Jonotus
Useimmiten jonotus tarkoittaa sitä, että puhelu on tullut yrityksen
vaihteeseen mutta ei asiakaspalvelijalle. Puhelinverkon kannalta
kyseessä on tällöin jo käynnissä oleva puhelu, josta aiheutuu normaali
laskutus. Teknisesti ei ole mahdollista erottaa tapauksia, joissa puhelu on
yhdistynyt vaihteen välittäjälle ja välittäjän tai jonotuksen kautta
vaihteen takana olevalle asiakaspalvelijalle.
Kun puhelu tulee yrityksen vaihteeseen tai asiakaspalvelunumeroon (eli
yleisen verkon ulkopuolelle asiakkaan laitteistoon), asiakas joko saa
palvelua ja maksaa puhelusta tai sitten ei saa palvelua mutta maksaa
kuitenkin jo puhelusta.
Tapauksia, joissa asiakas maksaa puhelusta mutta ei saa palvelua, voivat
olla esimerkiksi:
- välittäjä vastaa ja yhdistää puhelun asiakaspalvelijan jonoon
- puhelu menee valikkoon, josta soittaja saa lisäohjeita ("Jos haluat
palvelua A, valitse 1, jos haluat palvelua B, valitse 2,...")
- soittaja saa yksilöllisen tiedotteen, esimerkiksi "vaihteessamme on
ruuhkaa, palvelemme hetken kuluttua" tai "olet jonossa
puhelunvälittäjälle"
- ohivalintanumerolla vaihteen alanumeroon valittu puhelu menee
alanumerossa mahdollisesti olevaan valikkoon, tiedotteeseen tai
jonotukseen
Soittaja kuulee soiton merkkiääntä niin kauan kuin puheluun ei vastata.
Mikäli puheluun ei vastata 2...4 minuutin kuluessa, soiton merkkiääni
vaihtuu varattu-ääneksi. Laskutusta ei tässä tapahdu. Soittaja voi kuulla
soiton merkkiäänen rinnalla musiikkia tai vastaavaa, mikäli kutsuttuun
numeroon liittyy tällainen palvelu.
Kun soiton merkkiääni loppuu ja vaihtuu joksikin muuksi kuin varattuääneksi,
soittaja tietää olevansa jonossa.
Jonotuksen hinta
Lisämaksullisia palvelunumeroita koskee määräyksen Viestintävirasto
31 C/2003 M veloituksen teknisestä toteuttamisesta viestintäverkossa
5 §, jonka 7. kohdan mukaan puhelun hinta jonotusajalta liittymään,
johon puhelulaskutus sisältää puhelutaksan lisäksi myös palvelutaksan,
on enintään kyseisen puhelutaksan suuruinen.
Ilmaisnumeroihin (0800) jonotus on maksuton, puhelun vastaanottaja
maksaa jonotuksen ja puhelun hinnan.Jonotus
Useimmiten jonotus tarkoittaa sitä, että puhelu on tullut yrityksen
vaihteeseen mutta ei asiakaspalvelijalle. Puhelinverkon kannalta
kyseessä on tällöin jo käynnissä oleva puhelu, josta aiheutuu normaali
laskutus. Teknisesti ei ole mahdollista erottaa tapauksia, joissa puhelu on
yhdistynyt vaihteen välittäjälle ja välittäjän tai jonotuksen kautta
vaihteen takana olevalle asiakaspalvelijalle.
Kun puhelu tulee yrityksen vaihteeseen tai asiakaspalvelunumeroon (eli
yleisen verkon ulkopuolelle asiakkaan laitteistoon), asiakas joko saa
palvelua ja maksaa puhelusta tai sitten ei saa palvelua mutta maksaa
kuitenkin jo puhelusta.
Tapauksia, joissa asiakas maksaa puhelusta mutta ei saa palvelua, voivat
olla esimerkiksi:
- välittäjä vastaa ja yhdistää puhelun asiakaspalvelijan jonoon
- puhelu menee valikkoon, josta soittaja saa lisäohjeita ("Jos haluat
palvelua A, valitse 1, jos haluat palvelua B, valitse 2,...")
- soittaja saa yksilöllisen tiedotteen, esimerkiksi "vaihteessamme on
ruuhkaa, palvelemme hetken kuluttua" tai "olet jonossa
puhelunvälittäjälle"
- ohivalintanumerolla vaihteen alanumeroon valittu puhelu menee
alanumerossa mahdollisesti olevaan valikkoon, tiedotteeseen tai
jonotukseen
Soittaja kuulee soiton merkkiääntä niin kauan kuin puheluun ei vastata.
Mikäli puheluun ei vastata 2...4 minuutin kuluessa, soiton merkkiääni
vaihtuu varattu-ääneksi. Laskutusta ei tässä tapahdu. Soittaja voi kuulla
soiton merkkiäänen rinnalla musiikkia tai vastaavaa, mikäli kutsuttuun
numeroon liittyy tällainen palvelu.
Kun soiton merkkiääni loppuu ja vaihtuu joksikin muuksi kuin varattuääneksi,
soittaja tietää olevansa jonossa.
Jonotuksen hinta
Lisämaksullisia palvelunumeroita koskee määräyksen Viestintävirasto
31 C/2003 M veloituksen teknisestä toteuttamisesta viestintäverkossa
5 §, jonka 7. kohdan mukaan puhelun hinta jonotusajalta liittymään,
johon puhelulaskutus sisältää puhelutaksan lisäksi myös palvelutaksan,
on enintään kyseisen puhelutaksan suuruinen.
Ilmaisnumeroihin (0800) jonotus on maksuton, puhelun vastaanottaja
maksaa jonotuksen ja puhelun hinnan.(Työryhmäraportti 1/2005 julkaisija VIESTINTÄVIRASTO)
Hyvin on keksitty systeemi muuttaa maksuton jonotus maksulliseksi.Asiakaspalvelu varmaan paranee tyhjän maksamisesta.