Hauistippi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hanula
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En jaksanut lukea kuin pari ensimmäistä ja viimestä joten en ihan päässyt kärryille mistä vääntöä on...

Jokatapauksessa kokeilin erilaista puristusta ja kiinnitin huomiotaan kiertoon lopussa.
Tuntus toimivan ainakin jos peruspuurtaja domsseja metsästää

Luulevat tietävänsä paremmin kuin Olympiatason kisaaja, mm. tuon ikuisen trollin JP Fuxin treenipäivyrikin on surullista luettavaa, täynnä huonoa uloste/alapää ja gay huumoria jolle ei naura erkkikään.
Olen pahoillani jos vielä valmentaa tai antaa neuvoja jollekin, kun ukon omatkin treenimetodit ovat kaukana todellisuudesta ja ihan hatuista revittyjä useamman voimaharjoittelulajin sekasikiöitä joissa ei keskitytä yhteenkään yksittäiseen lajiin kunnolla, vaan ollaan arpomalla otettu mukaan satunnaisia harjoitteita voimanostajien painonnostajien ja kehonrakentajien harjoitteista. Kuitenkin irvailee kehonrakennusalan ammattilaisten metodeille.
Pakko sua on nyt vähän ojentaa, vaikka itsekkin olen Fuxin kanssa joistain asioista eri mieltä. Ukon treenimetodit ei ole kaukana todellisuudesta, vaan lähestulkoon just sitä mitä monen muunkin naturaalin pitäis tehdä, varsinkin jos ollaan treenivuosissa välillä 1-5. Ei mitään voimamiestreenejä tietenkään, mutta perusajatuksena voimaprogressio ja treenirunkona perusliikkeet niin ei sillä pieleen mene, ja saa niiden alkuvuosien kehityksestä kaiken hyödyn irti panostamalla perusjuttuihin ja siihen perusmassaan. Voi sitten myöhemmin keskittyä hiomaan sitä pakettia, mutta jos yrittää pelkästään hiomalla rakentaa sen paketin niin aika guru saa olla joka siinä onnistuu.

Olihan tuo Fuxin kommentti tähän ketjuun aika paskaa mutta ei mitään verrattuna tähän sun ryöpytykseen.

Vai siitäkös sen kommentissa oliki kysymys ? Että paina isoilla painoilla vaan ja hyvä tulee ? Be my guest jos itellänsä niin toimii . Kädet on kuitennii aika pieni lihasryhmä , eli ihan mindboggling painoja ei monikaan pysty käyttämään . Painot aina suhteessa omaan voimatasoon . Eihän tässä vihjeessä ole kyse muusta , kuin pienestä detailjista MITEN voi koittaa kääntää ja ehkä hyötyä . Saahan vetää miten raskaalla haluaa jos kokee , että that´s the way .
Voin vakuuttaa , että 30 + vuoden päästä suurin kasvu on jo tapahtunut ja omat rajat aika tarkkaan hallussa .Kuten jo sanoin , samasta esitetystä hauisvihjeestä puhui myös muuan tuskin tunnettu Robby Robinson jo aikanaan . Voi googlata ja kattoa hanskoja jos ei tuttu .

Luulevat tietävänsä paremmin kuin Olympiatason kisaaja
Oletko huomannut, että tässä hommassa ei ole yhtä ainoaa totuutta? Jokaisella olympiatason kisaajalla on omat metodinsa ja tippinsä, eli jos otat totuutena yhden tuolta ja yhden tuolta niin melkoinen sekasikiö on oma treenitapa. Olympiatason kisaaja on yhtälailla ihminen ja voi olla väärässä. Vaikka sillä saa tulosta, sillä ei saa välttämättä parasta tulosta. Milos Sarcevinkin treenimetodeja kritisoidaan jatkuvasti ja täytyy sanoa, että mun mielestä ei yhtään syyttä. Joku taas tulee sanomaan, että kannattaa kokeilla ennen kuin tuomitsee, niin kannattaa muistaa se, että ei se kokeilemisesta auta, vaan sillä pitää veivata vuosi ja katsoa oliko odotukset sen arvoisia ja tuliko tulosta. Se ei kerro yhtään mitään miltä se tuntuu. Ja päälle vielä se, että tunnetusti roinaajalla ja natulla toimii erilaiset tavat niin ollaan aika suossa jos ajatellaan, että kyllä olympiatason kisaaja tietää ja suljetaan silmät kaikelta muulta.

Ja sitten kun mietitään tätä aihetta, hauiksen treenaamista, niin se on niin yksinkertaista, että tämä tippi ei mun mielestä anna juuri mitään uutta. Tee vaikka sillä käsipainolla scotissa, lasket painoa ja nostat painoa, niin teet työn hauiksella ja sillä tuntumalla ei ole mitään merkitystä. Ei mitään, koska "mikään muu" lihas ei tuossa työskentele kuin hauis. Ettekä nyt tule kertomaan miten olkalihas työskentelee ja kyynärvarren lihakset on mukana ja olkapää stabiloi. Toisin sanoen teet työn hauiksella, vaikka suurin tuntuma olisi persereiässä, koska muuta vaihtoehtoa ei ole. Tuntuma ei ole mikään suurin taikatemppu ja aina tavoiteltava asia joka automaattisesti räjäyttää lihakset kasvuun. Usein se on jopa päinvastoin, jos tiputetaan puolet painoista pois ja kytätään pelkkää tuntumaa. Sillekin on paikkansa, mutta ei ainoana totuutena ja treenimetodina. Työ pitää tehdä oikealla lihaksella eikä pidä treenata vain pelkkää liikettä, mutta niissäkin oppii käyttämään suuria painoja ja voi unohtaa tuntuman hakemisen, kun olet kerran opetellut liikkeen oikein.

Oletko huomannut, että tässä hommassa ei ole yhtä ainoaa totuutta? Jokaisella olympiatason kisaajalla on omat metodinsa ja tippinsä, eli jos otat totuutena yhden tuolta ja yhden tuolta niin melkoinen sekasikiö on oma treenitapa. Olympiatason kisaaja on yhtälailla ihminen ja voi olla väärässä. Vaikka sillä saa tulosta, sillä ei saa välttämättä parasta tulosta. Milos Sarcevinkin treenimetodeja kritisoidaan jatkuvasti ja täytyy sanoa, että mun mielestä ei yhtään syyttä. Joku taas tulee sanomaan, että kannattaa kokeilla ennen kuin tuomitsee, niin kannattaa muistaa se, että ei se kokeilemisesta auta, vaan sillä pitää veivata vuosi ja katsoa oliko odotukset sen arvoisia ja tuliko tulosta. Se ei kerro yhtään mitään miltä se tuntuu. Ja päälle vielä se, että tunnetusti roinaajalla ja natulla toimii erilaiset tavat niin ollaan aika suossa jos ajatellaan, että kyllä olympiatason kisaaja tietää ja suljetaan silmät kaikelta muulta.

Ja sitten kun mietitään tätä aihetta, hauiksen treenaamista, niin se on niin yksinkertaista, että tämä tippi ei mun mielestä anna juuri mitään uutta. Tee vaikka sillä käsipainolla scotissa, lasket painoa ja nostat painoa, niin teet työn hauiksella ja sillä tuntumalla ei ole mitään merkitystä. Ei mitään, koska "mikään muu" lihas ei tuossa työskentele kuin hauis. Ettekä nyt tule kertomaan miten olkalihas työskentelee ja kyynärvarren lihakset on mukana ja olkapää stabiloi. Toisin sanoen teet työn hauiksella, vaikka suurin tuntuma olisi persereiässä, koska muuta vaihtoehtoa ei ole. Tuntuma ei ole mikään suurin taikatemppu ja aina tavoiteltava asia joka automaattisesti räjäyttää lihakset kasvuun. Usein se on jopa päinvastoin, jos tiputetaan puolet painoista pois ja kytätään pelkkää tuntumaa. Sillekin on paikkansa, mutta ei ainoana totuutena ja treenimetodina. Työ pitää tehdä oikealla lihaksella eikä pidä treenata vain pelkkää liikettä, mutta niissäkin oppii käyttämään suuria painoja ja voi unohtaa tuntuman hakemisen, kun olet kerran opetellut liikkeen oikein.

Alkuosasta olen hyvinkin samoilla linjoilla . experiment on avainsana . Mutta tuosta hauiskäännöstä olen eri mieltä . Olen kääntänyt sitä hemmetin kääntöä yli 30 v , tuntuma milloin missäkin tai ei ollenkaan . Onhan nyt ihan eri asia tunnetko tehtävässä lihaksessa jotain , vai et . Voin vakuuttaa , että olen kokeillut sen voimaliimiitin itselleni . tankohauis max joskus 2x 85 kg ja ist. hauiskääntöä sarjoja tehtiin 30 kg käsipainoilla ... Minulle lifetime naturaalille raskaita painoja :) , jollekin muulle lämmittelyä ... Tottakait aikansa koetettiin nostaa sarja painoja . Mutta sitten kun se limit tulee vastaan / loukkaantumisia niin mieli palaa koittaa jotain muuta . Ja minusta yksi keino on tehdä ottaa sarjoista mahdollisimman paljon irti , eikä vaan heiluttaa painoa ylös alas . Joo Ronnie c tekee niin( bam bam bam ylös alas) , Branch warren tekee niin . En satu olemaan kumpikaan , eikä minusta tulisi moista vaikka kaikki maailman roinat pumpattaisiin kehooni :) Silti se toimii heille . Jos joku kokeiltuaan samaa tyyliä huomaa kasvua lihaksissa , niin onhan tyhmyyttä jos ei sitä jatkossakin tee .
Back to hauis ; en ole koskaan tykännyt niiden veivaamisesta . jostain syystä . Myöskään pitkät pumppisarjat ei oikein luonnaa minulle , joten ratkaisu siis jotain siltä väliltä? Minun ratkaisu on keskiraskaat painot , kohtuu kovaa ylös paino ja kovalla vastustuksella takas alas tosi puhtaalla tyylillä( Dorian Yates tyyliä mukaillen ) . Voin taata , että sarjat on raskaampia näin toteutettuna kuin vaan paukuttaa toistoja isoillakin painoilla( kokeiltu on ) . Loppujen lopuksi sarjat ovat aika lyhyitä ( 6-8 x) , mutta tuntuvat paljon pidemmiltä . Ja sattuvat kohdelihakseen . tuo supinaatio ja pikkusormilla puristaminen ovat vaan kirsikka kakussa . Minun tapauksessa maistuva kirsikka . Joku bodysuuruus on sanonut että "weights are just the tools we use to sculpt our bodies ..."
Lopuksi vielä noihin painoihin . Nykyisin saan ehkä 10x 50 kg tankohauista( ei tuu tehtyä ) , mutta käsi ei ole sen pienempi kuin 10-20 vuotta sitten kun sarjapainoja hilattiin ylös. Vaikka laji onkin vain rakas harrastus minulle , saan siitä tiettyä tyydytystä . Laadullakin on merkitystä IMO .

Asiahan on toki niin, että jos jollain on ollut ongelmia kasvattaa hauiksia tietyn pisteen jälkeen, niin tämä tippi voi hyvinkin antaa jotain uutta. Jos toverilla itsellä on jo 50 sentin hanskat ja Herculeksen geenit, niin helppohan se on muille huudella. Ja tuo loppuosa textistäsi oli aika paradoxaalinen, sillä eka sanot, että tuntumalla ei ole väliä, mutta sitten kuitenki sanot, että työ pitää tehdä oikealla lihaksella. Noh, mun mielestä se kylläkin meneen niin, että silloin kun liikkeen tuntee oikeassa lihaksessa, niin se myös menee oikealle lihakselle. Jos liikkeen tuntee jossain muualla kuin pitäisi (kuten perseenreiässä habatreenin yhteydessä), niin silloin on hyvin todennäköistä, että suorittaa liikkeen päin vittua (persettä).

Ite voin henk. koht. esimerkein kertoa, että ite tein monet vuodet massaliikkeitä (tangolla siis) selälle, ennenku otin mukaan myös taljat. Noh, oon kauan tehny alataljaa ja myöhemmin myös ylätaljaa, mutta ei kumpikaan oo oikeen tuntunut missään, vaikka tein ne oikein... Noh, sitten yks päivä kun salilla käyttämäni alatalja oli varattu meninkin tekemään sitä toiseen alataljaan, jota en ollut edes kokeillut, koska olin tottunut siihen toiseen ja niissä oli eri painopakat. Noh, otin mukaan saman tangon millä oon ennenki tehny ja hupsista shätänäm: liike menikin yhtäkkiä täböllä rhomboidseille :thumbs: En oo koskaan missään selkäliikkeessä vastaavaa tuntenut! Erona noissa vehkeissä on hieman eri istuma-asento ja vaijerin tulokulma. Sama ilmiö kävi ylätaljan kanssa. Olin tehnyt sitä perinteisesti leveällä tangolla, kunnes luin jostain, että kantsii kokeilla hammertangolla ja hupsista shätänäm: yhtäkkiä liike alkoikin tuntua yläselässä! :hyper: Pointti on, että vaikka liikkeitä tekisikin teknisesti oikein, niin joskus se on pienestä kiinni, että meneekö se liike "jonnekin" vai juuri sinne minne pitääkin.

Ite oon nykyään panostanut eniten juurikin tuntuman löytämiseen ja mielestäni se on tärkeintä treenaamisessa, ainakin lihastenkasvatus mielessä. Kauan on iteki tullut treenattua enempi aina liikkeen mukaan, ennenku vasta hiljattain törmäsin tuohon sunkin sanomaan maan mainioon ohjenuoraan, että "pitää treenata sitä lihasta, eikä liikettä". Tosin sulla tos loppulausees lähti lapanen kädestä. Jos eka opettelee hyvän tekniikan ja sen jälkeen alkaa vaan runttaamaan, niin lopulta käy niin, että se tekniikka unohtuu sinne "must get this bar up" -mentaliteetin alle ja sitten taas treenataankin liikettä, eikä lihasta. Ja vielä tuosta tuntuman taikatempusta, että kun aloin tekemään yhden käden scottikääntöjä, niin voisin vaikka vannoa, että habat sai monen vuoden hibernaation jälkeen "räjähdysmäisen" kasvupiikin! ;D One does not simply underestimate the magic of tuntuma.

Ja tuo loppuosa textistäsi oli aika paradoxaalinen, sillä eka sanot, että tuntumalla ei ole väliä, mutta sitten kuitenki sanot, että työ pitää tehdä oikealla lihaksella.
Ei ole koska ne on kaksi täysin irrallista asiaa. Niin kuin sanoin, niin me voidaan tehdä se scotthauis käsipainolla joko hitaasti tuntumalla supistaen tai sitten vaan vähän isommilla painoilla runtaten. Jos teen liikkeen kummassakin tapauksessa teknisesti oikein, niin mulla ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin tehdä liike hauiksella. Sitä ei voi tehdä päin vittua, tuli tuntumaa tai ei. Sama pätee ihan jokaiseen liikkeeseen, kunhan ensin osaat ylipäätään tehdä liikkeen oikeilla lihaksilla. Eikä se lihaksen treenaaminen mihinkään unohdu ja siirrytä liikkeen treenaamiseen kun ei anna unohtua. Erittäin yksinkertaista, mutta nyt väännetään helppoa asiaa vaikeaksi. Tuntuma onkin suurimmaksi osaksi tunne korvien välissä. Mä voin tehdä suorin jaloin maastavedon 60 kilolla hirveällä tuntumalla tai sitten 120 kilolla unohtaen tuntuman, mutta koska osaan tehdä liikkeen jo oikein ja suoritus on molemmissa identtinen, mulla on yllättäen kummassakin tapauksessa takareidet seuraavana päivänä kipeät. Eli treeni osui kyllä kohdelihakseen, vaikkei tuntumaa ollutkaan.

Kyllä mullakin kuuluu treeneihin ajoittain tuntumapumppitreenejä, mutta se on vaihtelun vuoksi, eikä treeni perustu siihen. Tämä on mun mielipide, mutta pelkällä tuntumalla ei pitkälle pötkitä. Se toimii paremmin työkaluna kun opetellaan tekemään liike oikealla lihaksella. Mitäpä jos se toimii teilläkin sen takia (ainakin vähän aikaa) kun olette vihdoin monen vuoden jälkeen oppineet tekemään liikkeet ylipäätään oikein ja / tai annatte toisenlaista rasitusta lihakselle sen 3x8:n sijaan? Tai sekin voi olla mahdollista, että ihminen kuvittelee jonkin tavan paremmaksi, koska uskoo siihen. Ainahan sitä hakee oikeutusta omalle tavalleen tehdä asiat, eikä kukaan halua olla väärässä.

Ei ole koska ne on kaksi täysin irrallista asiaa. Niin kuin sanoin, niin me voidaan tehdä se scotthauis käsipainolla joko hitaasti tuntumalla supistaen tai sitten vaan vähän isommilla painoilla runtaten. Jos teen liikkeen kummassakin tapauksessa teknisesti oikein, niin mulla ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin tehdä liike hauiksella. Sitä ei voi tehdä päin vittua, tuli tuntumaa tai ei. Sama pätee ihan jokaiseen liikkeeseen, kunhan ensin osaat ylipäätään tehdä liikkeen oikeilla lihaksilla. Eikä se lihaksen treenaaminen mihinkään unohdu ja siirrytä liikkeen treenaamiseen kun ei anna unohtua. Erittäin yksinkertaista, mutta nyt väännetään helppoa asiaa vaikeaksi. Tuntuma onkin suurimmaksi osaksi tunne korvien välissä. Mä voin tehdä suorin jaloin maastavedon 60 kilolla hirveällä tuntumalla tai sitten 120 kilolla unohtaen tuntuman, mutta koska osaan tehdä liikkeen jo oikein ja suoritus on molemmissa identtinen, mulla on yllättäen kummassakin tapauksessa takareidet seuraavana päivänä kipeät. Eli treeni osui kyllä kohdelihakseen, vaikkei tuntumaa ollutkaan.

Kyllä mullakin kuuluu treeneihin ajoittain tuntumapumppitreenejä, mutta se on vaihtelun vuoksi, eikä treeni perustu siihen. Tämä on mun mielipide, mutta pelkällä tuntumalla ei pitkälle pötkitä. Se toimii paremmin työkaluna kun opetellaan tekemään liike oikealla lihaksella. Mitäpä jos se toimii teilläkin sen takia (ainakin vähän aikaa) kun olette vihdoin monen vuoden jälkeen oppineet tekemään liikkeet ylipäätään oikein ja / tai annatte toisenlaista rasitusta lihakselle sen 3x8:n sijaan? Tai sekin voi olla mahdollista, että ihminen kuvittelee jonkin tavan paremmaksi, koska uskoo siihen. Ainahan sitä hakee oikeutusta omalle tavalleen tehdä asiat, eikä kukaan halua olla väärässä.
Mitä sitten on runttaaminen jos teet sen hauiksella, etkä esim. heilauttamalla? Miten se visuaalisesti eroaa tuosta hitaasta tuntumapumppailusta muuten kuin isompien painojen muodossa? Runttaaminen on sitä, että tekniikka hajoaa ja otetaan apulihaksia mukaan, kohdelihaksen (toivottavasti) kuitenkin tehdessä työtä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitä sitten on runttaaminen jos teet sen hauiksella, etkä esim. heilauttamalla? Miten se visuaalisesti eroaa tuosta hitaasta tuntumapumppailusta muuten kuin isompien painojen muodossa? Runttaaminen on sitä, että tekniikka hajoaa ja otetaan apulihaksia mukaan, kohdelihaksen (toivottavasti) kuitenkin tehdessä työtä.
Aletaanko nyt saivarrella siitä mikä on runttaamista ja mikä ei? Täysin itrelevanttia. Ei se eroakaan millään tavalla ja siksi sanoin, että tuntuma on korvien välissä.

Argh. Sulla on hämärä käsite tuntumasta. Ehkä et oo ikinä tuntenut sitä, kun tuollaisia jokellat? O.o Ite muistan ikuisesti ekan kerran, kun sen koin! <3 Mutta ei tuntuma tarkota sitä, että pitää tehä jotain pumppisarjaa. Sen voi ihan hyvin löytää myös voimasarjoista. Tuntuma ei oo siis pumpin hakua, saati mikään psyykkinen hurmostila korvien välissä, vaan fyysinen tuntemus kohdelihaksessa treenin aikana. Tuo sun scottivertaus on vähän huono, koska siinä hauis todellakin on niin eristyksissä, että liike pakostakin menee hauikselle. Mutta esim. talja- tai tankoliikkeissä on niin paljon liikkuvia osia ja mahdollisia variaatioita asennoissa, että liike saattaa mennä ihan minne vaan, vaikka tekisikin liikkeen näennäisesti oikein. Tosin ite oon nähny scottipenkkiäkin tehtävän päin vattua hillitömillä heijareilla ja vajailla rommeilla :D (Ja joo, kyseessä ei ollut mikään CBB-bodarin erikoistekniikka, vaan joku perus 19v jannu sähläämäs.)

Puhuit tossa, että ensin pitää opetella tekemään liike oikeilla lihaksilla, eli opitaan löytämään se kuuluisa tuntuma... Mutta sitten heitit taas paradoxin, että kun liikkeen kerran osaa, voi unohtaa tuntuman!? :O Eikös se kylläkin mene niin, että jos liikkeen kerta osaa suorittaa täydellisesti lihakseen kohdistuen, niin silloinhan se tuntuma on sielä lihaksessa joka kerta kun treenaat?! Ei sitä tuntumaa voi yhtäkkiä vain "unohtaa", sehän tarkoittaisi sitä, että on siirrytty suorittamaan liikettä tai että tekniikka on löystynyt. Optimaalisessa suorituksessa tuntuma on automaattisesti lihaksessa. Every. Time.

Ja mitä tulee tuohon kuvitteluun, niin omassa tapauksessa en odottanut yhtää mitään siirtyessäni käyttämään toista alataljaa - lähinnä olin epäileväinen koko aparaatin suhteen. Ylätaljan suhteen toki odotinkin parempaa treenivastetta, koska olin moisen vinkin lukenut - mutta yhtä hyvin olisi vinkki voinut olla toimimattakin. Itellä on muutenkin tapana kokeilla kaikkia hyviä treeni/tekniikkavinkkejä mitä kohdille osuu. Suurimmasta osasta on ollut hyötyä, mutta on hutejakin joskus tullut :)

Tämä on mun mielipide, eikä sillä pitkälle pötkitä.

Korjasin. :david:

Tuntuma4life! :rock:

2x6 25kg KP ja toinen samanlainen setti vaikka scotissa niin seuraavana päivänä tiedän tehneeni hauiksia, riittävän isot painot ja kun supistaa koko lihaksella niin ei tarvita mitään käsien kääntelyä tai nimettömien puristelua, osa porukasta tosiaan treenaa hauiksia päin helvettiä, ne treenaa liian pienillä painoilla :)
ja tämähän oli nyt sitten se ultimaattinen totuus :D

2x6 25kg KP ja seuraavana päivänä tiedän tehneeni hauiksia, riittävän isot painot ja kun supistaa koko lihaksella niin ei tarvita mitään käsien kääntelyä tai nimettömien puristelua, osa porukasta tosiaan treenaa hauiksia päin helvettiä, ne treenaa liian pienillä painoilla :)

Just näin. Tuntuma ja pienet painot ei oo mitään synonyymeja, rakkaat ystävät.

Argh. Sulla on hämärä käsite tuntumasta. Ehkä et oo ikinä tuntenut sitä, kun tuollaisia jokellat? O.o Ite muistan ikuisesti ekan kerran, kun sen koin! <3
Kyllä mä sen jokusen kerran olen kokenut, kun sanoin, että harrastan sitä itsekin kausittaisesti. Mulla se tosin yhdistyy pumppisarjoihin, koska mulla sen hakeminen oikeasti kovissa sarjoissa on mahdottomuus. Ja varmaan muistatkin kun puhut siitä kuin uskonnosta.
Puhuit tossa, että ensin pitää opetella tekemään liike oikeilla lihaksilla, eli opitaan löytämään se kuuluisa tuntuma... Mutta sitten heitit taas paradoxin, että kun liikkeen kerran osaa, voi unohtaa tuntuman!? :O Eikös se kylläkin mene niin, että jos liikkeen kerta osaa suorittaa täydellisesti lihakseen kohdistuen, niin silloinhan se tuntuma on sielä lihaksessa joka kerta kun treenaat?! Ei sitä tuntumaa voi yhtäkkiä vain "unohtaa", sehän tarkoittaisi sitä, että on siirrytty suorittamaan liikettä tai että tekniikka on löystynyt. Optimaalisessa suorituksessa tuntuma on automaattisesti lihaksessa. Every. Time.
Ei, se ei todellakaan ole näin, koska tuntuma on korvien välissä. Mun ainakin pitää koko ajan ajatella sitä lihasta, keskittyä siihen ja supistaa sitä. Siinä auttaa kovasti jos tiputtaa painoja, hidastaa liikettä, pysäyttää ja supistaa lopussa ylikorostetusti ja venyttää kunnolla alussa. Ei ole välttämätöntä, mutta auttaa. Sitä kun tekee penkissä kovaa kutosta, niin tuntuman ja huippusupistuksen ajattelu on aikalailla viimeinen asia mitä siinä haluaa ajatella. Ja nyt heität itse paradoksin, että jos tuntuman unohtaa, niin liike menee heti väärin ja siirrytään suorittamaan liikettä. Ei todellakaan, ei. Jos tekniikka on teknisesti suurin piirtein samanlainen, niin eikö rasituskin ole suurin piirtein samoilla lihaksilla? Ei se rasitus lähde penkkipunnerruksessa maagisesti sieltä rinnalta yhtään mihinkään ja siirry ojentajille ja olkapäille, jos lopetan rinnan ajattelemisen. Ja jos lopetan, ei tule tuntumaakaan. Siinä mielessä treenaan kyllä liikettä, mutta mulla on varaa siihen, koska penkkitekniikka on aina tasan sama, oli painot mitkä tahansa. Kevyimpiä lämmittelyjä lukuunottamatta. Ylätalja on liikkeistä haastavin tehdä oikein, mutta kovalla vastuksella. Ja sen huomaa ihan salillakin kun joka toinen vetää pelkällä kropalla. Mutta siinä kun vetää heilumatta ja alhaalla lavat taakse niin ei se kovin väärin mene vaikkei mitään tunnekaan. Sit jos lähdetään hakeen sitä parasta mahdollista tuntumaa, niin se on 20 kiloa pois ja kaikki pysäytykset ja supistukset mukaan ja ylikorostetut positiiviset ja negatiiviset.

Tätä siis tarkoitan sillä miten tuntuma on ainakin mulla korvien välissä. Voin kytkeä sen päälle tai pois vaikka sitten siinä pienemmällä painolla tehdyssä tuntumahakuisessa sarjassakin. Ja sit taas on niitä ikuisia tuntuman hakijoita, jotka vääntää kymmenen vuoden jälkeen ylätaljaa 50 kilolla ja ihmettelee kun ei kasva, vaikka tuntuu niin pirusti. Jotkut on jopa sanoneet, että lihaksen supistaminen on tärkeintä ja paino on siinä vain väline. Toisaalta totta, mutta antaa monille äkkiä väärän signaalin siitä ettei vastuksen määrällä olisi väliä. Nämä on nyt esimerkkejä sieltä tuntuman toisesta ääripäästä. Toisesta päästä löytyy runkkupenkkaajat ja ylätaljan vetäjät joilla kolisee takaraivo lattiaan joka toistolla.

Jännä juttu, oli kyseessä mikä tahansa, suosittu youtube -video, nettiuutisen kommenttikenttä, vieraskirja tai tän tyyppinen foorumikeskustelu, niin se sisältö on ensimmäisten seittemän viestin jälkeen ihan identtistä keskenään. Aiheesta eksytty, trollataan, vittuillaan. Musta hanulan juttu ja alkuperänen idea oli hieno. Tein itse taannoin salilla hauiksia päivän viimesenä liikkeenä ja kattelin kun vieressä solakka tyttö nosteli samoja painoja. Se tosin teki käännöt tietysti selällä ja tied millä ja silti jäi puoliväliin... Siinä olis voinut egotreenaaja jo tuntea miehisyydessä kolauksen, mutta olin niin ylpee kun tein samoilla painoilla, ehkä todella epäegosti MUTTA OIKEIN. Painot oli 5 kiloa pienemmät kun mulla tavallisesti, mutta keskityin nimenomaan tuntumaan ja voin sanos ettei koskaan ei ole tumput niin soseena olleet.

Ja lisätäkseni vielä, että itse ainakin huomannut varsinkin selkäliikkeissä tuntuman olevan välillä jossain ihan muualla kuin selässä. Tähän on todella oiva apu ollut juurikin tuo tuntuman haku ja lihasten opettaminen / aktivointi pienemmillä painoilla, jonka jälkeen palannut vanhoihin painoihin ja kas kummaa tuntuu rauta liikkuvan vähintäänkin yhtä hyvin ja vieläpä oikeaan osoitteeseen.

Pakko heittää oma lusikka soppaan. Olen nykyään vannoutunut tuntumalla treenaaja ja sen puolesta puhuja, koska se yksinkertaisesti on toiminut mulla ihan törkeän hyvin. Ennen tuli reenailtua semmosta perus treeniä tarkoituksena vahvistua ja kasvattaa lihasta. Parin viime vuoden ajan tavoitteena on ollut pelkkä lihasmassa, toki voimaa saa tulla siinä sivussa, mutta siihen en enää keskity. Kipinä nykyiselle treenitavalle iski about vuosi sitten kun katselin youtubesta training with Kai Greene videoita. Moni varmasti tietää mistä on kyse, jos ei niin suosittelen vilkaisemaan. Kuitenkin innostuin näiden videoiden johdosta soveltamaan Kain oppeja omaan treeniin, mitäpä sitä ois menettäny kun "normibodailulla" kehitys oli ollut aika hidasta jo jonkin aikaa. Painoja sai pudottaa alkuun reilusti, siltikään tuntumaa ei ollut helppo löytää heti vaan se vei aikaa, olin treenannut aikaisemmin liikaa "liikettä". En kuitenkaan luovuttanut ja 1-2kk päästä alko oikeastaan kaikissa liikkeissä treenit mennä todella perille, ensimmäisistä työsarjoista lähtien lihakset oli tulessa enkä treenien päätteeks ollu ikinä tuntenu niin kovaa paikallista uupumusta. Tuosta melkein vuoden takaisesta ajasta painoja on tietysti saanut nostaa liikkeissä vaikka hidasta se on, silti lihakset kasvaneet viimeisen vuoden aikana varmasti enemmän kuin sitä edeltävänä 3 vuoden aikana. Jos lihaskasvun lisäksi haluaa vähänkään voimaan panostaa niin tämä ei ole varmastikkaan paras tapa treenailla, tai voihan sitä treenailla vaikka kuukauden kerrallaan vuorotellen, mutta lihasmassan kasvatukseen toimii itellä paremmin kuin hyvin.

Sitten vielä tieteellisempi näkökulma. Lihaskasvuun tarvittavaan ärsykkeeseenhän vaikuttavat kolme asiaa: 1. Tarpeeksi raskas kuorma 2. Aika kuorman alla 3. Metabolinen stressi. Tuntumatreenailussa kaksi viimeisintä toteutuvat melkein automaattisesti, eikä tarpeeksi raskas kuormakaan mikään ongelma ole, monella on vain sellainen käsitys. Käytän esimerkkinä itseäni ja penkkipunnerrusta. Saan 100 kilolla tehtyä penkissä 10 toistoa siistillä tekniikalla, niin että kuitenkin keskityn vain kovasti punnertamaan painoa ylös. Tällä tyylillä oikeastaan koko yläkroppa puutuu, ojentajat ehkä eniten. Ihan okei kun treenataan liikettä. Saman kympin voi tehdä myös sitten tuntumahakuisesti 85kg. Pystyn paremmin keskittymään siihen että teen työn juuri rintalihaksilla, kiusaan niitä kovalla venytykyksellä ja supistan niitä kovaa, muut lihakset eivät merkittävästi väsy. Tällä tavoin rintalihakset ovat todella uupuneet jo 8. toiston kohalla, mutta nyt hieman ronskimmalla tekniikalla ja vielä voimissaan olevia ojentajia apuna käyttäen puristan ne kaksi viimeistäkin toistoa vielä ylös. Rinta on tulessa ja erittäin uupunut, ojentajissa pientä kihelmöintiä. Oman järkeilyni mukaan jälkimmäinen sarja on rinnalle kovempi ja johtaa varmemmin kasvuärsykkeeseen. Vaikka kokonaiskuorma liikkeessä on jälkimmäisessä sarjassa pienempi on se itse rinnalle raskaampi. Ja tätähän minä tavoittelen lihaksen treenaamista, en liikkeen.

Hyvään suuntaan menee kommentit . Puhutaan asiasta , vaikka ei sama mieltä oliskaan :) Osu eilen tollanen video silmiin : https://www.youtube.com/watch?v=lDenOgySqr8 Ilkka Mursu vetämässä käsitreeniä Marko Savolaisen mukana . Kelatkaa siihen treenikohtaan , jos puuduttaa . Mutta : katsokaa millä painoilla herra Mursu vetää supersettejään ! Vertailun vuoksi , kannatta googlata hänen voimanostotuloksiaan :) Tuo ukko on ihan sairaan vahva ja varman voisi kätösiä vetää isollakin raudalla . Hän jopa kommentoi painoja itse sarjojen välissä ( kun alka tekeen scottia käsipainolla ) . Kädetkää ei ihan narut ole . Mukavan oloinen kaveri btw

2x6 25kg KP ja toinen samanlainen setti vaikka scotissa niin seuraavana päivänä tiedän tehneeni hauiksia, riittävän isot painot ja kun supistaa koko lihaksella niin ei tarvita mitään käsien kääntelyä tai nimettömien puristelua, osa porukasta tosiaan treenaa hauiksia päin helvettiä, ne treenaa liian pienillä painoilla :)

Jos teen saman treenin , ei minulla todennäköisesti tunnu hauiksessa ainakaan seuraavana päivänä enää mitenkään . Jos tuntuisi , kait niin tekisin :) "omalla" tyylillä tuntuu sekä treenin aikana , että huomennakin . Toki käytän mahdollisimman suuria painoja mitä pystyn tällä tekniikalla. Ei unohdeta sitä , että lihas on vahvimmillan , kun se vaikka hauskäännössä tuo tankoa takaisin alas . Siksi makes sense vastustaa alastuloa kunnolla , eikö ? Painoja voi käyttää välillä isoja , välillä pieniä tottakai. Ollaan kaikki erilaisia

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom