Harrasteammunta

-Ostolupa on se 90€
-Kyllä kait ne kiekkopaukutkin pelaa kun pitää matkan Max 20m. Itse kyllä käytän ihan laadukkaista amerikkalaisia pateja..
-Onhan nuita monttuja joka paikka täynnä. Ihan normi hommaa ammuskella montuilla. Katsoo vaan sellaisen missä se onnistuu.
-En minäkään asu Lapissa ja valtion mailla saa pyytää ilmaisena. Raja menee tuossa Oulun yläpuolella. Seurojen mailla yleensä noin 10€ kausi, eli lähes ilmaista sekin. Tai sitten valtion maille joku sorsa/jänislupa kaudeksi ei montaa kymppiä maksa. Eri seurojen maille vieraslupia, aika halpoja nekin.

Eikös etelässä ainakin merialueella ole melko edullista metsästää?

Sorry minulla on varmaan huonopäivä mutta mielestäni annat nyt vähän väärän kuvan jutusta.

Kiekkopaukut: alle 20m tilanteet ja kiekkopaukkujen haulimäärä jossakin saaliissa?? ja kuitenkin itsekin myönnät että et käytä. Todennäköisesti käytät remmarin tai federalin paukkua, niin minäkin. Ihan siitä syystä että ne harvat tilanteet kun tulee niin paukusta ei ainakaan jää kiinni...
Soramontut: itse olen ollut seuran hallituksessa ja järjestettiin 4 vuotta perä jälkeen pienimuotoiset kilpailut kerran vuodessa yksityisen soramontulla johon tehtiin kaikki voitava. Eli oli ilmoitukset poliisille, kunnalle jne jne. Montun omistajalle maksettiin korvaus. Alueen lehdissä ilmoitettin että siellä suoritetaan ammuntoja ja ilmoitettin lähi ympäristössä muutenkin. Joka vuosi tuli hätäkeskukseen ilmoituksia ammuskelusta ja poliisit kävivät paikalla. Sitten soramontun omistajalle tuli kunnalta lisäehtoja montun käyttöön ja siinä oli että ampua ei enää saa jos aikoo käyttää hiekkaa kaupalliseen tarkoitukseen. Sen jälkeen käytiin alueen kaikki montujen omistajat läpi ja kaikilta kaupallisilta tuli sama vastaus että ei onnistu kun hiekkaan jää luoteja ja hylsyjä.
Samoin kaksi kertaa on seuran jäsenet olleet omissa/omilla mailla ampumassa kun joku retkeilijä-luonnossaliikkuja jokamiehen oikeuksilla on ilmoittanut ammuskelusta. Toisella kerralla oli kuvannut jäseniä salaa ja toimittanut kuvat poliiseille jotka tunnistivat meidän seuran jäseniksi kun heillä oli ollut seura vaatteita päällä ja yksi poliisi oli jäsen. Nämä kaikki ovat tapahtuneet täällä keski-suomi / savo alueella. Kukaan ei välitä jos kadulla on juopunut mutta jos jossain pamahtaa useasti niin kaikilla muilla paitsi ampuma harrastajilla on negatiivinen mielikuva..
On hienoa jos teidän alueella onnistuu ampuminen montulla kun montulla mutta minä ainakin kysyisin omistajalta luvan ennenkuin menisin ampumaan. Ja jos omistaisin oman montun niin silti miettisin että onko järkevää.
Metsästyslain 8. pykälän mukaan pohjoissuomalaiset metsästäjät saavat metsästää ilmaiseksi omassa kotikunnassaan valtion omistamilla alueilla. Tämä oikeus koskee Lapin ja Kainuun maakuntien sekä Kuusamon, Pudasjärven, Taivalkosken ja Vaalan asukkaita
Veikkaan että asut tuossa edellä mainituilla alueilla? Koska en ole koskaan kuullut muuta kuin tuon sekä jotain merialueita olevan ns ilmaisia tai vapaita. Mutta merialueissa sitten tulee kuluja ihan jonkin verran kun hommaa merikelpoisen veneen jne jne.
Kanalintu kausilupa maksaa 130€ metsähallitukselle. Monesti vieraslupa ainakin täälläpäin edellyttää jotain tuttua jäsenistössä sekä sitä että jäsen on mukana metsällä ja saaliskiintiö menee jäseneltä. esim minulle sukulaisen seuran vieraslupa maksaa 5€/vrk mutta kun kiintiö on yksi teeri vuodessa ja 2 jänistä. Kausivieraslupa maksaa 50€. Joten sukulainen mielummin itse käy sitä teertä jahtaamassa kuin ottaa vieraita mukaan... joten puhe metsästämisestä ilmaisilla alueilla on jotain p@skaa.. niitä ei ole jos ei omista itse metsää, mutta onko sekään sitten ilmaista?

Meille vanhoille konkareille joilla on tuttuja, sukulaisia, omaa maata, kontakteja metsästys tai ammunta harrastukseen on helppoa ja on varmasti ollut helppoa aloittaa joskus 70/80/90 luvulla mutta nyt joku harrastaja kaupungista jolla puuttuu nuo edellä mainitut on tie vaikea ja mutkainen...
Olen siitä erittäin pahoillani koska harrastus on hyvä ja antoisa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mietin tätä asiaa ja myönnän että nykyään on vaikeaa edetä tuota polkua. Mutta tuossa on monta tekijää jotka tekevät sen hankalaksi. Esim. monessa seurassa kaikki pyörii sen jäsenten omien töiden,perheen ja muiden asioiden ehdoilla. Eli aktiiveja jotka joutavat opettamaan ja ohjaamaan uusia ja muita on todella harvassa ja monesti se viellä lisää omia kuluja jos vapaaehtoistyötä tekee harrastuksen eteen. Sitten monet huiput ovat niin kilpailuhenkisiä että se vapaa aika menee vaan omaan treenaamisen ja vaikka olisi tietoa/taitoa opettaa niin sitä ei jaeta muille.
Vastuukysymykset: jos kukaan seurassa ei tunne uutta jäsentä niin ensin halutaan hieman kaveriin tutustua ennenkuin sille 9mm annetaan käteen siksi voi olla että ensin tarjotaan se ilmakko. Samoin kaikilla seuroilla ei ole rahaa, paikkaa, henkilöitä joten sellaiset yhteiset aseet on hankalia kysymyksiä. Ja itse en omaani kilpa-asetta esim antaisi kokemattomalle käsittelyyn ihan siitä syystä että jos sille tulee rikko,tippuu,hajoaa tai muuta ongelmaa niin se oma moka. Samoin kun niillä ammutaan paljon niin kuluminen on ns omaa. Jotenkin se on vaan helpompaa hyväksyä että jos olen ampunut sen x määrän ja ase alkaa loppua niin kaikki on omaa kulutusta kuin että joku ilman korvausta on sillä ampunut vaikka +2000lks siihen mukaan.
Tällä hetkellä korona varmasti tuo rajoituksia esim. turvallisen ampujan kurssien pitämiseen. Meillä seurassa on monenlaista persoonaa mutta vain muutama on sellainen että omaa sellaisen "opettaja luonteen" että voivat pitää kurssin. Siihen heidän aikataulut + kulut niin yleensä kerran vuodessa tuossa keväällä kun pääsee sitten ampumaan ulkoradoilla pidetään kurssi jos tarpeeksi osallistujia eli +5. Ja siihen turvatestin suoritukseen sitten tarvitaan taas uudet konkarit sillä ainakin aikaisemmin oli säännöissä että se joka pitää teoria osuuden ei saa ottaa sitten testiä vastaan. Eli tuokin "rasittaa" useampaa konkaria.
Joo kyllä ymmärrän sen. Ns vuokra-aseet maksavat itsensä takaisin nopeasti. Uusi glock esim maksaa n.700e. Miten saadaan uutta porukkaaa lajin pariin jos opettaminen ei kiinnosta ketään? Kaikki mitä sanot pitää kuitenkin paikkaansa valitettavasti

Sorry minulla on varmaan huonopäivä mutta mielestäni annat nyt vähän väärän kuvan jutusta.

Kiekkopaukut: alle 20m tilanteet ja kiekkopaukkujen haulimäärä jossakin saaliissa?? ja kuitenkin itsekin myönnät että et käytä. Todennäköisesti käytät remmarin tai federalin paukkua, niin minäkin. Ihan siitä syystä että ne harvat tilanteet kun tulee niin paukusta ei ainakaan jää kiinni...
Soramontut: itse olen ollut seuran hallituksessa ja järjestettiin 4 vuotta perä jälkeen pienimuotoiset kilpailut kerran vuodessa yksityisen soramontulla johon tehtiin kaikki voitava. Eli oli ilmoitukset poliisille, kunnalle jne jne. Montun omistajalle maksettiin korvaus. Alueen lehdissä ilmoitettin että siellä suoritetaan ammuntoja ja ilmoitettin lähi ympäristössä muutenkin. Joka vuosi tuli hätäkeskukseen ilmoituksia ammuskelusta ja poliisit kävivät paikalla. Sitten soramontun omistajalle tuli kunnalta lisäehtoja montun käyttöön ja siinä oli että ampua ei enää saa jos aikoo käyttää hiekkaa kaupalliseen tarkoitukseen. Sen jälkeen käytiin alueen kaikki montujen omistajat läpi ja kaikilta kaupallisilta tuli sama vastaus että ei onnistu kun hiekkaan jää luoteja ja hylsyjä.
Samoin kaksi kertaa on seuran jäsenet olleet omissa/omilla mailla ampumassa kun joku retkeilijä-luonnossaliikkuja jokamiehen oikeuksilla on ilmoittanut ammuskelusta. Toisella kerralla oli kuvannut jäseniä salaa ja toimittanut kuvat poliiseille jotka tunnistivat meidän seuran jäseniksi kun heillä oli ollut seura vaatteita päällä ja yksi poliisi oli jäsen. Nämä kaikki ovat tapahtuneet täällä keski-suomi / savo alueella. Kukaan ei välitä jos kadulla on juopunut mutta jos jossain pamahtaa useasti niin kaikilla muilla paitsi ampuma harrastajilla on negatiivinen mielikuva..
On hienoa jos teidän alueella onnistuu ampuminen montulla kun montulla mutta minä ainakin kysyisin omistajalta luvan ennenkuin menisin ampumaan. Ja jos omistaisin oman montun niin silti miettisin että onko järkevää.

Veikkaan että asut tuossa edellä mainituilla alueilla? Koska en ole koskaan kuullut muuta kuin tuon sekä jotain merialueita olevan ns ilmaisia tai vapaita. Mutta merialueissa sitten tulee kuluja ihan jonkin verran kun hommaa merikelpoisen veneen jne jne.
Kanalintu kausilupa maksaa 130€ metsähallitukselle. Monesti vieraslupa ainakin täälläpäin edellyttää jotain tuttua jäsenistössä sekä sitä että jäsen on mukana metsällä ja saaliskiintiö menee jäseneltä. esim minulle sukulaisen seuran vieraslupa maksaa 5€/vrk mutta kun kiintiö on yksi teeri vuodessa ja 2 jänistä. Kausivieraslupa maksaa 50€. Joten sukulainen mielummin itse käy sitä teertä jahtaamassa kuin ottaa vieraita mukaan... joten puhe metsästämisestä ilmaisilla alueilla on jotain p@skaa.. niitä ei ole jos ei omista itse metsää, mutta onko sekään sitten ilmaista?

Meille vanhoille konkareille joilla on tuttuja, sukulaisia, omaa maata, kontakteja metsästys tai ammunta harrastukseen on helppoa ja on varmasti ollut helppoa aloittaa joskus 70/80/90 luvulla mutta nyt joku harrastaja kaupungista jolla puuttuu nuo edellä mainitut on tie vaikea ja mutkainen...
Olen siitä erittäin pahoillani koska harrastus on hyvä ja antoisa.

On kuin kaksi eri maata kuin vertaa Oulun pohjoispuolta etelään. Ylälappi vielä aivan oma ja eri säännöillä.. Ei sitä aina muista minkälainen rajoitusten loukku tuo etelä on kun ei ole siellä itse asunut. Kyllä vaan itellä onnistuu kiekkojen ampuminen monessakin paikassa. Ne montut eivät ole olleet enää soran otto käytössä missä ollaan ammuttu ja ovatkin kuin epävirallisia ampumaratoja. Näitä löytyy paljonkin. Sitten joillain suo lähteillä myös. Ei ilmeisesti onnistu etelässä.

Kyllä seurat myyvät kausi ja päivälupia vaikka ei ole jäsenen matkassa. Valtion alueilla harvemmin kanalintu kausilupaa saa ainakaan joka alueelle. Vesilinnustus on halpaa hommaa lähes kaikkialla. Omissa seuroissa ei ole kiintiöitä yleensä. Työkaveri ostaa ranualle kausiluvan jollekkin seuran maille. Näytti videota kun oli nyt syksyllä kuvannut. Teeriä oli reilu 100 linnun parvi lähi puissa ja aukolla. Lintuja kuulemma on ja muita metsästäjiä ei näy. Ei puhunut mitään kiintiöistä.

Haulikkoon Amerikan pateja enimmäkseen, remingtonin nitroa ja winsun supremea niin pelaavat myös pakkasella.

Pitääkin tässä pian lähteä kohdistamaan uusi kivääri niin on kohdillaan kun alkaa viikon päästä linnun pyynti. Jos kävisi kuutena päivänä hiihtelemässä. Luulisi jotain löytyvän.

Joo ratkaisevaa on juuri tuo Oulun etelä/pohjois puoli. Samoin nuo seura käytännöt jakaantuvat. Monessa etelän seurassa on jäseniä niin paljon että ei mitään jakoa vierasluville kun sitten kiintiöt ja jopa riistan vähyys luo omat paineet.
Metsähallitukselle jos hakee kausilupaa niin siinä kysymys että onko muita metsästysmahdollisuuksia jos laitat että on niin yleensä et saa kausilupaa. Ja korkeintaa yhdelle alueella saa vuodessa. Tänäkin vuonna tuolla Nurmes-Kuhmo alueilla oli porukkaa ihan ruuhkaksi asti sekä sitten kun kaikki alkaa olla aukkoa.
Samat panokset on käytössä ja kummankin saanti on ollut huonoa viime vuosina joten tuossa pari vuotta sitten hommasin niitä useamman laatikon.

Tänään ladataan panosta sekä asennetaan yksi uusi tähtäin. Maanantaina sitten eväät mukaan radalle ja sellainen testipäivä + pieni treeni eli joku 500-600lks

Saattaa kiinnostaa tän ketjun lukijaa.

Tollanen tuli joskus ostettua paremman tekemisen puutteessa, tänään pitkästä aikaa ammuin lippaallisen kotona, matkaa 9 metriä, saa tehtyä ilmakivääritaulun mustalle osalle kasaa kun ei väsytä itteään liian pitkillä sarjoilla, eli 4-5 laukausta kerrallaan tms.

sarjatulikin tossa on, aika tarpeeton.

Tollanen tuli joskus ostettua paremman tekemisen puutteessa, tänään pitkästä aikaa ammuin lippaallisen kotona, matkaa 9 metriä, saa tehtyä ilmakivääritaulun mustalle osalle kasaa kun ei väsytä itteään liian pitkillä sarjoilla, eli 4-5 laukausta kerrallaan tms.

sarjatulikin tossa on, aika tarpeeton.
Ihan kiva lelu. Itsellä kaasuglock jolla ei tee yhtään mitään. Kyllä tiesin sen jo ennen kun ostin mutta sillä ei osu mihinkään.

En perkele löytänyt mun ammuntapäiväkirjaa. Olisin käynyt muutaman kerran vielä ja sitten hakenut ase lupaa. Ainakin se tuli selväksi että kerhot eivät uusia jäseniä halua. Ihan vitun paskaa touhua.

Eilen tällaista perus aseharrastajan puuhastelua. Elikkä testasin saanko piipun pään tiukemmaksi kun tulkatessa melko tasaisen väljä. Toholla pyörivä piippu hieman punertavaksi siltä alueelta minne haluaa tiukkuutta ja pystysuoraan vesisaaviin. Kyllä se selvästi tiukkeni. Tänään ammuin muutamilla patruunoilla testejä vaan ei vielä osaa sanoa paraniko, ehkä. Tämä 17hmr on niin herkkä kaikenlaiselle että ei muutamalla patruunarasialla ja yhdellä ratarreissulla voi sanoa muuta kuin että pilalle ei ainaan mennyt. Heikkokin tuuli vaikuttaa 100m matkalla osumiin. Piipun päätä ei ole sinistetty vielä tuossa kuvassa.
IMG_20220101_204809242_HDR.jpg

^
17 hmr. Eikös tuo ole myös aika tarkka reseptistä ja luodista jos tarkkaa käyntiä hakee?
Mitä syötät ja millainen käynti on tavoitteena?

-Franco

^
17 hmr. Eikös tuo ole myös aika tarkka reseptistä ja luodista jos tarkkaa käyntiä hakee?
Mitä syötät ja millainen käynti on tavoitteena?

-Franco
Tehdaspatia siihen syötetään, reunasytytteisiä harvemmin ladataan itse. Jos säännöllisesti pystyisi 20mm/100m niin kait se riittäisi kun ei tuolla yli 150 kehtaa ampua. On vaan melko kuraa nuo patruunat. Joutuu joka laatikon erikseen testaan niin kuin 22lr paitsi että 22lr saa laadukkaampaa patia. 17hmr kaikki patruunat taitaa tulla cci tehtaalta. Jospa se Lapua joskus innostuisi tuohon lataan patruunaa.

On tuossa se hyvä puoli että gramman luoti niin kehtaa asutuksen lähellä ammuskella ja vaimennin syö pamauksen melko hyvin.

Tehdaspatia siihen syötetään, reunasytytteisiä harvemmin ladataan itse. Jos säännöllisesti pystyisi 20mm/100m niin kait se riittäisi kun ei tuolla yli 150 kehtaa ampua. On vaan melko kuraa nuo patruunat. Joutuu joka laatikon erikseen testaan niin kuin 22lr paitsi että 22lr saa laadukkaampaa patia. 17hmr kaikki patruunat taitaa tulla cci tehtaalta. Jospa se Lapua joskus innostuisi tuohon lataan patruunaa.

On tuossa se hyvä puoli että gramman luoti niin kehtaa asutuksen lähellä ammuskella ja vaimennin syö pamauksen melko hyvin.
fmj, jsp vai hollow point? noita kai ainakin saatavilla? Eikö noita ole myös eri painoisina?

Disclaimer: itsehän en kiväärihommista ymmärrö juuri mitään, enkä kauas ampumisesta. Kerran kesässä käyn varmistamassa, että 100 metristä saan tarvittaessa SRA/IPSC tauluun pistoolilla ja reukulla pakon edessä reikiä, riittää mulle :)

-Franco

Olen taas vähän innostunut. Miten nämä lupahommat pistooliin nyt käytännössä menee nykyään? Olin yheydessä seuraan mutta laina-aseita ei ole mutta muuten olisin tervetullut. Ymmärtääkseni pistooliluvat menee näin:

- kahden vuoden kokemus
-vähintään 10 kertaa käynyt ampumassa
-pitää olla seuran jäsen

Riittääkö että on ampumaradan jäsen ja että niitä kertoja on tarpeeksi? Vituttaa ajaa radalle tunnin ja takaisin 30 min ampumisen takia kun asun kotiseudun radan vieressä.

fmj, jsp vai hollow point? noita kai ainakin saatavilla? Eikö noita ole myös eri painoisina?

Disclaimer: itsehän en kiväärihommista ymmärrö juuri mitään, enkä kauas ampumisesta. Kerran kesässä käyn varmistamassa, että 100 metristä saan tarvittaessa SRA/IPSC tauluun pistoolilla ja reukulla pakon edessä reikiä, riittää mulle :)

-Franco

No muutaman painoisia kuulia, 1,1-1,3g kuulalla nuita ladataan. FMJ, HP, JHP ja v-maxia luoteja.

Olen taas vähän innostunut. Miten nämä lupahommat pistooliin nyt käytännössä menee nykyään? Olin yheydessä seuraan mutta laina-aseita ei ole mutta muuten olisin tervetullut. Ymmärtääkseni pistooliluvat menee näin:

- kahden vuoden kokemus
-vähintään 10 kertaa käynyt ampumassa
-pitää olla seuran jäsen

Riittääkö että on ampumaradan jäsen ja että niitä kertoja on tarpeeksi? Vituttaa ajaa radalle tunnin ja takaisin 30 min ampumisen takia kun asun kotiseudun radan vieressä.
Edelleen, sinä tarvitset lajin, jota sillä pistoolilla harrastat.
5 luku

Edelleen, sinä tarvitset lajin, jota sillä pistoolilla harrastat.
5 luku

Kyllä mutta lasketaanko sisärata lajiksi jos on ratajäsen? Radalla sanottiin että ei ongelmaa jos käy siellä ja laittaa ylös päiväkirjaan. Toiset taas väittävät että pitää olla esim practicalkerhon jäsen.

Kyllä mutta lasketaanko sisärata lajiksi jos on ratajäsen? Radalla sanottiin että ei ongelmaa jos käy siellä ja laittaa ylös päiväkirjaan. Toiset taas väittävät että pitää olla esim practicalkerhon jäsen.
Jos luvan peruste on harrastus joudut speksaamaan mitä aseellasi harrastat. O-pistooli, practical, jne. Haettavan luvan pitää sitten olla aseeseen jolla ko. lajia voi harrastaa.
Seuran jäsenyys on käytännössä pakollinen, tarvitset asekouluttajan harrastuneisuustodistuksen. Tämä pahvi kertoo, että olet lain ja asetuksen mukaisesti lajiasi harjoitellut ja harrastanut. Jos et ole tuttu mies kirjoitetaan pahvi harjoituspäiväkirjasi pohjalta.

-Franco

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom