Hauis fail yläselkätreenissä

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
ihan niinku pikaseen vaan et onks oikeesti fiksua riuhtoo noin suurii määriä sarjoja kun viel liikkeetki vähän samanlaisii?
tai kaikki tuolt alhaaltapäin tulee, eikä mitään toisesta suuntaa vetävää, kuten esim se ylätalja tai leuanvedot. kun tossahan on 8 kulmasoutusarjaa ja parhaas tapauksessa 8 jotain alasoutusarjaakin, ellei toi yks laite sit tosiaan oo sellanen ylhäältäpäin vedettävä, jos on niin hyvä juttu mut jos ei niin kantsis ehkä vaihdella niit liikkeitä sillai ettei liikeradat iha jokases toisiaan muistuta, kerta noit sarjoi noin paljon tahtoo väkertää.

Selkätreenit ei tunnu missään kun hauis feilaa jo ennen kun olen päässyt kunnolla alottamaan! Todella ärsyttävää :/ Onko siis olemassa jotain liikkeitä yläselälle joissa tarvitaan mahd vähän hauikselle työtä, taitaa kyllä olla kaikki selkäliikkeet vetoliikkeitä? Vai onko sitten hauis suhteessa selkään todella heikko?

Kokeile käyttää niin sanottua "apinaotetta" talja-ja soutuliikkeissä. Eli siirrät peukalon samalle puolelle tankoa muitten sormien kanssa. Itse käytän kyseistä otetta selkäliikkeissä....

Ota vetoremmit käyttöön! en minäkään voi reenata selkää kunnolla ilman remmeja.. kyllä ranteesta papu loppuu ennemmin kuin selästä. varsinkin jos tekee taljoja paljon.

Etukäteisväsytys toimii juuri päinvastoin, eli tuo ei toimi.

Kyllä ne selkätreenit ajan kanssa alkaa sujua, alkuun kannattaa vaan yrittää tosissaan keskittyä siihen hommaan. Myöhemmin sitten sujuu ittestään ja ilman remmejä toki, vaikka alkuun se tuottaakin ehkä vaikeuksia.

Jep, siksi laitoinkin että toinen vaihtoehto on se ettei jaksa sitäkään vähää. Minulla toimi, bongasin David Henryn filmistä joku aika sitten :)

Ite sanoisin, että koita ennemmin keskittää ajatuksia siihen selän tuntuman hakemiseen, kuin käyttää remmejä.

Remmit on vähän 2-teräinen miekka, toisaalta niistä voi olla hyötyä selän kannalta, mutta mitä sitten taas vetoliikkeet on parhaita forkkuja ja puristusvoimaa kehittäviä liikkeitä. Mäkin tuskalin joskus forkkuja kun tuli samassa treenissä kulmasoutua, leuanvetoo ja maastavetoo mut kyllä se pikkuhiljaa lähti sit tuntumaan enemmän myös selässä kun tarpeeks kauan aikaa hinkkas.

Toinen hyvä niksi on tuo apinaote, minkä north34 mainitsikin aiemmin. Ja itellä auttaa myös se esim leuanvedossa/ylätaljassa, kun ajattelee vetävänsä kyynärpäitä alaspäin, eikä käsiä alaspäin. Keskittää ajatukset sinne olkaniveltä liikuttaviin lihaksiin, eli tässä tapauksessa juuri leveään selkälihakseen. Käsivarret kyynärpäästä sormiin asti pitää vaan tangosta kiinni, eikä juurikaan vedä mihinkään.

Ite en oo tota tuntuma ajattelua oikeen sisäistäny.
Ehkä ohjelman ekassa treenissä voi olla jotain poltetta, mut sen jälkeen homma jatkuu ilman ja pihvi kasvaa. Ja muutenkin jos tekee leuanvetoa vaikka leveältä, niin miten vitussa sen voi tehdä ilman selkää? ei toi mitään tiedettä ole.

en tiedä laitteen nimeä mutta siinä on penkki jolla istutaan ja ikään kuin kaksi vipua joita sitten vedellään.

Hammer soutu

Itse saan selkään enemmän rasitusta kun kuvittelen vetäväni kyynärpäitäni sisään enkä sitä tankoa jos nyt kukaan ymmärsi mitä tarkoitetaan :lol2:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Itsekin havahduin puoli vuotta sitten että selkä on huono vaikka painoja oli kivasti ja ajoittain hauikset väsähti ennen kuin selkätreeni pääsi kunnolla edes vauhtiin. Treenipainojen kans tuli jumitettua kuukausitolkulla. Sitten vain raakasti päätin että sama alottaa koko homma alusta, mitään kun ei voi hävitä kerta jumittamisella ei voita mitään. Tiputin treenipainot puoleen, kokeilin eri tyylejä ja tuntuma löyty nopeasti. Pienemmillä painoilla hauiksetkaan ei enää väsähtänyt. Myös sarjojen välisiä taukoja lyhensin samalla. Nyttemmin olen päässyt mukavasti painojen kans takasin päin - hyvän tuntuman kera ja osaan kontrolloida tuntumaa paremmin selässä eikä hauikset ole selkätreenistä moksiskaan. Vetoremmejä ja apinaotetta käytän paljon. Ranteita vahvistan käsipainoliikkeillä, eikä pito lopu ranteista missään liikkeessä kesken.

Voin kertoa että ei hävetä yhtään tehä ylätaljassa 60-70 kilolla vaikka minua pienempi treenaaja tekee samaa liikettä 90 kilolla kunhan ite tietää tekevänsä oikein.

Minä vedän esim. ylätaljassa eteen "lapiotangolla" ikään kuin kahdessa vaiheessa, ensin hartiat alas ja sitten yritän puristaa lapaluita yhteen. Koko liikkeen aikana pitää keskittyä siihen että vetää selkälihaksilla ja että yrittää kytkeä hauikset pois. Jos hauikset kipeytyy on yksinkertaisesti niin kuin sissikepukkakin oli havainnut - painoja on liikaa!!

Alataljasoudussa sama juttu, lapaluut yhteen ja vetokahvan on osuttava mahdollisimman alas (munakarvoihin), ei rinnalle niin kuin jotkut tekee. Alas kun vetää niin kytkee myös tehokkaammin hauikset pois pelistä.

Kulmasoutua teen smithissä, näin voin omasta mielestä keskittyä enemmän siihen että liike menee oikeseen osoitteeseen eikä tasapainon pitämiseen.

Tärkeintä treeneissä on että koko ajan ajattelee mitä lihasryhmää on tekemässä, näin sitä tulosta syntyy!

paljon on puhuttu siitä ettei kipeät lihakset ole merkki siitä että on mennyt reeni perille, mutta...

harvoin oon selkäreenillä saanut selän lihaksia kipeäksi --> oisko indikaatio siitä eten juuri saa oikeaa tuntumaa. Kerran kuitenkin tein GloboGymillä, jossa oli laitteita joka lähtöön, seuraavalla laitteella muutaman sarjan ja olihan yläselkä (ilmeisesti latissimus dorssit) kipeä seuraavana päivänä. Kevennetty leuanveto

Linkin laite ei tienkään ollut sama mutta idea siitä käy ilmi. Minulle se toimi loistavasti tuon tuntuman vuoksi, koska oma elopaino vs. nykyiset voimatasot eivät vielä kohtaa leuanvedoissa tarpeeksi monen puhtaan toiston muodossa.

Harmi ettei tuollaisia laitteita löydy jokapaikasta leuanvedon aloittelijoille. Suosittelen.

ps. topic related = ei tullut habat kipeeksi ollenkaan, pelkkä selkä

Uskallan väittää että 80% kaikista salilla käyvistä ihmisistä tekee selkäliikkeet (ylätalja, soutu, kulmasoutu ym.) väärin. Lastataan päälle niin maan perkeeleesti painoja ja sitten revitään käsillä kuin hullut. Vituttaa jo katsoa vierestä näitä tyyppejä kun vielä kehtaavat näyttää polleelta sarjan jälkeen. :curs:

Ja jotkut saavat paremman tuntuman selkään käyttämällä isoja painoja ja vähän huonoa tekniikkaa. Suurin osa kyllä vain egoilee painojen kanssa.

Just kulmasoudussa teen nykyään aika isoilla painoilla itselleni, liike ei ehkä ole puhtaimmasta päästä, mutta menee selälle todella hyvin. Eihän jotain isompaa painoa kulmasoudussa saa mitenkään hauikselle menemään.. Jotenkin tuntuu ettei sitä voi liikuttaa mitenkään muuten ku selällä. Käytän soudussa myös vetoremmejä. Muissa selkäliikkeissä en niitä tarvitse.

Miksei?
Itsellä ainakin toimii, kun pitää ns. apina-otteella tangosta - eli ote, jossa peukalo on samalla puolella kuin muut sormet ja ei muodostu peukalolukkoa. Yleensäkin, jos joutuu selkäliikkeissä keskittymään liikaa puristukseen niin menee helposti hauiksille. Tätä puristamista voi ehkäistä vetoremmeillä.
tai sitten voisi vaikka treenata paremmin puristusvoimaan vaikuttavia lihaksia itse en käytä remmejä missään muussa kuin maastavedon maksimissa

Ja jotkut saavat paremman tuntuman selkään käyttämällä isoja painoja ja vähän huonoa tekniikkaa. Suurin osa kyllä vain egoilee painojen kanssa.

Itsellä ainakin saa ylätaljassa parhaan tuntuman kun selkeesti liikaa painoja ja repii oikeen vauhdilla menemään, tasasen siistillä suorittamisella rupeaa hauikset ottamaan enemmän hittiä kuin selkä.

Itsellä ainakin saa ylätaljassa parhaan tuntuman kun selkeesti liikaa painoja ja repii oikeen vauhdilla menemään, tasasen siistillä suorittamisella rupeaa hauikset ottamaan enemmän hittiä kuin selkä.
näin on. kumma juttu että jotain tympii toisen tavat salillakin. miks sitten penassa tehä ykösiä jossei taljassa.

tai sitten voisi vaikka treenata paremmin puristusvoimaan vaikuttavia lihaksia itse en käytä remmejä missään muussa kuin maastavedon maksimissa
Eikös threadin aloittajalla ollut ongelmana juuri se, että hauikset väsyy ennen selkää ja se osittain johtuu tuosta kun joutuu keskittymään puristamiseen. Ja remmeillä ei tarvitse puristaa tangosta forkut punaisina. Toki arvasin, että heti tulee noottia, etteivät forkut saa rasitusta, kun tekee remmeillä, mutta kysymyshän oli selkätreenistä.

Suositut

Back
Ylös Bottom