Hermovaurio selässä?

Sain tiedon että erikoislääkäri määrännyt ENMG-tutkimuksen ja magneettikuvauksen. Kahden kuukauden sisään pitäs tulla kutsu tutkimuksiin. Eiköhän sen jälkeen viimestään selviä mikä tossa yläselässä mättää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noniin, ortopedillä käyty ja diagnoosi on serratuspareesi, eli hermovaurio long thoracic hermossa. Salilla en saa käydä ja mitään ei oikeastaan ole tehtävissä, hermo paranee JOS paranee aikanaan.

kikkoman: -Kannattaa ehkä hakea toinenkin mielipide siihen, onko mitään tehtävissä. Sinänsähän tuo on totta, että suurin osa nuista paranee ihan itsekseen ajan kanssa ainakin suuriammaksi osin, mutta täysi tekemättömyys ei liene juuri missäin tapauksin se paras mahdollinen tie tuosta kuntoutuakseen.

Vaikkei nyt alkuunsa serratuslihasta itsessään kannatakkaan juuri rasittaa, niin kyllä hartiarenkaan muita tuki lihaksia voi ja kannattaakin harjoittaa. Muutoin voi kohta olla tuon serratuspareesin seurana vaiva jos toinenkin.

Löytykö tuolle selkeää syytä, mistä johtuu esim. kaularangan pinnetila?

Mulla siirottaa oikeapuoli kanssa..mut mulla on lievä skolioosi yläselässä..mut en tiedä johtuuko sit hermovauriosta koska ei ole ikinä pakottanut mihinkään..teini-iässä kasvoin sillon niin nopeaan tahtiin niin siintä seurasi sit skolioosi..siirottaa samalla tavalla kun kikkomanilla..tai lapa on tavallaan alapäästä "irti" kyl se hieman parempaan suuntaan on mennyt treenatessa.. mut kyl siinä papantamisen varaa paljon vielä ois..noin puoltoista vuotta sitten kävin ortopedian poliklinikalla etelä-karjalan keskussairaalassa näyttämässä mut eipä sieltä apua saanut..määräsi fysioterapeutille ja sieltä sain muutamia mun mielestä ihan huuhaa kiertoliikkeitä kuminauhalla tehtäväksi..mut tuntu et ne vaan pahenti sitä lapaa..fyssari vaan sano että lavan alle olis saatava lihasta..mutta millä treenillä..?!
Ja olen myös aika hoikka selästä vielä ainakin..en tiedä paranisko se sit jos sitä lihasta selässä enemmän olisi..?Kaipaisinkin vähän vinkkejä hengenheimolaisilta..
Kait se olis sillon kuvissa huomattu jos olis hermovaurio..?! toivottavasti ei ole..

Se on nyt taas alotettava toi lääkäri/fyssari rumba.. oon kyl huomannu jos tälläsis asioissa ei itse ole aktiivinen ni sillon ei möys sille mitään tehdäkkään..mut itseäni häiritsee toi sen verran että kuntoon on saatava makso mitä makso..

Harmi kun täällä etelä-karjalassa ei kiropraktikkoja taida olla..pitäisi päästä ihan helsinkiin hoitoon..
Sellanen jäsenkorjaaja sattu netistä silmään kun Antti Torsti..onkohan pätevä kaveri..?onko kokemuksia..?!
Eli kaikenlaiset vinkit kelpaisi.. kiitti jo etukäteen..!

Itselle diagnosoitiin tosiaankin serratuspareesi, eli hermovaurio, jonka fysioterapeutin mukaan olen mitä luultavimmin saanut nukkuessa. Nyt 3kk vaivojen alkamisesta lapaluu siirottaa samalla tavalla ja serratus anterior lihaksen kontrolloiminen on vieläkin erittäin hankalaa. Kävin ammattitaitoisella fysioterapeutilla pari viikkoa sitten ja sain selvät ohjeet mitä liikkeitä saan tehdä ja mitä en. Periaatteessa salilla saan käydä ja reenailla mutta yläkropalle määräsi pelkkiä kuminauhalla tehtäviä harjoituksia jotka ylläpitävät lihasten kuntoa.

Ennusteiden mukaan mulla pitäisi olla hyvät mahdollisuudet kuntoutua täydellisesti mutta aikaa menee 1-2 vuotta, eli aika pitkään tässä pitää ottaa rauhassa.
Sain tietää että paranemista ei oikeastaan pysty nopeuttamaan muuten kuin levolla, ei ole olemassa mitään ihmeliikkeitä jotka parantavat hermovaurioita, ainoastaan aika ja lepo tekevät sen. Parin viikon päästä on aika ENMG-tutkimukseen jossa selviää miten vakava vaurio on kyseessä ja onko paranemista havaittavissa.

Itselle diagnosoitiin tosiaankin serratuspareesi, eli hermovaurio, jonka fysioterapeutin mukaan olen mitä luultavimmin saanut nukkuessa. Nyt 3kk vaivojen alkamisesta lapaluu siirottaa samalla tavalla ja serratus anterior lihaksen kontrolloiminen on vieläkin erittäin hankalaa. Kävin ammattitaitoisella fysioterapeutilla pari viikkoa sitten ja sain selvät ohjeet mitä liikkeitä saan tehdä ja mitä en. Periaatteessa salilla saan käydä ja reenailla mutta yläkropalle määräsi pelkkiä kuminauhalla tehtäviä harjoituksia jotka ylläpitävät lihasten kuntoa.

Ennusteiden mukaan mulla pitäisi olla hyvät mahdollisuudet kuntoutua täydellisesti mutta aikaa menee 1-2 vuotta, eli aika pitkään tässä pitää ottaa rauhassa.
Sain tietää että paranemista ei oikeastaan pysty nopeuttamaan muuten kuin levolla, ei ole olemassa mitään ihmeliikkeitä jotka parantavat hermovaurioita, ainoastaan aika ja lepo tekevät sen. Parin viikon päästä on aika ENMG-tutkimukseen jossa selviää miten vakava vaurio on kyseessä ja onko paranemista havaittavissa.

Hyvä että sait diagnoosin suht nopeasti ja pääset kuntoutamaan sitä selkää. Itsellä meni toi koko homma niin päin vittua, että kuntoutus oli vähän mitä oli. Ja sitten se kaikki ristiriitainen tieto vielä; osa lääkäreistä sanoi, että älä treenaa ja osa sanoi, että jatka treenaamista.

Mä kanssa oon miettiny että treenaanko kovaa vai ihan kevyillä.. Kyllä noi ylä-ja alataljat on sitä yläselän ryhtiä hieman parantanut mut ei se siirotus treenaamalla kyllä tuskin lähde..
Pitäs kyllä jollekkin pätevälle asiantuntijalle eka päästä ja sit mietittäs miten sen saa korjattua.. Uskosin kyllä jos joku sopiva jumppa siihen löytys ni sen voisi saada korjaantumaan..Joskus muutama vuosi sitten kävin keskussairaalassa ortopedian polilla..mut sieltä ei kyllä saanut minkäänlaista apua..todettiin vaan että ulkonäöllinen haitta että mitään ei tehdä..mut kai sille jotain voidaan tehdä ku siintä on monet muutkin parantunut..
Tennispelaajilla kuulemma monella on samavika eli olkapää kiertynyt ulospäin ja lapa siirottaa..
Mulla tosiaan lapa on siirottanut jo teini iästä asti jollain skolioosi todettiin.. mutta silloin ei niin paljon näkynyt siirotus että itseäni olisi haitannut..

Itellä pahiten lähtee sirottaa, jos teen pystypunnerruksia. Alhaalta/vaakatasosta tulevat vedot pitäisi olla ihan ok selälle.

sain selvät ohjeet mitä liikkeitä saan tehdä ja mitä en. Periaatteessa salilla saan käydä ja reenailla mutta yläkropalle määräsi pelkkiä kuminauhalla tehtäviä harjoituksia jotka ylläpitävät lihasten kuntoa.
Anteeksi asiaan puuttuminen, yleensä en tykkää puuttua toisen antamiin ohjeisiin, koska en voi tietää tarkoitusperiä enkä kaikkia taustoja..

pari asiaa mihin kiinnitin huomion:
#1 mitä LIIKETTÄ saa ja mitä EI SAA TEHDÄ
Ei ole olemassa liikettä joka olisi huono tai hyvä. On vain hyviä tai huonoja TAPOJA tehdä liikkeitä. Eli saat tehdä ihan mitä tahansa liikettä, JONKA HALLITSET, ETKÄ HUIJAA (ts. tee ylimääräistä kompensaatiota jostain muualta..)

#2 pelkkiä kuminauhalla tehtäviä harjoituksia jotka ylläpitävät lihasten kuntoa.
PELKKIÄ? Sulla on ihan väärät kuminauhat jos noin on. Kuminauhoilla saadaan ihan yhtä hyvä ja kova rasitus kuin raudalla, kyse on vain vastuksesta ja sen suuruudesta, ei muusta. Toiseksi, jos sinulla on serratuspareesi, et todellakaan tarvitse kuminauhaa, koska sen heikoinkin vastus on liian iso, etkä kykene puhtaaseen liikesuoritukseen, vaan huijaat, esimerkiksi sillä "siirrottamisella".. Tarvitset paljon kuntoutusta tuolle serratukeselle ja koko hartiarenkaalle, myös passiivisia hoitoja, koska serratus pareesin vuoksi kehosi yrittää etsiä vaihtoehtoisia tapoja toimia, jotka taas aiheuttavat uusia lihasjännityksiä/kireyksiä koko hartian seudulle.

Tee siis ihan mitä tahansa, MUTTA KIINNITÄ HUOMIO LAPALUUN HALLINTAAN! Se on lähitulevaisuuden tärkein juttusi ja järkevin tapa hoitaa serratuspareesi kuntoon. Ja vielä vinkkinä: Serratuspareesi ei toivu lepäämällä, vaan vaati sen aktiivisen kuntoutuksen!

Mitä tarkoitat Fysio lapaluiden hallinnalla..?!

Lapaluun tulee pysyä "hallinnassa" koko liikeradan ajan! Eli se ei saa lähteä liikkeelle liian aikaisin, eikä ainakaan "irrota" rintakehästä. Painot ja harjoitteet tulee suunnitella siten että nuo asiat toteutuvat. Jos eivät toteudu, jatketaan väärien lihasten ja liikemallien vahvista, jolloin ne "tukevat" lihakset heikkenevät entisestään ja aiheuttavat erilaisia kipu-/ ja jännitystiloja!

Mites tekeeköhän toi ylätalja vielä lisää hallaa tolle latsille vai ehkä parantaa sen asentoa..?! en oo hirveesti sitä viittiny alkaa repii vielä..vähän kevyemmillä tehny vaan..Ite huomannu ainakin et alatalja kapealla tekee kyllä hyvää lapaluille ja on itellä vähän ainakin parantanut niitten epäsymmetrisyyttä..
Mites viestin aloittajalla onko olkapää samalla kiertynyt ulospäin..? vai pelkästään lapa vaan sirottaa..?!

Päivitetääs vähän tänne. Tuli käytyä ENMG-tutkimuksessa heinäkuussa jossa selvisi että serratus anterior on vielä 4kk vaurioitumisen jälkeen halvaustilassa, ei löytyny aktivaatiota ollenkaan. Se tarkoittaa siis sitä että lähtöruudussa ollaan vieläkin. Ortopedi soitti tänään ja sanoi että fyssarin ohjeiden mukaan treeniä, ja että helmikuussa seuraava lääkärikäynti. On kyllä harvinaisen vittumainen vamma. Salilla on tullu käytyä 1-2 kertaa viikossa ja motivaatio on melko hukassa.

serratus pareesi

Moro kikkoman-...

Luin keskusteluanne ja oli pakko liittyä jäseneks, että pääsee jakamaan omia kokemuksia aiheesta. Elikkäs itselläni oikeanpuoleinen serratus pareesi joka tuli myös itsekseen. Toki on ollut raskas työ ja monia syitä jotka ovat edesauttaneet pareesin syntyä, mutta mitään selkeää syytä ei ole löydetty. Kesäkuussa 2011 diagnosoitiin ja määrättiin lepoa. Kaikki fyysisemmät harrastukset oli lopetettava esim. thai nyrkkeily ja salilla käyntiä ei suositeltu. Käden etunostot olivat kiellettyjä kokonaan. Aika kulu eikä paranemista näkyny niin päätettiin leikata. Tarkotus oli ottaa jalasta pätkä ehjää hermoa ja korvata sillä rikkinäinen pätkä vaurioitunutta thoracicus longusta. No, hermo olikin niin huonossa kunnossa ettei pystynyt korjaamaan. Otettiin kylkiväleistä hermoja motorisilta osiltaan käyttöön ja liitettiin ne suoraan hermoon. Leikkaus oli Syyskuussa 2011 ja paranemista ei oo tapahtunu. Ko. leikkaus oli ilmeisesti eka laatuaan Suomessa. Seuraava vaihtoehto on jännetranspositio jollonka sitte liikeradat kutistuu aika merkittävästi. Tässä tilanteessa taas alkaa oleen kenossa koko yläkroppa. En toivois ees vihamiehelleni tätä vammaa. Onko sielä tapahtunu paranemista???

Huhhuh, kuulostaa rankalta! Eikö leikkauksista ole ollut hyötyä laisinkaan? Täällä lihas vieläkin halvaantunut, eikä myöskään ole parantunut yhtään helmikuun jälkeen kun vamman sain. Parin kuukauden päästä helmikuussa on seuraava käynti ortopedilla ja saa nähdä lähetetäänkö ENMG-tutkimukseen taas... Alkaa pikkuhiljaa toivo loppumaan myös täällä. Öisin herään käsi puuduksissa, käsi on normaalissa käytössä voimaton ja väsyy tosi nopeasti tuon halvauksen takia. Motivaatio urheiluun on täysin nollassa, kun kokoajan tiedustaa ton vamman ja välttää oikean käden käyttöä.

Siis kerran vaan on leikattu jollonka olin onnellisesti unten mailla. Jos tilanne vaikeutuu nykysestään niin sitten lapaluu laitetaan ilmeisesti jollain jänteillä kiinni, jolloin se ei paljon liiku. Tiedä sitten mikä on järkevintä?!? Mulla ei samanlaisia kipuja oo enää mitä vamman alkuvaiheessa, mutta niska/hartiaseutu on koko ajan jumissa. Lisäks olkapää ei tykkää jos oikeella kädellä tekee jotain raskaampaa. Mulla puutuu vaan osa sormista, lähinnä pikkurilli ja nimetön. Onko teitille puhuttu mitään leikkausmahdollisuudesta? Serratus lihashan rasvoittuu/surkastuu koko ajan enemmän mitä kauemman hermo on pois pelistä. Jos pääsee kokonaan kuolemaan niin ei oo toivoo herätellä sitä enää millään. ENMG-tutkimus on muuten mielenkiintonen, varsinki harjottelijan tekemänä! :D

Mitään selkeää paranemista ei ole tapahtunut ihan hetkeen, mutta jotain pientä kuitenkin. Viimisen vuoden aikana oon saanu hieman tehtyä pihviä vammapuolen latsiin ja lapa on tuntunut vähän paremmalta treeneissä, vaikka vammasta on aikaa jo 8 vuotta. Alussa mulla oli ENMG:ssä hermolla tosi laiskaa toimintaa, mutta kuitenkin se alkoi paranemaan ja lääkäri sano, että jatka samaan malliin.

Mulle ei ikinä puhuttu leikkauksesta, pelkästään lapaluutuesta/liivistä oli vain puhetta. Totaki lähettiin suunnittelee ja rakentaa, mutta vikalla lääkäritapaamisella lääkäri oli sitä mieltä, että se tuki on aika turha tässä vaiheessa, kun siellä on jonkun verran toimintaa kuitenkin.

Yhdessä vaiheessa en uskaltanut tehdä mitään ylhäältä päin tulevia vetoja, eli leukoja ja ylätaljaa. Tästä mainitsin kerran yhdelle fysioterapeutille/naprapaatille tms, niin hän meinas, kun vammasta on jo vuosia, niin leukoja voisi kokeilla ja katsoa miten tilanne etenee. No sehän eteni hyvin ja vammapuoli alkoi tuntumaan paljon paremmalta. Ilmeisesti surkastuneet lihakset alkoi heräilemään.

Älkää luovuttako vielä, vaikka paranemisesta ei olekaan selkeitä merkkejä. Tehkää akviitivisesti lapajumppaa ja muuta salitreeniä lavan ehdoilla.

Oliko teillä silloin ihan alussa aivan käsittämättömät kivut? Ite sain ramppaa monta kertaa lääkärissä, ennen ku sain tarpeeksi kovan kipulääkityksen. Sillon oli menossa aikamoiset koktailit, mutta siinä vaiheessa sitä oli valmis rouhimaan mitä vaan, että kivut lähtisi ja pystyisi nukkumaan.

Kiitos vaan tsempistä yusuplus...

Salilla käyny taas pari kertaa ja kokeillu varovasti mm. ylätaljaa. Toivotaan että lähtis sähkö kulkemaan hermossa kunnolla lihakseen asti. Lääkärin mukaan mun uus hermotus lihakselle toimis 5-vuotiaalla potilaalla 100& varmasti, mutta mitä vanhemmaks mennään niin sitä huonommin aivot osaa käsitellä asiaa.

Alkuun oli tosiaan aika järkyttävät kivut. Lääkärissä kävin monta kertaa kans hakeen lääkkeitä ja kun ei perus työterveyslääkäri raukka tajunnu mikä mulla on (ei kyllä itelläkää siinä vaiheessa tietoo) niin aina vaan lääkettä ja pari päivää saigonia ja kyllä se siitä. Erikoislääkärille sittemmin mentyäni totes heti suomeks ja latinaks mikä vika... Se oli huippu kun peruslääkäri kysyi että mikä siinä sun mielestä on vialla??? Tuumasin notta sinähän se tohtori oot. Sanoin että joskos kumminki erikoislääkärille lähete?!? Meni toisesta huoneesta varaan mulle ajan ja kirjottaan lähetteen... :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom