Ei se ole ihan näinkään yksinkertaista. Tässä on nyt ihmeellisiä oletuksia puolin ja toisin, että tuntumapumppailu on pelkkää pienillä painoilla kitkuttelua tai jos tuntuma häviää niin se on automaattisesti kauheaa repimistä kaikilla muilla paitsi treenattavalla lihaksella. Tuntuman heittäminen mielestä ei tarkoita sitä, että kyseinen lihas työskentelee vähemmän. Sitä scott-hauista käsipainolla on hyvä käyttää tässä esimerkkinä, koska siinä hauis tekee suurimman osan työstä, oli sitten kyse tuntumahommista tai ei. Silti siinäkin kun mennään tarpeeksi isoihin painoihin, niin tuntuma huononee. Silti lihas työskentelee enemmän koska sun täytyy käyttää energiaa sen oikean painon nostamiseen, ei lihaksen ylimääräiseen supistamiseen. Toisaalta taas penkkipunnerruksessa suurempi paino rasittaa myös enemmän olkapäitä ja ojentajia, mutta se taas ei ole sama asia kuin rasittaa rintalihasta vähemmän.
Lihasaktivaatiohommat ei kerro koko totuutta ja sitä saa aikaan aikamoiset aktivaatiot vaikka ilman painoja kun vaan puristaa kovaa. Se ei silti ole sitä "oikeaa rasitusta".
E: Mä pidän näitä tuntumahöpötyksiä siinä mielessä vahingollisina, että tosta sunkin viestistä saa asiasta tietämätön sellaisen käsityksen, että painolla ei ole mitään merkitystä kunhan tuntuma on helvetin kova. Näinhän se ei ole ja tätä mä olen höpöttänyt. En ole ollut tuntumaa vastaan ja olen höpöttänyt, että työ pitää tehdä oikealla lihaksella, pitää treenata lihasta eikä liikettä, mutta tuntuma ei ole itsetarkoitus ja vastusta on oltava riittävästi. Näitä on nähty ihan liikaa, kun porukka tuijottaa pelkkää tuntumaa, mutta unohdetaan riittävä kuorma. Jotain tuettuja kulmasoutuja kymmenen kilon käsipainoilla ja puristaen ihan vitusti, niin tuntuuhan se, mutta tulokset on yllättäen olemattomia.