Hermovaurio selässä?

Yksi lisää joukkoon.

Vaivat huomasin viime keväänä. Käsi/olkapää/hartia-osasto ei suostunu ylipäänsäkään toimimaan samalla tavalla ja esim. penkkaaminen tuntui täysin mahdottomalta, kun lapaa ei saanut pidettyä penkissä kiinni, vaan se lähti harhailemaan omille teilleen. Silloin en vielä kiinnittänyt huomiota tuohon siirrottamiseen, ajattelin lähinnä, että jotain venyttelyn puutetta ja lihasjäykkyyttä tms. Sali jäi kesällä erinäisistä syistä tauolle. Marraskuun tienoilla totesin tuon lavan siirrottamisen ja päädyin käymään lääkärissä, diagnoosina suoraan serratuspareesi ja lähete ENMG-tutkimukseen, jossa myös kyseinen vamma todettiin. Tuen sain myös, jota olen yrittänyt käyttää mahdollisuuksien mukaan.
Vasta maaliskuulle laittoivat ajan fysiatrille, joka omien toivojeni mukaan kertoisi, mitä pitäisi ja kannattaisi tehdä ja mitä kannattaisi välttää. Edelliset lääkärit eivät ole osanneet sanoa juutaeikäjaata.

Yhdet pahemmat selkäkivut olen kärsinyt ja niskat ovat melkoisen jumissa. Niskakivuista en tosin tiedä liittyvätkö tähän? Mutta ilmeisesti vähällä olen päässyt, mitä olen triidiä lukenut.
Salille tekisi kovasti mieli pitkän tauon jälkeen, tiedä sitten, mitä lapa tykkää ja miten innostus kestää, jos liikkeitä ei kykene normaalisti tekemään. ENMGssä havaittiin sekä parantumista, että uutta vammautumista eli kaipa tässä nyt vielä on jotain toivoa parantuakkin, niitä kuntoutusohjeita vaan olisi perin mukava saada..

Noita tänne postailtuja kuntoutusliikkeitä lähden varmaankin kokeilemaan maaliskuulle asti ja katsellaan sitten uudestaan fysiatrin ohjeilla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä kun näyttäisi olevan keskustelua lapaluista, niin heitän tämän tähän:

http://aijaa.com/vWP8I1

Kyse on siis kuvanmukaisesta ongelmasta, eli lapaluiden alakärkien kääntymisestä hieman selkärankaa kohti. En osaa itse oikein päätellä, mitkä lihakset tässä ovat epätasapainossa? Rinta ja olkapääthän taitaisivat vetää lapoja pikemminkin ulospäin. Entä mitenkäs latsit?

Myös lievällä notkoselällä on varmasti oma vaikutuksensa..

Täällä kun näyttäisi olevan keskustelua lapaluista, niin heitän tämän tähän:

http://aijaa.com/vWP8I1

Kyse on siis kuvanmukaisesta ongelmasta, eli lapaluiden alakärkien kääntymisestä hieman selkärankaa kohti. En osaa itse oikein päätellä, mitkä lihakset tässä ovat epätasapainossa? Rinta ja olkapääthän taitaisivat vetää lapoja pikemminkin ulospäin. Entä mitenkäs latsit?

Myös lievällä notkoselällä on varmasti oma vaikutuksensa..
Kuva on kuva, sen katsomisella voi mennä pahastikkin pieleen kun ei pääse kokeilemaan ja katsomaan toisestakin suunnasta, mutta...

Melko tyypillinen tapaus. Rintaranka suoristunut, jolloin lannenotko korostuu ja pahentaa myös tuota lapaluiden asentoa, jotka ovat kiertyneet sisäänpäin ja pyrkivä alhaaltapäin pois rintakehästä (pseudo-winging).
Kiertymisen suhteen tsekkaa lapaluun kohottajalihas, näyttäis myös pienessä suunnikkaassa olevan jännitys/yliaktiivisuus.
Pseudo-wing: yllämainitut vaikuttaa nyös + pienirintalihas vetää lapaluuta yläpäästään ja vastaavasti epäkkään alaosa on täysin kaput, nolla, zero.

-> venytä, rentouta, hiero lapaluun kohottaja, pieni suunnikas ja pienirintalihas. Vahvista epäkkään keski ja varsinkin alaosaa. Korjaa ryhti lantiosta alkaen. Rintarangassa, lapojen kohdalla pitää olla kyfoosi, eli se EI SAA olla suora!!

Noilla ajatuksilla pääset alkuun. Kannattaa myös etsiä hyvä fysio, jonka kanssa käytte läpi noita asentoja ja harjoitteita niihin.

Maaliskuussa tuli käytyä viimeistä kertaa hermoratatutkimuksessa Mehiläisessä. 91% hermosta oli vielä vaurioitunut (1v 2kk vamman saamisesta) ja pientä paranemista oli vielä käynnissä. Lääkäri totesi että hermo ei kuitenkaan tule hirveän paljoa enään paranemaan. Tää vamma jäi meikäläiselle ikävä kyllä loppuelämäks, oikea käsi väsyy nopeasti, nostaminen hankalaa, lapaluu liikkuu välillä miten haluaa ja vaikuttaahan tää paljo tulevaisuuden ammattivalintoihinkin. Harmittava vamma mutta elämä jatkuu. Mites muitten tilanne?

Itsellä uudelleenkoulutus menossa ja paraneminen huonoa. Seuraava kontrolli käsikirurgilla ensi kuussa, saas nähdä mikä on tuomio, mutta lopulliseksi jäänee täälläkin tuo vamma. Kirjoittelen lisää tuon lekurikäynnin jälkeen. Ootkos kikkoman- pystynyt työelämässä olemaan vaiko miten?!?

Firman sisällä tuli siirto kevyempiin hommiin missä pärjää paremmin, mutta en saa lääkärin lausunnon mukaan enään kyseisellä alalla tehdä töitä. Ammatillinen kuntoutus alkaa kunhan löytyy oikea opiskelupaikka.

Mulla on vissiin jo 8 vuotta vammasta, mutta selkä on silti tuntunut vuosi vuodelta aina paremmalta. Pahin liike selälle on ehdottomasti pystypunnerrus, mutta siihen oon löytäny kohtuu hyvän ratkaisun, jolla selkä on pysyny suht hyvänä. Ja kun lapa on ollut parempana, niin selkätreenitkin on mennyt paremmin ts. Oon saanu vamapuolen siipeen hitusen pihviä.

Serratus pareesi -27-

-27- liittyy tähän "synkkään" joukkoon. Kiitos vertaistuesta kaikille kirjoittajille, tulee fiilis et tästä selvitään. Lyhyesti ongelman kuvaus: Tapahtui tänä kesänä, huitaisin paarmaa. :(tiedä miten luontokappaleen kävi, mutta minulle alkoi helvetilliset säryt, etenkin öisin, oikean lavan ja olkapään alueelle.

Lääkärin eka diagnoosi oli lihasvenähdys. Kivut jatkuivat kovina ja hieroja teki ensimmäisen ja valitettavasti oikean diagnoosin, serratus pareesi . Tämä vahvistettiin myöhemmin lääkärissä ja ENMG-tutkimuksessa, jossa todettiin mm. oikeassa seratus anterior-lihaksessa todetaan voimakkaat tuoreen hermovaurion merkit eikä tässä lihaksessa näy aktivoituvia yksiköitä lainkaan.:down:

No, alun synkkyyden jälkeen positiivisuutta peliin, diagnoosi oli kuitenkin saatu, vaikkakin kaikesta päätellen kyse on vaikeasta vammasta, josta kuntoutuminen on, jos ei nyt ihan mahdotonta, niin ainakin hidasta. Mutta kysymys... Lääkäri sekä fysioterapeutti kehottivat hankkimaan serrautus tuen estämään lapaluun sirottamista ja siten lisää vaurioitumista. Onko kokemuksia käytöstä tai hankinnasta? Kyselin hintoja alan toimijalta, arvio oli n. 2500 eskoa.. Ja vakuutukset/kaupunki eivät tässä auta. Korvaavat kuulemma kun vamma menee krooniseksi, eli ei parane enää. Tätä logiikkaa en ymmärrä todellakaan.

Treenistä, pystypunnerrukset, vipunostot eteen, ylätalja ja leuanvedot ovat kaikki pois ohjelmasta. Näissä kaikissa lapa sirottaa. Samoin etukyykyssä. Fyssari kehotti jättämään rintaharjoittelun pois, itse olen tästä hieman eri mieltä, lapa pysyy paikallaan. Samoin fyssari kehotti vaihtamaan selän soudut ja alataljat vastuskumiharjoitteluun, ainakin näin alkuvaiheessa. Vammasta on noin 3 kuukautta. Muuten olen treenannut melko normaalisti. Voimia kaikille tästä viheliäisestä vaivasta kärsiville ja erityiskiitos Yusulle hyvästä infosta toipumisen suhteen. Itselläkin olis tarkoitus päivitellä taudin kuvaa tulevaisuudessa.

Mulla on vissiin jo 8 vuotta vammasta, mutta selkä on silti tuntunut vuosi vuodelta aina paremmalta. Pahin liike selälle on ehdottomasti pystypunnerrus, mutta siihen oon löytäny kohtuu hyvän ratkaisun, jolla selkä on pysyny suht hyvänä. Ja kun lapa on ollut parempana, niin selkätreenitkin on mennyt paremmin ts. Oon saanu vamapuolen siipeen hitusen pihviä.
Millä tavalla sä oot saanu olkapäihin parhaan tuntuman treeneissä? Mulla on toi pystypunnerrus vähän niin ja näin. Välillä tuntuu menevän hyvin ja välillä ei saa sit minkään näköstä tuntumaa. Penkkiä en myöskään voi pitää pystyasennossa vaan pitää olla ainakin vähän kulmaa. Sit pystyy paremmin tekemään.

Mites kyykyn kanssa? Mulla tuntuu siltä, et en saa tankoa mitenkään järkevästi kannateltua niin sen takia on aika vähälle noi kyykkäämiset jääny. Sen verran noi molemmat olkapäät on edessä, ettei jotenkin saa tankoa kannateltua niin ettei se johonkin paikkaan sattuis.

Millä tavalla sä oot saanu olkapäihin parhaan tuntuman treeneissä? Mulla on toi pystypunnerrus vähän niin ja näin. Välillä tuntuu menevän hyvin ja välillä ei saa sit minkään näköstä tuntumaa. Penkkiä en myöskään voi pitää pystyasennossa vaan pitää olla ainakin vähän kulmaa. Sit pystyy paremmin tekemään.

Mites kyykyn kanssa? Mulla tuntuu siltä, et en saa tankoa mitenkään järkevästi kannateltua niin sen takia on aika vähälle noi kyykkäämiset jääny. Sen verran noi molemmat olkapäät on edessä, ettei jotenkin saa tankoa kannateltua niin ettei se johonkin paikkaan sattuis.

Siihen pystäripenkkiin kannattaa tosiaan laittaa sitä kulmaa vähän reippaammin, että saa sen lavan juntattua kunnolla siihen penkkiin. Ilman tukea/penkkiä en tekis pystäriä ollenkaan.

Pystysoutu taljassa maaten on ihan jees. Siinä sen lavan saa tuettua lattiaa vasten.

Nykyään saan vipunostot tuntumaan aika hyvin olkapäissä. Pitkään oli nekin aivan hiton vaikeita, kun lapaan ei saanut mitään kontrollia.

Voithan sä kokeilla jotain vipari/pystäri/pystysoutu super/triplahässäköitä, jos ei muuten meinaa tulla tuntumaa olkapäihin.

En tee kyykkyä ollenkaan, koska selkä ei jostain syystä tykkää yhtään. Luultavasti ton lapavamman takia vittuilee.

Siihen pystäripenkkiin kannattaa tosiaan laittaa sitä kulmaa vähän reippaammin, että saa sen lavan juntattua kunnolla siihen penkkiin. Ilman tukea/penkkiä en tekis pystäriä ollenkaan.

Pystysoutu taljassa maaten on ihan jees. Siinä sen lavan saa tuettua lattiaa vasten.

Nykyään saan vipunostot tuntumaan aika hyvin olkapäissä. Pitkään oli nekin aivan hiton vaikeita, kun lapaan ei saanut mitään kontrollia.

Voithan sä kokeilla jotain vipari/pystäri/pystysoutu super/triplahässäköitä, jos ei muuten meinaa tulla tuntumaa olkapäihin.

En tee kyykkyä ollenkaan, koska selkä ei jostain syystä tykkää yhtään. Luultavasti ton lapavamman takia vittuilee.
Pitänee tota pystysoutua koittaa. Mä saan jotenkin vipunostotkin tuntumaan, mut mulla jää niissä vaan liikerata aika vajaaks. En tosiaan tota vasenta kättä saa sivukautta nostettua edes vaakatasoon asti. Täytyy vaan alkaa kaikkee mahdollista koittamaan, et sais noi olkapäät kunnolla treenattua.

Selkään saan sentään kunnolla tuntumaa kun maltillisesti tekee ja keskittyy kunnolla niin veikkaan, että tota vasempaa puoltakin saan sen verran vahvistettua et sen sais ainakin lähelle normaalia.

Oikee puoli mulla onkin suht hyvä, kun oon oikee kätinen niin se on pikkuhiljaa vahvistunut. Mulla on siis syntymästä asti molemmilla puolilla ollu sama homma.

Okei. Mä oletin, että sulla on diagnoosi hermovammasta. Kai sä teet noita lapajumppaliikkeitä, että saat vahvistettua niitä lihaksia?

On siis just noista hermoista johtuva. En mä oo niitä nyt enää hetkeen tehny. Tartteis käydä jossain näyttämässä noita taas ja kattomassa, et missä mennään. Siitä alkaa olemaan aika paljon aikaa kun oon fysioterapeutilla noitten kanssa ollu. Pitäis saada joku oikeesti noista tietävä ihmettelemään, mut se taas vaatiii todennäkösesti rahaa jonkunverran

Moron!

Tuli vierailtua minut leikanneella kirurgilla, joka tutki liikeradat ja lihakset kunnolla. Hänen mielipiteensä oli että hermoyhteys (joka aiemmin kokonaan poikki) on löytynyt uusien hermojen kautta. Hermot jotka on liitetty on keuhkojen motorisia hermoja. Serratus aktivoituu syvässä hengittelyssä jonkin verran. Tätä testattiin käsien ollessa etukautta nostettuna vaakatasoon, jolloin siirrotus korostuu. Keuhkojen ollessa täynnä, lapaluun asento korjaantuu jonkin verran. Lekuri oli saanut tietoa jossain Aasiassa tehdystä vastaavasta leikkauksesta, jossa potilas neljän vuoden jälkeen oli toipunut melko hyvin eli siirrotus käytännössä poistunut kokonaan. Voimasta/kestävyydestä ei ollut tietoa sen enempää, mutta luulisi tilanteen kehittyneen joka osa-alueella paremmaksi.
Itsellä alkaa näkymään siis valoa tunnelin päässä...tuli käsireeniin uutta potkua ja intoa huomattavasti lisää kun melkein olin heittänyt jo kirveen kaivoon toipumisen suhteen..leikkauksesta kulunut nyt kokolailla 2 vuotta.. :D
Saapa nähdä kirjoitteleeko johonkin jotain julkaisua aiheesta tämä kirurgi. Otti meinaan kuvat ja videoo liikeradoista ja kysy luvan puh.nron antamisesta eteenpäin. Puh.nron antaminen oli lisäks tarkotettu vertaistueksi jollekin kenties jo olemassa olevalle potilaalle tahi sitten tulevalle..Muilla ei vissiin ollut paljon edes keskusteltu leikkausvaihtoehdosta?!?
Paranemisia itse kullekin..

Hyvä Jupelius!

Kuulostaa siltä, että aurinko alkaa todella paistamaan teikäläiselle pilven takaa. Varovasti, mutta varmasti. Meikäläiselle ei ole leikkaushoitoa ehdotettu, vamma on vielä niin tuore (on kyse n. 3 kk vanhasta serrastus pareesista) ettei leikkauskeskusteluun ole vielä päästy. Ja hyvä niin, koska näkemykseni on ettei leikata, jos on yhtään mahdollisuuksia pärjätä ilman. Sen sijaan serrautus-tukea lääkäri suositteli ja kiinnostaisi kuulla niistä kokemuksista. Pelittääkö, pystyykö treenailemaan sen kanssa yms. Treenistä... Miten treenit kulkee vamman kanssa? Onko suositeltu kokonaan lopettamista vai himmaamista? Itse olen yrittänyt veivata sitkeästi ja käyttänyt mielikuvitusta liikevalikoimissa. Tein tänään mm. etunostoa hartialle painolevyllä. Kiristin painonnostovyön rinnan ja lavan ympärille, nojasin seinään ja painoin itseni sitä vasten. Ja paino liikkeelle :). Lapa pysyi kohtuu hyvin kiinni, kun siihen keskityin. Hullultahan se näytti, mutta mitä sitten..
Edelleen, tsemppiä kaikille, ei anneta sen rinnan jäädä leukaan kovin pitkäksi aikaa. Kyllä tämä tästä..

Oma tilanne on seuraavanlainen: Koko vuonna en ole salilla käynyt, tätä ennen pari vuotta painojen kolistelua joista etenkin jälkimmäinen tiukkaa reeniä+tuloksia niin painoissa kuin peilikuvassakin.

N. 12kk sitten penkkiä lämmittelypainoilla tehdessä erehdyin korjaamaan punnerrusasentoa kun painot olivat ylhäällä. Tunsin pienen vihlaisun oikeassa olkapäässä ja jätin treenit siltä osin kesken. Jatkoin kuitenkin treenaamista ihan normaaliin tapaan jatkossa, aloin kuitenkin kiinnittämään huomiota oikean käden voimien hiipumiseen ja siihen, miten oikean puolen käsi tuntuu "putoavan alta", ei ikäänkuin saa vaatimaansa tukea selältä/muilta lihaksilta.

Ehkä pari kolme kuukautta annoin asian olla ja ajattelin että venyttelyä ja lämmittelyä lisäämällä asia korjaantuu. No eipä korjaantunut, kävin tutulla naprapaatilla sekä olkapäävaivoihin erikoistuneella ortopedillä, itse ajattelin jonkinlaista kiertäjäkalvosin vammaa koska olkapäässä se vihlasu alunperin tuntui. Ortopedi kuitenkin tyrmäsi tekemiensä testien perusteella kiertäjänkalvosin vamman. Naprapaatti epäili TOS-oireyhtymää.

Vuosi 2012 läheni loppuaan ja vuoden 2013 alussa astuin asepalvelukseen jossa ollaan vieläkin, pari kuukautta aikaisemmin olin lopettanut salitreenin motivaation puutokseen, tuntui että pakko hoitaa vaiva kuntoon että voi treenata taas sata lasissa.

Tällä hetkellä tilanne on seuraavanlainen: oikea olkapää tuntuu olevan jotenkin edempänä, ikäänkuin valahtanut muutaman sentin eteenpäin. Kuvasin myös videolle lapojeni toimintaa kun pyörittelen käsiä, vedän lapoja yhteen ym. vastaavia liikkeitä joissa pystyy vertailemaan lapojen liikkeitä. Mielestäni oikea lapa törröttää ja muutenkin samanlaisia liikkeitä kuin "winged scapula" videoilla mitä netistä katsellut. Oikean käden hermot myös tuntuvat olevan kireällä kuin ne kuuluisat viulun kielet.
Mielestäni oireet sopivat niin siirottavaan lapaluuhun kuin myös hermopinteeseen kaularangassa.

Kysymys kuuluu, mitä seuraavaksi? Vaikka intti on vielä kesken, pakko tälle on jotain tehdä ja oikeasti laittaa homma rullaamaan. Itse olen miettinyt seuraavia vaihtoehtoja:

- ENMG-tutkimus. Selviääkö mahdollisien hermopinteiden paikat varmasti? Käsittääkseni satavarma keino selvittää mahdollisesti vaurioituneet hermot/lihakset?
- Kaularangan magneettikuvaus.
- OMT-fysioterapeutilla tms käyminen ja mahdolliset jatkokäynnit yms.

ENMG-tutkimusta itse pitäisin eniten varteenotettavana vaihtoehtona, jos sillä saa kertalaakista selvitettyä todennäköiset hermoston ongelmat? Paljonko tutkimus maksaa pääkaupunkiseudulla ja minkä alan lekurilta haettava lähete?

Ehdottakaa miten itse ehkä toimisitte! Kiitos.

Mun tutkimukset meni onneksi työterveyshuollon piikkiin, ei varmasti ole kovinkaan halpaa. Suosittelen erittäin paljon Heikki Levón nimistä fysiatrian erikoislääkäriä, työskentelee Foorumin Mehiläisessä. ENMG-tutkimus selvittää perinpohjaisesti hermoston ja lihasten toiminnan tutkitulta alueelta, suosittelen jos haluaa vastauksia.

Jep, näin sen järkeilin itsekkin että sais ainakin kerralla vastauksia, ehkä suurin erhe mitä tullu tehtyä kun ei vaan ole itse osannut hakeutua oikeaan hoitoon ja tutkimuksiin.

Vielä olis kolmisen kuukautta inttiä jäljellä, mielenrauhan vuoksi olis tärkeetä päästä mahd nopeasti hermoratatutkimuksiin jotta sais tuomion, mutta toisaalta en tiedä onko se yhtä tyhjän kanssa koska kunnon hoitoa ja kuntoutusta vaikea alottaa palveluksen aikana..

Selviääkö hermoratatutkimuksesta siis myös mahdolliset hermopinteet kaularangan alueella? Yksityisen lähettellä pääsee varmaan nopeasti tutkimukseen, hinta-arviota olisi mukava kuulla jos joku tietää. Julkisen kautta saisi varmaankin kuukausien jonot...

Vielä olis kolmisen kuukautta inttiä jäljellä, mielenrauhan vuoksi olis tärkeetä päästä mahd nopeasti hermoratatutkimuksiin jotta sais tuomion, mutta toisaalta en tiedä onko se yhtä tyhjän kanssa koska kunnon hoitoa ja kuntoutusta vaikea alottaa palveluksen aikana..

Selviääkö hermoratatutkimuksesta siis myös mahdolliset hermopinteet kaularangan alueella? Yksityisen lähettellä pääsee varmaan nopeasti tutkimukseen, hinta-arviota olisi mukava kuulla jos joku tietää. Julkisen kautta saisi varmaankin kuukausien jonot...
Saitko vamman ollessasi palveluksessa? Yritä saada hoitoja PV:n piikkiin? Jos sulla on vaurio hermossa niin ei missään tapauksessa pitäs tehdä mitään fyysistä ryynäämistä joka voisi hidastaa vaurion paranemista.
Noista hermopinteistä joku asiasta enemmän tietoisempi saa vastata.

Edit: Sait vamman näköjään ennen varusmiespalvelusta, luin eka huolimattomasti.

Sen sijaan serrautus-tukea lääkäri suositteli ja kiinnostaisi kuulla niistä kokemuksista. Pelittääkö, pystyykö treenailemaan sen kanssa yms.
Kaikki on sitten omaa mutua, tuollainen tuki kuitenkin taitaa lähemmäs 2kiloeuroa kustantaa, jos sen itse hankkii. Oma tuki oli omasta kehostani kipsimuotin mukaan tehty hiilikuitu"haarniska". Peitti noin puolet rintakehästä ja kiristettiin tarranauhoilla.

Itse en tuota käyttänyt aktiivisesti kuin parisen viikkoa, ennen kuin se jäi hiljalleen pois käytöstä omasta valinnasta. Töissä en sitä kehdannut pitää, vaikka se ei paidan alta oikeastaan näykkään ja kotona se laiskuudesta/mukavuudenhalusta jäi laittamatta. Duunissa tuli käytettyä paljon käsiä, mutta kuitenkin kevyitä hommia ja lihas alkoi hermottua itsestään uudelleen. Fysiatrilta sitten lähetteet fysioterapeutille ja sieltä jumppaohjeita. Nykysellään ainoastaan punnerruksissa tuntuu edelleen kädet hakevan nostolinjat eri reittiä. Toi jumppailu auttaa siihenkin helvetisti, pitää vaan jaksaa tehdä säännöllisesti nuo harjoitteet.

Alussa veikkaisin, että on ihan hyväksi käyttää tuota, varsinkin, jos häiritsee ihan jokapäiväisissä jutuissa. Esim. ite tykkäsin nukkua tuki päällä, koska nukun useimmiten juuri tuolla rikkonaisella kyljellä jolloin lapa jäi kehon painon alle vituralleen. Ja toinen, paljon tietokonetta käyttävänä se tuntui korjaavan hiirikäden asentoa pitäen olkaa taaempana sen ollessa "normaalisti" enemmän edessä venyttäen lapa-aluetta. En tiedä, onko kumpaankaan oikeasti vaikutusta, mutta antoi itelle mielenrauhaa :) Treenaamassa en tuon tuen käytön aikana käynyt, mitä nyt punnerruksia kehonpainolla sen kanssa kotona kokeilin. En kuitenkaan usko tuen häiritsevän salihommia, kuin liikkeissä joissa lapa pitää tukea johonkin (penkkipunnerrus) toispuoleisen tuen takia = korkeuseroa nostossa + asento vinossa. Hyödystä tai vaikutuksesta paranemiseen en osaa sanoa, voi hidastaa voi nopeuttaa. En tiedä oliko tässä nyt mitää informatiivista, mut puristinpahan kuitenkin ulos.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom