Sitkeäksi jäänyt hermosärky(?)
Tämä ei välttämättä tänne kuuluisi, koska ei liity treenaamiseen, mutta kysyn silti kun uskon paikalla olevan asian tuntevia.
Noin viikko sitten vasemman lapaluun taitekohtaan ilmestyi mieletön kipupiste. Tuntui lähes tulehdukselta. Tälläinen on kaksi kertaa aiemminkin ilmestynyt kahden viime vuoden aikana ja ilmeisimmin aiheutuu siitä, että istun pitkän aikaa huonossa asennossa sekä voi olla tekemistä sen kanssa, että olen viettänyt paljon aikaa koneella. Kipu on niin kovaa, että parina aamuna on hyvin vaikea päästä sängystä ulos, mutta esimerkiksi kävely helpottaa sitä.
Menin parin päivän kuluttua jälleen tutulle hierojalle, koska aiemmin hieronta tuntui nopeuttavan parantumista.
Tällä hetkellä tilanne on se, että tuo kyseinen kipu on ainakin enimmäkseen poistunut, mutta siitä jäi todella epämiellyttävä tila, jossa kipu ilmeisesti säteilee vasempaan käteen niin, että voimakkaita kipupisteitä on ainakin tuossa kyynärpään kohdalla ja ojentajassa sekä olkapäässä joskus. Ne ovat hyvin paikallisia eikä kohdissa tunnu olevan sen kummemmin mitään vikaa jos niitä painelee. Toinen kipupiste on niskassa ja varsinkin päätä taaksepäin viedessä kipu yltyy pisteissä voimakkaammaksi. Toisaalta useiden liikkeiden tekeminen saattaa helpottaa vähäksi aikaa, mutta kipu kuitenkin löytää tiensä joka kerta perille. Esimerkiksi sängyssä ollessa paras taktiikka tuntuu olevan jatkuva pyöriminen, mutta se ei ole kovin fiksua nukkumisen kannalta. Mitään sellaista asentoa ei kuitenkaan ole jossa tarvitsisi nyt ihan huutaa kun kipu on niin kovaa, mutta kuitenkin ehkä irvistää. Jatkuvasti on kivulias olo, vaikka pystyn esimerkiksi koneella olemaan kunhan siedän vain, mutta kyllä tämä ajattelutyöhönkin jonkin verran vaikuttaa. Ongelmallisinta on nukkuminen, koska oli vaikeaa löytää asentoa missä käteen ei tuntuisi nukkumista estävää kipua. Vihdoin huomasin, että tuplatyyny ja selinmakuu (joten en yleensä koskaan nuku) on ainut siedettävä asento. Myös kovempi alusta on parempi kuin pehmeä.
En nyt oikein tiedä miten tästä olisi paras yrittää edetä kun tuntuu, että olen jonkinlaisessa lukkotilassa tai voisiko hermo olla vaurioitunut tuosta aiemmasta "vauriosta"? Olen alkanu kuvittelemaan, että kivun lähde on luultavasti niskassa eikä niinkään lapaluun kohdalla missä aiempi "vika" oli. Olen miettinyt myös, että hieronta saattoi mahdollisesti pahentaa tilaa kun se suoritettiin varsin pikaisesti ajan puutteen vuoksi.
Minulle suositeltiin lääkäri ajan varaamista, mutta toisaalta sekin on alkuunsa hieman turhauttavaa, koska aikoja ei ollut ainakaan kahteen viikkoon ja yleislääkäri harvemmin tuntee tälläisiä vaivoja paremmin kuin hyvä fysioterapeutti. Erikoislääkärillehän pääsy saattaa kestää sitten hyvinkin kauan.
Oletteko sitä mieltä, että kannattaisi vaan suoraan mennä yksityisen erikoislääkärin vastaanotolle vai kokeilla jonkinlaisia muita spesialisteja ensin, esimerkiksi kiropraktikkoa? Onko tälläisestä kipuilusta kokemuksia? Voisihan olla niin, että urheilevallekin tälläinen ongelma ilmaantuisi jonkin vamman tai väärin tehdyn harjoitteen jälkeen. Kuulostaako siltä, että voisi mennä vain ajan mittaan ohi? Kai se on tärkeintä, että tässä löytäisi oikean henkilön.
Kipu ei oikein vaikuttaisi tällä hetkellä olevan lihasperäistä vaan tukirankaan tai hermostoon liittyvää. Sanottakoon nyt vielä, että en ole mitenkään fyysisesti hyvässä kunnossa ja minulla on yliliikkuva kaularanka ja työn/harrastusten takia runsaasta koneella istumisesta johtuva huonontunut ryhti.
Kiitos.