Hieronta ja bodin rakennus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mixuda
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Hain searchilla josko tästä aiheesta olisi aiempia threadeja mutta en löytänyt.

Miten urheiluhierojan tekemä hieronta vaikuttaa voima- tai boditreeneihin? Perusolettama minulla on, että auttaa asiaa. Sen tiedän että esim. jos niskat ovat jumissa nämä hierojat saavat ne "auki" ja taas puntti kulkee. Entäs jos ei ole jumeja.

Pitäisikö siis suosia hierojalla käyntiä vaikka esim. trimmaisi lihaksistoaan? Vai onko vaikutus päinvastainen?

Tarkennan kysymystä. Itselläni lihakset ovat niin pingoittuneet että niitä on varmaan tosi vaikea hieroa. En ole ikinä itse käynyt hierojalla. Kertokaa viisaat miten se vaikuttaa...

hierojalla käynti kuuluu ainakin omalta osaltani todella olennaisena osana treenaamiseen. koetan tehdä sitä ennaltaehkäisevänä, eli käydä hierojalla ennenkuin lihat on jumissa, tai ´pingoittuneet´, kuten sanoit - mutta aina siihen ei pysty, ja sitten on availtava jumissa olevia lihoja.

nyrkkisääntöinä oon itse pitänyt hieronnan suhteen seuraavia:

ei hierontaa ennen treenejä (mikäli siis treenattavana olisi hierottava kohta), eikä seuraavana päivänä. jos hieronta on ns. palauttavaa hierontaa, voi seuraavana päivänä treenata kyseistä lihasta. muita lihaksia voi toki treenata hieronnan jälkeen - kunhan ne eivät treenaudu edes välillisesti. eli jos hierotat olkapäät, niin rintaa ei kannata treenailla hieronnan jälkeen, eikä seuraavan päivänä. treenin jälkeen olen käynyt useinkin hierottavana, eikä pumppi hierottavalla alueella ole vaikuttanut asiaan mitenkään negatiivisesti.

Kannattaa muistaa, että kovempi muokkaava hieronta vastaa rasitukseltaan treeniä niin ei kannata treenata heti seuraavana päivänä käsiteltyä lihasta, kuten taicaviittakin mainitsi.

Hieronta parantaa lihaksiston hapensaantia, venyttää ja palauttaa lihasta paikallisen aiheenvaihdunnan lisääntymisen kautta, joten kyllä siitä hieronnasta on apua vaikkei niitä jumeja olisi. Ja viisainta olisi käydä hieronnassa säännöllisesti eikä vasta sitten kun paikat on älyttömän jumissa. Kyllä siitä hieronnasta on hyötyä, vaikkei mikään paikka oireile juuri sillä hetkellä.

Vaikka itse käyn säännöllisesti hieronnassa, niin lihakset on enemmän tai vähemmän jännittyneet ja jumissa. Yleensä enemmän. Hieronta kuuluu yhtenä osana lihashuoltoon. Hieronnan avulla pystytään ehkäisemään vammojen syntymistä. Ja jos on päässyt jo sattumaan, niin hieronta edistää vammojen parenemista.

Kyllähän myös ei-treenaaville ihmisille on hyötyä hieronnasta. Ei lihaskireyksien- ja jännitysten syntyminen ole pelkästään treenaavien ihmisten etuoikeus. Samalla tavalla se hieronta auttaa treenaamattomia ihmisiä, rentoutta ja venyttää lihaksia sekä irroittaa syntyneitä lihaskiinnikkeitä.

Hain searchilla josko tästä aiheesta olisi aiempia threadeja mutta en löytänyt.

Miten urheiluhierojan tekemä hieronta vaikuttaa voima- tai boditreeneihin? Perusolettama minulla on, että auttaa asiaa. Sen tiedän että esim. jos niskat ovat jumissa nämä hierojat saavat ne "auki" ja taas puntti kulkee. Entäs jos ei ole jumeja.

Pitäisikö siis suosia hierojalla käyntiä vaikka esim. trimmaisi lihaksistoaan? Vai onko vaikutus päinvastainen?

Itte käynyt hierojalla toista vuotta,kerran parissa viikossa,ai että tekee hyvää ja pystyy treenaamaan enemmän.:) .

Suositut

Back
Ylös Bottom