Harrasteammunta

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toiminta-ampujat.fi ja sieltä Practical -osio. Siellä näkyy ainakin osa kursseista, tosin aletaan ehkä olemaan tältä keväältä vähän myöhässä. Kesällä on ns. kisakausi ja peruskursseja tuntuu olevan enemmän keväisin ja syksyisin.

Minäkin aloitin pienoispistooliammunnan pienessä länsi-Suomen kylässä ja laji vaikuttaa kiehtovalta. Kävi todellinen tuuri ja seuran pistoolivalmentaja on mahtava opettaja, luulen että kokeilen kilpailemistakin tässä vielä. Hintaa harrastukselle tietysti tulee kun 20e/harjoitus, sääli että omaa asetta ei saa ilman sitä kahden vuoden todistettavaa harjoitusaikaa. Olisi mukavaa harjoitella useammin kuin kerta viikkoon mutta ei näillä hinnoilla. Minullahan on todistetusti yksi harjoituskerta toisessa kaupungissa parin vuoden takaa, mutta ilmeisesti poliisi haluaa harrastuksen olevan oikeasti jatkuvaa ennen kuin myöntää lupaa omaan aseeseen.

^
kyllähän tuossa on kyse siitä toisenlaisesta väkivallasta a la soma-Li.
Jos minä tai kuka tahansa normijantteri laitettaisiin tuollainen kuva ja tekstinä vaikka 'support sheriff Judd' tai 'go Israeli defence force' soittaisi konsta kovin nopeasti jotta tulisitko käymään, ja ota torrakot mukaan

Minäkin aloitin pienoispistooliammunnan pienessä länsi-Suomen kylässä ja laji vaikuttaa kiehtovalta. Kävi todellinen tuuri ja seuran pistoolivalmentaja on mahtava opettaja, luulen että kokeilen kilpailemistakin tässä vielä. Hintaa harrastukselle tietysti tulee kun 20e/harjoitus, sääli että omaa asetta ei saa ilman sitä kahden vuoden todistettavaa harjoitusaikaa. Olisi mukavaa harjoitella useammin kuin kerta viikkoon mutta ei näillä hinnoilla. Minullahan on todistetusti yksi harjoituskerta toisessa kaupungissa parin vuoden takaa, mutta ilmeisesti poliisi haluaa harrastuksen olevan oikeasti jatkuvaa ennen kuin myöntää lupaa omaan aseeseen.
Kiva juttu. Puhutaanko ihan tauluammunasta? Minä oon taas tänään menossa radalle. Kyselin radan työbtekijältä että onko vaikeaa saada lupaa ja sain vastaukseksi että ei jos jaksaa käydä säännöllisesti 2 vuotta.

Se että omaa asetta ei ole vaikeuttaa kyllä paljon. Maksan n 50e/kerta mikä on mun mielestä liikaa jos haluaa käydä useasti. Itse aion liittyä johonkin ampumakerhoon jossain vaiheessa vaikka se on turhaa koska iman asetta ei tee mitään

Tää oli iltalehdessä, poistettu sittemin sieltä

Nämä FB-kuvat vievät asekouluttajan poliisin kuulusteluun
Torstai 30.10.2014 klo 12.10

Ylikomisario muistuttaa, että uhkaaviin sisältöihin puuttuminen on velvollisuus.

kouluttaja01_301014STL_503_uu.jpg

Osassa kuvista Lehtonen poseerasi ampumaradalla
asekuvat_kirje2910SL_503_uu.jpg

Tämä kirje kolahti Lehtosen postiluukusta.

Tuusulalaisen Piotr Lehtosen postin seasta löytyi eilen yllätysvieras: kutsu kuulusteluun Itä-Uudenmaan poliisilaitokselle "liittyen ampuma-aseiden lupaharkintaan."

- Peruste: käyttäytyminen/sopivuus liittyen facebookissa julkaisemiinne kuviin ja tekstiin, lapussa lukee.

- Olen pöyristynyt ja hämmästynyt, oikeastaan aika surullinen poliisin toiminnan puolesta. Resursseja voisi käyttää varmaan viisaamminkin, vai eikö ole oikeita rikoksia, Lehtonen ihmettelee.

Kyse näistä kuvista?

Lehtonen kertoo omasta taustastaan seuraavaa: hän on Poliisihallituksen hyväksymä ase-, järjestyksenvalvoja- ja voimankäyttökouluttaja, vartiointiliikkeen vastuuhenkilö ja vanginvartija sekä usean luvallisen aseen haltija. Iltalehti sai nähtäväkseen Lehtosen kertoman todistavat dokumentit.

- En todellakaan hölmöile somessa mitään. Turvallisuusalan yrityksen sivuilla on minusta kuvia, joissa esittelen erilaisia ampumisasentoja. Ne liittyvät elinkeinon harjoittamiseen, eikä niissä näy edes oikeita aseita.

Lisäksi Lehtonen kertoo julkaisseensa omassa Facebook-profiilissaan kuvia muun muassa itsestään harjoittelemassa ampumaradalla, kaasunaamari kasvoillaan työpaikalla sekä sekalaisia asetelmia asejäljennöksistä esimerkiksi seteleiden ja poliisiliivien päällä.

- Otin sen ihan vain, koska se näytti hienolta, hän kertoo kuvasta, jossa näkyy miehen mukaan leikkirahaa sekä ase- ja patruunareplikoita.

- Kaasunaamarikuva on otettu vankilassa virka-asussa, kun testattiin naamarin toimivuutta.

- Jos tuollaisten kuvien takia aseenkäytön ammattilainen saa kutsun poliisikuulusteluun, se on mielestäni ihan älytön juttu. Minusta noissa ei ole mitään ihmeellistä, hän summaa.

Lupia on menetetty

Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen lupavalvontayksikön päällikkö, ylikomisario Jouko Aromäki muistuttaa, ettei hän voi kommentoida julkisuuteen yksittäistapauksia.
Hän kertoo kuitenkin yleistasolla siitä, millä tavoin poliisi saattaa puuttua yksityishenkilön aseiden esittelyyn sosiaalisessa mediassa.

- Kyllä aseenkantolupiin on puututtu ja niitä on menetettykin internetkäyttäytymisen takia, hän vahvistaa.

- Aseharrastajien kannattaa miettiä, minkälaista viestiä näytille laitetut kuvat ja tekstit välittävät. Jos ne vaikuttavat ulospäin uhkaavilta, poliisi voi haluta sen johdosta jututtaa.

Aromäki korostaa, ettei poliisi puutu huvikseen, vaan velvollisuudesta. Hän uskoo, että valtaosa suomalaisista aseenomistajista ymmärtää hyvin, missä soveliaan sisällön rajat menevät.

- Joitakin tällaisia kuulusteluita järjestetään vuosittain, mutta kyse ei ole mistään isosta ongelmasta.

kouluttaja03_301014STL_503_uu.jpg

kouluttaja02_301014STL_503_uu.jpg

Lehtonen kertoo julkaisseensa kuvia ase- ja patruunajäljennöksistä muun muassa leikkirahan päällä.

Ehkä se on vaan minä ja mun kanta noihin tyyppeihin, mutta pitäisin hiukka kyseenalaisena näitä julkaisuja ja mitä ne edustaa.

9z0e0.jpg

9z404.jpg

Screenshot_20200611-000350__01.jpg

Screenshot_20200611-000303_compress23__01.jpg

Toi Piotr Lehtonen on tainnu herättää viranomaisten kiinnostuksen jo ihan aikaisemmalla toiminnallaan ja tämä vuonna 2014 tullut kutsu on sit ollu jonkinlainen halu nähdä missä kunnossa mies on.Nykyäänhän Lehtonen herättää huomiota hakemuksillaan lähes kaikkiin valtion virkoihin.Tais hakea sinne valtionvarainministeriöön kansliapäälliköks viimeksi.

Aivan. En laittais mitään asekuvia julkiseen someen. Omassa hyvin rajatussa oon julkassu muutaman videon ja toki kertauksista jotain rk:n kuvia. En oo jaksanu asiaan perehtyä sen enempää, mut Iltalehdessä joku komisario tiivisti asian aika erikoiseti, että ei oo mitään syytä jakaa asekuvia netissä.

Tunteeko joku esimerkkitapausta, jossa luvat olis lähteny nettikäyttäytymisen perusteella?

No vähän pitää , muutenkin, miettiä mitä nettiin laittaa. Jos harrastaa ammuntaa niin ymmärrän että haluaa laittaa asekuvia mutta pitääkö laittaa seteleitä tai viinapullon samaan kuvaan on eri asia.

Mä tiedän että metsästysaseita on viety tappeluiden takia. Mun mielestä ammutaan ihmisiä aika harvoin jos mietitään sitä paljon aseita löytyy.

Jokamiehen oikeudella metsä voi olla miehitetty vietnamilaisilla marjastajilla tai ihan vaan sienestävillä mummeleilla ku ajattelee että kakskakkosenkin pati taitaa olla vaarallinen vielä mailinkin päässä ni en ainakaan itse menis ammuskelemaan.Me ammuskeltiin maalla aina sorakuopalla missä tausta mihin luodit uppoo oli vuorenvarma eikä myöskään kimmokkeita tullu.

Tuli mieleen kysymys. Ymmärtääkseni on ok apua esim metsässä jos on saanut omistajalta luvan?

Juu ei missään nimessä.
Kannattaa kirjautua toiminta-ampujiin ja erälle nettiin niin siellä on paljonkin asiaa mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Aseharrastus ja metsästys on sellaisia lajeja että ne herättävät paljon tunteita ja lähes kaikissa jotka eivät harrasta niitä niin negatiivisia. Joten jos ammut metsässä missä ole aikaisemmin kuulunut laukauksia niin varmasti joku soittaa panda-auton paikalle ja swat teamin. Ja pääset otsikoihin. Mieti jos pelkästä kuvien postaamisesta nettiin nousee haloo niin mitä sitten kun kuuluu pauke? Tiedän useita tapauksia kun omalla hiekkamontulla on ammuttu tai esim. mansikkaviljelmillä erityisluvilla haittalintuja niin naapurit on soittaneet poliisit. Aina on ollut näissä tapauksissa luvat ja kaikki kunnossa mutta se pamahdus jo saa tietämättömissä reagtion aikaa tarttua puhelimeen.

Juu ei missään nimessä.
Kannattaa kirjautua toiminta-ampujiin ja erälle nettiin niin siellä on paljonkin asiaa mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Aseharrastus ja metsästys on sellaisia lajeja että ne herättävät paljon tunteita ja lähes kaikissa jotka eivät harrasta niitä niin negatiivisia. Joten jos ammut metsässä missä ole aikaisemmin kuulunut laukauksia niin varmasti joku soittaa panda-auton paikalle ja swat teamin. Ja pääset otsikoihin. Mieti jos pelkästä kuvien postaamisesta nettiin nousee haloo niin mitä sitten kun kuuluu pauke? Tiedän useita tapauksia kun omalla hiekkamontulla on ammuttu tai esim. mansikkaviljelmillä erityisluvilla haittalintuja niin naapurit on soittaneet poliisit. Aina on ollut näissä tapauksissa luvat ja kaikki kunnossa mutta se pamahdus jo saa tietämättömissä reagtion aikaa tarttua puhelimeen.
Joo kysyin vaan, kyllä moni harrastaa kiekkoammuntaa takapihalla mutta onhan se tavallaan eri asia kuin se että ammutaan monta sataa laukausta pistoolilla

Eihän se silti tarkoita, että teet jotain väärin vaikka joku soittaakin poliisit. Eikä ne sinne toista kertaa aja, saatika kolmatta jos kaikki on ok.

Eihän se silti tarkoita, että teet jotain väärin vaikka joku soittaakin poliisit. Eikä ne sinne toista kertaa aja, saatika kolmatta jos kaikki on ok.
Joo mutta mikä on ok. Onko se ok että menet omastamaasi metsään ampumaan jos lähin talo on 1 km päässä?

Joo mutta mikä on ok. Onko se ok että menet omastamaasi metsään ampumaan jos lähin talo on 1 km päässä?
Kilsa on ihan kohtalainen etäisyys. Täällä välillä kuuluu pauketta arviolta alle kilsan päässä eikä mua ole häirinnyt. Ja jos on lupa ampua jossain pöpelikössä, vieläpä omassa, niin mikäs siinä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom