Henkkareiden kysyminen vi**ttaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matsku
  • Aloitettu Aloitettu
Yhdellä kädellä on laskettavissa nämä Alkossa tapahtuneet virheet, mutta jos lähdettäisiin etsimään markettien lipsahduksia niin ei taitaisi enää varpaatkaan riittää laskemisessa.
Tuota noin... mun on oikeasti todella vaikea uskoa että löysin googlen hausta ekalta sivulta kaikki Alkossa ikinä ever tapahtuneet lipsahdukset. Se, että jaksoin linkkailla vaan neljä silmiin osunutta, ei varmaan tarkoita sitä ettei niitä ole enempää kuin neljä. Marketeissa käy varmasti useammin. Ei sillä että tietäisin, mutta onhan taviskauppoja jo niin paljon enemmänkin kun Alkoja, että olisi aika erikoista jos ei olisi useampia alaikäisten yrityksiäkin.

Mutta jos sun pointti nyt oli että Alkon myyjät on pätevämpiä arvioimaan ikää kun peruskassa, oot varmasti siinäkin oikeassa. Alkon kassa joutuu arvioimaan sen jokaisen ostajan kohdalla, taviskassa ei. Mun pointti oli, että edes ne pätevät Alkon kassat ei mitenkään eivätkä millään koulutuksella pysty aukottomasti tietämään kaikkien ikää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika helpollahan tuota alkoholia tosiaan alaikäisenä saa, alkosta en tiedä mutta siwasta,pienistä s- ja k-kaupoista ei tarvii usein muuta tehdä kun kävellä huomiota herättämättä kassalle ostoksineen niin ne ei edes kysy. Kerran kokeiltiin 3 kaverin kanssa hakea kaljaa siwasta, kukin vuorollaan. Otettiin kaikki 6packit niin et kun aiempi oli tullut kaupasta ulos niin uus jannu sisään, kellään papereita ja kaikki 16v, kukaan ei mielestään näyttänyt täysikäiseltä. Ketään ei kattonut ees silmiin, eli oli aika elämään kyllästynyt myyjä.

Silloin kun itse olin pentu, niin kioskit myi yleensä kunhan tiskille ylettyi. Silloinhan joka kaupassa kalja maksoi 6 markkaa per pullo ja kioskilla oli kalliimpaa. Repivät varmasti hyvät rahat noista kun sana vähän leviää niin nuoret tietää mistä hakee. Ihan hyvä toki että valvotaan. Mutta AINA löytyy joku joka myy. Jos kaupasta ostamisesta tehdään riittän vaikeeta niin sitten on olemassa järjestäytynyt rikollisuus joka kyllä hoitaa tavaraa kentälle. Ne hoitaa sitä sitten kun se on riittävän kannattavaa.

Tästä tuli mieleen "Vankilassa ulkomailla - viskiä saudi-arabiaan".

Siellä tuo alkoholin kieltopolitiikka on huipuissaan.Alkoholi on laitonta, sokerin myyntiä valvotaan ja rangaistus on vankilan lisäksi raipaniskut yms.Saudeissa joudaan tämän vuoksi kotiviiniä yms...

Sääli etten voi laittaa tähän linkkiä tohon dokkariin, koska itse latasin sen priva-trackeriltä :(

Silloin kun itse olin pentu, niin kioskit myi yleensä kunhan tiskille ylettyi. Silloinhan joka kaupassa kalja maksoi 6 markkaa per pullo ja kioskilla oli kalliimpaa. Repivät varmasti hyvät rahat noista kun sana vähän leviää niin nuoret tietää mistä hakee. Ihan hyvä toki että valvotaan. Mutta AINA löytyy joku joka myy. Jos kaupasta ostamisesta tehdään riittän vaikeeta niin sitten on olemassa järjestäytynyt rikollisuus joka kyllä hoitaa tavaraa kentälle. Ne hoitaa sitä sitten kun se on riittävän kannattavaa.

Toit mielestäni yhden ihan mielenkiintoisen pointin esille, eli kun tuo hankkiminen menee tarpeeksi vaikeaksi, alkaa järjestäytynyt toiminta helposti kiinnostua myös alkoholin diilaamisesta. En tiedä onko se nyt välttämättä realistinen pelko, mutta jos markkinoita alkaa olemaan niin varmasti myös tarjontaa ilmestyy kysyntään vastaamaan.

Mieluummin ostaisin omille lapsilleni bisset, vaikka tietäisin että ne vetää kännit laittomasti, kuin ottaisin riskin että oma 16v likka joutuu hakemaan bisset joltain diileriltä.

Toit mielestäni yhden ihan mielenkiintoisen pointin esille, eli kun tuo hankkiminen menee tarpeeksi vaikeaksi, alkaa järjestäytynyt toiminta helposti kiinnostua myös alkoholin diilaamisesta. En tiedä onko se nyt välttämättä realistinen pelko, mutta jos markkinoita alkaa olemaan niin varmasti myös tarjontaa ilmestyy kysyntään vastaamaan.

Mieluummin ostaisin omille lapsilleni bisset, vaikka tietäisin että ne vetää kännit laittomasti, kuin ottaisin riskin että oma 16v likka joutuu hakemaan bisset joltain diileriltä.

En tosiaan tarkoittanut että tämä nimenomainen papereiden kyselyyn kannustaminen tai siis ohjaaminen nyt toisi tänne mitään mafiaa diilaamaan viinaa. Mutta mun ikäiset varmasti muistaa miten rapiat 10 vuotta sitten sai pirtua kun vähän kyseli. Silloin ei ollut halpaa Viruvalgeeta saatavilla. Kun tuo Viron tuonti vapautui niin pirturalli loppui aika nopeasti, se loppui kannattamattomana.

Jos alkoholin saannista tehdään liian vaikeeta niin tälle markkinalle on sitten kysyntää ja silloin siihen vastaa juurikin järjestäytynyt rikollisuus. Ihan sama mitä kukin haluaa uskotella, mutta näin se on. Tällaista toimintaa ei ole jos se on kannattamatonta ja vielä se ainakin sitä on. Tai ainakaan itse en ole kuullut että mitään pirtua tai vastaavaa jossain "ladan takakontissa" myytäisiin.

Miten nykyään nuorilla tämä deekujen, pultsareiden yms. käyttö viinan hankkimisessa? Onko tuoretta tietoa? Onkohan nuo vastuullisuus-kampanjat tehonneet? Välittävätkö nuo puistojen juopot vielä alaikäisille muutaman euron tienestin tähden, vai kieltäytyvätkö kun omatunto kolkuttaa?
Pari vko sit näin pasilan asemalla ku joku deeku kävi hakee abauttirallaa 12 vuotiaille röökii ja kaljaa ärrältä. Eikä ne junnut varmaan ekaa kertaa tota tehny ku tajusivat mennä molemmille oville seisomaan ettei deeku pääse karkuun rahojen kanssa. Et kai ne samalla tavalla käy hakee ku aikasemminki

En tosiaan tarkoittanut että tämä nimenomainen papereiden kyselyyn kannustaminen tai siis ohjaaminen nyt toisi tänne mitään mafiaa diilaamaan viinaa. Mutta mun ikäiset varmasti muistaa miten rapiat 10 vuotta sitten sai pirtua kun vähän kyseli. Silloin ei ollut halpaa Viruvalgeeta saatavilla. Kun tuo Viron tuonti vapautui niin pirturalli loppui aika nopeasti, se loppui kannattamattomana.

Jos alkoholin saannista tehdään liian vaikeeta niin tälle markkinalle on sitten kysyntää ja silloin siihen vastaa juurikin järjestäytynyt rikollisuus. Ihan sama mitä kukin haluaa uskotella, mutta näin se on. Tällaista toimintaa ei ole jos se on kannattamatonta ja vielä se ainakin sitä on. Tai ainakaan itse en ole kuullut että mitään pirtua tai vastaavaa jossain "ladan takakontissa" myytäisiin.

Juu ymmärsin kyllä ettet tarkoittanut tuota ja piti itsekin kommentissani sitä painottaa, mutta jäi kiireessä kirjoittamatta.
Nythän jotkut innokkaimmat ovat jo esittäneet lisärajoituksia, eli ei myyntiä sunnuntaisin ennen klo 12:00 ja toinen ehdotuskin jo tuli: keskari kokonaan kaupoista pois.

Mielestäni pitäisi mennä päinvastaiseen suuntaan, toki se aiheuttaisi ongelmia varmaan hetkeksi, mutta vähitellen tilanne tasoittuisi. Tosin puhuttaisiin vuosista.
Viini ja vahvat oluet ruokakauppoihin, ehkä jopa viinatkin.

Nythän onkin touhu tiukentunut. Tällä viikolla kysyttiin joka kerta olutta ostaessa. Esim. yli viidenkymmenen euron ruokaostosten joukossa oli yksi purkki Koffia, niin linja seis ja papereita esiin :D Ei mitään, hyvä homma että kysytään. Tässä olikin mennyt useampi vuosi, ettei minulta ole kysytty papereita kovin montaa kertaa.

Siloposkiselta, täysin parrattomalta Chunkylta kysytään kaupassa paperit lähes poikkeuksetta - osti se sitten tupakkia taikka alkomaholia - mutta annas olla, jos hieman leukapartaa kasvattaa, niin johan kassalla saa ihmetystä osakseen, kun ruokaostoksien sekaan on eksynyt hieman olutta;

"onks näitä todella vain yksi tölkki?"

Näin siis Lidlissä :fuckyeah:

Mistäköhän johtuu, että kurkkusalaateissa kulkevilta ei paljon papereita kysellä? Tietysti nyt on oletettavaa että henkilö on 99% täysi-ikäinen kun kerta palveluspuvussa kulkee, mutta eikös tämän uuden systeemin mukaan ole tarkoitus valvoa että kaikilta alle 30-vuotiailta ne paperit kysytään? Ja muutenkin, useat inttipojat ovat kyllä niin baby faceja, että siviiliasussa varmasti henkkareita kysyttäisiin.

Ja tämä oletus pohjautuu omiin havaintoihini, mitä viime aikoina olen tehnyt. Useampi inttipoika tullut nähtyä tupakkaa/alkoholia ostamassa, eikä yhdeltäkään papereita kyselty. Vai onko se kurkkusalaatti niin varma täysi-ikäisyystakuu, ettei viitsitä niitä papereita kysyä? (Ainahan on olemassa se mahdollisuus että joku lainaa sisaruksen/kaverin palveluspukua ja lähtee alaikäisenä ostoksille :evil:)

Vai onko se kurkkusalaatti niin varma täysi-ikäisyystakuu, ettei viitsitä niitä papereita kysyä? (Ainahan on olemassa se mahdollisuus että joku lainaa sisaruksen/kaverin palveluspukua ja lähtee alaikäisenä ostoksille :evil:)

Kai se vähän niin on. Ainahan on myös olemassa se mahdollisuus että joku lainaa sisaruksen/kaverin henkkareita ja lähtee alaikäisenä ostoksille. Ei ne kassat niitäkään oikeasti niin tarkasti katso, hyvä jos edes jaksavat ihan oikeasti sen vuosiluvun tarkastaa siinä vaiheessa kun henkkarit lykätään käteen.

Kai se vähän niin on. Ainahan on myös olemassa se mahdollisuus että joku lainaa sisaruksen/kaverin henkkareita ja lähtee alaikäisenä ostoksille. Ei ne kassat niitäkään oikeasti niin tarkasti katso, hyvä jos edes jaksavat ihan oikeasti sen vuosiluvun tarkastaa siinä vaiheessa kun henkkarit lykätään käteen.

Ja saa muuten olla TODELLA tarkka pelisilmä että osaa katsoa onko kuvassa oleva tyyppi sama kuin laput esittänyt. Minä en ainakaan siihen pystyisi. Omakin kuva ajokortissa aika kaukana tän päivän näkymästä.

Multaki kysyttiin, ensimmäinen ajatus oli että nyt on vahvoja rehuja tullu napattua ostoskorii mut nii joo, ne oli ne pari olutta. Lähinnä huvitti kun kysyi.

Myö haettiin ihan kaupasta. Tiedettiin muutama ämmä kassalla, jotka eivät myyneet. Mutta niin moni, todella moni kassa möi meille ne kaljat. Nyt jälkikäteen kun ajattelee, niin olisipa silloin ollut yhtä tiukat papereiden kysymiset kuin nykyään. Olisi vain ollut hyvä, paljon ikävää olisi jäänyt tapahtumatta.

Viinaa sai tosiaan pultsareiden kautta, Alkosta eivät sentään olisi myyneet meille. Miten nykyään nuorilla tämä deekujen, pultsareiden yms. käyttö viinan hankkimisessa? Onko tuoretta tietoa? Onkohan nuo vastuullisuus-kampanjat tehonneet? Välittävätkö nuo puistojen juopot vielä alaikäisille muutaman euron tienestin tähden, vai kieltäytyvätkö kun omatunto kolkuttaa?

Minä oon alkanut todella nuorena ryyppäämään ja rehaamaan, mutta ei me ikinä pulsuja pyydetty hakemaan. Aina oli joku kaverin kaverin serkun poikakaveri joka oli täysi-ikäinen ja kävi ostamassa. Hassua kyllä en osaisi edes kirveellä uhattuna.nimetä yhtään ihmistä, joka olisi hakenut mulle viinaa. Mutta se oli ainakin ihan yleistä tietoa, että jotkut random pulsut oli aika nihkeitä hakeen mitään kaljoja. Näköjään muualla on ollut toisin.

Itsehän en ikinä ostaisi millekään junnulle yhtä ainutta kaljaa.

Mu pyysi joku sälli metroasemalla ostamaan tupakkaa, kun olin yläasteikäinen. Totesin vaan sille jantterille, että ei ole ikää. :)

Mistäköhän johtuu, että kurkkusalaateissa kulkevilta ei paljon papereita kysellä? Tietysti nyt on oletettavaa että henkilö on 99% täysi-ikäinen kun kerta palveluspuvussa kulkee, mutta eikös tämän uuden systeemin mukaan ole tarkoitus valvoa että kaikilta alle 30-vuotiailta ne paperit kysytään? Ja muutenkin, useat inttipojat ovat kyllä niin baby faceja, että siviiliasussa varmasti henkkareita kysyttäisiin.

Ja tämä oletus pohjautuu omiin havaintoihini, mitä viime aikoina olen tehnyt. Useampi inttipoika tullut nähtyä tupakkaa/alkoholia ostamassa, eikä yhdeltäkään papereita kyselty. Vai onko se kurkkusalaatti niin varma täysi-ikäisyystakuu, ettei viitsitä niitä papereita kysyä? (Ainahan on olemassa se mahdollisuus että joku lainaa sisaruksen/kaverin palveluspukua ja lähtee alaikäisenä ostoksille :evil:)
Kävin tossa perjantaina lomapuvussa hakemassa pari saunakaljaa kaupasta ja kyllä kysyivät papereita:jahas: Kaksi metrinen jääkaappipakastin kurkkusalaateissa onkin varmasti potentiaalinen alaikäinen, joka on lainannut jonkun muun lomapukua. Noh, myyjien ohjeistukset...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom