Hauistippi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hanula
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oman järkeilyni mukaan jälkimmäinen sarja on rinnalle kovempi ja johtaa varmemmin kasvuärsykkeeseen. Vaikka kokonaiskuorma liikkeessä on jälkimmäisessä sarjassa pienempi on se itse rinnalle raskaampi.
Mun järkeily on toisenlainen. Oikeaa vastausta en tiedä ja tuskin kukaan tietää ja uskon asioitahan nää aika paljon on. Eli se ylimääräinen rasitus mitä rinnalle annat, ei ole mun järkeilyssä ns. "oikeaa rasitusta". Se on samaa kun siinä tietokoneella istuessa puristat rintalihaksia täysillä. Mä saan ainakin jo ihan muutamalla muutaman sekunnin puristuksella rintalihakset pieneen pumppiin, tai sitten kramppiin. Lihaskasvu on varmaan melko olematonta. Se kun puristaa lihasta siinä liikkeen aikana, niin sitä voisin verrata vaikka esiväsytykseen. Lopputulos on sama. Kuorma on pienempi, lihaksen tekemä työ on pienempi, teho on pienempi, mutta tuntuu pahemmalta, koska lihas on jo ennestään rasittunut. Se siis ei ole raskaampaa, vaan tuntuu siltä. Mutta johtaako se silti kovempaan lihaskasvuun? Ken tietää? Itse ainakin karsastan vähän esiväsytyksiä, koska sehän on pois lihaksen voimasta ja työstä mitä se pystyy seuraavassa sarjassa tekemään. Tuntuu raskaammalta, mutta on kevyempää.

Ei se nyt ehkä ihan yks yhteen ole tuon heittämäsi vertauksen kanssa :D Anyway toimii mulla, mutta niinku hanula jo mainitsi niin ollaan kaikki erilaisia.

Mun järkeily on toisenlainen. Oikeaa vastausta en tiedä ja tuskin kukaan tietää ja uskon asioitahan nää aika paljon on. Eli se ylimääräinen rasitus mitä rinnalle annat, ei ole mun järkeilyssä ns. "oikeaa rasitusta". Se on samaa kun siinä tietokoneella istuessa puristat rintalihaksia täysillä. Mä saan ainakin jo ihan muutamalla muutaman sekunnin puristuksella rintalihakset pieneen pumppiin, tai sitten kramppiin. Lihaskasvu on varmaan melko olematonta. Se kun puristaa lihasta siinä liikkeen aikana, niin sitä voisin verrata vaikka esiväsytykseen. Lopputulos on sama. Kuorma on pienempi, lihaksen tekemä työ on pienempi, teho on pienempi, mutta tuntuu pahemmalta, koska lihas on jo ennestään rasittunut. Se siis ei ole raskaampaa, vaan tuntuu siltä. Mutta johtaako se silti kovempaan lihaskasvuun? Ken tietää? Itse ainakin karsastan vähän esiväsytyksiä, koska sehän on pois lihaksen voimasta ja työstä mitä se pystyy seuraavassa sarjassa tekemään. Tuntuu raskaammalta, mutta on kevyempää.
Sun järkeilyä tukee tutkimuksetkin ilmeisesti:

Our findings do not support the popular belief of weight trainers that performing pre-exhaustion exercise is more effective in order to enhance muscle activity compared with regular weight training. Conversely, pre-exhaustion exercise may have disadvantageous effects on performance, such as decreased muscle activity and reduction in strength, during multijoint exercise.
Effect of pre-exhaustion exercise on low... [J Strength Cond Res. 2003] - PubMed - NCBI

Scientists in Brazil got together to retest the validity of muscle pre-exhaustion before exercise. They took young men and they hooked electrodes all over their chests and triceps to measure muscle activation, and separated the men into two groups who performed different exercises.

1. The pre-exhaustion group performed a set of flyes and immediately performed a bench press until failure.

2. The control group only performed the bench press.

When the researchers measured muscle activation of the chest muscles after pre-exhaustion, they concluded that there was no greater activation of the chest muscle, but there was a greater activation of the triceps by 17.8 percent. So how come the triceps were activated more with a pre-exhaustion set before bench presses? Because the chest muscle was fatigued, it relied on activation of the triceps to move the weight. This research is in alignment with other studies where scientists reported a significant (33.67 percent) increase in triceps muscle activation during bench press exercises with pre-exhaustion.

Based on these two studies, pre-exhaustion leads to a decrease in muscle recruitment or no change in the actual muscle group performed during exercise— not an increase, as so many people once thought. Muscle growth is about keeping tension on the muscle. Any time there is a decrease in motor unit firing during exercise, tension is being taken off the muscle.
Exercise Pre-exhaustion for Muscle Growth: A Myth?

Tää on kyllä itsellenikin yllättävää tietoa, en ole kyllä kokenut tarpeelliseksi ottaa selvää kun en mitään etukäteisväsytyksiä harrasta. Mutta tuon mukaan juuri ei kannata tehdä penkkiä kun rinta on väsytettynä, koska se siirtyy enemmän ojentajille. Juuri siksi, koska rinta on väsynyt joten se ei jaksa tehdä työtä yhtä hyvin kun ojentajat.

Musta tässä kaikkein oudointa on se, että nuo kaikki on todella vanhaa tietoa. Silti pakkiksellakin juuri suositeltiin yhdessä threadissa tekemään jalkaprässiä, koska kyykky ei tuntunut etureisissä. Miksi sitä suositeltiin? Todennäköisesti siksi koska pakkiksen jantterit on lukenu siitä täältä, eli se suositus ei perustu muuhun kuin kehareiden mututuntumaan ja perimätietoon.
Näitä lihaskasvatuksen ja painojen nostelun mekaniikoita on kuitenkin tutkittu jonkun verran, joistain on ristiriitaista tietoa mutta eikö olisi järkevämpää keskustella oikeasti tutkitun tiedon perusteella kuin sen kuuluisen "musta tuntuu" -tiedon perusteella?

Sitten vielä tieteellisempi näkökulma. Lihaskasvuun tarvittavaan ärsykkeeseenhän vaikuttavat kolme asiaa: 1. Tarpeeksi raskas kuorma 2. Aika kuorman alla 3. Metabolinen stressi. Tuntumatreenailussa kaksi viimeisintä toteutuvat melkein automaattisesti, eikä tarpeeksi raskas kuormakaan mikään ongelma ole, monella on vain sellainen käsitys. Käytän esimerkkinä itseäni ja penkkipunnerrusta. Saan 100 kilolla tehtyä penkissä 10 toistoa siistillä tekniikalla, niin että kuitenkin keskityn vain kovasti punnertamaan painoa ylös. Tällä tyylillä oikeastaan koko yläkroppa puutuu, ojentajat ehkä eniten. Ihan okei kun treenataan liikettä. Saman kympin voi tehdä myös sitten tuntumahakuisesti 85kg. Pystyn paremmin keskittymään siihen että teen työn juuri rintalihaksilla, kiusaan niitä kovalla venytykyksellä ja supistan niitä kovaa, muut lihakset eivät merkittävästi väsy. Tällä tavoin rintalihakset ovat todella uupuneet jo 8. toiston kohalla, mutta nyt hieman ronskimmalla tekniikalla ja vielä voimissaan olevia ojentajia apuna käyttäen puristan ne kaksi viimeistäkin toistoa vielä ylös. Rinta on tulessa ja erittäin uupunut, ojentajissa pientä kihelmöintiä. Oman järkeilyni mukaan jälkimmäinen sarja on rinnalle kovempi ja johtaa varmemmin kasvuärsykkeeseen. Vaikka kokonaiskuorma liikkeessä on jälkimmäisessä sarjassa pienempi on se itse rinnalle raskaampi. Ja tätähän minä tavoittelen lihaksen treenaamista, en liikkeen.
Science bitch! ;)

Tää on kyllä itsellenikin yllättävää tietoa, en ole kyllä kokenut tarpeelliseksi ottaa selvää kun en mitään etukäteisväsytyksiä harrasta. Mutta tuon mukaan juuri ei kannata tehdä penkkiä kun rinta on väsytettynä, koska se siirtyy enemmän ojentajille. Juuri siksi, koska rinta on väsynyt joten se ei jaksa tehdä työtä yhtä hyvin kun ojentajat.
Väsytetyn rinnanko pitäisi tehdä enemmän työtä? Ei tuo meinaa etteikö rinta aktivoituisi hyvin. Ideahan tuossa on nimenomaan, että silloin rinta väsyy ekana.

pre-exhaustion exercise may have disadvantageous effects on performance, such as decreased muscle activity and reduction in strength, during multijoint exercise.

Haha ei saatana nyt on kyllä yllättävää tutkimustietoa. Etukäteisväsytys on erikoistekniikka, jossa haetaankin sitä, että lihas on jo valmiiksi heikko tulevaan sarjaan.

Niin? Miksi te nyt tuohon tartuitte? :D
Porukka suosittelee aina etukäteisväsytystä jotta rasitus menisi paremmin kohdelihakselle, mutta noiden perusteella se kohdelihas tekee nimenomaan vähemmän työtä silloin ja lihas aktivoituu vähemmän. Eli hyöty etukäteisväsytyksestä on? Jalkaprässiä suositellaan ennen kyykkyä jotta menis paremmin etureiskoille, mutta tuon perusteella ei nimenomaan mene sen paremmin jos on lihas etukäteen väsytettynä. Oliko tässä nyt jotain epäselvää? Jatketaan mutuilua, paljon kivempaa se on näköjään.

Väsytetyn rinnanko pitäisi tehdä enemmän työtä? Ei tuo meinaa etteikö rinta aktivoituisi hyvin. Ideahan tuossa on nimenomaan, että silloin rinta väsyy ekana.
Ei pitäisi, en niin väittänytkään. Muotoilin ehkä vähän vammaisesti tuon oman kommenttini siihen, mutta kannattaa varmaan lukea ne tutkimukset eikä tarttua minun paskoihin muotoiluihin.

Aloin käsipainojen sijaan käyttämään suoraa tankoa ja heti kahden viikon jälkeen pystyin vaihtamaan käteenvedon yhdyntään.

Mind-muscle connection

Jotta isoista (tai pienistä) painoista olisi hyötyä lihaksen kasvatuksessa, on treenatessa päästävä käsiksi haluttuun lihakseen. Suoritustekniikka on tässä tärkeä juttu, mutta niin on myös tietoinen keskittyminen treenattavaan lihakseen. Mind-muscle connection on jo vuosikymmenia ollut bodareille täysin selvä ilmiö, mutta nykyisin kohdelihakseen keskittymisen ja lihasaktivaation välisestä yhteydestä löytyy jo numerodataakin. Esimerkiksi Bret Contrerasin pienimuotoisessa kokeessa saatiin aika merkittäviä eroja haluttujen lihasten aktivoitumisessa kokeneilla treenaajilla pelkästään keskittymällä erilaisten liikkeiden aikana tietyn lihaksen tehokkaaseen aktivointiin. Kannattaa huomata, että tekniikka ja suoritustapa yritettiin pitää täysin muuttumattomana – ainoa ero oli siinä legendaarisessa mind-muscle connectionissa. Keskity siis lihaksiin joita treenaat.

Lainaus Hulkin kirjoittamasta artikkelista lihastohtorin blogissa.
Treenaatko lihasta vai liikettä? ?Hulkki? Hietala ? osa II | Lihastohtori

Ja tässä sitä tutkimusdataa aiheesta:
https://www.t-nation.com/training/mind-muscle-connection-fact-or-bs

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Miksiköhän nuo Mr O tason ukkelit sitten käyttää treeneissään näitä guruja neuvomassa mitä erikoisempia systeemejä ? Charless Glass guruista vaikka esimerkkinä . Kai Greenen sanoin " olen bodaaja , en painonnostaja " Ukko tietty sairaan vahva kanssa :worship: ja tarvittaessa isokin rauta tottelee / on totellut . Hyviä videoita Greeneltä löytyy pilvin pimein . Mutta onko nuo valmentajat nykymuoti , vai eikö muuten ihan toppiin ole asiaa ?

Miksiköhän nuo Mr O tason ukkelit sitten käyttää treeneissään näitä guruja neuvomassa mitä erikoisempia systeemejä ? Charless Glass guruista vaikka esimerkkinä . Kai Greenen sanoin " olen bodaaja , en painonnostaja " Ukko tietty sairaan vahva kanssa :worship: ja tarvittaessa isokin rauta tottelee / on totellut . Hyviä videoita Greeneltä löytyy pilvin pimein . Mutta onko nuo valmentajat nykymuoti , vai eikö muuten ihan toppiin ole asiaa ?
kyllä niillä muustakin kun treenistä on tietoa ja eikös joku viisampu joskus sanonu aiheesta että parhaat gurut on legureita/kemistejä

Mun järkeily on toisenlainen. Oikeaa vastausta en tiedä ja tuskin kukaan tietää ja uskon asioitahan nää aika paljon on. Eli se ylimääräinen rasitus mitä rinnalle annat, ei ole mun järkeilyssä ns. "oikeaa rasitusta". Se on samaa kun siinä tietokoneella istuessa puristat rintalihaksia täysillä. Mä saan ainakin jo ihan muutamalla muutaman sekunnin puristuksella rintalihakset pieneen pumppiin, tai sitten kramppiin. Lihaskasvu on varmaan melko olematonta. Se kun puristaa lihasta siinä liikkeen aikana, niin sitä voisin verrata vaikka esiväsytykseen. Lopputulos on sama. Kuorma on pienempi, lihaksen tekemä työ on pienempi, teho on pienempi, mutta tuntuu pahemmalta, koska lihas on jo ennestään rasittunut. Se siis ei ole raskaampaa, vaan tuntuu siltä.

Ei mene ihan noin, alun opettelun jälkeen sain useimmissa punnerrusliikkeissä saan ylös isompia painoja keskittymällä puristamaan lihaksilla, vaikka keskittyisi rintaan tällä tekniikalla epäkkäät olkapäät ja ojentajatkin aktivoituvat enemmän kuin normaaaleissa punnerrussarjoissa. Yli kymmenen toiston sarjoille se on kuitenkin niin raskasta että niissä tahtoo ruuti loppua ennen aikaisesti. Kitkutuksissa kuten hauiskäännöt painot putosivat alkuun, mutta muutamassa kuukaudessa hauperit olivat vahvemmat kuin ennen ja sain kaikissa hauisliikeissä lisättyä painoja. Ilmeisesti kun tekniikka parani, myös lihas vahvistui ja oppi antamaan enemmän tehoja.

Tuo lihaskontrolli tarkoittaa samalla että joka toistossa mennään enemmän HIT-treenien suuntaan.

Yksi minkä huomasi heti alkuun oli hikoilun selkeä lisääntyminen liikkeiden suoritustavan muututtua, lihasten puristaminen lisää selkeästi energian kulutusta ja antaa suht nopeasti "kivisemmän" kondiksen, jos kalorit muuten pysyvät samana.

Ei mene ihan noin, alun opettelun jälkeen sain useimmissa punnerrusliikkeissä saan ylös isompia painoja keskittymällä puristamaan lihaksilla, vaikka keskittyisi rintaan tällä tekniikalla epäkkäät olkapäät ja ojentajatkin aktivoituvat enemmän kuin normaaaleissa punnerrussarjoissa. Yli kymmenen toiston sarjoille se on kuitenkin niin raskasta että niissä tahtoo ruuti loppua ennen aikaisesti. Kitkutuksissa kuten hauiskäännöt painot putosivat alkuun, mutta muutamassa kuukaudessa hauperit olivat vahvemmat kuin ennen ja sain kaikissa hauisliikeissä lisättyä painoja. Ilmeisesti kun tekniikka parani, myös lihas vahvistui ja oppi antamaan enemmän tehoja.

Tuo lihaskontrolli tarkoittaa samalla että joka toistossa mennään enemmän HIT-treenien suuntaan.

Yksi minkä huomasi heti alkuun oli hikoilun selkeä lisääntyminen liikkeiden suoritustavan muututtua, lihasten puristaminen lisää selkeästi energian kulutusta ja antaa suht nopeasti "kivisemmän" kondiksen, jos kalorit muuten pysyvät samana.
On muuten loistava myyntipuhe tuntumatreenille.

Kyllä mä veikkaan, että menee, mutta sä teit väärän johtopäätöksen. Jos nyt lopetat sen puristelun ja otat vähän ronskimman otteen, niin varmasti teet isommilla painoilla. Mäkin sain 5 kg penkkiin melkein heti kun aloin tekeen siinä 15 toiston nurkissa pyöriviä sarjoja. Tästähän luonteva johtopäätös ilmeisesti olisi, että pitkät sarjat antaa paremmin voimaa kuin lyhyet? No ei, vaan se oli se vaihtelu mikä tempun teki, ei pitkä sarja itsessään. Ihan niin kuin sulla se ei ollut varsinaisesti sen lihaksen puristamisen ansiota.

Kyllä mä veikkaan, että menee, mutta sä teit väärän johtopäätöksen. Jos nyt lopetat sen puristelun ja otat vähän ronskimman otteen, niin varmasti teet isommilla painoilla. Mäkin sain 5 kg penkkiin melkein heti kun aloin tekeen siinä 15 toiston nurkissa pyöriviä sarjoja. Tästähän luonteva johtopäätös ilmeisesti olisi, että pitkät sarjat antaa paremmin voimaa kuin lyhyet? No ei, vaan se oli se vaihtelu mikä tempun teki, ei pitkä sarja itsessään. Ihan niin kuin sulla se ei ollut varsinaisesti sen lihaksen puristamisen ansiota.

Vaan sitää suuremmasta painosta ei ole bodauksen kannalta hyötyä jos se pitää nostaa "ronskimmin" siten että tuntuma treenattavalta lihakselta häviää. Silloinhan esimerkiksi penkissä kuorma jakautuu enemmän ojentajille ja olkapäille ja siksi tuntuma rintalihaksista häviää. Tämän voit itsekkin todeta tutkimuksesta jonka aiemmin linkitin tähän ketjuun, keskittyminen tiettyyn lihakseen liikkeen aikana johtaa huomattavasti parantuneeseen lihasaktivaatioon.

Vaan sitää suuremmasta painosta ei ole bodauksen kannalta hyötyä jos se pitää nostaa "ronskimmin" siten että tuntuma treenattavalta lihakselta häviää. Silloinhan esimerkiksi penkissä kuorma jakautuu enemmän ojentajille ja olkapäille ja siksi tuntuma rintalihaksista häviää. Tämän voit itsekkin todeta tutkimuksesta jonka aiemmin linkitin tähän ketjuun, keskittyminen tiettyyn lihakseen liikkeen aikana johtaa huomattavasti parantuneeseen lihasaktivaatioon.
Ei se ole ihan näinkään yksinkertaista. Tässä on nyt ihmeellisiä oletuksia puolin ja toisin, että tuntumapumppailu on pelkkää pienillä painoilla kitkuttelua tai jos tuntuma häviää niin se on automaattisesti kauheaa repimistä kaikilla muilla paitsi treenattavalla lihaksella. Tuntuman heittäminen mielestä ei tarkoita sitä, että kyseinen lihas työskentelee vähemmän. Sitä scott-hauista käsipainolla on hyvä käyttää tässä esimerkkinä, koska siinä hauis tekee suurimman osan työstä, oli sitten kyse tuntumahommista tai ei. Silti siinäkin kun mennään tarpeeksi isoihin painoihin, niin tuntuma huononee. Silti lihas työskentelee enemmän koska sun täytyy käyttää energiaa sen oikean painon nostamiseen, ei lihaksen ylimääräiseen supistamiseen. Toisaalta taas penkkipunnerruksessa suurempi paino rasittaa myös enemmän olkapäitä ja ojentajia, mutta se taas ei ole sama asia kuin rasittaa rintalihasta vähemmän.

Lihasaktivaatiohommat ei kerro koko totuutta ja sitä saa aikaan aikamoiset aktivaatiot vaikka ilman painoja kun vaan puristaa kovaa. Se ei silti ole sitä "oikeaa rasitusta".

E: Mä pidän näitä tuntumahöpötyksiä siinä mielessä vahingollisina, että tosta sunkin viestistä saa asiasta tietämätön sellaisen käsityksen, että painolla ei ole mitään merkitystä kunhan tuntuma on helvetin kova. Näinhän se ei ole ja tätä mä olen höpöttänyt. En ole ollut tuntumaa vastaan ja olen höpöttänyt, että työ pitää tehdä oikealla lihaksella, pitää treenata lihasta eikä liikettä, mutta tuntuma ei ole itsetarkoitus ja vastusta on oltava riittävästi. Näitä on nähty ihan liikaa, kun porukka tuijottaa pelkkää tuntumaa, mutta unohdetaan riittävä kuorma. Jotain tuettuja kulmasoutuja kymmenen kilon käsipainoilla ja puristaen ihan vitusti, niin tuntuuhan se, mutta tulokset on yllättäen olemattomia.

Ei se ole ihan näinkään yksinkertaista. Tässä on nyt ihmeellisiä oletuksia puolin ja toisin, että tuntumapumppailu on pelkkää pienillä painoilla kitkuttelua tai jos tuntuma häviää niin se on automaattisesti kauheaa repimistä kaikilla muilla paitsi treenattavalla lihaksella. Tuntuman heittäminen mielestä ei tarkoita sitä, että kyseinen lihas työskentelee vähemmän. Sitä scott-hauista käsipainolla on hyvä käyttää tässä esimerkkinä, koska siinä hauis tekee suurimman osan työstä, oli sitten kyse tuntumahommista tai ei. Silti siinäkin kun mennään tarpeeksi isoihin painoihin, niin tuntuma huononee. Silti lihas työskentelee enemmän koska sun täytyy käyttää energiaa sen oikean painon nostamiseen, ei lihaksen ylimääräiseen supistamiseen. Toisaalta taas penkkipunnerruksessa suurempi paino rasittaa myös enemmän olkapäitä ja ojentajia, mutta se taas ei ole sama asia kuin rasittaa rintalihasta vähemmän.

Lihasaktivaatiohommat ei kerro koko totuutta ja sitä saa aikaan aikamoiset aktivaatiot vaikka ilman painoja kun vaan puristaa kovaa. Se ei silti ole sitä "oikeaa rasitusta".

E: Mä pidän näitä tuntumahöpötyksiä siinä mielessä vahingollisina, että tosta sunkin viestistä saa asiasta tietämätön sellaisen käsityksen, että painolla ei ole mitään merkitystä kunhan tuntuma on helvetin kova. Näinhän se ei ole ja tätä mä olen höpöttänyt. En ole ollut tuntumaa vastaan ja olen höpöttänyt, että työ pitää tehdä oikealla lihaksella, pitää treenata lihasta eikä liikettä, mutta tuntuma ei ole itsetarkoitus ja vastusta on oltava riittävästi. Näitä on nähty ihan liikaa, kun porukka tuijottaa pelkkää tuntumaa, mutta unohdetaan riittävä kuorma. Jotain tuettuja kulmasoutuja kymmenen kilon käsipainoilla ja puristaen ihan vitusti, niin tuntuuhan se, mutta tulokset on yllättäen olemattomia.

Olisko avainsana vaikka , että käytetään niin isoa painoa , kuin tekniikka sallii ? Sitähän mm se Uusitalon kaverikin painotti teknikkavideollaan Supermassan kanssa . Vuosien jälkeen itselle on tärkeää , että en riko paikkoja itselle liian isojen painojen kanssa . Sitä on tehty omalle osalle riittävästi . Vastaavasti koitan tehdä sarjoista mahdollisimman vaikeita ja vaikka supersarjoilla hoitaa verta alueelle ensin ja lopuksi sitten ns pääliike niin isolla kun pystyy . Olkapääreenissä vaikka ist. punn. tangolla edestä . Voin tehdä alle superina ist. vipareita + samaista ist. punnerrusta , mutta hiukan pienemmällä painolla se punnerrus . Silti molemmat punnerrukset tehdään samalla tyylillä :vastustaen alas kovin ja "lujaa " ylös . Se legendaarinen tuntuma koko ajan läsnä :) Mulla toimii .
Lähtökohta kait kuitenkin , että teknikka oikein ja pysyy kasassa koko sarjan . Siihen taas tarvitaan se tuntuma mitä lihasta tehdään . (liian)Isoilla painoilla tahtoo hajota paketti helpommin . Kyllä isoilla painoilla ja tuntumalla on molemmilla paikkansa .

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom