Hauis fail yläselkätreenissä

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Selkätreenit ei tunnu missään kun hauis feilaa jo ennen kun olen päässyt kunnolla alottamaan! Todella ärsyttävää :/ Onko siis olemassa jotain liikkeitä yläselälle joissa tarvitaan mahd vähän hauikselle työtä, taitaa kyllä olla kaikki selkäliikkeet vetoliikkeitä? Vai onko sitten hauis suhteessa selkään todella heikko?

Vai onko sitten hauis suhteessa selkään todella heikko?

Tod näk ei. Mullakin kesti pitkään, että oppi vetämään selkäliikkeet selällä, eikä vaan kiskomaan tankoa, jolloin hauikset teki suurimman osan työstä. Tekniikkaharjoittelut pikkupikku painoilla, että tunnet työn tehtävän selällä, eikä käsillä.

Uskallan väittää että 80% kaikista salilla käyvistä ihmisistä tekee selkäliikkeet (ylätalja, soutu, kulmasoutu ym.) väärin. Lastataan päälle niin maan perkeeleesti painoja ja sitten revitään käsillä kuin hullut. Vituttaa jo katsoa vierestä näitä tyyppejä kun vielä kehtaavat näyttää polleelta sarjan jälkeen. :curs:

Joo, kyllä se tahtoo olla että selän treenaaminen opitaan aina viimeisenä. Eli harjoittele tekniikkaa ja koita saada se rasitus sinne selälle. Kyllä se sieltä tulee vielä, uskoisin. Remmien käyttöä en suosittele ensimmäiseksi ratkaisuksi todellakaan. Voi olla sellainen tie jolta ei enää pois pääsekään.

Monessa selkäliikkeessä käsivarsien kulman ei tarvitse muuttua käytännössä ollenkaan. Esim. ylätaljassa liike menee selälle varsin hyvin vaikkei kädet paljoa liikkuisikaan. Lavat vain kiinni ja auki joka liikkeessä, muuta ei tarvita.

remmien käyttö ei todellakaan ole se paras vaihtoehto

Mitä liikkeitä teet kaiken kaikkiaan?

Alasoutu, kulmasoutu tangolla, kulmasoutu käsipainoilla, ja sit joku random soutuliike en tiedä laitteen nimeä mutta siinä on penkki jolla istutaan ja ikään kuin kaksi vipua joita sitten vedellään.
4 sarjaa per liike 8-10 toistoa eli kaiken kaikkiaan 16 sarjaa yläselälle :dance2:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
remmien käyttö ei todellakaan ole se paras vaihtoehto
Miksei?
Itsellä ainakin toimii, kun pitää ns. apina-otteella tangosta - eli ote, jossa peukalo on samalla puolella kuin muut sormet ja ei muodostu peukalolukkoa. Yleensäkin, jos joutuu selkäliikkeissä keskittymään liikaa puristukseen niin menee helposti hauiksille. Tätä puristamista voi ehkäistä vetoremmeillä.
Kaikki on taas imo-mutu-comboa, joten älkää ihan murskatko mua. Kiitos.

Kokeile tehdä hauikset ennen selkätreeniä, kun ne ovat jo tavallaan poissa pelistä, ne eivät voi "hallita" treeniä, joten selkä joutuu väkisinkin työskentelemään, toinen vaihtoehto on tietysti ettet jaksa senkään vertaa, mutta kannattaa kokeilla.

Mun mielestä ihan pirusti sarjoja mutta mutta se oli vaan mun mielipide... ja ne hauikset väsähtää jo ihan alussa vai?

No siis kyllä jaksan tehdä ihan loppuun asti mutta viimeiset liikkeet taitaa mennä vähän huijaamalla kun hauberista loppuu puhti, ja kyllä tuntuu hauiksessa jo ensimmäisten sarjojen jälkeen. Joo ja teen ihan tarkoituksella paljon sarjoja kun minulle se näyttää toimivan hyvin, ainakin muissa lihasryhmissä

Alasoutu, kulmasoutu tangolla, kulmasoutu käsipainoilla, ja sit joku random soutuliike en tiedä laitteen nimeä mutta siinä on penkki jolla istutaan ja ikään kuin kaksi vipua joita sitten vedellään.
4 sarjaa per liike 8-10 toistoa eli kaiken kaikkiaan 16 sarjaa yläselälle :dance2:

Pienet painot ja opettele vartalon "heijauksella" eliminoimaan hauikset pois, hae tuntumaa. Kun ton oppii, niin sitten isommilla painoilla mutta elä kuitenkaan tee vartalolla liikettä vaan selällä! Kuulostaa ristiriitaiselta varmastikkin mutta näin ainakin itse opin tota selkää kasvattelemaan. Jos jäi epäselväksi jotakin, niin kysy:D

Leuat on siinä mielessä hyvä selkäliike että se menee väkisin selälle ilman mitään tekniikkakikkailuja. Sama juttu maastavedossa. Sitten kun ne selkälihakset on noilla saatu vähän kehittymään, niin on helpompi ruveta harjoittelemaan "haastavampia" liikkeitä, kuten ylä- ja alataljaa, sekä kulmasoutua.

Ja sitten mitä isommaksi ne lihakset selässä kasvaa, niin sitä helpompi sinne on saada tuntumaan. Tai ainakin näin joku joskus täällä sano...:rolleyes:

Kulmasoutuja kun tekee esim. käsipainoilla niin kannattaa pyrkiä liikerataan, jossa kyynärpäätä vedetään ikäänkuin takaviistoon, kylkeen päin. Sen sijaan, että kiskoisit sitä suoraan ylöspäin. Mulla ainakin tämä auttoi.

Takaviistoon, joo. Ite kanssa mietin että moottorisahaa vetäisin käyntiin samalla tyylillä mitä joskus pentuna (:D), eli pieni vartalon kierto mukaan.

Kokeile tehdä hauikset ennen selkätreeniä, kun ne ovat jo tavallaan poissa pelistä, ne eivät voi "hallita" treeniä, joten selkä joutuu väkisinkin työskentelemään, toinen vaihtoehto on tietysti ettet jaksa senkään vertaa, mutta kannattaa kokeilla.
Etukäteisväsytys toimii juuri päinvastoin, eli tuo ei toimi.

Kyllä ne selkätreenit ajan kanssa alkaa sujua, alkuun kannattaa vaan yrittää tosissaan keskittyä siihen hommaan. Myöhemmin sitten sujuu ittestään ja ilman remmejä toki, vaikka alkuun se tuottaakin ehkä vaikeuksia.

Suositut

Back
Ylös Bottom