hesarissa juttu palomiesten kuntotestistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HooEee
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Hesarissa oli tänään juttua palomiesten kuntotestistä.

Hapenottokyky:
11 minuuttia juoksua nousevalla matolla(viimeiset 5min. kulma 8 astetta) kamppeet niskassa. kattosykelukema 179.

Lihas kuntotesti on:
Penkkipunnerrus 45kg vähintään 18 kertaa ylös.
"Kyykkypunnerruksen" painoa tai toistoja ei mainita, mutta ainakin kuvassa näkyy olevan 10 limput.
minuutissa 29 sit-uppia ja ilmeisesti tuetuin jaloin.
5 leuanveto.

Lihaskuntotesti uusitaan 2 vuoden välein.

Eipä ole kovin paha testi. Mä kun olen aina luullut, että brankkareiden vuosittaiset kuntotestit olisi rankempia.
Onkohan tuo sama testi myös taloon/kouluun pyrkivillä?

Moi!

Toi testi ei vaikuta pahalta, tietty savusukellustestit on hiukan rankempia. Kouluun pyrkiessä on hieman erilaiset testit, löytyy esim. Kuopion Pelastusopiston sivuilta.

Toi on porrastettu testi, se on vanhemmilla helpompi ku nuorilla.

Pelastusopiston testissä cooper >2800, pp 45 kg 26 kertaa, kyykky 45 kg 20 kertaa, lisäksi vatsat 30 ja leuat 6. noi on siis minimejä (ja toistot sinnepäin, en muista tarkkaan.)

Siloposki sanoi:

Pelastusopiston testissä cooper >2800, pp 45 kg 26 kertaa, kyykky 45 kg 20 kertaa, lisäksi vatsat 30 ja leuat 6. noi on siis minimejä (ja toistot sinnepäin, en muista tarkkaan.)

Pelastusopiston pelastajakurssin testit on seuraavanlaiset:

Istumaan nousu (kertaa/60s), minimi 34 kertaa, 48 kertaa (täydet pisteet)
Käsinkohonta (vastaote), minimi 6 kertaa, 14 kertaa (täydet pisteet)
Penkkipunnerrus (45 kg/60s), minimi 25 kertaa, 38 kertaa (täydet pisteet)
Jalkakyykky (45 kg/60s), minimi 23 kertaa 34 kertaa (täydet pisteet)

Nämä pitää olla suoritettu ennen varsinaista hakua. Esim. urheiluopistot toimii näissä testeissä suorituspaikkoina.

Lisäksi pelastusopistolla testaan cooper, uinti ja fobiatestit.

Cooper vähintään 2800m, täydet pisteet saa 3100 metrillä.

Uinti vähintään 200m / 5 min.

Fobioissa korkean paikan ja suljetun paikan kammotestit.

Lähde: Pelastusopiston nettisivut

HooEee sanoi:
11 minuuttia juoksua nousevalla matolla(viimeiset 5min. kulma 8 astetta) kamppeet niskassa. kattosykelukema 179.

Oliko tarkemmin kerrottu mitä kamoja piti olla päällä?

HooEee sanoi:
Hesarissa oli tänään juttua palomiesten kuntotestistä.

Hapenottokyky:

Lihas kuntotesti on:
Penkkipunnerrus 45kg vähintään 18 kertaa ylös.
"Kyykkypunnerruksen" painoa tai toistoja ei mainita, mutta ainakin kuvassa näkyy olevan 10 limput.
minuutissa 29 sit-uppia ja ilmeisesti tuetuin jaloin.
5 leuanveto.

Lihaskuntotesti uusitaan 2 vuoden välein.

Eipä ole kovin paha testi. Mä kun olen aina luullut, että brankkareiden vuosittaiset kuntotestit olisi rankempia.
Onkohan tuo sama testi myös taloon/kouluun pyrkivillä?

Ainanikin meilläpäin ovat noi lihaskuntotestit lähteneet pois ja nyt käytetään uusia ja ehkä vähän rankempia testejä.

1. 14.5min. testi Joustaan pi-laitteet päällä ja tehdään erilaisia suoritteita. esim. Letkukehikkojen kanto ja esterata.

2. Rasitus EKG (mitataan myös hapen otto kykyä)

3. Lääkärin tarkistus.

Noi tehdään joka vuos että pitää savusukellus luvan kunnossa + muita harjoitteita pitää olla tarpeeksi. Itse olen VPK-lainen jo 7 vuotta.

Kattosykelukema on jokaiselle laskettava henk. koht. (muistaakseni 220-ikä)

Siloposki sanoi:
Pelastusopiston testissä...
Siis tuo oli 2 vuotis tarkastustesti, eikä opistotesti. En muista että olisi ollut mainintaa porrastuksesta. Ilmeisesti katsotaan vain tuo tiettyyn pisteeseen jaksaminen, koska kuulemma saa repiä miten haluaa mutta kaikki tekee vaan ton minimin :)

JoAT sanoi:
Oliko tarkemmin kerrottu mitä kamoja piti olla päällä?
Ilmeisesti vaan palomiehen standardi varusteet. Mitä sekin sitten lienee sisällään pitävän.

Jos oikein muistan(kun ei ole sitä lehteä tässä) niin vuosittain n. 10 repuuttaa tossa testissä. ikä varmaan ja taisi olla maininta että yli 45 vuotiaat joutuu jo harjoittelemaan säännöllisesti läpäistääkseen.

HaRaXz sanoi:
Ainanikin meilläpäin ovat noi lihaskuntotestit...
Aika jännä juttu jos noi tarkastukset on noinkin erilaiset. Luulisi niiden olevan samat testit kaikille.

HooEee sanoi:
Aika jännä juttu jos noi tarkastukset on noinkin erilaiset. Luulisi niiden olevan samat testit kaikille.

Nykyään yritetään laittaa testit enemmän yhdenmukaisemmiksi, mutta miten se toteutuu on eri asia.

Mieleeni muistuu tapaus jolloin olin yhdellä salilla treenaamassa jolloin siellä oli samaan aikaan VPK:laisia tekemässä testejä. Jos jäi vaikka paria toistoa vajaaksi niin papereihin kirjoitettiin kuitenkin että testi hyväksytty. Kaveri kun valvoo niin... Mutta tämä tapaus oli vain yksi tapaus. Ei saa yleistää...

Puhuitte tosta standardi varustuksesta. Savusukeltajilla se on : Pi-laitteet, naru, lamppu ja sammutusasu (kypärät, saappaat ym. ym.)

Lååra sanoi:
Moi!

Toi testi ei vaikuta pahalta, tietty savusukellustestit on hiukan rankempia. Kouluun pyrkiessä on hieman erilaiset testit, löytyy esim. Kuopion Pelastusopiston sivuilta.
Jaa ei oo paha?Teepäs yli 60v niin johan tuntuu.:whip:
Olikohan palomiesten nykyinen eläkeikä 65v,kun se ennen oli 55v?
Jääköhän yksikään palomies terveenä eläkkeelle? :(

HaRaXz sanoi:
Nykyään yritetään laittaa testit enemmän yhdenmukaisemmiksi, mutta miten se toteutuu on eri asia.

Mieleeni muistuu tapaus jolloin olin yhdellä salilla treenaamassa jolloin siellä oli samaan aikaan VPK:laisia tekemässä testejä. Jos jäi vaikka paria toistoa vajaaksi niin papereihin kirjoitettiin kuitenkin että testi hyväksytty. Kaveri kun valvoo niin... Mutta tämä tapaus oli vain yksi tapaus. Ei saa yleistää...

Puhuitte tosta standardi varustuksesta. Savusukeltajilla se on : Pi-laitteet, naru, lamppu ja sammutusasu (kypärät, saappaat ym. ym.)

Jotain tälläistä me ollaan työkavereiden kanssa epäiltykin kun muutama totaalinen pullahiiri on vuodesta toiseen paikallisessa Vpk:ssa.

JoAT sanoi:
Fobioissa korkean paikan ja suljetun paikan kammotestit.

Millaisia nuo fobiatestit ovat käytännössä? En varmaan lähtisi roikkumaan minnekään 50 metriä korkeaan mastoon ja suljettu huone täynnä savua voisi olla sekin liian ikävä kokemus....

:arvi:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
protsku sanoi:
Millaisia nuo fobiatestit ovat käytännössä? En varmaan lähtisi roikkumaan minnekään 50 metriä korkeaan mastoon ja suljettu huone täynnä savua voisi olla sekin liian ikävä kokemus....

Eräs tuttavani isä oli sähkärinä palolaitoksella ja kertoi, että korkeampaikan kokeessa mm. nostettiin tikasauton tikkaat vapaana ylös ja pojat sitten kapuamaan tiettyyn kohtaan. Myös varmistettiin, että he katsoivat alas piti jätkien huuttaa minkä värinen auto menee alhaalla ohi just nyt. Tiedä sitten kuinka paljon tossa jutussa oli tekaistua provoa, mutta näin kertoi.

Testit vaikuttaa melko helpoilta, mutta karsiihan ne huonokuntoset pois, tyypit jotka ei ole ikinä urheillut.
Mä luulen että ne kattoo enemmänkin henkisiä puolia noissa testeissä, painopiste varmaan siellä.

Uusimmassa Fitness-lehdessä naistoimittaja osallistui testeihin ja teki niistä jutun. Naiset eivät saa sitten mitään tasoitusta, vaan samat penkit ja kyykyt on vedettävä. Suomessa on kuulemma tällä hetkellä ainoastaan yksi naispalomies...

yksi palomies?! mä on jotenkin idealistisesti ajatellut, että naisia on joku 30%. Toisaalta ei tota testiä keskivertonainen läpäisisikään

Naisista palohenkilöinä... :wall:

Itellä ei ole oikein muuta kun huonoja kokemuksia palonaisista, ainakin tosi tilanteessa. Poikkeuksia kuitenkin varmaan löytyy... Työ on kuitenkin todella raskasta niin henkisesti kuin fyysisestikin. Henkisistä puolista varmaan naiset selviävät paremmin kuin miehet.

Jos miehillä tekee rankkaa selvittää testit 60-vuotiaina, niin aatelkaapas samaan tilanteeseen nainen..?

Tämä on vaan minun mielipiteeni...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom