Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pakko sua on nyt vähän ojentaa, vaikka itsekkin olen Fuxin kanssa joistain asioista eri mieltä. Ukon treenimetodit ei ole kaukana todellisuudesta, vaan lähestulkoon just sitä mitä monen muunkin naturaalin pitäis tehdä, varsinkin jos ollaan treenivuosissa välillä 1-5. Ei mitään voimamiestreenejä tietenkään, mutta perusajatuksena voimaprogressio ja treenirunkona perusliikkeet niin ei sillä pieleen mene, ja saa niiden alkuvuosien kehityksestä kaiken hyödyn irti panostamalla perusjuttuihin ja siihen perusmassaan. Voi sitten myöhemmin keskittyä hiomaan sitä pakettia, mutta jos yrittää pelkästään hiomalla rakentaa sen paketin niin aika guru saa olla joka siinä onnistuu.Luulevat tietävänsä paremmin kuin Olympiatason kisaaja, mm. tuon ikuisen trollin JP Fuxin treenipäivyrikin on surullista luettavaa, täynnä huonoa uloste/alapää ja gay huumoria jolle ei naura erkkikään.
Olen pahoillani jos vielä valmentaa tai antaa neuvoja jollekin, kun ukon omatkin treenimetodit ovat kaukana todellisuudesta ja ihan hatuista revittyjä useamman voimaharjoittelulajin sekasikiöitä joissa ei keskitytä yhteenkään yksittäiseen lajiin kunnolla, vaan ollaan arpomalla otettu mukaan satunnaisia harjoitteita voimanostajien painonnostajien ja kehonrakentajien harjoitteista. Kuitenkin irvailee kehonrakennusalan ammattilaisten metodeille.
Oletko huomannut, että tässä hommassa ei ole yhtä ainoaa totuutta? Jokaisella olympiatason kisaajalla on omat metodinsa ja tippinsä, eli jos otat totuutena yhden tuolta ja yhden tuolta niin melkoinen sekasikiö on oma treenitapa. Olympiatason kisaaja on yhtälailla ihminen ja voi olla väärässä. Vaikka sillä saa tulosta, sillä ei saa välttämättä parasta tulosta. Milos Sarcevinkin treenimetodeja kritisoidaan jatkuvasti ja täytyy sanoa, että mun mielestä ei yhtään syyttä. Joku taas tulee sanomaan, että kannattaa kokeilla ennen kuin tuomitsee, niin kannattaa muistaa se, että ei se kokeilemisesta auta, vaan sillä pitää veivata vuosi ja katsoa oliko odotukset sen arvoisia ja tuliko tulosta. Se ei kerro yhtään mitään miltä se tuntuu. Ja päälle vielä se, että tunnetusti roinaajalla ja natulla toimii erilaiset tavat niin ollaan aika suossa jos ajatellaan, että kyllä olympiatason kisaaja tietää ja suljetaan silmät kaikelta muulta.Luulevat tietävänsä paremmin kuin Olympiatason kisaaja
Oletko huomannut, että tässä hommassa ei ole yhtä ainoaa totuutta? Jokaisella olympiatason kisaajalla on omat metodinsa ja tippinsä, eli jos otat totuutena yhden tuolta ja yhden tuolta niin melkoinen sekasikiö on oma treenitapa. Olympiatason kisaaja on yhtälailla ihminen ja voi olla väärässä. Vaikka sillä saa tulosta, sillä ei saa välttämättä parasta tulosta. Milos Sarcevinkin treenimetodeja kritisoidaan jatkuvasti ja täytyy sanoa, että mun mielestä ei yhtään syyttä. Joku taas tulee sanomaan, että kannattaa kokeilla ennen kuin tuomitsee, niin kannattaa muistaa se, että ei se kokeilemisesta auta, vaan sillä pitää veivata vuosi ja katsoa oliko odotukset sen arvoisia ja tuliko tulosta. Se ei kerro yhtään mitään miltä se tuntuu. Ja päälle vielä se, että tunnetusti roinaajalla ja natulla toimii erilaiset tavat niin ollaan aika suossa jos ajatellaan, että kyllä olympiatason kisaaja tietää ja suljetaan silmät kaikelta muulta.
Ja sitten kun mietitään tätä aihetta, hauiksen treenaamista, niin se on niin yksinkertaista, että tämä tippi ei mun mielestä anna juuri mitään uutta. Tee vaikka sillä käsipainolla scotissa, lasket painoa ja nostat painoa, niin teet työn hauiksella ja sillä tuntumalla ei ole mitään merkitystä. Ei mitään, koska "mikään muu" lihas ei tuossa työskentele kuin hauis. Ettekä nyt tule kertomaan miten olkalihas työskentelee ja kyynärvarren lihakset on mukana ja olkapää stabiloi. Toisin sanoen teet työn hauiksella, vaikka suurin tuntuma olisi persereiässä, koska muuta vaihtoehtoa ei ole. Tuntuma ei ole mikään suurin taikatemppu ja aina tavoiteltava asia joka automaattisesti räjäyttää lihakset kasvuun. Usein se on jopa päinvastoin, jos tiputetaan puolet painoista pois ja kytätään pelkkää tuntumaa. Sillekin on paikkansa, mutta ei ainoana totuutena ja treenimetodina. Työ pitää tehdä oikealla lihaksella eikä pidä treenata vain pelkkää liikettä, mutta niissäkin oppii käyttämään suuria painoja ja voi unohtaa tuntuman hakemisen, kun olet kerran opetellut liikkeen oikein.
Ja sitten kun mietitään tätä aihetta, hauiksen treenaamista, niin se on niin yksinkertaista, että tämä tippi ei mun mielestä anna juuri mitään uutta. Tee vaikka sillä käsipainolla scotissa, lasket painoa ja nostat painoa, niin teet työn hauiksella ja sillä tuntumalla ei ole mitään merkitystä. Ei mitään, koska "mikään muu" lihas ei tuossa työskentele kuin hauis. Ettekä nyt tule kertomaan miten olkalihas työskentelee ja kyynärvarren lihakset on mukana ja olkapää stabiloi. Toisin sanoen teet työn hauiksella, vaikka suurin tuntuma olisi persereiässä, koska muuta vaihtoehtoa ei ole. Tuntuma ei ole mikään suurin taikatemppu ja aina tavoiteltava asia joka automaattisesti räjäyttää lihakset kasvuun. Usein se on jopa päinvastoin, jos tiputetaan puolet painoista pois ja kytätään pelkkää tuntumaa. Sillekin on paikkansa, mutta ei ainoana totuutena ja treenimetodina. Työ pitää tehdä oikealla lihaksella eikä pidä treenata vain pelkkää liikettä, mutta niissäkin oppii käyttämään suuria painoja ja voi unohtaa tuntuman hakemisen, kun olet kerran opetellut liikkeen oikein.
Ei ole koska ne on kaksi täysin irrallista asiaa. Niin kuin sanoin, niin me voidaan tehdä se scotthauis käsipainolla joko hitaasti tuntumalla supistaen tai sitten vaan vähän isommilla painoilla runtaten. Jos teen liikkeen kummassakin tapauksessa teknisesti oikein, niin mulla ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin tehdä liike hauiksella. Sitä ei voi tehdä päin vittua, tuli tuntumaa tai ei. Sama pätee ihan jokaiseen liikkeeseen, kunhan ensin osaat ylipäätään tehdä liikkeen oikeilla lihaksilla. Eikä se lihaksen treenaaminen mihinkään unohdu ja siirrytä liikkeen treenaamiseen kun ei anna unohtua. Erittäin yksinkertaista, mutta nyt väännetään helppoa asiaa vaikeaksi. Tuntuma onkin suurimmaksi osaksi tunne korvien välissä. Mä voin tehdä suorin jaloin maastavedon 60 kilolla hirveällä tuntumalla tai sitten 120 kilolla unohtaen tuntuman, mutta koska osaan tehdä liikkeen jo oikein ja suoritus on molemmissa identtinen, mulla on yllättäen kummassakin tapauksessa takareidet seuraavana päivänä kipeät. Eli treeni osui kyllä kohdelihakseen, vaikkei tuntumaa ollutkaan.Ja tuo loppuosa textistäsi oli aika paradoxaalinen, sillä eka sanot, että tuntumalla ei ole väliä, mutta sitten kuitenki sanot, että työ pitää tehdä oikealla lihaksella.
Mitä sitten on runttaaminen jos teet sen hauiksella, etkä esim. heilauttamalla? Miten se visuaalisesti eroaa tuosta hitaasta tuntumapumppailusta muuten kuin isompien painojen muodossa? Runttaaminen on sitä, että tekniikka hajoaa ja otetaan apulihaksia mukaan, kohdelihaksen (toivottavasti) kuitenkin tehdessä työtä.Ei ole koska ne on kaksi täysin irrallista asiaa. Niin kuin sanoin, niin me voidaan tehdä se scotthauis käsipainolla joko hitaasti tuntumalla supistaen tai sitten vaan vähän isommilla painoilla runtaten. Jos teen liikkeen kummassakin tapauksessa teknisesti oikein, niin mulla ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin tehdä liike hauiksella. Sitä ei voi tehdä päin vittua, tuli tuntumaa tai ei. Sama pätee ihan jokaiseen liikkeeseen, kunhan ensin osaat ylipäätään tehdä liikkeen oikeilla lihaksilla. Eikä se lihaksen treenaaminen mihinkään unohdu ja siirrytä liikkeen treenaamiseen kun ei anna unohtua. Erittäin yksinkertaista, mutta nyt väännetään helppoa asiaa vaikeaksi. Tuntuma onkin suurimmaksi osaksi tunne korvien välissä. Mä voin tehdä suorin jaloin maastavedon 60 kilolla hirveällä tuntumalla tai sitten 120 kilolla unohtaen tuntuman, mutta koska osaan tehdä liikkeen jo oikein ja suoritus on molemmissa identtinen, mulla on yllättäen kummassakin tapauksessa takareidet seuraavana päivänä kipeät. Eli treeni osui kyllä kohdelihakseen, vaikkei tuntumaa ollutkaan.
Kyllä mullakin kuuluu treeneihin ajoittain tuntumapumppitreenejä, mutta se on vaihtelun vuoksi, eikä treeni perustu siihen. Tämä on mun mielipide, mutta pelkällä tuntumalla ei pitkälle pötkitä. Se toimii paremmin työkaluna kun opetellaan tekemään liike oikealla lihaksella. Mitäpä jos se toimii teilläkin sen takia (ainakin vähän aikaa) kun olette vihdoin monen vuoden jälkeen oppineet tekemään liikkeet ylipäätään oikein ja / tai annatte toisenlaista rasitusta lihakselle sen 3x8:n sijaan? Tai sekin voi olla mahdollista, että ihminen kuvittelee jonkin tavan paremmaksi, koska uskoo siihen. Ainahan sitä hakee oikeutusta omalle tavalleen tehdä asiat, eikä kukaan halua olla väärässä.
Aletaanko nyt saivarrella siitä mikä on runttaamista ja mikä ei? Täysin itrelevanttia. Ei se eroakaan millään tavalla ja siksi sanoin, että tuntuma on korvien välissä.Mitä sitten on runttaaminen jos teet sen hauiksella, etkä esim. heilauttamalla? Miten se visuaalisesti eroaa tuosta hitaasta tuntumapumppailusta muuten kuin isompien painojen muodossa? Runttaaminen on sitä, että tekniikka hajoaa ja otetaan apulihaksia mukaan, kohdelihaksen (toivottavasti) kuitenkin tehdessä työtä.
Ei ole koska ne on kaksi täysin irrallista asiaa. Niin kuin sanoin, niin me voidaan tehdä se scotthauis käsipainolla joko hitaasti tuntumalla supistaen tai sitten vaan vähän isommilla painoilla runtaten. Jos teen liikkeen kummassakin tapauksessa teknisesti oikein, niin mulla ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin tehdä liike hauiksella. Sitä ei voi tehdä päin vittua, tuli tuntumaa tai ei. Sama pätee ihan jokaiseen liikkeeseen, kunhan ensin osaat ylipäätään tehdä liikkeen oikeilla lihaksilla. Eikä se lihaksen treenaaminen mihinkään unohdu ja siirrytä liikkeen treenaamiseen kun ei anna unohtua. Erittäin yksinkertaista, mutta nyt väännetään helppoa asiaa vaikeaksi. Tuntuma onkin suurimmaksi osaksi tunne korvien välissä. Mä voin tehdä suorin jaloin maastavedon 60 kilolla hirveällä tuntumalla tai sitten 120 kilolla unohtaen tuntuman, mutta koska osaan tehdä liikkeen jo oikein ja suoritus on molemmissa identtinen, mulla on yllättäen kummassakin tapauksessa takareidet seuraavana päivänä kipeät. Eli treeni osui kyllä kohdelihakseen, vaikkei tuntumaa ollutkaan.
Kyllä mullakin kuuluu treeneihin ajoittain tuntumapumppitreenejä, mutta se on vaihtelun vuoksi, eikä treeni perustu siihen. Tämä on mun mielipide, mutta pelkällä tuntumalla ei pitkälle pötkitä. Se toimii paremmin työkaluna kun opetellaan tekemään liike oikealla lihaksella. Mitäpä jos se toimii teilläkin sen takia (ainakin vähän aikaa) kun olette vihdoin monen vuoden jälkeen oppineet tekemään liikkeet ylipäätään oikein ja / tai annatte toisenlaista rasitusta lihakselle sen 3x8:n sijaan? Tai sekin voi olla mahdollista, että ihminen kuvittelee jonkin tavan paremmaksi, koska uskoo siihen. Ainahan sitä hakee oikeutusta omalle tavalleen tehdä asiat, eikä kukaan halua olla väärässä.
Tämä on mun mielipide, eikä sillä pitkälle pötkitä.
2x6 25kg KP ja seuraavana päivänä tiedän tehneeni hauiksia, riittävän isot painot ja kun supistaa koko lihaksella niin ei tarvita mitään käsien kääntelyä tai nimettömien puristelua, osa porukasta tosiaan treenaa hauiksia päin helvettiä, ne treenaa liian pienillä painoilla
ja tämähän oli nyt sitten se ultimaattinen totuus :D
Kyllä mä sen jokusen kerran olen kokenut, kun sanoin, että harrastan sitä itsekin kausittaisesti. Mulla se tosin yhdistyy pumppisarjoihin, koska mulla sen hakeminen oikeasti kovissa sarjoissa on mahdottomuus. Ja varmaan muistatkin kun puhut siitä kuin uskonnosta.Argh. Sulla on hämärä käsite tuntumasta. Ehkä et oo ikinä tuntenut sitä, kun tuollaisia jokellat? O.o Ite muistan ikuisesti ekan kerran, kun sen koin! <3
Ei, se ei todellakaan ole näin, koska tuntuma on korvien välissä. Mun ainakin pitää koko ajan ajatella sitä lihasta, keskittyä siihen ja supistaa sitä. Siinä auttaa kovasti jos tiputtaa painoja, hidastaa liikettä, pysäyttää ja supistaa lopussa ylikorostetusti ja venyttää kunnolla alussa. Ei ole välttämätöntä, mutta auttaa. Sitä kun tekee penkissä kovaa kutosta, niin tuntuman ja huippusupistuksen ajattelu on aikalailla viimeinen asia mitä siinä haluaa ajatella. Ja nyt heität itse paradoksin, että jos tuntuman unohtaa, niin liike menee heti väärin ja siirrytään suorittamaan liikettä. Ei todellakaan, ei. Jos tekniikka on teknisesti suurin piirtein samanlainen, niin eikö rasituskin ole suurin piirtein samoilla lihaksilla? Ei se rasitus lähde penkkipunnerruksessa maagisesti sieltä rinnalta yhtään mihinkään ja siirry ojentajille ja olkapäille, jos lopetan rinnan ajattelemisen. Ja jos lopetan, ei tule tuntumaakaan. Siinä mielessä treenaan kyllä liikettä, mutta mulla on varaa siihen, koska penkkitekniikka on aina tasan sama, oli painot mitkä tahansa. Kevyimpiä lämmittelyjä lukuunottamatta. Ylätalja on liikkeistä haastavin tehdä oikein, mutta kovalla vastuksella. Ja sen huomaa ihan salillakin kun joka toinen vetää pelkällä kropalla. Mutta siinä kun vetää heilumatta ja alhaalla lavat taakse niin ei se kovin väärin mene vaikkei mitään tunnekaan. Sit jos lähdetään hakeen sitä parasta mahdollista tuntumaa, niin se on 20 kiloa pois ja kaikki pysäytykset ja supistukset mukaan ja ylikorostetut positiiviset ja negatiiviset.Puhuit tossa, että ensin pitää opetella tekemään liike oikeilla lihaksilla, eli opitaan löytämään se kuuluisa tuntuma... Mutta sitten heitit taas paradoxin, että kun liikkeen kerran osaa, voi unohtaa tuntuman!? :O Eikös se kylläkin mene niin, että jos liikkeen kerta osaa suorittaa täydellisesti lihakseen kohdistuen, niin silloinhan se tuntuma on sielä lihaksessa joka kerta kun treenaat?! Ei sitä tuntumaa voi yhtäkkiä vain "unohtaa", sehän tarkoittaisi sitä, että on siirrytty suorittamaan liikettä tai että tekniikka on löystynyt. Optimaalisessa suorituksessa tuntuma on automaattisesti lihaksessa. Every. Time.
2x6 25kg KP ja toinen samanlainen setti vaikka scotissa niin seuraavana päivänä tiedän tehneeni hauiksia, riittävän isot painot ja kun supistaa koko lihaksella niin ei tarvita mitään käsien kääntelyä tai nimettömien puristelua, osa porukasta tosiaan treenaa hauiksia päin helvettiä, ne treenaa liian pienillä painoilla
ja tämähän oli nyt sitten se ultimaattinen totuus :D