Ööö mitäs vikaa siinä on että joku aseita haluava joutuu syyniin.Pitäskö kaikkien saada aseita tosta vaan?
Ja ihan huomion vuoksi itselläni on useampi luvanvarainen ase.
Mitä vikaa? No, katsotaan asiaa tältä kannalta: Tsaarin ajoista 2000 luvulle riitti, että poliisi tarkisti henkilön taustat, ettei henkilö ole rikollinen tms. kusipäämulkku, vaan "kunniallinen kansalainen"; jos näin oli, hän sai luvan. Näin toimien laillisella luvalla käytössä oleva ampuma-ase oli rikosvälineenä sangen harvinainen, niillä tehtiin rikoksia muutama vuodessa, pääasiassa itsemurhia. Vahingonlaukauksetkin olivat niin harvinaisia, että suunnilleen jokainen jossa lirahti tippa verta, pääsi vähintään paikallislehteen, yleensä valtakunnaliisiin mediohin uutisena. Sitten em. poliisihallituksen tyräys, ja yhtäkkiä meillä on kaksi täysin turhaa ja surullista koulusurma-tapausta, josta ponnahdettiin suoraan typerimpään aselakiin joka tässä universumissa on koskaan nähty. Aseita ei ole koskaan tässä maassa jaeltu kuin karamellejä, vaan aina on ollut lupaprosessi, joka on karsinut porukkaa rankalla kädellä. Sen nimi on "pärstäkerroinharkinta", ts. luvanhakija on evaluoitu hakuprosessissa poliisin ammattitaidolla joka kerta. Kun tästä luovuttiin, seurauksena oli kasa raatoja, ja umpihullu aselaki. Tarvitaanko nyt enemmän syyniä kuin 70-80-90-luvulla? Ei tietenkään, päinvastoin, lupaprosessin sähköistäminen mahdollistaa tarkemmat taustan tutkimukset, jonka pitäisi riittää ilman lääkärinlausuntoja, jotka ovat vain typerä muodollisuus ja lisäkustannus. Ne kun eivät loppupelissä paljasta ainuttakaan psyko- tai sosiopaattia, koska kyse on vain kiireessä täytettävästä lomakkeesta. Kuka on oikeasti niin hullu tai sekaisin, ettei osaa vastailla oikein lomakkeen kysymyksiin? Tavan vatipää läpäisee testit vaikka 6 promillen kännissä. Aselain uudistuksessa olisi pitänyt ottaa askel taakse, eikä hyppyä utopiaan.
Ei aselaki ole monimutkainen asia, sen täytyy sisältää vain muutamia seikkoja:
1. Rikosrekisteri = ei aselupaa, koskaan
2. Hakijan tulee olla kunnon kansalainen jolla on rikkeetön menneisyys. ks. kohta 1
3. Aseen tulee olla urheilu/tarkkuus/metsästysammuntaan sopiva, ei sarjatulta ampuva ase.
Siinä ydinkohdat. Sitten voidaan keskustella miten rajataan rikokset jotka estävät aseluvan, esim. niin että jos tuomioskaala yltää vapausrangaistukseen ehdottomana, niin se riittää.
Mutta ennen kaikkea, lain tulisi edellyttää että kunnat tarjoavat x määrän harjoittelupaikkoja, ampumaratoja joissa saa harrastaa turvallisesti valitsemaansa lajia. Ei silleen että "me tarvitaan toi viikinmäki asuinalueeksi, painukaat vittuun siitä", vaan että "nyt kun viikinmäen käyttötarkoitus muuttuu, tässä teille vastaava alue toisaalta"..
Mitä nykylaki on saanut aikaan? Kun ennen pistooliradalla ammuttiin ns. tarkkuusammuntaa, ammuttiin yhdellä kädellä tähdättyjä laukauksia verkkaiseen tahtiin, tarkoituksena saada maksimipisteet. Kun kävin syksyllä ampumassa sisäradalla vuokrapyssyllä, siellä ammuttiin ns. taisteluammunta-otteella, kaksin käsin ja osumakuvio keskimassaan. Viereisellä radalla ampui nuori kaveri, sai ammutuksi kaikki viisi laukaustaan minun ensimmäisen ja toisen laukauksen väliin, kun minä yritin saada keskittyneitä laukauksia. Minä ammuin kaikki viisi kasin rinkiin, hän sai kolme osumaa tauluun. Ts. on menty meditatiivisestä keskittymisestä enempi selviytymistaistelun harjoittelemiseen, ja sekö on hyvä asia? Aserikollisuus ei ole loppunut, ei edes vähentynyt merkittävästi, mutta laittomat aseet ovat yleistyneet rikollisten käsissä. Poliisin oman tiedotteen mukaan laittomien aseiden kauppa ohitti laillisten asekaupan myynnin jo 2015 tienoilla, ja sekö on positiivistä kehitystä? Katsos, olipa sen aseluvan hakijan motiivi mikä tahansa, luvanhakijoista noin promillen osa suunnittelee rikosta. Laittomista aseista noin 100% hankitaan rikollisiin tarkoituksiin.