-Ostolupa on se 90€
-Kyllä kait ne kiekkopaukutkin pelaa kun pitää matkan Max 20m. Itse kyllä käytän ihan laadukkaista amerikkalaisia pateja..
-Onhan nuita monttuja joka paikka täynnä. Ihan normi hommaa ammuskella montuilla. Katsoo vaan sellaisen missä se onnistuu.
-En minäkään asu Lapissa ja valtion mailla saa pyytää ilmaisena. Raja menee tuossa Oulun yläpuolella. Seurojen mailla yleensä noin 10€ kausi, eli lähes ilmaista sekin. Tai sitten valtion maille joku sorsa/jänislupa kaudeksi ei montaa kymppiä maksa. Eri seurojen maille vieraslupia, aika halpoja nekin.
Eikös etelässä ainakin merialueella ole melko edullista metsästää?
Sorry minulla on varmaan huonopäivä mutta mielestäni annat nyt vähän väärän kuvan jutusta.
Kiekkopaukut: alle 20m tilanteet ja kiekkopaukkujen haulimäärä jossakin saaliissa?? ja kuitenkin itsekin myönnät että et käytä. Todennäköisesti käytät remmarin tai federalin paukkua, niin minäkin. Ihan siitä syystä että ne harvat tilanteet kun tulee niin paukusta ei ainakaan jää kiinni...
Soramontut: itse olen ollut seuran hallituksessa ja järjestettiin 4 vuotta perä jälkeen pienimuotoiset kilpailut kerran vuodessa yksityisen soramontulla johon tehtiin kaikki voitava. Eli oli ilmoitukset poliisille, kunnalle jne jne. Montun omistajalle maksettiin korvaus. Alueen lehdissä ilmoitettin että siellä suoritetaan ammuntoja ja ilmoitettin lähi ympäristössä muutenkin. Joka vuosi tuli hätäkeskukseen ilmoituksia ammuskelusta ja poliisit kävivät paikalla. Sitten soramontun omistajalle tuli kunnalta lisäehtoja montun käyttöön ja siinä oli että ampua ei enää saa jos aikoo käyttää hiekkaa kaupalliseen tarkoitukseen. Sen jälkeen käytiin alueen kaikki montujen omistajat läpi ja kaikilta kaupallisilta tuli sama vastaus että ei onnistu kun hiekkaan jää luoteja ja hylsyjä.
Samoin kaksi kertaa on seuran jäsenet olleet omissa/omilla mailla ampumassa kun joku retkeilijä-luonnossaliikkuja jokamiehen oikeuksilla on ilmoittanut ammuskelusta. Toisella kerralla oli kuvannut jäseniä salaa ja toimittanut kuvat poliiseille jotka tunnistivat meidän seuran jäseniksi kun heillä oli ollut seura vaatteita päällä ja yksi poliisi oli jäsen. Nämä kaikki ovat tapahtuneet täällä keski-suomi / savo alueella. Kukaan ei välitä jos kadulla on juopunut mutta jos jossain pamahtaa useasti niin kaikilla muilla paitsi ampuma harrastajilla on negatiivinen mielikuva..
On hienoa jos teidän alueella onnistuu ampuminen montulla kun montulla mutta minä ainakin kysyisin omistajalta luvan ennenkuin menisin ampumaan. Ja jos omistaisin oman montun niin silti miettisin että onko järkevää.
Veikkaan että asut tuossa edellä mainituilla alueilla? Koska en ole koskaan kuullut muuta kuin tuon sekä jotain merialueita olevan ns ilmaisia tai vapaita. Mutta merialueissa sitten tulee kuluja ihan jonkin verran kun hommaa merikelpoisen veneen jne jne.Metsästyslain 8. pykälän mukaan pohjoissuomalaiset metsästäjät saavat metsästää ilmaiseksi omassa kotikunnassaan valtion omistamilla alueilla. Tämä oikeus koskee Lapin ja Kainuun maakuntien sekä Kuusamon, Pudasjärven, Taivalkosken ja Vaalan asukkaita
Kanalintu kausilupa maksaa 130€ metsähallitukselle. Monesti vieraslupa ainakin täälläpäin edellyttää jotain tuttua jäsenistössä sekä sitä että jäsen on mukana metsällä ja saaliskiintiö menee jäseneltä. esim minulle sukulaisen seuran vieraslupa maksaa 5€/vrk mutta kun kiintiö on yksi teeri vuodessa ja 2 jänistä. Kausivieraslupa maksaa 50€. Joten sukulainen mielummin itse käy sitä teertä jahtaamassa kuin ottaa vieraita mukaan... joten puhe metsästämisestä ilmaisilla alueilla on jotain p@skaa.. niitä ei ole jos ei omista itse metsää, mutta onko sekään sitten ilmaista?
Meille vanhoille konkareille joilla on tuttuja, sukulaisia, omaa maata, kontakteja metsästys tai ammunta harrastukseen on helppoa ja on varmasti ollut helppoa aloittaa joskus 70/80/90 luvulla mutta nyt joku harrastaja kaupungista jolla puuttuu nuo edellä mainitut on tie vaikea ja mutkainen...
Olen siitä erittäin pahoillani koska harrastus on hyvä ja antoisa.