Hel**tin Tele Finland!!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Sumu sanoi:
Onko tämä päivänselvä asia jos siitä syntyy 5 sivua keskustelua?
Niin, viimeiset kolme sivua sisältävät lähinnä yritystä vääntä asia rautalangasta ja hippaa in denial. Vääryyden kokeminen on henkilökohtainen kokemus ja sellainen tässä lienee tapahtunut, mutta silmien sulkeminen ei auta yhtään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nonni. Sain kuluttajavirastosta jonkun ihmisen kiinni ja mulle palataan asiaan maanantaina.

Laitoin myös postia viestintävirastoon.

Toivottavasti asiaan tulisi selvyyttä. Selvä asia se ei ole, koska sinne on tullut paljon yhteydenottoja vastaavista asioista eri palveluntarjoajien kanssa.
 
texwiller sanoi:
Niin, viimeiset kolme sivua sisältävät lähinnä yritystä vääntä asia rautalangasta ja hippaa in denial. Vääryyden kokeminen on henkilökohtainen kokemus ja sellainen tässä lienee tapahtunut, mutta silmien sulkeminen ei auta yhtään.

En koe henkilökohtaista vääryyttä. Koen, että asiat ei ole selkeitä ja aiheuttavat epäselvyyttä.

En sulje silmiäni, vaan olen avannut niitä niin paljon, että yritän ottaa selvää sellaisilta tahoilta, jotka osaa oikeasti asiaan vastata.
 
Jortsu sanoi:
Keskustelua aiheuttanee lähinnä se miten epäselvää näinkin päivänselvä asia voi jollekin olla.

Selvä.






P.S. ;)

Toisaalta, onhan tuo "päivänselvä" aika suhteellinen käsite. Toisille ydinfysiikka on päivänselvää, toisille puheluiden hinnoittelu.
 
Viestintäviraston dokkaria Hipalle:

http://www.ficora.fi/suomi/document/TRaportti012005.pdf

Ota yhteyttä vaikkapa Kuluttajaviraston Riitta Kokko-Herralaan. Hän on mukana tuossa työryhmässä "jonka tehtävänä oli laatia ehdotukset yritys- ja
erityispalvelunumeroitten hinnoittelun, hintainformaation ja numeroinnin selkeyttämiseksi." Eli epäselvyyksiä on, koska tuollainen työryhmäkin on perustettu.

Mielestäni Tele Finlandin ei tarvitse hyvittää yhtään mitään elleivät sitten halua tehdä hyvää pr:ää.
 
miisa sanoi:
Mielestäni Tele Finlandin ei tarvitse hyvittää yhtään mitään elleivät sitten halua tehdä hyvää pr:ää.
:offtopic: Siistiä muuten, että mainoksessa voi sanoa mitä vaan ja sillä ei oo väliä. Tää Tele Finlandin taistelu epämääräistä hinnoittelua vastaan ja vastikään tullu markkinointituomioistuimen päätös niiden epäselvästä hinnoittelusta on täydellinen esimerkki.
 
Delmonte sanoi:
:offtopic:
Kyllä se menee, asiakas maksaa aina tavalla tai toisella. Jos asiakaspalvelu on omanverkon sisältä ilmainen, niin se tarkoittaa vain sitä, että sen palvelun kustannukset maksetaan niissä normaaleiden puheluiden hinnoissa ja kuukausimaksuissa. Toki se tuntuu siltä, että palvelu on ilmainen kun ei "erikseen" tarvitse maksaa, mutta ei se sitä tosiseikkaa poista kuka todellinen maksaja on.

Väitellään nyt... :D Sitähän edellisessä viestissä koitin sanoa, että esim dna:n puhelu/kk-maksu/datahinnat ovat täysin kilpailukykyisiä, jopa edullisempi kuin esim TeleFinlandilla, vaikka dna:sta dna:n Aspaan soittaminen on ilmaista. Eli ei se välttämättä sitä tarkoita, että se jossain pois otetaan. Minusta se kuuluu normaaliin hyvään palveluun, että saa ilmaista asiakaspalvelua, jos käytät jotain maksullista palvelua/tuotetta. Eihän se aina niin ole, mutta pitäisi olla.
 
miisa sanoi:
Viestintäviraston dokkaria Hipalle:

http://www.ficora.fi/suomi/document/TRaportti012005.pdf

Ota yhteyttä vaikkapa Kuluttajaviraston Riitta Kokko-Herralaan. Hän on mukana tuossa työryhmässä "jonka tehtävänä oli laatia ehdotukset yritys- ja
erityispalvelunumeroitten hinnoittelun, hintainformaation ja numeroinnin selkeyttämiseksi." Eli epäselvyyksiä on, koska tuollainen työryhmäkin on perustettu.

Mielestäni Tele Finlandin ei tarvitse hyvittää yhtään mitään elleivät sitten halua tehdä hyvää pr:ää.

Kiitos tuosta linkistä! Sieltä löytyy paljon vastauksia kysymyksiin, jotka vaivaa mieltä :)
 
Delmonte sanoi:
:offtopic:
Kyllä se menee, asiakas maksaa aina tavalla tai toisella. Jos asiakaspalvelu on omanverkon sisältä ilmainen, niin se tarkoittaa vain sitä, että sen palvelun kustannukset maksetaan niissä normaaleiden puheluiden hinnoissa ja kuukausimaksuissa. Toki se tuntuu siltä, että palvelu on ilmainen kun ei "erikseen" tarvitse maksaa, mutta ei se sitä tosiseleensäikkaa poista kuka todellinen maksaja on.

EDIT: Joo, ja tullehan niitä kuluja ja tuloja vaikka mistä EDIT LOPPUU

Mä luulisin, että asiakas ei aina ole maksaja. Joku maksaa varmasti, mutta ei välttämättä juuri ko. asiakas. Operaattorien kuluihin vaikuttaa paljon markkinointikustannuksetkin. Mainosten lisäksi maksettavaa tulee jälleenmyyntipalkkioista, jotka jälleenmyyntifirmat (yleensä kännykkäkauppiaat) vetävät välistä hankkiessaan operaattorille uusia asiakkaita. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni operaattorit joilla on oma verkko saavat tuloja toisilta operaattoreilta, joiden liittymistä soitetaan vieraaseen verkkoon? Tuloja tulee myös verkkojen vuokraamisesta pienemmille operaattoreille. Eli joku maksaa aina.

Niin tai näin. Mä en keksi yhtään syytä, miks Hippa ei joutuis maksamaan. Jos ne on päättänyt, että aspaan soittaminen maksaa ja ovat sen vielä maininneet, niin tuskin antavat periksi. Ei toi munkaan mielestä riittävän hyvin ole tiedotettu, kun verrataan alan yleiseen käytäntöön ja Tele Finlandin mottoon: Halpa ja yksinkertainen. Rehellisesti. Mun mielestä törkeää asiasta tekee vielä se, että ne ei osannut hoitaa jotain Hipan asiaa ja LÄHETTIVÄT HIPALLE TEKSTARIN: SOITA TÄNNE.
 
Jonotus
Useimmiten jonotus tarkoittaa sitä, että puhelu on tullut yrityksen
vaihteeseen mutta ei asiakaspalvelijalle. Puhelinverkon kannalta
kyseessä on tällöin jo käynnissä oleva puhelu, josta aiheutuu normaali
laskutus. Teknisesti ei ole mahdollista erottaa tapauksia, joissa puhelu on
yhdistynyt vaihteen välittäjälle ja välittäjän tai jonotuksen kautta
vaihteen takana olevalle asiakaspalvelijalle.
Kun puhelu tulee yrityksen vaihteeseen tai asiakaspalvelunumeroon (eli
yleisen verkon ulkopuolelle asiakkaan laitteistoon), asiakas joko saa
palvelua ja maksaa puhelusta tai sitten ei saa palvelua mutta maksaa
kuitenkin jo puhelusta.
Tapauksia, joissa asiakas maksaa puhelusta mutta ei saa palvelua, voivat
olla esimerkiksi:
- välittäjä vastaa ja yhdistää puhelun asiakaspalvelijan jonoon
- puhelu menee valikkoon, josta soittaja saa lisäohjeita ("Jos haluat
palvelua A, valitse 1, jos haluat palvelua B, valitse 2,...")
- soittaja saa yksilöllisen tiedotteen, esimerkiksi "vaihteessamme on
ruuhkaa, palvelemme hetken kuluttua" tai "olet jonossa
puhelunvälittäjälle"
- ohivalintanumerolla vaihteen alanumeroon valittu puhelu menee
alanumerossa mahdollisesti olevaan valikkoon, tiedotteeseen tai
jonotukseen
Soittaja kuulee soiton merkkiääntä niin kauan kuin puheluun ei vastata.
Mikäli puheluun ei vastata 2...4 minuutin kuluessa, soiton merkkiääni
vaihtuu varattu-ääneksi. Laskutusta ei tässä tapahdu. Soittaja voi kuulla
soiton merkkiäänen rinnalla musiikkia tai vastaavaa, mikäli kutsuttuun
numeroon liittyy tällainen palvelu.
Kun soiton merkkiääni loppuu ja vaihtuu joksikin muuksi kuin varattuääneksi,
soittaja tietää olevansa jonossa.
Jonotuksen hinta
Lisämaksullisia palvelunumeroita koskee määräyksen Viestintävirasto
31 C/2003 M veloituksen teknisestä toteuttamisesta viestintäverkossa
5 §, jonka 7. kohdan mukaan puhelun hinta jonotusajalta liittymään,
johon puhelulaskutus sisältää puhelutaksan lisäksi myös palvelutaksan,
on enintään kyseisen puhelutaksan suuruinen.
Ilmaisnumeroihin (0800) jonotus on maksuton, puhelun vastaanottaja
maksaa jonotuksen ja puhelun hinnan.Jonotus
Useimmiten jonotus tarkoittaa sitä, että puhelu on tullut yrityksen
vaihteeseen mutta ei asiakaspalvelijalle. Puhelinverkon kannalta
kyseessä on tällöin jo käynnissä oleva puhelu, josta aiheutuu normaali
laskutus. Teknisesti ei ole mahdollista erottaa tapauksia, joissa puhelu on
yhdistynyt vaihteen välittäjälle ja välittäjän tai jonotuksen kautta
vaihteen takana olevalle asiakaspalvelijalle.
Kun puhelu tulee yrityksen vaihteeseen tai asiakaspalvelunumeroon (eli
yleisen verkon ulkopuolelle asiakkaan laitteistoon), asiakas joko saa
palvelua ja maksaa puhelusta tai sitten ei saa palvelua mutta maksaa
kuitenkin jo puhelusta.
Tapauksia, joissa asiakas maksaa puhelusta mutta ei saa palvelua, voivat
olla esimerkiksi:
- välittäjä vastaa ja yhdistää puhelun asiakaspalvelijan jonoon
- puhelu menee valikkoon, josta soittaja saa lisäohjeita ("Jos haluat
palvelua A, valitse 1, jos haluat palvelua B, valitse 2,...")
- soittaja saa yksilöllisen tiedotteen, esimerkiksi "vaihteessamme on
ruuhkaa, palvelemme hetken kuluttua" tai "olet jonossa
puhelunvälittäjälle"
- ohivalintanumerolla vaihteen alanumeroon valittu puhelu menee
alanumerossa mahdollisesti olevaan valikkoon, tiedotteeseen tai
jonotukseen
Soittaja kuulee soiton merkkiääntä niin kauan kuin puheluun ei vastata.
Mikäli puheluun ei vastata 2...4 minuutin kuluessa, soiton merkkiääni
vaihtuu varattu-ääneksi. Laskutusta ei tässä tapahdu. Soittaja voi kuulla
soiton merkkiäänen rinnalla musiikkia tai vastaavaa, mikäli kutsuttuun
numeroon liittyy tällainen palvelu.
Kun soiton merkkiääni loppuu ja vaihtuu joksikin muuksi kuin varattuääneksi,
soittaja tietää olevansa jonossa.
Jonotuksen hinta
Lisämaksullisia palvelunumeroita koskee määräyksen Viestintävirasto
31 C/2003 M veloituksen teknisestä toteuttamisesta viestintäverkossa
5 §, jonka 7. kohdan mukaan puhelun hinta jonotusajalta liittymään,
johon puhelulaskutus sisältää puhelutaksan lisäksi myös palvelutaksan,
on enintään kyseisen puhelutaksan suuruinen.
Ilmaisnumeroihin (0800) jonotus on maksuton, puhelun vastaanottaja
maksaa jonotuksen ja puhelun hinnan.(Työryhmäraportti 1/2005 julkaisija VIESTINTÄVIRASTO)
Hyvin on keksitty systeemi muuttaa maksuton jonotus maksulliseksi.Asiakaspalvelu varmaan paranee tyhjän maksamisesta.
 
Juuri edellä 6:lla sivulla mainituista syistä minä lähetän operaattorille sähköpostia.

Ei liene kovin usein niin kiireellistä asiaa, ettei se jaksaisi odottaa pari päivää. Vastaus tulee kun tulee, mutta useimmiten tulee. Eikä tarvitse jonottaa minuutti- tai tuntikaupalla.


Mutta aiheeseen liittyen: on melko kummaa, että asiakaspalveluun soittamisesta peritään maksu. Tai varsinkaan jonottamisesta. Ei mene jakeluun, ei.
 
Vaihdoin Tele Finlandin liittymään. Muutaman päivän sisällä tuli Tele Finlandin asiakaspalvelusta tekstiviesti; "Soita asiakaspalveluun". Soitin. Jonotus kesti 40 minuuttia. Asiakaspalvelu ei tiennyt miksi minun piti soittaa. Irtisanoin liittymän samalla puhelinsoitolla. Ihme tapa hankkia tuloja! Meillä päin on tapana, että se soittaa jolla on asiaa.
 
Goatsilla sanoi:
Hetkinen, siis samat tukiasemat toimivat eri tehoilla? Raakaa dataa tiskiin tehoista ja miten tuo on toteutettu.


sss sanoi:
:anssi: :anssi:

Tuossa joku jo kuittasikin asian. Verkon vuokraaja ei voi myydä "huonompaa" verkkoa kilpailijalleen...vaikka kuinka tekisi mieli :D

Voin sanoa jotain tietäväni asiasta... :jahas:

Olen kuullut, että Saunalahti ei käyttäisi kaikkia "lähettimiä", jolloin kuuluvuus olisi siis huonompi. Mutta jos sss, joka ilmeisesti on lähemmässäkin tekemisissä näitten asioitten kanssa, väittää toista niin uskotaan häntä.

Mutta miksi verkon vuokraaja ei voisi myydä heikompaa tuotetta kilpailijalle? Onko tämäkin jollakin lailla säädetty?
 
J@rno sanoi:
Olen kuullut, että Saunalahti ei käyttäisi kaikkia "lähettimiä", jolloin kuuluvuus olisi siis huonompi. Mutta jos sss, joka ilmeisesti on lähemmässäkin tekemisissä näitten asioitten kanssa, väittää toista niin uskotaan häntä.

Mutta miksi verkon vuokraaja ei voisi myydä heikompaa tuotetta kilpailijalle? Onko tämäkin jollakin lailla säädetty?

MUTU: Verkon vuokraaja ei voi myydä heikompaa tuotetta, jos ostaja haluaa kaikki lähettimet täydellä teholla käyttöönsä. Jos ostaja haluaa ostaa heikomman tuotteen, halvemmalla hinnalla tietenkin, se käsittääkseni voidaan tälle myydä.
 
Vähän aihetta sivuten: Itseäni ärsyttää kaikkein eniten sellaiset asiakkaat, jotka vaihtavat operaattoria kuin sukkia. Paras tapaus taisi olla n. 35-vuotias mies: dna->Kolumbus->TeleFinland->Saunalahti->takaisin dna:lle. Tämä kaikki tapahtui kahden viikon aikana.

"Ettekö te todellakaan saa siirrettyä sitä numeroa takaisin dna:lle? Voisitko soittaa Saunalahden aspaan, että peruvat numeron siirron, kun ei millään jaksa jonottaa sinne..."

Sitten on vielä näitä kylkiäisten perässä juoksijoita. Eräskin lähti avaamaan yhtä(!)liittymää 50 km:n päähän, koska sieltä sai kylmälaukun uuden liittymän avauksesta...

Jokainen saa minun puolesta valita operaattorinsa aivan vapaasti ja hyvä onkin, että palveluntarjoajia riittää, sillä sehän pitää kilpailun tiukkana.

Kannattaa kuitenkin miettiä, onko se halpa-operaattori sittenkään se paras vaihtoehto esim. tuon asiakaspalvelun kohdalla. Suurimmilla operaattoreillahan on asiakaspalvelupisteitä ja sitä myöten vaikkapa viallisen/kadonneen liittymäkortin vaihto onnistuu sillä sekunnilla ja liittymä on käytössä jo muutaman minuutin kuluttua.
 
High Live sanoi:
Kannattaa kuitenkin miettiä, onko se halpa-operaattori sittenkään se paras vaihtoehto esim. tuon asiakaspalvelun kohdalla..

Kyllä se halvin on paras vaihtoehto jos osaa hoitaa omat juttunsa niin ettei tarvi turhaan jonotella; maksaa vaan laskut ajallaan eikä härvää puhelimensa kanssa. Kumma muuten että joillekin yksille ja samoille ihmisille siunaantuu näitä ihmelaskuja ja sitten haukutaan operaattoreita :david:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom