Henkkareiden kysyminen vi**ttaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matsku
  • Aloitettu Aloitettu
Mun mielestä täysin typerä juttu tuo alle 30:n papereiden kysyminen. Hidastaa ja on ihan turhaa, koska 1 päivä yli 18v voi ostaa alkoholia ja jumalauta kyllä sitä nyt näkee kuka on 18 vuotias tai alle. Mutta, että pitää epäillä onko yli 30 ja on ostamassa 3 prossasta kaljaa. Jesus Christ on mennyt tyhmäks touhu.

Ps, vois ottaa Kossupullon kauppaan siihen jonoon ja vetästä kunnon huikat just ennen maksua. "Paperit kiitos". :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kerran prisman tiskillä, oli yli satasella safkaa tiskissä ja sit myyjä kysyy papereita (olin sen 27) multa ja muijalta(20 tai 21 sillo)).. no eihän muijalla ollu edes lompakko messissä.
Sit se myyjä katto mun paperit ja alko hilaamaan mun erikoisoluita sieltä hihnalta et en voi myydä ku naisella ei oo ikäää todistaa.

Olin sillee et vittu kaks asiaa: 1. tää nainen ei juo alkoholia 2. olisiko 27w äijä kihloissa jonku 17w pissiliisin kanssa? No eipä auttanut.. piti käydä alkossa hakee bissee ja taisinpa tämän tapauksen johdosta ostaa skumppaakin :D

Onko tuo yhden kortin näyttäminen kassalla nyt ihan oikeesti niin jumalattoman ylitsepääsemätön juttu. Vilautellaan siinä kassalla nyt jo vähintään maksukorttia, ja ehkä jopa erillistä bonuskorttia. Onko ne henkkarit siihen päälle nyt niin iso juttu? Aikaa menee ehkä ylimääräiset 5 sekuntia... jos sitäkään.

Itse näytän (tällä hetkellä himpun verran alle kolmekymppisenä) aivan varmasti reippaasti yli 18veeltä. Vuodenvaihdetta ennen ei ole papereita kysytty viimeisen 10 vuoden aikana kuin alta 5 kertaa. Mutta nyt kun on ruvettu papereita kysymään, niin kysykööt. Eipä siitä sen suurempaa ongelmaa koidu.

p.s. Timba, noin äkkiseltään. Kuvan perustella näytät tuurilla jopa nuoremmalta kun minä. Että se siitä 40-veestä.... ei sen kassalla paperin kyselemisen nyt välttämättä niin kummallista tarvitse olla. Mäkin olen katsos asiakas. Mutta jostain syystä mulla on henkilöllisyystodistus ollut aina samassa paikassa maksukorttien ja käteisen kanssa mukana. Ei ole ollut vaikeeta tähän mennessä.

Jep nyt on muutama yli kolmikymppinen kyllä vähän liian jyrkkiä tähän asiaan. Eikös nyt pitäs vaan olla hyvä kun luulevat nuoremmaksi...
Multa kysyttiin eilen kahdesti paperit jääkiekko pelissä. Eli kuvio on oli seuraava: kun alkaa erä olla lopuillaan niin mä lähden katsomosta veskiin ja emäntä menee kalja tiskille tilamaan. Kun menin veskistä baariin niin emäntä oli pöydässä yhden kaljan kanssa ja sanoi että tiskillä on kalja valmiina maksettuna mutta eivät anna sitä ennenkuin käyn näyttämässä paperit. No mä kävin näyttämässä ja äijä oli kyllä vähän huvittunut kun näki mun paprut. No seuraavalla erätauolla sama homma ja edelleen yhtä huvittunut fiilis.

Mulla tuli aikanaan niin hyvä kuva ajokorttiin että kelpaa näytellä, mutta ei tähän asti oo kysytty papereita vaikka röökiä lähes päivittäin ostankin..

Olisiko syytä huolestua, jos pari kymppisenä näyttää yli 30-vuotiaalta?

Hah ei, en mä vanhalta näytä mutta ei täällä päin viittitä kysyä joka asiakkaalta joka ostaa röökiä tai alkoholituotteita. Enemmän viittasin siihen että en oikein usko että toi homma meneee niin että oikesti kysytään papereita kaikilta alle 30 näköseltä.

Niin mäkin vähän epäilen, ei ole meinaan itseltäkään lappuja kyselty. Ei aikasemmin eikä nyt. Pari kertaa on kassa katsonut semmosella ilmeellä, että kysyisikö, mutta tarpeeks vittumaisen näkönen ulkonäkö on karkottanut nuokin kyselyt. Eipä kyllä haittais vaikka kysyttäisiinkin.

E ja joka päivä tota tupakkia tulee kuitenkin haettua

Itse en ole ikinä ymmärtänyt miksi jotakin vituttaa jos henkkarit kysytään.

Itse olen aina näyttänyt mielelläni, jopa ennen kun niitä keretään kysyä.

Ja kun itse olin ravintolassa töissä, niin kyselin huoletta jo silloin yli 30 vuotiailta papereita. Hyvilläänhän nuo tuntuivat olevan vain, enkä itse siitä mitenkään nolostunut.

Eikai se iha oikeesti oo noin vaikeeta näyttää niitä lappuja?? Ei se nyt mikään yksityisyyden loukkaus voi olla. Voihna sen asian tehdä mahdollisimman vaikeeks mut miks ihmeessä? Sun aikaa siinä vaan menee hukkaan, sille kassalla siitä maksetaan.

No ei se lappujen näyttäminen tässä ole se juttu, vaan se että tässä maassa tulee tuota typerää holhoamista aina vaan lisää ja lisää. Kohta ne kaljatkin on vamaan jossain kassaholvissa ja niitä saa esiin näpyttelemällä viisinumeroisen koodin joka pitää tottakai muistaa ulkoa...

Miksi muuten ajokorttiin ei saa sirua ja siihen pankkikorttiominaisuus? Jäisi väärinkäytöksetkin samalla pois ja kassakone näyttäisi aina iän kun tehdään maksutapahtumaa. Ei voi olla ylitsepääsemättömän vaikeeta toteuttaa. Kaikilta käteistä käyttäviltä kysytään sitten paperit jos näyttää alta 60 vuotiaalta niin on aika aukoton syysteemi jo. ;)

Ja jos ostaa alaikäiselle kaljaa niin saa kuolemantuomion. :jahas:

Tuon tupakkaa ja alkoholia ostaessa kyselin vielä ymmärtää. Mutta tänään veti kyllä aika hiljaiseksi, kun pitkävetolappuja maksaessa kysyttiin henkkarit :D

Eikös tällainen toiminta aja pienen osan porukasta sekoittamaan sen pään sitten muilla huomattavasti vaarallisemmilla aineilla. Vaik ainahan ne kaljat ja tupakat joku suostuu maksua vastaan hakemaan.

No ei se lappujen näyttäminen tässä ole se juttu, vaan se että tässä maassa tulee tuota typerää holhoamista aina vaan lisää ja lisää. Kohta ne kaljatkin on vamaan jossain kassaholvissa ja niitä saa esiin näpyttelemällä viisinumeroisen koodin joka pitää tottakai muistaa ulkoa...

Tässä nyt vähän haukutaan väärää puuta. Ei se ole mitenkään väärin, jos kauppa haluaa tehdä selvemmäksi pelin miten jo olemassa olevia säädöksiä valvotaan. Jos haluaa holhousta vähentää, niin lähtee ajamaan sitä alkoholin ikärajan laskua. Täällä oli pari vuotta sitten Anttila kolme päivää alkoholin myyntikiellossa, kun olivat myyneet 16 veelle kaljaa. Homma meni siten, että tämä lähemmäs 30 vuotiaalta näyttänyt teini (joku kaivoi linkin irc-gallerian kuvaan) oli ostanut kaljaa ja myyjä oli jättänyt kysymättä paperit ilmeisesti ihan asiasta, koska rajana oli tuolloin 23. Samaan aikaan kuitenkin kyseisen teinin opettaja sattui asioimaan kaupassa ja näki tapauksen ja ilmoitti viranomaisille.

Miksi muuten ajokorttiin ei saa sirua ja siihen pankkikorttiominaisuus? Jäisi väärinkäytöksetkin samalla pois ja kassakone näyttäisi aina iän kun tehdään maksutapahtumaa. Ei voi olla ylitsepääsemättömän vaikeeta toteuttaa.

Parastahan tässä olisi se, että saataisiin valtiolle rekisteri kaikista kaljaa juovista ihmisistä kulutuksineen.

Tuon tupakkaa ja alkoholia ostaessa kyselin vielä ymmärtää. Mutta tänään veti kyllä aika hiljaiseksi, kun pitkävetolappuja maksaessa kysyttiin henkkarit :D
Eihän tuon pitäis veikkauksen peleihin vaikuttaa, tai ainakaan multa ei ole ikinä kysytty papereita jos oon käynyt pitkävetoa tekemässä (ikää hurjat 18v). Taidat olla vaan nuoren näkönen :D

Parastahan tässä olisi se, että saataisiin valtiolle rekisteri kaikista kaljaa juovista ihmisistä kulutuksineen.

Jep ja samaan rekisteriin kaikki muut epäterveelliset tuotteet ja sitten niiden mukaan tulee sanktioita esim. terveydenhoitomaksuissa.

Autoihin GPS tunnistimet ja sakot tulee automaattisesti kun ylittää nopeusrajoituksen.

Mulla on ajokortti aina lompakossa ja lompakko mukana jos meinaan jotain ostaa. Että aikuisten oikeasti aivan sama mulle jos niitä lappuja kysytään... joutu niitä ennen vilautteleen muutenkin aina kun osti yli 50 eurolla ja käytti korttia. Nykyään niitä tartte paljon muualla kuin esim. postissa kun hakee paketteja...

Ei se silti vähennä sitä vitutusta tästä holhoamisesta. Jos alaikäinen haluaa juomista niin joku se niiille hakee, ihan sama vaikka alettaisiin kysymään aina paperit kaikilta jotka ostaa alkoholia.

Kunhan se nyt vaan on senktioitu riittävästi että ylipäätään myy alaikäiselle niin pitäisi riittää. Onko tää alaikäisille myynti sitten ollut joku oikea ongelma jossain vai mistä tää ylipäätään lähti?

Oonko nyt ihan hakateillä, jos väitän ettei ajokortti ollut edes virallinen henkilöllisyystodistus? Eikös passi ja kuvallinen henkilökortti vain ole virallisia todistuksia? Eli jos kaupan kassa haluaisi olla inhottava, niin hänen ei tarvitsisi myydä jos näyttää ajokorttia?

Joo ei mihinkään, kunhan kyselen.

You are right Biroo. Päivittäin kyselen papereita ja suurin osa näyttää ajokorttia, mutta sitten on myös niitä jotka luulee että sotilaspassi kelpaa henkilöllisyystodistuksesta...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom