Hauiskääntö rystyset ylöspäin

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen vasta alkanut treenaamaan ja olen huomannut, että hauiskääntö rystyset ylöspäin on tehokas liike ainakin itselleni. Skottipenkissä vaikutus tuntuu vain kasvavan mutta monesti liikkeen jälkeen kyynerpäät menee kipeäksi ja siksi kysynkin, että saako tuota liiketta edes tehdä skotti penkissä eli onko liike jotenkin kyynerpäitä rasittava vai tehenkö liikkeen vain väärin? Olen käyttänyt semmoista mutkatankoa.

Olen vasta alkanut treenaamaan ja olen huomannut, että hauiskääntö rystyset ylöspäin on tehokas liike ainakin itselleni. Skottipenkissä vaikutus tuntuu vain kasvavan mutta monesti liikkeen jälkeen kyynerpäät menee kipeäksi ja siksi kysynkin, että saako tuota liiketta edes tehdä skotti penkissä eli onko liike jotenkin kyynerpäitä rasittava vai tehenkö liikkeen vain väärin? Olen käyttänyt semmoista mutkatankoa.

Tottakai saa. Ei salilla käynnissä ole sallittuja ja kiellettyjä liikkeitä. Mistä kohdasta tuo kyynärpää menee kipeäksi. Oletko varma että kipu tulee nimenomaan kyynärpäähän, eikä kyynärvarteen. Ja onko millainen kipu? Lihaskipu vai nivelkipu? Tuo liike on tarkoitettu kyynärvarsille.

Kipu tulee kyynerpäähän se se on nivelkipua. Jos tehen seisten saman liikkeen niin ei ole mitään ongelmaa, kipu tulee vain skottipenkissä

Kipu tulee kyynerpäähän se se on nivelkipua. Jos tehen seisten saman liikkeen niin ei ole mitään ongelmaa, kipu tulee vain skottipenkissä

Jaa no jos nivelkipua niin jättäisin liikkeen väliin. Tee seisten myötäotteella. Scottipenkin hyöty verrattuna seisten tehtävään ei ole sen vertaa merkittävä, että kannattaisi leikkiä nivelten kanssa.

Käykö liike kyynärpäihin mikäli käytät suoraa tankoa?

myötäotteella hauiskääntöhän on lähinnä kyynärvarsiliike, ranteen ojentajat rasittuu paljon. Jos niiden kiinnityskohta siinä jossain kyynärpään vieressä ei tykkää liikkeestä, vähän niin kuin tenniskyynärpäässä?

Brachialis-lihas on liikkeen pääsuorittaja hauiksen kanssa tuossa rystyset ylöspäin versiossa. Myös kyynärvarren lihakset saavat mukavasti rasitusta osakseen.

Olen kokeillut suorallakin tangolla mutta kipu tuntui vain pahenevan, täytynee tehdä liike seisten niin ei tule mitään vammoja. Käytetäänkö kyseisessä liikkeessä tankoa aivan alhaalla vai pyritäänkö lihas pitämään jännityksessä koko ajan?

Huono kuva mutta meinaat ilmeisesti tätä
BBReversePreacherCurl.gif

Liikkeen pääsuorittajan on brachioradialis
Brachioradialisoutside.gif

Lihas lähtee kyynerpään yläpuolelta olkaluun ulkoreunasta jos kipu paikallistuu juuri kyynerpään yläpuolelle on kyseessä lihas kipu. Jos kipu todellakin on nivelessä kannattaa tarkistaa että liikettä tehdessä et yliojenna kyynerniveltä, se voisi mahdollisesti aiheuttaa kipua niveleen.

Meneekö kipu miten nopeasti ohi vai jääkö se vaivaamaan pitemmäksikin aikaa???

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ei muuten ole brachioradialis pääsuorittaja, vaan brachialis kuten jo aiemmin mainitsin. Mikäli peukalo olisi ylöspäin liikkeen aikana, silloin pääsuorittajana olisi brachioradialis.

Miksei voi vaan sanoa, että hauiksen ulompi osa ja kyynärvarsien ulompi puoli, noiden exrx.netin huonosti selostetuista liikeohjeista opittujen lihaksien nimien sijasta.

Siksi, että tuo ei pidä paikkaansa. Mutta samapa tuo, käsille tuo liike menee kuitenkin :)

"Miksei voi vaan sanoa, että hauiksen ulompi osa ja kyynärvarsien ulompi puoli"

No perkeles aivan totta brachialis tietenkin...en nyt (taas) ajatellu kun kirjoitin...

Siksi, että tuo ei pidä paikkaansa.

Milläköhän lihaksilla kuvittelet kääntöäsi tekevän? :D

Oikein tehtynä hauisvääntely myötäotteella scott-penkissä tulisi rasittaa juuri kaksipäisen olkalihaksen eli hauiksen ulompaa puolta (normaalilla hartioiden levyisellä otteella) sekä suuremmassa roolissa olevaa kyynärvarsien lihasta, joka myöskin on käden "ulommalla puolella" (nostaessa kyynärvarren päällisin osa). Sama lihas jota tuossa juuri brachioradialiksena mainostit.

Czar: -Vähäisillä lihaksilla mä vääntöni kuvittelen tekeväni, mahdotonta muuten :). Mutta usko huviksesi, että vaikka hauis onkin aina (vahvasti) mukana kun kättä fleksoidaan, pääsuorittaja se ei ole, kuin kämmen ylöspäin käännellessä.

edit. Mutta jatketaan olennaisemmasta...

Milläköhän lihaksilla kuvittelet kääntöäsi tekevän? :D

Oikein tehtynä hauisvääntely myötäotteella scott-penkissä tulisi rasittaa juuri kaksipäisen olkalihaksen eli hauiksen ulompaa puolta (normaalilla hartioiden levyisellä otteella) sekä suuremmassa roolissa olevaa kyynärvarsien lihasta, joka myöskin on käden "ulommalla puolella" (nostaessa kyynärvarren päällisin osa). Sama lihas jota tuossa juuri brachioradialiksena mainostit.

Tuo brachioradialis, eli olka-värttinäluulihas on tuossa kuvassa. Brachialis on olkavarren lihas joka on kaksipäisen olkalihaksen (hauis) alla.

:offtopic:No nyt jouduin jo tarkistamaan tän asian.

Eli brachioradialis, olka-värttinäluulihas toimii kyynernivelen koukistajana kyynarvarren keskiasentoon kiertäjän sisään- ja uloskierrosta.

Hauiskääntö myötäotteella pääsuorittajat kaksipäinen olkalihas(haba), olkavarrenlihas(brachialis),olka-värttinäluulihas(brarchioradialis) +ranteiden ja sormien flexorit.

Ja kuten jo sanottu niin kun tehdään kyynernivelen koukistus kämmen kasvoihin päin on tärkein pääsuorittaja kaksipäinen olkalihas, kun peukalo on ylöspäin on olka-värttinäluulihas (brachioradialiksen) vuoro ja kun rystyset on naamaan päin on olkavarrenlihas brachialiksen duuni vuoro.

Czar: -Vähäisillä lihaksilla mä vääntöni kuvittelen tekeväni, mahdotonta muuten :). Mutta usko huviksesi, että vaikka hauis onkin aina (vahvasti) mukana kun kättä fleksoidaan, pääsuorittaja se ei ole, kuin kämmen ylöspäin käännellessä.

edit. Mutta jatketaan olennaisemmasta...

Sanoinkin hauiksen olevan pienemmässä roolissa. ;) Mutta tosiaan, takaisin olennaiseen, anteeksi pilkun rakastelu. :D

Olka-värttinäluulihas, OK.

Kaikesta viilaamisesta huolimatta tehokas liike, olen huomannut. Nousemassa kovaa vauhtia top 4 listassa;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom