Harrasteammunta

Niin vähän arvelinkin. Tunnen aika monta vähemmän aktiivisia metsästäjää ja aika moni omistaa revolvereita. En tiedä miten ne luokittelevat aseita mutta tod voi olla vaikeaa käsiaselupa ( ei .22) jos ei ole pitkä kokemus ampumisesta mutta mistä tiedän. Harmittaa kun minulla olisi rata 4km päässä mutta nyt joudun ajaamaan toiseen kaupunkiin.

Edit: kirjotin lupaprosessista, mut en sanokaan mitään, ku en oo varma.

Nopeesti se pari vuotta menee ja mun kokemuksien mukaan harrastajat lainailee mielellään kamojaan ja opastaa radalla. Semmosta hyvää seurahenkeä. Pääsee harrastaa kuitenkin heti.

Noi sijainnit on kyl vaikee juttu. Mäki joudun ajaa tunnin suuntaan, mut minkäs teet.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika pitkälti taitaa olla kyseessä vanhaan hyvään aikaan myönnettyjä lupia. Itsekin tuli haettua rinnakkaisluvat isän 4" 357mag'iin 19-vuotiaana ongelmitta. 14-vuotias pikkuveli ei sentäs saanut samalla kertaa, hälle vallesmanni kehoitti käymään nyt intin ensin :LOL:

Kannattaa tosiaan unohtaa nuo menneet ajat jolloin luvan sai jos osasi lukea ja kirjoittaa.

Nykyään lupaprosessi pohjautuu pitkälti ns tarveharkintaan, eli hankittavalle aseelle on oltava joku oikea käyttötarkoitus.

Sitä kahta vuotta ei kannata liikaa murehtia, jos homma kiinnostaa niin alotat vaan. Menee kuitenkin aika nopeaan ja siinä ehtii katsella vähän mitä aikoo itse hankkia. Varsinkin jos tuon kahden vuoden aikana pääsee kokeilemaan erilaisia lainavehkeitä.

Kannattaa tosiaan unohtaa nuo menneet ajat jolloin luvan sai jos osasi lukea ja kirjoittaa.

Nykyään lupaprosessi pohjautuu pitkälti ns tarveharkintaan, eli hankittavalle aseelle on oltava joku oikea käyttötarkoitus.

Sitä kahta vuotta ei kannata liikaa murehtia, jos homma kiinnostaa niin alotat vaan. Menee kuitenkin aika nopeaan ja siinä ehtii katsella vähän mitä aikoo itse hankkia. Varsinkin jos tuon kahden vuoden aikana pääsee kokeilemaan erilaisia lainavehkeitä.
En minä mieti sitä aikaa 2v ei ole mitään. Lähinnä sitä että jos käyn ampumassa ilmakiväärillä ja pistoolilla jos mahdollista ja sitten en saa aselupaa koska en käynyt armeijaa diabeteksen takia esim tai koska en kilpaile. Sen takia yritän ottaa selvää miten hommat toimii. Tietenkin voi ampua jonkun mun aseella jos mahdollista mutta se on selvästi hankalampaa jos on riippuvainen muista

Ainakaan tämänhetkisen lainsäädännön mukaan kumpikaan noista mainituista ei ole este.

Ja kyllä, etukäteen asioiden selvittely on ihan järkevää.

Kiekkojen ammuntaakin haulikolla on sitten vähän monen moista.

Esimerkkinä vaikka haulikkolla ammuttava practical.

Joo olen jo ollut yhteydessä ihmisiin. Korona tietenkin vaikeuttaa asioita mutta nyt ensiksi otan selvää kuka järjestää turvallinen ampuja-kurssin ja mikä olisi lähin kerho missä on mahdollista kokeilla aseita tai practical ammuntaa. Toinen vaihtoehto on että liityn paikalliseen seuraan ja harrastan ilmakivääriä pari vuotta. Pitää miettiä sitä että pitää laittaa tunnit ylös ja joku pitää laittaa nimen alle että olet käynyt ampumassa

Tällä hetkellä kaikki turvallisen ammunnan kurssit ja kisat peruttu. Ampumaliitolta tullut ohje että kaikki tapahtumat peruttu. Itse en mene radallekaan jos tiedän että siellä on enempi joukkoa.

Parhaina vuosina meni noin 28000-30000 laukausta vuodessa. Pääpaino pistoolipractical ja siihen päälle kivääri/haulikko practical. Urheilupistooli ja kiekkoammunta. Sekä metsästys. Homma vie kaikki rahat ja ajan jos vaan siihen antaa mennä. Luokkia ipsc kisoissa on monta ja edullisin varmaan on production ja kallein sitten open(ihan kuin F1). Kivääri ja haulikko menestystä on suomelle tullut hyvin ja ne ovat nostaneet suosiota paljon. Tuohon lisäksin on olemassa minirifle, steel kisat ja idpa. Sekä tietenkin reserviläishommat. Nuo edellä enempi sellaisia toiminallisia ammuntoja siihen päälle löytyy viellä perinteiset ampumalajit. Joten valinnan varaa on paljon.
Tämän hetken hinnat patruunoille on suunnilleen seuraavat: 9mm panos 20snt/kpl. 223. 39snt/kpl. 22lr 0.08snt/kpl ja haulikossa kiekkopanos 20-25snt/kpl. PIstoolissa 40. ja 38super maksaa enempi. Itse lataamalla sitten pistoolipanosta ja 223. panosta saa tehtyä halvemmalla jos omalle ajalle ei laske hintaa. Kun ostaa isoja eriä kerralla +1000kpl niin hieman halvemmalla.
Tuohon päälle tulee sitten jäsenmaksut + lisenssi, lisänä voi osallistua erilaisille kursseille jne. Kiekkoradalla kiekkomaksut ja taulukulut + paikkatarrat.
Käsiaseille on hankala saada lupia suoraan vaan vaati tosiaan harrastuneisuutta jne. Sitten uusilla luvilla pitää muistaa että ne ovat määräaikaisia joten jos harrastus loppuu niin ei pysty todistamaan aseen käyttöä niin sitten lupa perutaan.
Harjoitteluun löytyy netistä paljon ohjeita ja treeniä. Isona osana pidetään kuivaharjoittelua jota voi tehdä kotona vaikka joka päivä. Siinä tuli jotain äkkiseltään mieleen.

Edit. itse kuulun 4 seuraan siksi että pääsen vuorotyöntakia aina kun haluan radalle. Jossakin etelässä voi olla niin että radalle pääsee yhden seuran jäsenenä vain kerran viikossa ja ruuhkaa paljon. Kun ratatilanteet ovat niin huonoja ja seuroja/käyttäjiä paljon. On mukava ampua porukassa mutta se tyhjän rupattelu vie aikaa kun taas yksin saa lks.määrä/aika suhteen tehostettua parhaiten.

Viimeksi muokattu:
Sehän on paljon itsestään kiinni paljon laittaa rahaa. Mitä itse katselin niin seuramaksu n. 100e, lähimmän radam vuosimaksu 120e, kerta maksut yleisesti ei paljon mitään. Onhan se harrastaneisuutta jos radalla käy ja kuuluu seuraan?

Olen kiekkoa ampunut mutta en oikein tykännyt. Mietin vaan mikä olisi fiksuin reitti jos haluaa yksin käydä radalla ampumassa pistoolilla tulevaisuudessa

Sehän on paljon itsestään kiinni paljon laittaa rahaa. Mitä itse katselin niin seuramaksu n. 100e, lähimmän radam vuosimaksu 120e, kerta maksut yleisesti ei paljon mitään. Onhan se harrastaneisuutta jos radalla käy ja kuuluu seuraan?

Olen kiekkoa ampunut mutta en oikein tykännyt. Mietin vaan mikä olisi fiksuin reitti jos haluaa yksin käydä radalla ampumassa pistoolilla tulevaisuudessa

Fiksuin reitti? Tiedä siitä, mutta pienimmän riesan tie olisi unohtaa koko juttu, ja keksiä vähemmän demonisoitu harrastus.

Hommahan menee niin, että vain heillä joilla oli aselupia ENNEN aselain suurta ja mahtavaa uudistusta 2011 tms. saavat aseluvan ilman määräaikaa. Kaikki uudet ampujat saavat aseluvan vain "määräajaksi", mikä tarkoittaa että lupaa on uusittava protokollan mukaan joka x vuosi, tai poliisisetä tulee ja hakee pyssyn pois. Toisin sanoen vaikka ostat sen aseen, et saa sitä omaksi, vaan se on hallussasi ikään kuin lainassa kunnes poliisi näkee hyväksi päättää toisin. Ja ikään kuin tuossa ei olisi tarpeeksi, laki mahdollistaa poliisille mm. kotietsinnän, jos poliisisedästä tuntuupi sille, ettet esim. säilytä asettasi 100% ohjeiden mukaisella tavalla. Samoin laki edellyttää hallussapitoluvan anomista edeltäen 2 vuoden todistetun ampumaharrastuksen, joka käytännössä on mahdollista vain muutamassa paikassa joka pitää kursseja ja vuokraa aseita. Siihen päälle lääkärintodistukset ja tarkastukset, palikkatestit ja pakollinen jäsenyys ampumaseuraan, maassa jossa on perustuslaillinen järjestäytymisvapaus. Ja sillä lääkärillä on ilmiantovelvollisuus, ts. jos satut sen luvan saamaan ja sitten törmäilet kännissä, kävelet vaikka puhelintolppaa päin, niin sinua hoitavalla lääkärillä on velvollisuus ilmoittaa luvanmyöntäneelle poliisilaitokselle että olet tunari. Ja kaikki tämä, ja paljon muuta vain siksi, että elämme kusipäiden maassa, jossa erilaiset kukkahatut laativat lakeja hoblofobistisen hysterian vallassa, kun on ensin luotu tilanne joka mahdollisti koulusurmat.

Hommahan kustiin käytännössä siten, että vuodesta miekka ja kilpi aina 2000 luvulle asti meillä oli järkevä ja kohtuullinen aselaki. Siinä oli kuitenkin se ongelma, että eri osissa suomea sitä tulkittiin eri tavoin. Esim. helsingissä sai puoliautomaattisen pienoiskiväärin ostoluvan odottaessa, turussa niillle ei saanut lupia lainkaan, koska paikallinen nimismies koki ne turhuudeksi. Toisaalla sai haulikon 12 patruunan putkimakasiinilla, toisaalla vain metsästyslain salliman 3 patruunan makasiinin. Tätä hulluutta vastaan poliisihallitus valjasti tyhmimmän komitean minkä pystyi kasaamaan, ja lopputuloksena syntyi ns. "aselupakäytäntöjen yhtenäistämisohje", jossa oli taulukoitu kaikki lupaehdot ja yksityiskohdat, sekä varoajat milloin voi hakea lupaa esimerkiksi kärsittyään tuomion raiskauksesta, taposta, huumerikoksesta jne. Tämä määrättiin käyttöön siten, että ohje oli aselain yläpuolella, ja nimismiehet katsoivat taulukosta täyttääkö hakija ehdot. Muuten hyvä, mutta kun nimismiespiireiltä otettiin pois se pärstäkerroinharkinta jolla oli siihen asti karsittu dillet ja tunnetut vatipäät pois hakijoiden joukosta, nyt heillekin piti antaa lupa, koska he täyttivät ohjeen teoreettiset ehdot. Jokelassa ja Kauhavalla kiitellään kovasti, ja tapauksesta järkyttyneenä pistettiin vanha hyvä, ja tilanteeseen täysin syytön aselaki paskaksi.

Lain valmistelussa kuultiin satoja asealan toimijaa, asiantuntijaa jne. lajin parissa työskentelevää, jotka tekivät lukuisan määrän korjausehdotuksia jo valmisteluvaiheessa sysipaskaksi paljastuneeseen lakiesitykseen. Näistä kymmenistä, ellei sadoista ehdotuksista ja korjauksista pääsi lopulliseen lakiin 0 kpl, ja laki runnottiin läpi eduskunnan lakivaliokunnan kesälomaa edeltävällä viikolla, kun paikalla oli enää kansanedustajien varamiehiä tai avustajia. Ja mikä oli tämän vitsin ns. punchline? Se on ilmiselvä: lainsäädännöllä voidaan määritellä vain lainkuuliaisen kansan aseoikeuksia, ja ne eivät ole koskaan olleet mikään ongelma. Aselaki ei suitse mielenvikaisia, ei kiinnosta rikollisia eikä hulluja tipan vertaa, koska heille löytyy aina kanavat hankkia se ase, jos sellaisen tarvitsee. Toisin sanoen laki tehtiin vain lopettamaan aseharratus tästä maasta, ja siinä on onnistuttu hyvin.

Ööö mitäs vikaa siinä on että joku aseita haluava joutuu syyniin.Pitäskö kaikkien saada aseita tosta vaan?

Ja ihan huomion vuoksi itselläni on useampi luvanvarainen ase.

Tietenkin on hyvä että taustoja tutkitaan. Olen nyt huomannut että ei tämä niin helppoa ole. Olin yhteydessä kahteen ampumakerhoon ja kerroin että pistooliammunta kiinnostaa. Ongelma on se että omaa asetta ei ole eli siitä ei tule mitään. Nyt käyn sisäradalla ampumassa mutta matka sinne on pitkä ja kalliiksi tulee. Haen lupaa kahden vuoden jälkeen ja jos ei myönnetä niin lopetan koska mulla on rata ihan vieressä ja jos en pääse sinne niin en jaksa pelleillä. Harrastajia kyllä riittää olen huomannut. Harmittaa että pistooliammunta on tehty niin vaikeaksi. Ajattelin käydä kurssin mutta sekin on vaikeaa koska kaikilla ei ole lupaa järjestää sellaista.

Ööö mitäs vikaa siinä on että joku aseita haluava joutuu syyniin.Pitäskö kaikkien saada aseita tosta vaan?

Ja ihan huomion vuoksi itselläni on useampi luvanvarainen ase.

Mitä vikaa? No, katsotaan asiaa tältä kannalta: Tsaarin ajoista 2000 luvulle riitti, että poliisi tarkisti henkilön taustat, ettei henkilö ole rikollinen tms. kusipäämulkku, vaan "kunniallinen kansalainen"; jos näin oli, hän sai luvan. Näin toimien laillisella luvalla käytössä oleva ampuma-ase oli rikosvälineenä sangen harvinainen, niillä tehtiin rikoksia muutama vuodessa, pääasiassa itsemurhia. Vahingonlaukauksetkin olivat niin harvinaisia, että suunnilleen jokainen jossa lirahti tippa verta, pääsi vähintään paikallislehteen, yleensä valtakunnaliisiin mediohin uutisena. Sitten em. poliisihallituksen tyräys, ja yhtäkkiä meillä on kaksi täysin turhaa ja surullista koulusurma-tapausta, josta ponnahdettiin suoraan typerimpään aselakiin joka tässä universumissa on koskaan nähty. Aseita ei ole koskaan tässä maassa jaeltu kuin karamellejä, vaan aina on ollut lupaprosessi, joka on karsinut porukkaa rankalla kädellä. Sen nimi on "pärstäkerroinharkinta", ts. luvanhakija on evaluoitu hakuprosessissa poliisin ammattitaidolla joka kerta. Kun tästä luovuttiin, seurauksena oli kasa raatoja, ja umpihullu aselaki. Tarvitaanko nyt enemmän syyniä kuin 70-80-90-luvulla? Ei tietenkään, päinvastoin, lupaprosessin sähköistäminen mahdollistaa tarkemmat taustan tutkimukset, jonka pitäisi riittää ilman lääkärinlausuntoja, jotka ovat vain typerä muodollisuus ja lisäkustannus. Ne kun eivät loppupelissä paljasta ainuttakaan psyko- tai sosiopaattia, koska kyse on vain kiireessä täytettävästä lomakkeesta. Kuka on oikeasti niin hullu tai sekaisin, ettei osaa vastailla oikein lomakkeen kysymyksiin? Tavan vatipää läpäisee testit vaikka 6 promillen kännissä. Aselain uudistuksessa olisi pitänyt ottaa askel taakse, eikä hyppyä utopiaan.

Ei aselaki ole monimutkainen asia, sen täytyy sisältää vain muutamia seikkoja:

1. Rikosrekisteri = ei aselupaa, koskaan
2. Hakijan tulee olla kunnon kansalainen jolla on rikkeetön menneisyys. ks. kohta 1
3. Aseen tulee olla urheilu/tarkkuus/metsästysammuntaan sopiva, ei sarjatulta ampuva ase.

Siinä ydinkohdat. Sitten voidaan keskustella miten rajataan rikokset jotka estävät aseluvan, esim. niin että jos tuomioskaala yltää vapausrangaistukseen ehdottomana, niin se riittää.
Mutta ennen kaikkea, lain tulisi edellyttää että kunnat tarjoavat x määrän harjoittelupaikkoja, ampumaratoja joissa saa harrastaa turvallisesti valitsemaansa lajia. Ei silleen että "me tarvitaan toi viikinmäki asuinalueeksi, painukaat vittuun siitä", vaan että "nyt kun viikinmäen käyttötarkoitus muuttuu, tässä teille vastaava alue toisaalta"..

Mitä nykylaki on saanut aikaan? Kun ennen pistooliradalla ammuttiin ns. tarkkuusammuntaa, ammuttiin yhdellä kädellä tähdättyjä laukauksia verkkaiseen tahtiin, tarkoituksena saada maksimipisteet. Kun kävin syksyllä ampumassa sisäradalla vuokrapyssyllä, siellä ammuttiin ns. taisteluammunta-otteella, kaksin käsin ja osumakuvio keskimassaan. Viereisellä radalla ampui nuori kaveri, sai ammutuksi kaikki viisi laukaustaan minun ensimmäisen ja toisen laukauksen väliin, kun minä yritin saada keskittyneitä laukauksia. Minä ammuin kaikki viisi kasin rinkiin, hän sai kolme osumaa tauluun. Ts. on menty meditatiivisestä keskittymisestä enempi selviytymistaistelun harjoittelemiseen, ja sekö on hyvä asia? Aserikollisuus ei ole loppunut, ei edes vähentynyt merkittävästi, mutta laittomat aseet ovat yleistyneet rikollisten käsissä. Poliisin oman tiedotteen mukaan laittomien aseiden kauppa ohitti laillisten asekaupan myynnin jo 2015 tienoilla, ja sekö on positiivistä kehitystä? Katsos, olipa sen aseluvan hakijan motiivi mikä tahansa, luvanhakijoista noin promillen osa suunnittelee rikosta. Laittomista aseista noin 100% hankitaan rikollisiin tarkoituksiin.

Olen nyt huomannut että ei tämä niin helppoa ole. Olin yhteydessä kahteen ampumakerhoon ja kerroin että pistooliammunta kiinnostaa. Ongelma on se että omaa asetta ei ole eli siitä ei tule mitään. Nyt käyn sisäradalla ampumassa mutta matka sinne on pitkä ja kalliiksi tulee. Haen lupaa kahden vuoden jälkeen ja jos ei myönnetä niin lopetan koska mulla on rata ihan vieressä ja jos en pääse sinne niin en jaksa pelleillä. Harrastajia kyllä riittää olen huomannut. Harmittaa että pistooliammunta on tehty niin vaikeaksi. Ajattelin käydä kurssin mutta sekin on vaikeaa koska kaikilla ei ole lupaa järjestää sellaista.
Jos nimenomaan practical-ammunta kiinnostaa kannattaa, ehkä tsekata Action Air. Tuo on virallinen IPSC -laji siinä missä ruutikin. Samat säännöt ja kuviot jne. Hyvää, halpaa treeniä ja tuossa pääsee kilpailemaan heti kun suorittaa TA-kurssin (jos itse ammuntakoe suoritetaan AA-vehkeellä on TA-status ilma-aseille. Riittää AA kisoihin mutta ei ruutikisoihin).

Ei kai tolla harrastustoiminnan luonteen muutoksella oo mitään tekemistä lain kanssa?

edit: @Roboz siis
On sillä se verran, että uusi aselaki käytännössä "pakottaa" kilpailemaan tai ainakin harrastamaan todistetusti, siis porukalla ja nuo yhdenkäden seniililajit ovat sekä tylsiä että kuolevia 😬
Eli jos haluaa aloittaa nyt ampumaharrastuksen lyhyillä ruutiaseilla, niin aika isossa osassa maata se tarkoittaa toiminnallisia lajeja.

Jos nimenomaan practical-ammunta kiinnostaa kannattaa, ehkä tsekata Action Air. Tuo on virallinen IPSC -laji siinä missä ruutikin. Samat säännöt ja kuviot jne. Hyvää, halpaa treeniä ja tuossa pääsee kilpailemaan heti kun suorittaa TA-kurssin (jos itse ammuntakoe suoritetaan AA-vehkeellä on TA-status ilma-aseille. Riittää AA kisoihin mutta ei ruutikisoihin).
Minua kiinnostaa se että pääsisi ampumaan omatoimisesti radalle. Kilapailut ei kiinnosta. Practical on se mikä vastaa sitä mitä haen. Olen miettinyt siluettiammuntaa kiväärillä myös. En tiedä riittääkö se että käy vaan ampumassa koska silloin et periaatteessa harrasta mitään lajia. Sen takia liittyisin kerhoon jossa mahdollista harrastaa practicalia. Tuntuu vähän tyhmältä liittyä jo nyt kuin ei pysty harrastamaan lajia. Ajattelin käydä sen TA-kurssin kunhan löydän jonkun seuran joka järjestää niitä pk-seudulla.

Minä yritän nyt ottaa selvää miten hommat toimii koska jos en saa sitä lupaa kahden vuoden jälkeen niin voin yhtä hyvin lopettaa

nuo yhdenkäden seniililajit ovat sekä tylsiä että kuolevia 😬
Kädet munissa ammunta ei ole munkaan mielestä kovin motivoivaa.

Mutta: kannattaa kyllä joskus katsella niitä dinosauruksia jotka tuota harrastavat. Nuo kun parhaimmillaan paukuttavat 25 metriltä niitä 4 sekunnin sarjoja niin, että sieltä luetaan kerta toisensa perään pelkkää kymppiä ja napaa.. Se on 5 laukausta viiteen tauluun 25 metriin 4 sekunnissa rautatähtäimin low ready strong hand only (practical termein) tacti-cool operaattorille monesti tekemätön paikka ;) Ei onnistu kovin monelta vaikka käyttäisi modernia asentoa ;)

Ja joo, onhan se kalusto .22 lr ja kaukana pakasta vedetystä Glockista, mutta kyllä ne jätkät ampua osaavat

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom