Hidastuuko pituuskasvu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja a.m
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

a.m

Niin hidastuuko pituuskasvu enemmän, jos tekee "lyhyitä" alle 10 toiston sarjoja kuin pitkiä yli 15 toiston sarjoja,ja molempia tosissaan ja loppuun asti lähes pakkotoistojen rajalle:D ? tarkkaa vastausta ei ole mutta mitä luulette

Ite oon nimittäin tehny nyt yli vuoden pitkiä sarjoja ja tekis mieli vaihtaa.
Ja nyt en sitten tarkoita mavea ja kyykkyä, koska niitä en ainakaan tee lyhyillä sarjoilla, kun tekniikkaa vielä opettelen.

Ainiin ja samaan syssyyn kyssäri että miten hauis, rinta, ojentajat, olkapäät,selkä ja jalat kannattas jakaa 3-jakosessa? siihen vielä perustelut niin:worship:

Ite oon nyt 15v ja alotin puntin 13v eikä omaa pituus kasvuu oo varmaan yhtään haitannu mitat on 183cm/93kg.l Ekan vuoden pari kun kävin tein aina noita 10toiston sarjoja mutta kyllä suurimmaks osaks failureen asti ja pakkotoistoja päälle. Nyt oon n.7kk tehny 2-8 toiston sarjoja eikä pituus kasvu oo tuntunu hidastuvan ja oon kyllä tehny maastavetoja ja kyykkyjä

Ja sit tosta treeni ohjelmasta toi on pelkkä esimerrki ja noita liikeitäkin kannats koittaa joka viikko vähän vaihella

1. Rinta, olkapää, ojentajat
Penkki
käsipaino penkki
vinopenkki käsipainoilla
pysty punnerrus tangolla
vipunostot sivuille
vipunostot taakse
ojentajat punnerrus taljassa
ojentaja punnerrus taljassa pääntakaa
2. Selkä, hauis
mave
kulmasoutu tangolla
yhdenkäden tuottu kulmasoutu käsipainolla
ylätalja
Hauis tangolla
Hauiskääntö käsipainoilla
hammer kääntö
3. Jalat
Prässi/kyykky
etukyykky
reidenojennus
reidenkoukistus
pohkeet

no sä raato555 ootki noi hel**tin iso ei sun tarvi enää kasvaa mut mä oon 15v ja oon 165 ja paino 60 ja tavote ois kasvaa tonne 175cm:n liekkö tuo mahollista nyt vuode aikana kasvettu se 5cm:ää ehkä

ja tuosta ohjelmasta että selkä & haukka voin pitää mut mun salilla jaloille ei oo kuin 3 eri liikettä, että jalat tulee nyt alus vähän jälessä, eli mikä jalkojen kanssa ite aattelin olkapäitä tai ojentajija...

mut siis kyllä hän siihe aina voi jotain keksii
esim
jalat
kyykky/prässi
etukyykky
askel kyykky
suorinjaloin mave
ja jos vaihteluu haluu kannattaa vielä koittaa syvä kyykky ja puoli kyykkyy
meinaan kyllä kai teidän salilla tanko on

14v. aloin salilla poukkoileen ja väänsin 12-20 sarjoja tuonne 15 ja puoli vuotiaaksi saakka. Nyt teen sarjat kovaa, 4-12 toiston sarjoja, mutta noita selkärankaa rasittavia liikkeitä en ollenkaan, sitten vasta kun kasvu loppuu. (Lokakuun lopusta olen kiskonut niin täysiä kuin lähtee, mutta joululomalla tuli jopa pienehkö kasvupyrähdys)

Slarto sanoi:
14v. aloin salilla poukkoileen ja väänsin 12-20 sarjoja tuonne 15 ja puoli vuotiaaksi saakka. Nyt teen sarjat kovaa, 4-12 toiston sarjoja, mutta noita selkärankaa rasittavia liikkeitä en ollenkaan, sitten vasta kun kasvu loppuu. (Lokakuun lopusta olen kiskonut niin täysiä kuin lähtee, mutta joululomalla tuli jopa pienehkö kasvupyrähdys)
Mistäs tiedät, että milloin kasvu loppuu? Kaks kypäsena vai? Kyllä mä treenailen satanen lasissa jokaisessa liikkeessä ja toistot ovat noin 4-12 ja yleensä nuo nelosetkin on penkissä ja muissa on yleensä 6-12 ja vien sarjan, niin loppuun asti kun vain voi. Jos treenaan kaverin kanssa vedetään muutama toisto pakkotoistolla. Tosin aika harvoin treenailen jonkun toisen kanssa. Oon joutunut treenailemaan todella paljon yksin.. :itku:
Yksin treenatessa ei voi käyttää mm. pudotus sarjaa ja tuommoisia mukavia tekniikoita..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
NGV sanoi:
Mistäs tiedät, että milloin kasvu loppuu? Kaks kypäsena vai?

Ei ainakaan 16-vuotiaana. Kannattaa hei oikeasti ottaa järki käteen tässä, sillä pituuskasvun estyminen voi johtaa ikäviin seurauksiin. Kyykky ja mave rasittavat selkärankaa, joka se on oikea optimi kasvupaikka. Olet niin fanaattinen, että unohdat tietyt asiat.
Ja pituuskasvu todella loppuu joskus 20-kymppisenä.

Ite aloitin treenauksen noin vuosi sitten 14-vuotiaana ja senttiäkään en oo sen jälkeen kasvanu muuta ku leveys suunnassa!!

Monsi sanoi:
Ite aloitin treenauksen noin vuosi sitten 14-vuotiaana ja senttiäkään en oo sen jälkeen kasvanu muuta ku leveys suunnassa!!

No ootkin jo 183cm pitkä että mitäpä huolia. :) Niin ja NGV: Esim. terveystarkastuksessa terkkari tietääkseni huomaa jatkuuko kasvu enää. Ja kyllähän mäkin nyt kovaa treenaan, 4kk takana hirveetä mättöä.:eek:

EDIT: Teetkö NGV muuten mavea ja kyykkyä?

Knarr sanoi:
Raato555 profiili näyttää 75kg.. Ootko ruvennu syömään topakasti?
En vaan oo profiilii päivitelly pitkiin aikoihin ja kun pituuttakin tulee lisöö ainavälillä mul on paino noussu ennätys vauhtii

Doggoned sanoi:
Ei ainakaan 16-vuotiaana. Kannattaa hei oikeasti ottaa järki käteen tässä, sillä pituuskasvun estyminen voi johtaa ikäviin seurauksiin. Kyykky ja mave rasittavat selkärankaa, joka se on oikea optimi kasvupaikka. Olet niin fanaattinen, että unohdat tietyt asiat.
Ja pituuskasvu todella loppuu joskus 20-kymppisenä.
Se pituuskasvun loppu on kyllä ihan henkilökohtasta.Varmaan aika monilla kyllä loppuu tossa 16-19v aikoihin,mutta ei oo mitään semmosta luonnonvakiota et samana päivänä ku täytät 20 ni loppuu kasvaminen ku seinään.Kasvu hidastuu loppuun päin 'kasvupyrähdyksen' jälkeen, itellä oli toi kasvupyrähdys siinä 11v.

Ihan mielenkiinnosta vaan, mihin ikäviin seurauksiin pituuskasvun estyminen voi johtaa?

Nyt puhutaan hyvin yksilöllisistä asioista, jotkut kasvavat aiemmin ja jotkut myöhemmin... Tuossa kasvupyrähdyksessä voi hyvinkin olla neljäkin vuotta eroa mutta jos suurin osa pituudesta on jo kasassa ja pituus kasvu enää pari senttiä vuodessa, tuskinpa siinä paljoa tuhoa saa aikaan vaikka kuinka reenaisi. Itselläni oli melki kaikki pituus jo 15 vuotiaana kasassa ja sen jälkeen on treenattu. En sitten tiedä hidastuiko se kasvu ton treenin takia :D

Ite oon tota pituuskasvu kysymystä miettiny kovasti. Toivon että mun tapauksessa ei estäs. Oon hikiset 167 pitkä, toivoisin että joskus voisin olla 180-185 (isä 182). Ei oo kovin uskottavaa jos on Neutraalin leveys >170 sentin kehossa. Teen mavea ja kyykkyä ihan täpöa. Pelottaa, mutta olen tarpeeksi rohkea (tyhmä?) tekemään kaiken tosissaan ja luulemaan että kasvaisin ihan normaalisti. Ravinnosta se ei ainakaan jää kiinni. Kyllä näen logiikan niissä teorioissa missä väitetään että kyyyt ja mavet vosisvat hidastaa/pysäyttää pituuskasvun, mutta näen järjen hivenen myös niissä missä perustellaan ettei se vaikuttaisi.

Suoraansanoen itse uskon siihen että hyvällä tekniikalla tehdyt mavet ja kyykyt eivät rasita selkärankaa niin että se vaikuttaisi merkittävästi pituuskasvuun (täyttä mutua).

Uskoisin ettei puntilla ole suurta vaikutusta pituuskasvuun kunhan syö tarpeeksi. Kunhan kalorit ovat plussan puolella ei pitäisi olla ongelmia.
Tätä teoriaa tukee omat havainnot, jos on pienestä pitäen ollut tuhti/läski niin on pituuttakin reilummin. Kaikki tämä siis mutu pohjata.
Ei riitä, että syö ultrapuhdasta bodyruokaa, sitä täytyy syödä paljon! Ehkä itsekin joskus alisyömiseen syyllistyneenä, täytyy taas saarnata plussakalorien puolesta. ;)

Mulle sanottiin terveydenhoitajan tarkastuksessa viime keväänä, että kasvat vielä n.5cm armeijassa. En tiedä sitten mistä lie sen 5cm keksi. Oon tehny mavee ja kyykkyä ihan täysillä joskus suhteellisen lyhyitä 5 toiston sarjoja. En jaksa jäädä odotteleen, että muka 5cm tulis lisää pituutta. Tuntuu vähän oudolta, kun en ole johonkin 2 vuoteen kasvanut, kun about 1-1½ cm ja ennuste oli sillon joskus neuvolassa jotain 179cm.

Slarto sanoi:
EDIT: Teetkö NGV muuten mavea ja kyykkyä?
Takakyykkyä harrastan smitissä joka toinen viikko ja joka toinen viikko teen hack-kyykkyä. Ja en tee tavallista mavea vaan SJMV:tä jonka teen jalkapäivänä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom