Hermovaurio selässä?

Kävin tänään ortopedilla ja fyssalla ja asia oli juuri niin kuin epäiltiinkin. Thoracicus longus venähtänyt ja serratus anterior ei toimi normaalisti. Lihas kuitenkin aktivoitui liikkeissä, joita fyssa teetti. Lapa sirottaa aika pahasti työnnössä ja nostossa pelkkää omaakin painoa vastaan.
Särkyä oli vaan pari päivää sen jälkeen kun toi vamma oli tullu ja silloinkin ihan siedettävää. Sen jälkee ei ole särkyä esiintynyt. Käden ylös nostaminen tuntuu hieman jäykältä ja siinä asennossa lapa sirottaa todella pahasti.

Todella vaikea on kontrolloida lapaa, ja treenaamaan lähdetään pelkästään selinmakuulta jolloin oma paino pitää lavan kurissa ja painot tosi pieniä.
Itse hermoa lähdetään kuntouttamaan vetämällä lapoja yhteen, todella pienillä käden työnnöillä (n.2cm) kuntopalloa vasten ja kevyillä jumppahihnaliikkeillä joissa lapa ei pääse liikkumaan. Fyssa mainitsi myös muistaakseni b-vitamiinikuurin. Selkään tehtävä tuki otettiin myös puheeksi ja sitä harkitaan ENMG:n jälkeen varsinkin, kun/jos pääsen takaisin salibandytreeneihin. Huomenna tulee tarkemmat ohjeet postissa, joita fyssa alkoi tänään tekemään.

13.8 nään fyssan uudelleen, ENMG on 15.8 ja 20.8 ortopedi jolloin saan lisää tuloksia.
Mulla on Yusu hyvät lähtökohdat näihin fyssoihin ja muihin, koska molemmat vanhemmat on erikoislääkäreitä ja näin ollen tietävät kenelle kannattaa mennä ja paperityötkin hoituvat helpommin. Vielä kun itsellä on ikää vasta 16-vuotta niin vammatkin kuntoutuvat yleensä suht. nopeasti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla alkoi noin 3 viikkoa sitten lapaluun vierestä vihlomaan selässä ja 4 päivän päästä hävisi tunto etusormesta ja peukalosta, nyt tunto palannut mutta sormet ovat puutuneen ja jäykän tuntuiset. joku hermo ilmeisesti jumissa kun ei pysty kunnolla jännittämään yläkropan oikean puoleisia lihaksia ja kaikissa työntöliikkeissä noin 20% voimataso entisestä, hassua kyllä hauista voi tehdä normaalisti. maanantaina taas lääkärille, mutta olis varmaan kanssa parempi mennä hermoratahierojalle tai fysioterapeutille

Mitäs rampoille kuuluu? Taas on aavistuksen täällä menty parempaan suuntaan. Jos hermo paranee sen 1mm/pv ja hermo on jotain 40cm pitkä, niin tässä menee vielä hetki. Nyt se tuki alkaa olee valmis, mutta en tiedä onko siitä enää tässä vaiheessa niin paljon hyötyä (jeesus ku tossaki on menny aikaa..hoho), et jaksaisin sitä töissä ja salilla pitää. Alussa toi olis ollu hyvä.

Täälä olisi seuraavanlaista vaivaa.
Jos alotan koko tarinan alusta niin tiedätte vähän taustoista.

Olen nyt käynyt salilla säännöllisen epäsäännöllisesti noin 10 vuotta. Aluksi reenit oli luonnollisesti mistään mitään
tietämättä pelkkää penkkiä. tätä jatkui joitain vuosia. Oikeestaan viimesen viiden vuoden aikana olen vasta panostanut
jokaiseen osa alueeseen. viimeisen kolmen vuoden aikana ehkä eniten reeniä on saanut selkä, lähinnä taljoilla.
Tässä viime aikoina olen panostanut todella paljon ryhtiin. minulla on luonnostaan lordoosi (notkoselkä) ja hieman
eteenpäin painuneet olkapäät. Tämän lisäksi vielä lapaluut törröttävät selästä jolloin selkä näyttää pyöreämmältä.
Kokonaisuudessaan ryhdissä on parantamista joten aloitin noin 2kk sitten tekemään enemmän ryhtiin vaikuttavia liikkeitä.

Tähän kuului seuraavaa.

-Selkäpäivänä sellaisia liikkeitä missä lavat saa vedettyä kunnolla yhteen. Ylätaljaa leveällä lapio tangolla, alataljaa, ja sitten sellasella laitteella missä istutaan normisti ja molemmilla käsillä saa vedettyä erikseen kahvaa itseenpäin.
http://www.lifestylefitnessservices.com.au/images/products/P313SEATED%20ROW%20BENCH%20$425.jpg
-Olkapää päivänä paljon taka olkapäihin vaikuttavia liikkeitä.

Kotona iltaisin pintä jumppaa
-venyttelyä. Lonkankoukistajia jos vaikka notkoselkä oikenis, rintalihoja, latseja, takareisiä.
-sellainen vatsalihas liike missä ollaan lattialla, kyynärvarsien ja päkiöiden varassa.
-Lapaluitten lähentäjä liike missä ollaan punnerrus asennossa kädet lukossa, tästä päästetään lapaluut yhteen ja takaisin
ylös.

Tulokset ei ole kauhean positiivisia...
Pari päivää sitten alkoi tuntua siltä että vasen lapaluu on jotenkin töröllään. silmillä sitä ei näe mutta
tuntee esim nojatessa auton penkkiin. Samalla jotenkin "tunnen" vasemman lapaluuni koko ajan.

Tämän tredin osalta tein testin missä nostan kättäni suoraan ylöspäin vaakatasoon. jos nostan sitä ylöspäin
ja painan toisella kädellä alaspäin niin ei lapaluuni ainakaan mihinkään karkaa. päin vastoin tuntuu siltä että se menee
piiloon.

En tiedä liittyykö asiaan mitenkään mutta jokin aika sitten rintalastani oli ajoittain aika kipee. esim. dippiä ei
voinut tehdä ollenkaan. Jos olisin mennyt siltaan niin se varmaan olis aiheuttanut myös kovan kivun. Jotenkin sain painamalla rintakehää kasaan sen välillä vähän rusahtaan ja kipu vähän hellitti tämän myötä.

Vasemman olkapään kanssa oli myös ongelmia noin 4vuotta sitten. penkkitreenissä sain kiertäjäkalvosimen vähän
revähtämään. tästä johtuen reenit jäi vuodeksi paussille. Tuntuu muutenkin että vasemman olkapään liikeradat
on pienemmät kun oikean.

Olen muuten huomannut kun reenaan selkää tällä laitteella http://www.lifestylefitnessservices.com.au/images/products/P313SEATED%20ROW%20BENCH%20$425.jpg
niin saan jotenkin vasemman lapaluun liikkuun enemmän, tähän asti olen kuvitellu että se se on hyvä
asia että lavat liikkuu ja olen niitä parhaani mukaan liikutellut, tiä sitten...

Sanokaas nyt lapa rammat että mitä pitäis tehä. lisää ja kovempia reenejä yläselle niin että lavat paukkuu.
vai jotain satujumppaa seuraavat puolivuotta jos vaikka lavat menis sinne minne kuuluukin.

Jos joku tietää tampereen lähistöltö jotain parantajia niin saa suositella.

Menee hermo kun yrittää parantaa ryhtiään ja tulos on vaan huonompi...

Niin ja semmonen tuli viä mieleen että nukun lähes aina vasemmalla kyljellä....

Jaspa: -Jaahas, heitämpä jotain kommenttia tähän alkuun...

Tuosta selkätreenistäsi: Kokeile hetkeksi vaihtaa nuo taljat kulmasoutuun tangolla leveällä myötä otteella. Vähennät hetkeksi latsien osuutta seläharjoittelussa ja korostat epäkkään ja muiden lähentäjien työtä. Latsitkin vetää harteita etiäpäin, siksi tuo ehdotus.

Tuosta kotijumpasta: Panosta tuossa kyynärnojassa siihen, että lavatkin ovat hallussa, napa kohti rankaa ja pää vartalon jatkeena. Muista myös etureisien venyttely, nekin kippavat lantiota ja korostavat notkoa. Muista jännittää pakaraa venyttäessäsi etureittä ja lonkankoukistajaa. Tuo punnerrus asentojumppa lavoille harjoittaa etummaista sahalihasta (serratus anterior) ja sille löytyy muitakin harjoituksia, jos se on oikein heikko, tuo voi olla turhan raskas alkuun.

Kannattaapi käväistä jutuuttamassa jotain fysioterapeuttia lähistöltä, tekee kattavan ryhtitukimuksen ja osaa antaa vinkkiä paremmin kun pääsee kopeloimaan ja näkemään.

Eikö porukka osaa mennä ikinä hierojalle :D? noita skolioosejaki o kahen laista rakenteelista ja funkiollista. Jos skolisoosi häviää eteen taivutuksessa niin se on funktioonallinen.
Ja jos on lapa irti niin monesti myös johtuu ihan lihas lihas jäykkyydestä. Tähän asti mitä olen ite käynyt fysioterapias niin yks turhan kanssa... Mut ravatkaa te :D

Mulla alkoi noin 3 viikkoa sitten lapaluun vierestä vihlomaan selässä ja 4 päivän päästä hävisi tunto etusormesta ja peukalosta, nyt tunto palannut mutta sormet ovat puutuneen ja jäykän tuntuiset. joku hermo ilmeisesti jumissa kun ei pysty kunnolla jännittämään yläkropan oikean puoleisia lihaksia ja kaikissa työntöliikkeissä noin 20% voimataso entisestä, hassua kyllä hauista voi tehdä normaalisti. maanantaina taas lääkärille, mutta olis varmaan kanssa parempi mennä hermoratahierojalle tai fysioterapeutille

4-6 kertaa hieronnas niin oot erimies.. Tälläsii olen hieronut ite jo lukuisat kuntoon..
Värttinähermo (lat. Nervus radialis) on hartiapunoksesta haarautuva hermo. Värttinähermo hermottaa kolmipäistä olkalihasta sekä kyynärvarressa sijaitsevia sormien ja ranteen ojentajalihaksia. Lisäksi se toimii peukalon, etu- ja keskisormen kädenselän puolen tuntohermona.

Tulokset ei ole kauhean positiivisia...
Pari päivää sitten alkoi tuntua siltä että vasen lapaluu on jotenkin töröllään. silmillä sitä ei näe mutta
tuntee esim nojatessa auton penkkiin. Samalla jotenkin "tunnen" vasemman lapaluuni koko ajan.

Tämän tredin osalta tein testin missä nostan kättäni suoraan ylöspäin vaakatasoon. jos nostan sitä ylöspäin
ja painan toisella kädellä alaspäin niin ei lapaluuni ainakaan mihinkään karkaa. päin vastoin tuntuu siltä että se menee
piiloon.

En tiedä liittyykö asiaan mitenkään mutta jokin aika sitten rintalastani oli ajoittain aika kipee. esim. dippiä ei
voinut tehdä ollenkaan. Jos olisin mennyt siltaan niin se varmaan olis aiheuttanut myös kovan kivun. Jotenkin sain painamalla rintakehää kasaan sen välillä vähän rusahtaan ja kipu vähän hellitti tämän myötä.

Vasemman olkapään kanssa oli myös ongelmia noin 4vuotta sitten. penkkitreenissä sain kiertäjäkalvosimen vähän
revähtämään. tästä johtuen reenit jäi vuodeksi paussille. Tuntuu muutenkin että vasemman olkapään liikeradat
on pienemmät kun oikean.

Jos selän lihakset on jumissa nin 95 % rintakehästäkin on jumissa. Voin sanoa että hierojaa joka osaa hieroa ja on asiantunteva ei voi väheksyä yhtään tälläisten vaivojen helpottamisessa. Moni asiakas on jo todennut että saanut paljon paremman avun hieronnasta kuin niistä 15 kerrasta mitä on käynyt fysioterapeutilla ottamassa lämpö tai sähköhoitoja.

Tohon ryhdin parantamiseen että liikkeet kyllä kuulosti hyviltä , mutta pelkällä salilla sitä ei saa vaan pitää saada se ryhti lihas muistiin. Eli aktiivista ryhdin parantamista ! Käytännös sun pitää koko ajan kiinnittää huomiota siihen miten istut seisot jne jollois kroppas omaksuu sen oikean asennon. Jos aktiivista ryhdin parantamista ei tee kroppa palaa "normaaliin asentoon eli siihen epäryhdikkääseen asentoon".

Niin, fysioterapeuttajakin on moneen lähtöön, kuten muillakin aloilla. Jotkut luottavat enimmäkseen nuihin erillaisiin sähköhoitoihin ja toiset manuaaliseen käsittelyyn yhdistettynä terapeuttiseen harjoitteluun. Jotkut hurjat jopa yhdistelevät nuita keskenään saaden hyviä tuloksia.

Niin, fysioterapeuttajakin on moneen lähtöön, kuten muillakin aloilla. Jotkut luottavat enimmäkseen nuihin erillaisiin sähköhoitoihin ja toiset manuaaliseen käsittelyyn yhdistettynä terapeuttiseen harjoitteluun. Jotkut hurjat jopa yhdistelevät nuita keskenään saaden hyviä tuloksia.

Totta jupiset :rock:

Mitenkäs Yusun hermovaurion parantuminen on edennyt? :)

Kävin viime viikolla ENMG:ssä ja ilmeisesti aika hyvin nyt on lähtenyt paranee :) olkapään supra kans tosi hyvin parantunu, mutta infra vielä vähän jäässä...ehkä mä sittenkin pääsen vielä kuntoon joskus. On meinannu meinaa muutaman kerran usko loppua tän selän kanssa, mut hyvä, et jotain on tapahtunu :)

Eilen tuli puheeks toi selän hermovamma kiropraktikon kanssa ja se ehdotti, et jos koittais vähän uusia liikkeitä, ku tää on yli 3 vuotta ollu jo rikki, nii jos jotain alkais tapahtuu uusien liikkeiden myötä. Nää on sillee vittumaisia, ku kukaan ei tunnu oikei tietävän, et mitä pitäis tehdä. On sanottu, et pitää varoa venytystä, lopeta puntti, tee punttia. Ajattelin muuttaa selkätreeniä sen verran, et otan vaikka 4 liikettä per kerta ja pikkupainoilla kokeilen miten selkä reagoi

Onko kellää hajua, et voiko sen hermon tila mennä huonompaan suuntaan "väärien" liikkeiden takia vai hidastaako ne vain paranemista? Tohon olkapäähän tuntu auttavan, ku ihan väkisin vaa alko runttailee (tietenkin järki päässä)

Jäi kirjoittamatta, et mitkä liikkeet olis hyviä herättelemään tota lapaa? Nyt oon tehny vaa kapealla kulmasoutua tms. Vipareita ajattelin vähän kokeilla olkapäille samalla. Ja ehkä jotain takaolkapääsoutua.

Kiitos videosta. Pitääki ottaa tuosta muutama liike testiin. Varmaan olis hyvä ottaa ennen normitreeniä noi liikkeet? Selkätreenin yhteydessä ajattelin noi kiskasta.

Jotenkin loppu usko noihin lapaliikkeisiin yhdessä vaiheessa ja jätin ne pois. Alotetaan nyt sit uudestaan ja toivotaan et tapahtuis jotain muutosta parempaan.

Täällä sama homma lavan kanssa.
Vaivan kanssa painittu jo 2 vuotta.

Varsinkin etunojapunnerrusta peilinedessä tehessä huomaa yläesennossa selvästi kuinka vasen lapa on noussut pystyyn. Vasen puoli tuntuu heikolle ja aivan kun työnnössä ei olisi mitään tukea.
Pystypunnerrus myös on vasemman käden osalta vaikea tehdä kun tuntuu ettei selässä vasemmalla puolella ole sitä tarvittavaa tukea.

Joskus tuli veivailtua paljon ylä ja alataljaa piittaamatta tästä lavan ylösnousemisesta ja ilmeisesti sen seurauksena tuli melkoinen lihasepätasapaino yläselkään.

Jos ongelma on se, että lavan tukilihakset on heikot, seuraa vääjäämättä myös olkapääongelmia, jotka tulee ainakin punttitreenissä viim. esille.

Kuten inkeri juuri tässä edellä mainitsee näistä olkpää vammoista niin reippa vuosi sitten tulehtui vasen olkapää, ja vaivaa edelleen sillointällöin.

Kaikki liikkeet, joissa saat lavan tuettua jotain penkkiä tms. vasten, pitäis olla ihan ok, koska sillon se lapa pysyy paikoillaan. Mutta mulla oli alussa vaikeuksia tehdä esimerkiksi penkkiä, koska se lapaluun siirrotus oli aika paha, niin se lapa työnsi koko kropan ihan vinoon, eikä penkistä tullut mitään. Vähän ajan päästä sit onnistuki penkki ja pääsin ihan koviin rautoihin.

Itekki penkatessa oon huomannu ja pohtinu mistä johtuu just tää koko kropan kieroon vetäytyminen noston aikana.

Vai olisko mahdollista myös mun osalla vaik selästä ei oo kuulunu mitään rikkimenemisen ääniä tai kipua tuntunut, niin että siellä olisikin hermovika?

Hyvä yhteenveto erilaisista olkapään terapeuttisista harjoituksista tuo vamman postaama video. Kannattaa ainakin katsoa läpi kaikkien olkavaivaisten tuo, saapi mahdollisesti uusia ideoita olkapäidensä kunnossapitoon.

Tosin kannattaa tuo katsoa niidenkin, kenellä ei vielä olkapää vaivoja ole, voi olla että ainakin osan voi niistä tuon videon vinkkien avulla ehkäistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom