisen jälkeen viime talvella hiihtelin

Näinhän se menee. Monasti hiihdot loppuu teini-iässä, "koska se on ihan dorkaa". Sitten kun 30 raksahtaa mittariin alkaa miettiä mitäpä jos. Näin kävi mullekin pari talvea sitten jolloin löysin itseni ostamasta pertsasuksia.

- - - Updated - - -

Onko kellään jotain vinkkejä minunlaiselle, Malttamattomalle ja ennen kaikkea "suomalaisen" kilpahengen omaavalle hiihtäjälle?

Keskittyy vaan siihen omaan suoritukseen. Ala ottaa aikaa ja kisaa itseäsi vastaan. Tappio ei tunnu silloin niin katkeralta.

Jumalauta kun tekis mieli päästä hiihtämään, mutta tosiaan kaikki vanhat kamat on liian pieniä, ja uusiin joutuis panostamaan liikaa.. Hiihtotaustaa on 8 vuotta silloin nuorena poikana, mutta lopetin yläasteen alettua kun oli niin dorkaa. Paha virhe oli :D

Ei ne sukset parin kuukauden päästä maksa paljon mitään, jos vähän malttaa etsiä. Kannattaa ostaa ensi kaudeksi kamat kunhan lumet sulaa.

Täytyy varmaan, mutta hiihtotaustan jälkeen en tykkää paskoilla vehkeillä suksia, joten siihen uppoo väkisin päälle 350e + vielä siihen vaatekerta päälle.. No, kyllä löytyy joku sponsori (vanhemmat) tukemaan jos ei omat rahat riitä, kun ovat lopettamisen jälkeen koittaneet kokoajan saada mua vielä ladulle.

Täytyy varmaan, mutta hiihtotaustan jälkeen en tykkää paskoilla vehkeillä suksia, joten siihen uppoo väkisin päälle 350e + vielä siihen vaatekerta päälle.. No, kyllä löytyy joku sponsori (vanhemmat) tukemaan jos ei omat rahat riitä, kun ovat lopettamisen jälkeen koittaneet kokoajan saada mua vielä ladulle.

Hehe se on kyllä selvää, että kun on hyvillä vehkeillä hiihtäny, niin ei sitä enää huonompia voi hommata. Ja niihin parempiin saa kyllä rahaa uppoamaan melkosesti.

Niimpä. Viimeiset vehkeet jotka mulla oli, maksoivat yhteensä päälle 500e, ja niiden jälkeen jos menee ostamaan intersportista jonku paketin, ni hiihto-into loppuu viikossa kun ei kulje.

Niimpä. Viimeiset vehkeet jotka mulla oli, maksoivat yhteensä päälle 500e, ja niiden jälkeen jos menee ostamaan intersportista jonku paketin, ni hiihto-into loppuu viikossa kun ei kulje.

Perinteisen vai vapaan vehkeitäkö meinasit? Mutta tässä kohtapuoliin noista varmaan alkaa ihan hyviä tarjouksia irtoamaan, kun vähän kiertelee. Ton 500e tosin saa vielä menemään nopeesti, vaikka olis hyvää tarjoustakin, jos sieltä huippupään tuntumasta haluaa koko paketin ostaa.

Vapaata mä oon aina hiihtänyt, ja täytyy tosiaan jutella tuosta rahoituksesta ylempien voimien kanssa jos sais alennusmyynneistä kamat hankittua. Eihän nuo halvemmat paketit edes kestä kauaa kun ruvetaan oikeesti hiihtämään, monot ja siteet alkaa pettää ellei ole tarkoitettu kilpatason hiihtoon, joten niihin tosiaan uppoaa rahaa jos haluaa laadukkaat ja kestävät kamat :D Jos sitä ens talvena jo hiihtäis, olis hyvää harjoitusta intin testeihinkin kun talvisin ei tuu juostua.

Tosin, mulla on vieläkin suhteita siihen hiihtoporukkaan jossa harrastelin, sitäkin kautta saattais saada alennusta.

Kolme vuotta sitten hommasin luistelusuksipaketin noin 15 vuoden hiihtämättömän ajan jälkeen ("kiitos" ala-asteen pakkohiihdolle). Vasta tänä talvena olen todellakin nauttinut hiihdosta. Kuokka-tyyli on hioutunut Mogreniksi ja ostettuani tänä talvena TARPEEKSI jäykät sukset on Wassu-tekniikkakin suht. hyvin kuosissa. Lisäki vaihdoin suksimerkin Atomicista Fischeriin.

Kokemukesta voin sanoa, että jos kaupassa käsketään vain seisomaan suksen päällä ja paperilapulla testataan suksen jäykkyys niin suurella todennäköisyydellä mennään pieleen. Eli suksi puristuspenkkiin ja asiantunteva myyjä sitten suksien ostajan elopainon perusteella testailee penkin avulla suksen jäykkyyden.

Toinen moka, jonka alkuaikoina tein: sidoin monot liian tiukalle. Tällöin hiihdon aikana pohkeet ja jalkapohjat kipeytyivät/jumittautuvat. Rentous hiihdon aikana on POP, joka tulee pikkuhiljaa....

Näyttäis Atomicin Race Skatet pudonneen puoleen hintaan jo Budget Sportissa. Olen hiihdon harrastaja, joten en osaa sanoa, miten lähelle kilpatason vermeistä on kyse.

Kävin äsken lykkimässä 16,8 km voi elämä kun oli raskasta. Olihan tää nyt tietty sairastelun jälkeen ensimmäinen aerobinen reiluun viikkoon, mutta en tiiä oliko sillä niinkään merkitystä. Sen verran tehokkaasti toi uusi lumi, jota sato koko ajan lisää, vei luiston ettei kertakaikkiaan meinannu olla mitään liukua. Perinteisen uralla luisti paljon premmin, etenkin jos siinä oli joku menny hetkeä aiemmin, mutta eihän sitä nyt pelkkää tasatyötyä voi mennä :D

Mitäs mieltä porukka on minkälaiset vehkeet kannattais laittaa jos haluaa lykkiä aikalailla puolet perinteistä ja puolet luistella, kokeilin perinteisillä luistella mutta siitähän ei tullut yhtään mitään :D eli onkohan kuinka tuskaista luistelusuksilla sitten lykkiä perinteistä tyyliä??

^ Sotilassukset.

Jos ladulla ollessa ihmettelette, että kuka siellä pusikossa kulkee huomattavasti miehisemmässä hiihtovarustuksessa kuin trikoot, niin se olen mahdollisesti minä.

Mitäs mieltä porukka on minkälaiset vehkeet kannattais laittaa jos haluaa lykkiä aikalailla puolet perinteistä ja puolet luistella, kokeilin perinteisillä luistella mutta siitähän ei tullut yhtään mitään :D eli onkohan kuinka tuskaista luistelusuksilla sitten lykkiä perinteistä tyyliä??

Kyllä ne aikalailla on kaks eri lajia ja vaatii omat sukset. Tai sitä mieltä minä ainakin olen :D

^ Sotilassukset.

Jos ladulla ollessa ihmettelette, että kuka siellä pusikossa kulkee huomattavasti miehisemmässä hiihtovarustuksessa kuin trikoot, niin se olen mahdollisesti minä.

Juu kyllähän se miehisempi varustus on kieltämättä mutta 2007 vuonna tuli sodankylässä testattua aika perinpohjin nuo sukset ja tiedän
että ei niillä ainakaan luistella voi :D (enkä kyllä muutenkaan tykkää trikoita pitää päällä)

- - - Updated - - -

Kyllä ne aikalailla on kaks eri lajia ja vaatii omat sukset. Tai sitä mieltä minä ainakin olen :D

Juu niin arvelinkin, pitää laittaa harkintaan että kummat laittaisi, perinteinen on kyllä mahtava latsejen, olkapäiden ja käsien pumppailu reeni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom