Hermovaurio selässä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On jonkun verran tässä tullut selailtua näitä lapaluu aiheisia viestiketjuja.

Et onkohan itselläni sittenkään mikään hermo selässä kappaleena, koska kipua ei vasemmalla puolella yläselässä ole ollut enkä tietääkseni muutenkaan ole sitä särkenyt.
Että mahtaakohan olla sittenkään minun kohdalla kysymys tästä lapaluun siirrottamisesta? Tai yleensäkkään tästä etummaisen sahalihaksen heikkoudesta/halvauksesta?

Jos kyse onkin vain virheellisestä olkapään ja lapaluun liikkeestä joka on opittu alunpitäen väärin puntti harrastusta aloiteltaessa.
Arvelin vain koska kokeilin tätä testiä missä nostetaan kädet suoraksi eteen ja painetaan seinäävasten, tällöin minulla vasemman lavan sisä reuna ja vielä huomattavasti enemmän nousee lavan yläreuna pystyyn selässä. Oikella puolella selässä tämä sama homma toteutui myös kun pyöritteli olkapäätä vain tiettyyn asentoon sivulle ja alas.

Mites Yusu oletko saanut mitään tulosta aikaseks lavan kanssa, kuntoutunut millään lailla?

Jossain vaiheessa noita lapatreenejä vedin enemmän, mut nyt viime aikoina jääny vähemmälle. Jotain pientä ajattelin ottaa nyt taas mukaan. Hyviä liikkeitä oli tossa videossa, joita ajattelin ottaa mukaan.

Tässä on joku lausunto..tossa on sekä olkapäävamma ja selkä:

Liitteet

• selkähoito.jpg
    selkähoito.jpg
    124 KB · Katsottu: 2 989
Voihan vihtori, mulla taitaa olla tämä sama vamma. Lokakuussa -08 OMT-kaveri arvioi, että vasemman käden serratus anterior on ylivenyttynyt ja siitä johtuvat mun olkapääkivut. Antoi ohjeeksi serratuksen vahvistamista. Olen sitten orjallisesti tehnyt näitä harjoitteita, mutta vamma ei muuta kuin pahene. Pari päivää sitten peilin edessä pullistellessa huomasin, että vasen lapaluu siirrottaa huomattavasti verrattuna oikeaan. Muutenkin serratusharjoitteen tuntuu oudolta lavassa.

Muutenkin kävisi aika yksiin, kun olkapään kipuilu alkoi siitä kun laitoin tankoa telineeseen kyykkysarjan jälkeen. Linkki vanhaan ketjuun. Tankoa telineeseen sihdatessa käänsin päätä vasemmalle ja silloin selässä/takaolassa tuntui vihlaisu. Olkapää on sen jälkeen tutkittu jokaisella alan ammattilaisella. Ihme, ettei ortopedikään osannut veikata tätä. Voikohan tämmöinen kehittyä ajan kanssa? Voisikohan hermojumi olla jossain subscapulariksen lähellä, kun tuntui sitä harjoitetetaessa omituinen tunne lapaan ja sen jälkeen huomasin peilin edessä tämän siirroittamisen?

Tämmöisen tekstin löysin suomeksi. Lähinnä tuo viimeinen kappale ihmetyttää: "Akuutinpuoleisen serratuspareesin diagnostiikka, hoito- ja kuntoutustarpeet olisi hyvä tarkentaa ENMG-tutkimuksella. Mikäli serrauspareesin kanssa esiintyy samanaikaisesti yläraajan radiculopathian kaltaisia puutumisia, tuntopuutoksia tai kipuja pitäisi harkita myös kaularangan magneettikuvausta C 4-5-6-7 discusprolapsimahdollisuuden varalta."

Mulla puutuu tuo vasen puolikas aina välillä. Tai siis lähinnä sormet puutuvat. Mikä ihme on tuo discusprolapsimahdollisuus? Kuullostaa pahalta.

Olen myös käynyt joulukuussa -08 kaksi kertaa kiropraktikolla joka ekalla kertaa aukoi tuolta niskasta jotain. Ajattelin mennä taas takaisin pikaisesti.

Tästä on helvetin huonosti juttua suomeksi netissä! Tai siis paljon on juttua sen diagnosoinnista, mutta ei juurikaan mitään sen hoidosta. Tai sitten en vaan osaa hakea. Englanniksi tämä on vissiin winging scapula ja taitaa olla suomeksi serratuspareesi.

Mitäs nyt? Takaisin työpaikkalääkärille anomaan lähetettä ENMG-kuvaukseen. Ja makselemaan itse magneettia (omavastuu 600 e...). Maalaisjärjellä ajattelisin, että jos hermossa olisi vaurio, niin tämä olisi tullut heti, eikä olisi kestänyt puolta vuotta kehittyä. Hierojalle ajattelin kanssa mennä tässä joku ehtoo.

Antoi ohjeeksi serratuksen vahvistamista. Olen sitten orjallisesti tehnyt näitä harjoitteita, mutta vamma ei muuta kuin pahene.

Mitä harjotteita fyssa anto? Tossa sunki mainitsemalla sivulla oli tällänen pätkä:

"Tukisidoksia tärkeämpää on olkapään, lavan sellaisen rasituksen välttäminen joka kohdistuu em serratus anterior lihakseen eli etenkin fleksio-etu suuntaisia olkavarren elevaatiorasituksia pitäisi välttää. Serratus anter. lihaksen funktiota samansuuntaisesti tukevien, eli lapaa rintakehään lähentävien, muiden lihasten liike- ja voimaharjoitteluja kannattaa tehdä eli lähinnä lavan lähentäjistä keski-ala-trapezius ja rhomboideus sekä olan ulkokiertäjälihasten harjoituksia."

Eli toi ilmeisesti tarkottaa, että pystypunnerrukset on kielletty, mutta leukoja taas suositellaan..vai meneekö mun tulkinta aivan metsään?

Tai siis lähinnä sormet puutuvat.

Mulla oli kans pahaa puutumista aikoinaan sormissa. Tai lähinnä makuuasennossa alko kädet puutuilee.

Mitäs nyt? Takaisin työpaikkalääkärille anomaan lähetettä ENMG-kuvaukseen. Ja makselemaan itse magneettia (omavastuu 600 e...). Maalaisjärjellä ajattelisin, että jos hermossa olisi vaurio, niin tämä olisi tullut heti, eikä olisi kestänyt puolta vuotta kehittyä. Hierojalle ajattelin kanssa mennä tässä joku ehtoo.

Itekkää en tiedä, et voiko hermo mennä huonommaks, jos tekee vääriä liikkeitä vai hidastaako ne vain paranemista.

ENMG:ssä ainakin selviää vamman laatu ja itsellä ENMG:llä seurattiin paranemista.

Sain varmaan samanlaisia harjoitteita kuin sä. Ulkokiertoa, serratuspunnerrusta (kädet suorina punnerrus) ja ylätaljaa niin, että kiinnitetään lavan liikkumiseen huomiota.

"Tukisidoksia tärkeämpää on olkapään, lavan sellaisen rasituksen välttäminen joka kohdistuu em serratus anterior lihakseen eli etenkin fleksio-etu suuntaisia olkavarren elevaatiorasituksia pitäisi välttää".

Mä ymmärrän tuon ylläolevan niin, että just tota serratuspunnerrusta ei kannata tehdä. WTF?!?! Just päin vastoin kuin on fyssa neuvonut...

Eiks serratus tue just pystypunnerrusta. Tai siis stabilisoi sitä. Vetoliikkeissä lapa pysyy hyvin kyllä kehossa kiinni. Ajattelin nyt ottaa enemmän leukoja ja ylätaljaa, et jos niistä jotain apua olis.

Ja jos saat lavan tuettua penkkiä vasten, niin silloin ei pitäis olla ongelmia tai haittaa punnerruksissa. Alussa mulla lapa puski koko kropan ihan vinoon esim penkissä, mut ei enää.

Terve!

Itsellä kärsin samasta vaivasta kuin ketjun aloittaja. Kolme viikkoa sitten heräsin aamulla oikean yläselän pistävään kipuun, ja samana iltana huomasin peilin kautta että oikea lapaluu törröttää pahasti ulos. Koko oikea hartia ja olkapää ovat täysin jumissa ja voimattomia, en saa suoristettua oikeaa kättä kunnolla ylös koska olkapään kireys panee hanttiin. Tunnen myös pientä vihlovaa kipua sormenpäihin asti, johtunee siitä että hermot ovat puristuksissa. Tässä vielä kuva selästäni.

1f7n84.jpg

Tällä hetkellä olen kolmatta viikkoa sairaslomalla jonka aikana olen käynyt kahdella kiropraktikolla ja työterveyslääkärillä. Molemmat kiropraktikot todenneet vaan että oikea olkapää/niska täysin jumissa, ja ovat ruksautelleet niitä auki, mutta siihen se on jäänytkin. Toinen tarjosi 500e hoito-ohjelmaa (en vakuuttunut hänen osaamisesta ja haistoin rahastuksen), ja kummaltakaan en saanut oikeastaan mitään kunnollisia kuntoutusohjeita/neuvoja, vaikka selvällä suomen kielellä niitä tiedustelin. Työterveyslääkäri kirjoitti lähetteen ortopedille, ja odottelen nyt että lähete tipahtaisi postiluukusta.

Olen sairasloman aikana tehnyt olkapäätä kuntouttavia harjoituksia joita myös löysin tästä ketjusta, mutta yhtä jumissa oikea yläkroppa vieläkin. Miten teillä muilla samasta vaivasta kärsineillä on kuntoutus edennyt? Onko lapojen ja olkapäitten liikeradat palanneet normaaleiksi, ja kauan koko kuntoutus kesti? Tiedustelisin myös mitkä hoitomenetelmät ovat mielestänne olleet tehokkaimmat kuntoutuksen aikana? Pahoittelen sekavasta tekstistä ja kiitän etukäteen mahdollisista neuvoista.

Mulle tuli oirekuvauksestasi heti mieleen, että olisiko kyseesä kaularangan välilevyn pullistuma? Tuo lapaluun siirotus viittaa tosiaan tuohon N. thoracicus longuksen häikkään ja hartia + käsioireet vielä päälle, niin anatomisesti looginen vikapaikka olisi kaularangassa C 4-5-6-7 tasolla. Hyvä että sait lähetteen ortopedille!

Mulle tuli oirekuvauksestasi heti mieleen, että olisiko kyseesä kaularangan välilevyn pullistuma? Tuo lapaluun siirotus viittaa tosiaan tuohon N. thoracicus longuksen häikkään ja hartia + käsioireet vielä päälle, niin anatomisesti looginen vikapaikka olisi kaularangassa C 4-5-6-7 tasolla. Hyvä että sait lähetteen ortopedille!
Eikös välilevyn pullistumat aiheuta jatkuvaa särkyä? Selässä ilmeni kipuja vain 3vk sitten aamulla kun heräsin, tuntu siltä ku koko oikea lapa olis ollu krampissa. Sen jälkeen ei ole kipuja ollut (poislukien nuo sormenpäissä asti tuntuvat vihlonnat), ainoastaan lihasjäykkyyttä ja huonontuneet liikeradat. Tänään salilla meinasi myös taju lähteä kun kevyen jalkareenin jälkeen roikuin hetken aikaa leuanvetotangossa, sen verran kiristi niskassa ja olkapäässä. Tarkotus oli venyttää selkää ja lapoja, eipähän tarvitse kokeilla uudestaan..

Ei aiheuta jatkuvaa kipua, riippuu tietenkin pullistuman koosta/ juurikanavan tukkeuman asteesta. Tyypillisiä oireita sinulla on mm. nuo sormenpäihin menevät vihlonnat. Mitkä sormet vihloo? Etu-keskisormi? Huom. useimmiten kaularangan välilevyn pullistuma on yön aikana alkanut ja potilas herää kipeänä.

En suosittele punttireenejä noinkin akuutissa vaiheessa. Selvitä mikä oireesi aiheuttaa. Älä mene kiropraktikolle, selvästikkään kavereilla ei ole minkäänlaista tietämystä minkä kanssa ovat tekemisissä. Magneettitutkimus ja enmg tutkimus olisi syytä tehdä, käytä vaikka 500€ ennemmin niihin. Älä mene niksauttajalle.

^
Keskisormessa vihloo selvästi eniten, pikkasen myös nimettömässä ja etusormessa. Tein tosiaan sen päätöksen että en enään kiropraktikolle rahojani luovuta, ja pitänee myös pysytellä poissa salilta. Olen vain tehnyt sellaisia jalkaliikkeitä jotka ei pahemmin rasita hartioita, esim. prässiä, reidenojennuksia, GHR... Kiitos vielä neuvoista, päivittelen tänne kun olen ortopedillä käynyt, varmaan suosittelee noita mainitsemiasi tutkimuksia.

Jees, jos sulla on vielä ojentavien lihasten heikkoutta/palpaatioarkuutta niin C6-7 välin pullistuma hyvinkin mahdollinen. Hyvänä uutisena kuitenkin että 90% paranee ilman puukkoa, oleellista on ettet hajota sitä enempää tässä vaiheessa. Tällä hetkellähän noilla sun oireilla ei tod näk leikkaukseen lähdetä.

Toi lavan siirrotus voi ilmeisesti johtu monistaki syistä, mutta itsellä oli (ja on edelleen) syynä hermovaurio. Lapa törröttää edelleen, mutta se on paljon paremmassa kunnossa, kuin sillon joskus. Itsellä oli käsissä ja muistaakseni sormissakin puutumisia ja salilla tietyissä liikkeissä tuli "sähköiskuja" käsiin.

Etköhän ole ortopedillä käynnin jälkeen viisaampi asian suhteen. ENMG:ssä ainakin pystytään tsekkaamaan, että miten se hermo pelittää. Toivottavasti saat paikat kuntoon!

Toi lavan siirrotus voi ilmeisesti johtu monistaki syistä, mutta itsellä oli (ja on edelleen) syynä hermovaurio. Lapa törröttää edelleen, mutta se on paljon paremmassa kunnossa, kuin sillon joskus. Itsellä oli käsissä ja muistaakseni sormissakin puutumisia ja salilla tietyissä liikkeissä tuli "sähköiskuja" käsiin.

Etköhän ole ortopedillä käynnin jälkeen viisaampi asian suhteen. ENMG:ssä ainakin pystytään tsekkaamaan, että miten se hermo pelittää. Toivottavasti saat paikat kuntoon!

Mitä kuntoutusliikkeitä/venytyksiä olet tehnyt, että tuo ongelma on mennyt parempaan suuntaa? Itellä lapa siirrottaa hieman kun kättä nostaa sivulle Esim. Viparit ei onnistu ollenkaan. Mutta taas eteen kädennosto ja vaikka joku painaisi sitä alas päin "kuten tuon hermon toimintaa testataan", minulla ei lapa karkaa. Ilmeisesti lavanlähentäjät saattavat olla heikot, samoin serratus? Samoin sisäkierrossa käden vienti selän taakse minulla huono. Takakapseli venytyksiä olen tehnyt, ei niin merkittävää parannusta asiaan..Itellä tuo lapa nousee vasta kun nostan kättä sivulle yli 45 astetta, sitä ennen lapa pysyy hallinnassa.

Mitä kuntoutusliikkeitä/venytyksiä olet tehnyt, että tuo ongelma on mennyt parempaan suuntaa? Itellä lapa siirrottaa hieman kun kättä nostaa sivulle Esim. Viparit ei onnistu ollenkaan. Mutta taas eteen kädennosto ja vaikka joku painaisi sitä alas päin "kuten tuon hermon toimintaa testataan", minulla ei lapa karkaa.

Tässä tredissä on noita joitain lapaliikkeitä listattu. Jaksoin niitä tehdä jonkun aikaa, mutta kun tuloksia ei näkynyt, niin loppu into. Pelkällä monipuolisella salitreenillä on menny aina vähän parempaan päin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom