Helsinki-Malmin toiminta loppuu 2010?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dink
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
5.11.2003
Viestejä
529
Pakko nyt tännekin avautua aiheesta jossa Helsingin kaupunki kävelee näköjään ihan huoletta yleisen mielipiteen ylitse..

Yle: "Helsingin kiinteistölautakunta esittää yksimielisesti Malmin lentokentän käyttösopimuksen irtisanomista vuonna 2010.
Helsinki ehdottaa korvaavaksi kentäksi Kiikalan lentokeskusta, joka sijaitsee Salon seudulla noin 100 km Helsingistä."

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id3947.html

Ottaa varsinkin näin itsekin ilmailun parissa työtä tekevänä päähän aivan julmetusti että huolimatta siitä mitä mielipidetiedustelut ja järkiperustelut sanovat Hesa yrittää nyt ihan väkisin laittaa niitä taloja kentän tilalle. :curs:

Epäilen vahvasti että Helsingin asuntotilanne saataisiin paikattua yhdellä kerrostalolähiöllä lisää. Sen sijaan tuolla kyllä tuhottaisiin yksi Suomen vanhimmista kentistä, maailman sadan uhanalaisimman kulttuurikohteen listalle laitettu lentokenttämiljöö, satojen ihmisten työpaikka, keskus jossa koulutetaan 2/3 Suomen ansiolentäjistä, Hesa-Vantaan varakenttä ja ties mitä. Vertailun vuoksi Tukholman alueella on neljä Malmiin verrattavissa olevaa pienkenttää ja nyt täältä pyritään tuhoamaan se ainoa..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Asuntoja vaan maahanmuuttajille lisää ja paksut muurit koko Malmin ympärille. Muutaman vuoden siellä asuneena voin sanoa että paskempaa paikkaa saa hakea.. :D
 
Onhan tää joo, mutta mäpäs pääsen täältä malmilta aina illaksi kotia Kontulaan :lol2:

EDIT: Siitä lentokentästä vielä niin ihan sama missä se on. Sipoossa on paljon sopivia aukeita paikkoja.
 
123jippo sanoi:
Onhan tää joo, mutta mäpäs pääsen täältä malmilta aina illaksi kotia Kontulaan :lol2:

EDIT: Siitä lentokentästä vielä niin ihan sama missä se on. Sipoossa on paljon sopivia aukeita paikkoja.

Joten rakennetaan ne talot sinne, halvemmaksi tulee.. :jahas:
 
Ihmiset ei ilmeisesti halua muuttaa Sipooseen vaan Helsinkiin. Hesa rupee olemaan on jo aika täyteen rakennettu, metsiä ja muita rakentamisesta vapaita alueita ei enää juurikaan löydy. Ja jos jotain löytyy ne halutaan säilyttää. Noissa naapurikunnissa olisi paremmin tilaa, espoon ja vantaankin takamaat on haja-asutusaluetta. Siinä mielessä ymmärrän tuon päättäjien kannan tuosta kentän sijoittamisesta muualle. Salo on tosin jo ihan vittuilua, eiköhän tilaa löydy lähempääkin. Henkilökohtasesti mua ei häiritse nykyinen kenttä mitenkään, onhan niitä huonompiakin harrastuksia kuin ilmailu ja laskuvarjohyppely.
 
Joo,nyt päästiin mun lempi ihmetyksen aiheeseen. Laittelinki tuossa muutaman päivä sitten Tony halmeelle ja Timo Soinille asiasta kirjoituksen.
Aluksi en ole kuullut vielä yhtään järkevää syytä miksi niitä taloja pitäisi rakentaa juuri lentokenttä alueelle,hesarissa oli syy että kenttä on vuokrattu siviili lentoliikennettä varten ja sitä ei kuulemma enään ole. No aika ontuva selitys.
Mutta jos ihan pikaisesti miettii rakentamisessa tulevia vaikeuksia,suurimpana uskoisin tulevan maaperän puhdistus. Kenttähän on ollut siinä vuosikymmenet ja maahan on valunut öljyä sekä polttoaineita,tuleepa aikas kalliiksi kaivaa kokoa alue ja vaihtaa maa-aines. Yhtenä asiana nään copterlinen jonka hallit sijaitsee alueella,tuskimpa kukaan on halukas kuuntelemaan kun takapihalta nousee helikopteri,ja siinä lisätään kustannuksia kun jos copterlinekin joutuu muuttamaan saloon.
Yksi pienempi mutta vähä pätöisempi on palo asema joka sijaitsee myös alueella,sitä nousee varmasti kysymyksiä että hyväksyvätkö asukkaat paloautojen lähtevän "pilli keikalle" klo 02 aamuyöllä takapihalta,ja mihinkähän senkin aseman siirtäisi kun pelastulaitoksella on rahat vähissä onnettoman VIRVE verkon kanssa.
Tässäpä muutama ajatus mitä olen pohtinut asian tiimoilta.

Onhan siinä historialliset ja kulttuurilliset asiat vielä mutta mitäpä niitä tässä ruotimaan.
 
efuman sanoi:
Yksi pienempi mutta vähä pätöisempi on palo asema joka sijaitsee myös alueella,sitä nousee varmasti kysymyksiä että hyväksyvätkö asukkaat paloautojen lähtevän "pilli keikalle" klo 02 aamuyöllä takapihalta,ja mihinkähän senkin aseman siirtäisi kun pelastulaitoksella on rahat vähissä onnettoman VIRVE verkon kanssa.
Mikäs siitä verkosta onnettoman tekee? Äläkä nyt tarjoa niitä käyttökustannuksia...
 
123jippo sanoi:
Ihmiset ei ilmeisesti halua muuttaa Sipooseen vaan Helsinkiin. Hesa rupee olemaan on jo aika täyteen rakennettu, metsiä ja muita rakentamisesta vapaita alueita ei enää juurikaan löydy. Ja jos jotain löytyy ne halutaan säilyttää. Noissa naapurikunnissa olisi paremmin tilaa, espoon ja vantaankin takamaat on haja-asutusaluetta. Siinä mielessä ymmärrän tuon päättäjien kannan tuosta kentän sijoittamisesta muualle. Salo on tosin jo ihan vittuilua, eiköhän tilaa löydy lähempääkin. Henkilökohtasesti mua ei häiritse nykyinen kenttä mitenkään, onhan niitä huonompiakin harrastuksia kuin ilmailu ja laskuvarjohyppely.
Ota kartta käteen ja sano sitten uudestaan, että täyteen rakennettu. Asukastiheys on alhainen verrattuna yleensä ton kokoisiin kaupunkeihin. Ja sitä metsää ja peltoa on aika paljon, mutta kai sitä sitten ei vaan saa tai kukaan uskalla pakkolunastaa.
 
Voisiko joku selittää..

Kuinka paljon Malmin kenttää harrastuksessaan käyttäviä on? 1000? 10 000?

Mitä Efuman tarkoitat "pillikeikalla"?

Kuinka pahana se maaperä on? Valuuko lentokoneista öljyä, vai mikä sitä on saastuttanut?

Kuinka paljon sinne mahtuis asuintaloja ja asukkaita?
 
Malmin kenttäähän käytetään vain osaksi harrasteilmailuun, suuri osa sieltä tapahtuvasta lentelystä on ansiolentoa tavalla tai toisella. Joko koulutetaan uusia lentäjiä tai sitten on kuvauslentoja, rajavartiolaitoksen lentoja jne. Pelkästään harrastajien määrää on vaikea veikata mutta lentäjiä lienee satoja ja päälle laskuvarjohyppääjät ja vaikka lennokin lennättäjät niin kyllähän niitä löytyy.

Tuo kiinteistölautakunnan väite että kentällä ei enää tapahdu siviili-ilmaliikennettä ja sen takia käyttö ei vastaa enää vuokrasopimuksen ehtoja on aivan käsittämätön : mitä muuta Malmilla tapahtuu kuin siviili-ilmaliikennettä?? Ok, muutaman kerran on käynyt armeijan Mi-8 pyörähtämässä, mutta mielestäni se nyt ei vielä ole niin merkitsevää toimintaa että vuokrasopimuksen voisi purkaa. Älytöntä pilkunnussintaa. :david:

Jos tuo tosiaan muutettaisiin ja rakennettaisiin taloja niin kyllä siinä sitten Copterline ja paloasemakin varmaan lähtisivät samantien jonnekin ihan muualle. Ja Copterline varsinkin. Todennäköisesti Tallinnaan tai jonnekin muualle missä suhtaudutaan ilmailuyrityksiin vähän suopeammin..

Käsittääkseni tuonne on suunniteltu 2-3-kerroksisia pienrivitaloja, joten Helsingin asuntopulaa ei kyllä Malmin rakentamisella ratkaista. Ongelma kun on se, että alunperinkin koko alue otettiin lentokäyttöön sillä perusteella että se on suota (Tattarisuo) ja siksi "sopimatonta asumiskäyttöön". Tuo pitäisi koko alue siis paaluttaa jonnekin hlvetin syvälle että talot pysyisivät kunnossa, ja sehän varmasti maksaisi mansikoita. Argh, verenpaine nousee kun vaan miettii miten älytön koko ajatus on.. :curs:

Pelastamalmi.org tarjoaa lisätietoa ja syitä kentän säilyttämiseen.
 
Koko hommahan lähti liikkeelle seuraavanlaisesta laskelmasta:

1) lasketaan, kuinka paljon kaupunki saisi vuokratuloja tuolla paikalla olevasta maastaan, jos päällä olisi asuintaloja, vähennetään tästä lentokentän tuottamat tulot jos niitä yleensä on
2) lasketaan, kuinka monta konetta kentältä päivittäin nousee

Jaetaan 1) 2):lla, ja huomataan, että kaupunki "tukee" jokaista koneennousua muutamalla tuhannella eurolla. Helsinkiläisiä veronmaksajia on muutama sata tuhatta, Malmin kentän käyttäjiä tuhat, pari. Enemmistön etu voittaa.

Selvennys vielä: mulle on ihan sama, kumpi siellä on kun asun Epsoossa enkä lennä mitään, näin vain tuon laskelmaesimerkin Talouselämässä.
 
Malmin ilmailijoiden edustaja kertoi, että se lentokenttä on rakennettu vanhalle (osittain kuivatulle) suoalueelle, joka ei välttämättä kestä varsinaista rakentamista. Esim. kerrostalojen kanssa tulisi ongelmia kun ovat niin painavia. Tai kyllä ne talot siinä pari vuotta hyvänä pysyy - sitten tulee ongelmia mm. maaperän kosteuden vuoksi. Kunnon pommeja ne talot olisivat - rahat menevät kakkulan kaivoon.

Alunperin asiantuntijat olivat laskeskelleet, että tuo suoalue kestää hyvin lentokenttätoiminnan, mutta isompaa rakentelua ei.

Liekkö kaupungin pamput jättäneet nämä arviot vähemmälle huomiolle ahneuksissaan.
 
Dopey sanoi:
Koko hommahan lähti liikkeelle seuraavanlaisesta laskelmasta:

1) lasketaan, kuinka paljon kaupunki saisi vuokratuloja tuolla paikalla olevasta maastaan, jos päällä olisi asuintaloja, vähennetään tästä lentokentän tuottamat tulot jos niitä yleensä on
2) lasketaan, kuinka monta konetta kentältä päivittäin nousee

Jaetaan 1) 2):lla, ja huomataan, että kaupunki "tukee" jokaista koneennousua muutamalla tuhannella eurolla. Helsinkiläisiä veronmaksajia on muutama sata tuhatta, Malmin kentän käyttäjiä tuhat, pari. Enemmistön etu voittaa.

Tässä kyllä olen osittain samaa mieltä. Ilmailulaitoshan saa kaikki tulot mitä tuosta kentästä tulee (ne eivät ole suuria), ja tällä hetkellä maksettava vuokra on varsin nimellinen, joten jos se Helsingin pamppuja lohduttaisi niin maksettaisiin sitten vaikka vähän isompaa vuokraa. Tosin tällä hetkellä lähes jokainen Suomen lentokenttä Hki-Vantaata lukuunottamatta tuottaa tappiota joten en tiedä kuinka innokkaasti Ilmailulaitos moiseen suostuisi..
 
lej sanoi:
Ota kartta käteen ja sano sitten uudestaan, että täyteen rakennettu. Asukastiheys on alhainen verrattuna yleensä ton kokoisiin kaupunkeihin. Ja sitä metsää ja peltoa on aika paljon, mutta kai sitä sitten ei vaan saa tai kukaan uskalla pakkolunastaa.

En sano enkä ole sanonutkaan. Sanoin että nykyiset metsät ja muut rakentamisesta vapaat alueet olisi hyvä pitää sellaisina jatkossakin. Musta ihan hyvä ja kannatettava asia.
 
Dopey sanoi:
1) lasketaan, kuinka paljon kaupunki saisi vuokratuloja tuolla paikalla olevasta maastaan, jos päällä olisi asuintaloja, vähennetään tästä lentokentän tuottamat tulot jos niitä yleensä on

Lehtitietojen mukaan kaupunki ei ole saanut koskaan vuokraa tästä kentälle "vuokratusta" maasta.
 
Ironbutt sanoi:
Tai kyllä ne talot siinä pari vuotta hyvänä pysyy - sitten tulee ongelmia mm. maaperän kosteuden vuoksi. Kunnon pommeja ne talot olisivat - rahat menevät kakkulan kaivoon.

Paalutetaan jos ei muuten maaperän kantavuus ole riittävä. Ihan normaalitoimintaa nykypäivänä. Kovan maan tontit on jo käytetty aiaa sitten. Sitäpaitsi onhan nuo nykysetkin rakennukset ja rakenteet kestäneet siellä :)

EDIT: No joka tapauksessa täytyisi löytää asiallinen korvaava ratkaisu. Kenttä Salossa ei tosiaan ole sellainen.
 
Mihin niitä uusia taloalueita tarvitaan, kun väkiluku näyttää Helsingissä pysyvän samassa/vähenevän... kyllä Helsingissä riittää lääniä vielä reippaasti muuallakin, jos ette niin usko menkää Malmin lentoasemalle, pyytäkää päästä lentokoneen kyytiin ja katsokaa, pelkkää metsää ja peltoa Helsinkikin näyttää olevan.

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1076152537658

Minulla on idea lentokentän pelastamiseksi, viedään lentokenttäalueelle liito-oravan papanoita, lentokentäthän ovat liito-oravien luontaista elinympäristöä...
 
matrix sanoi:
Mihin niitä uusia taloalueita tarvitaan, kun väkiluku näyttää Helsingissä pysyvän samassa/vähenevän

Hyvä pointti. Olisko sinkkuelämäntavan yleistymisen syytä. Kun ennen riitti kahdelle yksi kämppä niin nyt tarvitaan molemmille omat ;)

EDIT: Ei ollenkaan huonompi idea tuo liito-orava juttu. Sitten vaan muutama heppu silmät kirkkaana väittämään nähneensä liito-oravia siellä niin kohta alue on rakennuskiellossa ja julistettu rauhoitetuksi alueeksi.
 
123jippo sanoi:
Hyvä pointti. Olisko sinkkuelämäntavan yleistymisen syytä. Kun ennen riitti kahdelle yksi kämppä niin nyt tarvitaan molemmille omat ;)

Eikös kaupunkiin(=maahan)muuttavat ole yleensä niitä etnisiä vähemistöjä, jotka asuvat tyyliin 10 henkilöä + vuohi aina yhdessä kerrostalokaksiossa ja poismuuttajat 1-4henkilön hyvin toimeentulevia talouksia? Tämä järkyttävä tasapainoero kertoo vielä suuremmasta asuntojen ylitarjonnasta tulevaisuudesta.
 
matrix: Sähän olet nerokkaasti ratkaissut Hesan asunto-ongelmat! Nykysellä tyylillä Hesan väkiluku voi siis helposti jopa viisinkertastua ilman kummempia asuntojen lisärakennustarpeita. :lol2:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom