Henkkareiden kysyminen vi**ttaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matsku
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko parempaa ja tehokkaampaa keinoa valvoa ettei alaikäiset osta alkoholia, kuin henkilöpapereitten kysyminen? Tuo käytäntö ei kuormita resursseja, helppo ja yksinkertainen tapa. Ei tuossa pitäisi olla mitään ihmeellistä, että lapsille ja nuorille ei haluta myydä suoraan. Minun puolesta keskioluen ja muiden mietojen ikärajankin voisi nostaa 20-vuoteen, seuraukset voisivat olla ihan positiivisia ja näkyviä.

Ja sitten, ennenkaikkea...Miksi pitää perustella jollakin ranskalaisella juomakulttuurilla, että viinit vapaaksi ja kaikkien ulottuville? Tämä on Suomi ja meillä on suomalainen juomakultuuri. Ollaan ylpeitä siitä, eikä katsella naapuriin, että halutaan samanlaista.

Emme ole saksalaisia oluenmaistelijoita, ranskalaisiksi viininlipittäjiksi emme halua tulla, olkaamme siis tiukan holhouksen ja räkäkännit-viinalla suomalaisia! ;)

Mua ei toi papereiden kysyminen häiritse yhtään, mutta tällä juomakulttuurilla ja sen mukana tuomilla julkisen sektorin rasitteilla ylpeily on kun kehuis olevansa kylän paras raiskaaja...

Tässä juomakulttuurissa on perseellään moni asia ja tämä virkamiesvetoinen kielletyn hedelmän glorifiointi ainoastaan ruokkii sitä...typistettynä: meillä sommelierit nauttii sinolisetien ehdoilla.

No sattuu ja tapahtuu sitä Alkossakin:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010100412460199_uu.shtml
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa....ta-myi-alkoholia-alaikaiselle/2012/04/1532266
http://www.taloussanomat.fi/kauppa/...iinni-viinakaupasta-alaikaiselle/200812257/12
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa....koholin-myynnista-alaikaiselle/2004/12/336676

On täysin mahdotonta kouluttaa kellekään absoluuttista ikäsilmää, jonka avulla bongaa aukottomasti kenet tahansa alaikäisen. Sen vuoksi niitä papereita joutuu kysymään täysi-ikäisiltäkin. Jos sinun yritystoimintasi luvat olisi kiinni siitä bongaako sun alaiset ihan varmasti jokaisen iän oikein, kehottaisitko minimoimaan riskit kyselemällä vähän varman päälle, vai ohjeistaisitko katsomaan ihan maksimissaan parikymppisiltä?

Yhdellä kädellä on laskettavissa nämä Alkossa tapahtuneet virheet, mutta jos lähdettäisiin etsimään markettien lipsahduksia niin ei taitaisi enää varpaatkaan riittää laskemisessa.
En nyt aivan ymmärtänyt pointtiasi, mutta en vain ymmärrä, kuinka niiden papereiden kysyminen voi olla niin hankalaa? Puhutaan nyt kuitenkin, että pitäisi arvioida alaikäinen/ ja yli 25-vuotias. Ei se marginaali ulkonäössä niin suuri ole, että sä luulet jotain yli 25-vuotiasta alle 18-vuotiaaksi? Jos näin tapahtuu niin voisi miettiä, että ollaankohan sitä nyt ihan oikealla alalla. Jos on epävarmuutta asiasta niin papereiden kysymisessä puhutaan nyt vain muutamasta sekunnista.

Se kysymättömyys on kiinni vain viitsimisestä ja laiskuudesta, koska usein papereiden kysyminen tuottaa lisätyötä, koska ne pitää lähes poikkeuksetta kirjata ylös. Pitäisikö siis keskittyä tässäkin asiassa siihen omaan työntekoon, eikä sinne viikonlopun huveihin.

Ei pienintäkään ongelmaa, mulla on henkilöllisyystodistus rahapussissa aina joten on kyllä näyttää jos kysellään. Ainoa mikä nyt alkaa vituttamaan on se että jos papereita ei kysytä. Ilmeisesti sitten näytän reilusti yli 30v jos näin käy. Saatana.

(Lähikaupassa eivät kysy, muualla on nyt kysytty).

Öh. Voiko noin yksinkertaisesti asiasta oikeasti vetää näin helvetin suuren ongelman? Ohjeistuksen tarkoituksena on madaltaa kassan kynnystä kysyä henkkareita ja estää kaljan/röökin myynti alaikäisille. Kaikki ne, joille tämä on ongelma, ovat tuskin ikinä olleet kassalla töissä. Tiedättekö, se iän arvioiminen ei todellakaan ole helppoa. Pojilla alkaa parta kasvamaan nuorena, ja nuoret tytöt näyttävät nykyään huomattavasti ikäistään vanhemmilta.

Okei, anteeksi, laki ei kiellä alle 1,2% juomien myyntiä alaikäisille, HOK-elanto ei tosin niitä myy, tästä johtuu oma väärinkäsitykseni.
Yli 1,2% (eli mm. ykkösolutta) ei suomen lain mukaan saa myydä alle 18-vuotiaalle (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941143 16§).

Esimerkiksi SSO ei myy edes simaa/niitä 0,7 (?) % siidereitä alaikäisille. Eli on aivan nollatoleranssi.

Oonko nyt ihan hakateillä, jos väitän ettei ajokortti ollut edes virallinen henkilöllisyystodistus? Eikös passi ja kuvallinen henkilökortti vain ole virallisia todistuksia? Eli jos kaupan kassa haluaisi olla inhottava, niin hänen ei tarvitsisi myydä jos näyttää ajokorttia?

Ajokortti on virallinen henkilöllisyystodistus, koska on poliisin myöntämä. Mutta esimerkiksi Kelan kuvallinen henkilökortti ei käy henkilöllisyystodistuksesta.

Ajokortti on virallinen henkilöllisyystodistus, koska on poliisin myöntämä. Mutta esimerkiksi Kelan kuvallinen henkilökortti ei käy henkilöllisyystodistuksesta.

Pientä pilkunviilausta.... Poliisin nettisivuilta: Ajokortti ei ole virallinen matkustusasiakirja
Ajokortti ei ole virallinen henkilötodistus

E: Alkon sivuilta kuitenkin löytyy päätös, että ajokortti hyväksytään... Ja Wikipedia tietää kertoa, että suurimassa osassa tapauksista ajokortti hyväksytään.

Öh. Voiko noin yksinkertaisesti asiasta oikeasti vetää näin helvetin suuren ongelman? Ohjeistuksen tarkoituksena on madaltaa kassan kynnystä kysyä henkkareita ja estää kaljan/röökin myynti alaikäisille. Kaikki ne, joille tämä on ongelma, ovat tuskin ikinä olleet kassalla töissä. Tiedättekö, se iän arvioiminen ei todellakaan ole helppoa. Pojilla alkaa parta kasvamaan nuorena, ja nuoret tytöt näyttävät nykyään huomattavasti ikäistään vanhemmilta.

Juurikin näin. Kun olin Alkossa töissä iän kysyminen tuli automaattisesti. Itseäni ei paljoa kiinnostanu uhrata aikaa sille ajatukselle, loukkaantuuko joku pikkumainen asiakas iän kysymisestä.

No vittu, en päässyt taaskaan pätemään. :D

Joka tapauksessa, ainakin itse olen siinä käsityksessä, että poliisin myöntämä henkilöllisyystodistus (passi/ajokortti/kuvallinen henkilökortti) käy henkilöllisyyttä todistaessa kaupassa.

Jos katsotaan kahdenkymmenen vuoden päästä, niin saadaan vain olla tyytyväisiä, että Suomessa on vastuullisesti hoidettu alkoholin anniskelu ja myynti.

Täällä on asiat ihan hyvin ja saadaan olla siihen tyytyväisiä. Todellakin on vain posiitivista, että kysytään henkkarit ja varmistetaan, ettei myydä viinaa alaikäisille. Mutta kun aina löytyy porukkaa, joka nillittää ja mikään ei kelpaa. Kaikki on täällä päskää. Kaiken ei tarvitse olla vapaata, on vain hyvä että on rajoituksia ja alkoholin käyttöä ohjaavia toimenpiteitä.

Ja tosiaan, tarvitseeko aina ottaa mallia ulkomailta, "no koska sielläkin saa lapset ostaa bissee." Ei varmaankaan kannata ihannoida sitä Etelä-Eurooppaa ihan liikaa ja ottaa mallia joka asiasta ;) Aikoinaanhan ihannoitiin kommunismia ja kuinka Kuubassa on ihanaa ja Suomessa kaikki on päskää. No, nyt vuosikymmeniä myöhemmin voidaan sanoa asioiden olevan toisin :)

Kävihän kuvallinen kelakorttiki joskus, mutta nykyään niitä ei varmaan edes enää myönnetä? Hienosti meni muuten väärennetty kuvallinen kelakortti läpi joka paikassa sillon 16 vuotiaana (printtailtiin niitä koulun värilaserilla). Meni läpi jopa kytille, kun ne tuli häiritsee meijän pussikaljottelua.

Sinällään olisi mielenkiintoista tehdä vähän tilastollista analyysiä, mistä se viina alaikäisille päätyy.Sillon kun minä olin nuori, lahjottiin aina puistosta joku deeku hakemaan.Toimi about joka kerta, jos oli vaan valmis 2-3€ käyttämään...

Jos katsotaan kahdenkymmenen vuoden päästä, niin saadaan vain olla tyytyväisiä, että Suomessa on vastuullisesti hoidettu alkoholin anniskelu ja myynti.

Täällä on asiat ihan hyvin ja saadaan olla siihen tyytyväisiä. Todellakin on vain posiitivista, että kysytään henkkarit ja varmistetaan, ettei myydä viinaa alaikäisille. Mutta kun aina löytyy porukkaa, joka nillittää ja mikään ei kelpaa. Kaikki on täällä päskää. Kaiken ei tarvitse olla vapaata, on vain hyvä että on rajoituksia ja alkoholin käyttöä ohjaavia toimenpiteitä.

Ja tosiaan, tarvitseeko aina ottaa mallia ulkomailta, "no koska sielläkin saa lapset ostaa bissee." Ei varmaankaan kannata ihannoida sitä Etelä-Eurooppaa ihan liikaa ja ottaa mallia joka asiasta ;) Aikoinaanhan ihannoitiin kommunismia ja kuinka Kuubassa on ihanaa ja Suomessa kaikki on päskää. No, nyt vuosikymmeniä myöhemmin voidaan sanoa asioiden olevan toisin :)

Ehkä kannattais tutustua miten tässä maassa on tuota alkkomahoolia tavattu myydä, kieltolakihölmöilyn lisäksi tässä maassa on ollut myös samanlainen "dark market" kuin nykyään tupakan kanssa, eli Alkossa pulloista sai näkyä vain pohjat. Kautta aikain meillä on ollut vaihtelevia mainostuskieltoja, myyntirajoituksia, aukiolorajoituksia, pullon pussittamisia, tiskialko jne...

Ja tulokset näkyy katukuvassa, ei tarvitse odottaa kahtakymmentä vuotta huomatakseen että kaikki on päin persettä vaikka kuri on jumalauta Qatarin tasolla.

Sinällään olisi mielenkiintoista tehdä vähän tilastollista analyysiä, mistä se viina alaikäisille päätyy.Sillon kun minä olin nuori, lahjottiin aina puistosta joku deeku hakemaan.Toimi about joka kerta, jos oli vaan valmis 2-3€ käyttämään...

Näinhän se meilläkin toimi. Yleensä deekut hengailee siinä Alkon nurkilla, niin moni haki, ku sano "ota 3 pulloa tota ja ota yks ittelles, tässä on rahat".

ps. Keiteltiin pontikkaa myös. Oli helvetin pahaa, mutta toimivaa.

Myö haettiin ihan kaupasta. Tiedettiin muutama ämmä kassalla, jotka eivät myyneet. Mutta niin moni, todella moni kassa möi meille ne kaljat. Nyt jälkikäteen kun ajattelee, niin olisipa silloin ollut yhtä tiukat papereiden kysymiset kuin nykyään. Olisi vain ollut hyvä, paljon ikävää olisi jäänyt tapahtumatta.

Viinaa sai tosiaan pultsareiden kautta, Alkosta eivät sentään olisi myyneet meille. Miten nykyään nuorilla tämä deekujen, pultsareiden yms. käyttö viinan hankkimisessa? Onko tuoretta tietoa? Onkohan nuo vastuullisuus-kampanjat tehonneet? Välittävätkö nuo puistojen juopot vielä alaikäisille muutaman euron tienestin tähden, vai kieltäytyvätkö kun omatunto kolkuttaa?

Minä kävin 15-vuotiaasta ylöspäin hakemassa kaljat itse R-Kioskilta. Kirkkaat haki Alkosta deekut.

Ekaa kertaa lokitettiin kaverin kanssa Mellunmäessä metriksen vieressä ja sitten löydettiin joku deeku, jolle kaveri heitti jonkun setelin kouraan ja pyys ostamaan pari sixiä. Jonkin ajan kuluttua tää denso tulee ulos kaupasta ja huutaa kovaan ääneen "ei nää rahat riitä" ja lähti kävelemään toiseen suuntaan. Tuumattiin et nyt se perkele vie meidän rahat ja kaveri lähti perään. Siellä se sit oli automaatilla ja nosti rahaa ja meni sen jälkeen kauppaan ja toi pari Carlsbergin 0,5l sixiä. Kyl ne rahat olis riittäny perus koffiin, jota kelattiinkin, mut kiitos deekulle :hyvä:

Syntini tunnustettu, ehkä demarit antaa anteeksi. Tosin kaveri sai kyl vuosi myöhemmin pienellä ehostamisella itse viinaa alkosta, koska nyt vaan näytti vanhemmalta ja silmälasien ja karvahatun jälkeen tuskin kysyttäisiin nytkään papereita.

OT

Aikoinaanhan ihannoitiin kommunismia ja kuinka Kuubassa on ihanaa ja Suomessa kaikki on päskää. No, nyt vuosikymmeniä myöhemmin voidaan sanoa asioiden olevan toisin :)

Materiaalisesti ehkä, mutta väittäisin ihmisten Kuubassa olevan keskimäärin selkeästi onnellisempia kuin Suomessa, vaikka kaikesta onkin pulaa.

Ajoin parran tänään pois ja kaupasta ostin sitten 2 saunakaljaa, niin eikös heti kassatäti kysy henkkareita. On se kivaa olla taas nuori.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom