Harrasteammunta

No sittenhän sen pitäisi olla helppoa käydä silloin tällöin näyttämässä junioreille practical-, sra- tai vaikka idpakisoissa kuinka hyväksi ampujaksi tulee ampumalla yhdellä kädellä koulutauluun sen lajinomaisen harjoittelun sijasta.

Ps. meidän sra-treeneissä vanhin on lähelle 80 vuotta, kyllä sinne vanhatkin uskaltaa tulla oppimaan uutta meidän 70-luvulla syntyneiden nuorien sekaan 😄

Ihmisissä tietyllä älykkyyden tasolla on sisäänrakennettuna kuvitelma, että jos itsellä ei ole tiettyä osaamista tai kykyä, ei sitä voi kenelläkään muullakaan olla. Se on pohjana lukemattomille uskomuksille ja kuvitelmille, mutta kyse on pelkästään illuusiosta. Todellisuudessa useimpien kyvyt ovat kovin rajallisia, kun laitetaan vierelle henkilö jolla on 20-30 vuotta enemmän kokemusta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuten sanoin, käy kokeilemassa kisoissa niin ei tarvi turvautua pelkkään itsensä täällä kehumiseen. Tuo alkaa olla jo vähän noloa.

Omalla kohdallani kaveripiirini kuuluu henkilö, joka tämän maan huippuja em. lajeissa, joten käsitys omien taitojeni rajallisuudesta on erittäin selkeä. Myös SM-kisojen tuloslista kertoi aikalailla samaa 😁

Kuten aikaisemmin kerroin niin jonkun verran laukauksia takana ja olen ampunut niin urheilupistoolia kuin practicaliakin. Ja onhan noilla paljon eroa. Kyllä kuparikatto on enempi oikealla linjalla kuin roboz. Toki urheilupistooli/pienoispistooli/isopistooli tai jopa olympiapistooli tukee hieman muutakin pistooli ammuntaa mutta siihen se jää. Kaikki ammunta tukee hieman toisiaan. Erilaiset aseet(kahvat, kahvakulmat,liipaisimet), laukaisut, tähtäinkuvat, ampuma-asennot, aseen veto tai nosto, rekyyli, jne jne. Ja on tässä vuosien aikana nähty kumpikin päin että ipsc ampujalle antanut oman urheilupistoolin niin ei ole osumat keskellä taulua, mutta myös toisinkin päin että urheilupistooli ampujalle annettu ipsc pistooli niin yleensä ei edes taulussa...
Tänään kävin 600lks ampumassa. 400lks pistoolilla, 50kiekkoa haulikolla ja siihen päälle 150lks viellä ar-kiväärillä. Mukavaa ampua kun yksin sai olla ja ei ollut mitään kiirettä. Oli eväät mukana ja ilmakin oli hyvä.

Mikähän se on ihmisessä oleva tarve joka vaatii aina kovenpaa tykkiä?Vaikea on ymmärtää mihin tavallinen ihminen tarvitsisi ilmakivääriä kummallisenpaa asetta,siihen voi asentaa kiikaritähtämen.Sit voi kotona tähtäillä ihan ketä tahansa vastustajaansa ihan vaan kuvassa.

Olen tainnut tä aikaisemminkin maininnut,makaa asennosssa hengitä rauhallisesti ja laukase.Osuma

Kuten sanoin, käy kokeilemassa kisoissa niin ei tarvi turvautua pelkkään itsensä täällä kehumiseen. Tuo alkaa olla jo vähän noloa.

Omalla kohdallani kaveripiirini kuuluu henkilö, joka tämän maan huippuja em. lajeissa, joten käsitys omien taitojeni rajallisuudesta on erittäin selkeä. Myös SM-kisojen tuloslista kertoi aikalailla samaa 😁

Noloa? Verrattuna noihin sinun väitteisiisi, eli että perinteisten ammuntalajien harjoittelusta ei ole mitään hyötyä nopeuslajeissa, minun väitteeni ovat noloja? Kuulehan nyt lapsi pieni, tämä maailma pyöri jo ennen kuin sinä synnyit, ymmärräthän sen? Lajit joita sinä liputat, olivat olemassa jo kun sinä synnyit, eikö niin? Mistä harrastajat tulivat? Syntyivät tähän lajiin, kuten sinäkin? Vai onko niin että lajiin on aina siirrytty muitten ammuntalajien parista, eikö niin. Vähän sama kuin pienokaisten vakaa käsitys siitä, että kaikki budolajit ovat feikkejä, mutta MMA, se se vasta on miesten laji. Paitsi että suunnilleen 100% MMA:ssa menestyneistä on tausta budolajeissa, jotka siis ovat niitä feikkejä. Jos henkilö ampuu keskimäärin 42 pinnaa 25 metrin tauluun, osaa käsitellä asetta, osaa laukaisun, ei pelkää rekyyliä, niin luuletko tosissasi että hän on keskivertoa avuttomampi jos pitää opetella vähän liikettä, nopeutta jne.? Luule ihan rauhassa, tämä on vapaa maa, ja onhan niitäkin jotka uskovat että maapallo on litteä..:LOL:

Viranomaisethan tais hokata jo viime vuosisadan alkupuolella että töissä käytettävien aseiden kanssa harjoittelu vaati muutakin kuin 25 metrin pistooliradan.Eiköhän ne praktikalin juuret mene tuolla amerikoissa ihan O.K Corallin tapahtumista revolverisankareiden kautta Melvin Purvikseen ja muihin lainvalvojiin sieltä sit Jeff Cooperiin.Lajin alkuperähän on ihan taisteluammunta ja sen treenaaminen,ei ne alkuperäiset esikuvat ja harrastajat ollu mitään urheiluampujia.

Toi Purvishan markkinoi FBI- tä kaikenlaisilla esityksillä,kolikko heitettiin ilmaan ja Melvin ampu siihen reiän.

Noloa? Verrattuna noihin sinun väitteisiisi, eli että perinteisten ammuntalajien harjoittelusta ei ole mitään hyötyä nopeuslajeissa, minun väitteeni ovat noloja? Kuulehan nyt lapsi pieni, tämä maailma pyöri jo ennen kuin sinä synnyit, ymmärräthän sen? Lajit joita sinä liputat, olivat olemassa jo kun sinä synnyit, eikö niin? Mistä harrastajat tulivat? Syntyivät tähän lajiin, kuten sinäkin? Vai onko niin että lajiin on aina siirrytty muitten ammuntalajien parista, eikö niin. Vähän sama kuin pienokaisten vakaa käsitys siitä, että kaikki budolajit ovat feikkejä, mutta MMA, se se vasta on miesten laji. Paitsi että suunnilleen 100% MMA:ssa menestyneistä on tausta budolajeissa, jotka siis ovat niitä feikkejä. Jos henkilö ampuu keskimäärin 42 pinnaa 25 metrin tauluun, osaa käsitellä asetta, osaa laukaisun, ei pelkää rekyyliä, niin luuletko tosissasi että hän on keskivertoa avuttomampi jos pitää opetella vähän liikettä, nopeutta jne.? Luule ihan rauhassa, tämä on vapaa maa, ja onhan niitäkin jotka uskovat että maapallo on litteä..:LOL:
Koska tämä käy koko ajan vain entistä nolommaksi, niin esitän vain yhden kysymyksen. Oletko osallistunut tällä vuosituhannella yhteenkään sra, practical tai idpa-kilpailuun?

Sinänsähän tämä on täysin turhaa jankkaamista ja ihan väärässä paikassa (esim. toimareiden foorumilla https://www.toiminta-ampujat.fi/phpBB/ olisi varmasti paljon innokkaita kuulijoita noin syvälle kokemuksen rintaäänelle). Kaikille ammunnasta kiinnostuneille aloittelijoille suosittelen edelleen lämpimästi hakeutumista ressukerhojen ja ampumaseurojen toimintaan mukaan, sitä kautta se oppiminen on paljon helpompaa ja nopeampaa :giggle: (y)

Kuten jo aiemmin totesin, niin enemmänkin kuulosti sille, että Roboz:lla on jotakin hampaankolossa asiaan liittyen. Josta moinen vikinä kumpuaa.

Mikähän se on ihmisessä oleva tarve joka vaatii aina kovenpaa tykkiä?Vaikea on ymmärtää mihin tavallinen ihminen tarvitsisi ilmakivääriä kummallisenpaa asetta,siihen voi asentaa kiikaritähtämen.Sit voi kotona tähtäillä ihan ketä tahansa vastustajaansa ihan vaan kuvassa.

Tässä teen virheen kun vastaan mutta halu saada haasteita ja kehittyä. Sekä minulla ei ole tarpeeksi munaa lähteä suurriistan perään srva hommissa ilmakiväärillä...

Minä olin muuten jo syntynyt kun: Vuonna 1976 perustettiin kansainvälinen Practical-ammuntaliitto International Practical Shooting Confederation, eli IPSC
Ja kuparikattokin oli syntynyt kun Suomessa laji tunnustettiin virallisesti: Suomeen laji tuli 1970-luvulla, laji liittyi osaksi Suomen ampumaurheiluliittoa vuonna 1990.

Mietin tuossa että kuulun useampaan ampumaseuraan: Yhdessä on jäseniä 128kpl ja kaikki toiminnallisten lajien ampujia. Ja itseni lisäksi vain yksi on ampunut kilpailussa perinteisiä pistoolilajeja(tunnen kaikki, olen hallituksessa jne jne). Toisessa seurassa on +560 jäsentä ja on sellainen vanhoillinen seura ja yksikään jäsenistä ei ole koskaan ollut ainakaan samassa kisassa kuin minä jossa ammuttu toiminnalista ammuntaa. (selasin tulosluetteloita ja ainakaan sen seuran nimeä ei näy... mutta on mahdollista että on kisassa toisen seuran edustajana kuten minäkin. Edustin samaa seuraa aina vaikka kävin eri kisoissa). Yhdessä seurassa on noin 180 jäsentä ja pääpaino metsästysammunnat, kivääri ja kiekko. Siitäkään en tiedä tai huomaan tulosluetteloissa nimeä joka olisi kyseistä seuraa edustanut.

Minäkin kuuluin ampumaseuraan kun sai ensimmäisen aseeni olin silloin 16v.Seuran nimi oli Kopa taitaa tuokin reipas urheiluseura olla muinainen muisto vain.

Viimeksi muokattu:
Mikähän se on ihmisessä oleva tarve joka vaatii aina kovenpaa tykkiä?
Oisko vaikka halu? Samanlaista jeesustelua kun jotkut kalkkikset sanoo "mihin sä tarvitset 500 heppaa kun Suomessa ei saa ajaa kun 120km/h"

Ja tohon robozille heitettyyn kritiikkiin, kyllähän nämä aselait on ihan umpi vammasia, lähinnä siis käsiase luvat, ja kalibeeri vammailut. Jos joku haluaa .50 niin mikä mättää??

Ja en ite ole katkera kun en tuliaselupaa voi saada, mutta muita harrastajia ajatellen, sylettäähän tommonen nihkeily.

Kyllä mä sen halun jotenkin ymmärrän.Totuus on vaan se että sit ku oot päässy isommalla ampuun ni hokaat että ilmakiväärillä tai piekkarilla pikkusten taulujen ampuminen on ihan yhtä kivaa.

Kyllä mä sen halun jotenkin ymmärrän.Totuus on vaan se että sit ku oot päässy isommalla ampuun ni hokaat että ilmakiväärillä tai piekkarilla pikkusten taulujen ampuminen on ihan yhtä kivaa.

Mulla on ihan päinvastoin tää. Kaikki näpertely ilma-aseilla oli kivaa, kunnes kävi intin ja pääs ampumaan ties millä.

Useimmilla aseillahan tekninen kehitys menee siihen suuntaan jotta rekyyli ei tuntuis missään,näin pystytään ampumaan nopeampia laukauksia Kyllä varmaan useimmat jotka on 44 magnumilla ampuneet myöntää ettei kysessä ole miellyttävä kokemus?Mun kokemus on Ruger Redhawk revolverilla,joo se oli kivaa mut en mä sellasta itelleni halunnu.Täytyy kyllä myöntää että miehekästä touhua oli sillä ammuskelu.Minusta se saatanan ääni jo on epämielyttävä,mä kerran seisoin vieressä kuulosuojaimet alhalla ku kaveri pamautti vahingossa siinä vieressä tolla Rugerilla.Voi vittu voin sanoa että korvissa soi pitkään,ihan saatanan epämiellyttävää.

Onhan näitä mestareita ennenkin nähty.
Tiedän itse tyypin joka kiritteli lajin maailmanmestaria kotokylällä. "Ei vaan aika riittänyt ihan joka lajiin kilpailla"...
Tietty moni ei usko että on kovempia jätkiä kuin maailmanmestari, tai että juuri minä sen tietäisin. Mutta elämä on.

Itse en ole elämässäni joutunut kertaakaan edes nyrkkejä heiluttaan sen takia, että olisi pitänyt itseään suojella. Joten kysyn, että missä tilanteessa tuota hätävarjelua piippuvehkeillä pitäisi suorittaa? Kun ei se ole mukana kuitenkaan, niin missä kohtaa? Ehkä kannattaisi katsoa ketä kotiinsa päästää tai minne menee juovuspäissään.

Voisit mennä useampiin paikkoihin ja tavata kovemman tason hahmoja, turvallisemmin jos olisit edes samalla gearilla.
Et sä wowissakaan yritä raidiporukoihin low tier gearilla? Vai mitä metaa me puhutaan? Et sä lähde ilmakolla hirvimetälle etkä mopolla junaradalle jne.
+ Joku sanoi joskus hyvin että jokainen ihminen jolla on jotain arvoa kantaa asetta säädöksistä riippumatta. Vaikket koskaan elämässä sitä tarvitsisi tai haluaisi tarvita, koska ne välineet on olemassa on olemassa myös mahdollisuus että jostain jopa itsestä riippumattomasta syystä joutuu tilanteeseen jossa vastapuolella on mutka, rupeaa olemaan linnavuodetkin ok vrt. kuolema...

e: Harmittaa kyllä että aseet on jotenkin luvanvaraisia, en jaksa hankkia laitonta pyssyä kun ihan yksinkertaisesti ei ole varaa ostaa 3a ja toivoa että 1 toimii.
Ja mistään syystä en kyllä lupia lähde kysymään keltään omiin juttuihini. Joten taitaapi jäädä vaihtoehdoksi radalla kaverilta loisiminen ja rahan säästö siihen että voi gamblata rahansa aseeseen jota ei tietenkään voida testata paikalla jos sen jostain esim. kaupungista hakee, ja en todellakaan lähtis rahojen kanssa metsään ostamaan laitonta asetta :) (+ laittomalla paukuttelussa on aina riski menettää se vehje, jos jostain syystä joku tulee tarkastamaan tilanteita, sarjatulesta kuulema saa jo kovaa suoraan...)

Viimeksi muokattu:
Koska tämä käy koko ajan vain entistä nolommaksi, niin esitän vain yhden kysymyksen. Oletko osallistunut tällä vuosituhannella yhteenkään sra, practical tai idpa-kilpailuun?

Sinänsähän tämä on täysin turhaa jankkaamista ja ihan väärässä paikassa (esim. toimareiden foorumilla https://www.toiminta-ampujat.fi/phpBB/ olisi varmasti paljon innokkaita kuulijoita noin syvälle kokemuksen rintaäänelle). Kaikille ammunnasta kiinnostuneille aloittelijoille suosittelen edelleen lämpimästi hakeutumista ressukerhojen ja ampumaseurojen toimintaan mukaan, sitä kautta se oppiminen on paljon helpompaa ja nopeampaa :giggle: (y)

Miksi sitten jankkaat? Loukkaannuit verisesti siitä, kun totesin että perinteisiä ammuntalajeja väheksyy pääasiassa ne, jotka eivät niissä pärjää? Sen sijaan että olisit hyväksynyt tämän absoluuttisen faktan, ryhdyt tyrkyttämään kisoja ja heittelemään lajien lyhenteitä, kavereita jne. ihan vaan päteäksesi itsesi hikeen? Onnea valitsemallesi tielle, mutta epäilen kumoutuuko todellisuuden faktat tuolla tavoin..

Miksi sitten jankkaat? Loukkaannuit verisesti siitä, kun totesin että perinteisiä ammuntalajeja väheksyy pääasiassa ne, jotka eivät niissä pärjää? Sen sijaan että olisit hyväksynyt tämän absoluuttisen faktan, ryhdyt tyrkyttämään kisoja ja heittelemään lajien lyhenteitä, kavereita jne. ihan vaan päteäksesi itsesi hikeen? Onnea valitsemallesi tielle, mutta epäilen kumoutuuko todellisuuden faktat tuolla tavoin..
Eli minkäänlaista kokemusta toiminnallisista lajeista ei ole, jos kerran lajien nimetkin piti selvittää googlen avulla 😄
Mites disipliinilajit, onko sieltäkään mitään oikeaa lajikokemusta vai ollaanko kaikessa ampumaurheilulajeihin liittyvässä pelkän iän ja itsekehun varassa?

Noin yleisemmin sanoisin että sekä toiminnalliset lajit, että disipliinilajit ovat molemmat vaativia, vaativat ampujalta erilaista osaamista ja kykyjä eikä lajinomainen osaaminen siirry suoraan hyviksi tuloksiksi toiselle puolelle kumpaankaan suuntaan.

Isä oli kilpa ampuja,kakarana katteltiin kun hän ennen kisoja kotona harjoitteli pitämällä silitysrautaa suoraksi ojennetussa kädessä,tä oli ennen sähkösilitysrautoja.Kesäisin landella oli hienoa ku oltiin alle kymmenen vuotiaita ja isä opetti ajaa autolla sekä ampumaan käsiaseella ja piekkarilla.

Olen käynyt 3 kertaa ampumassa, ensi viikolla taas. Ta-kursseja olen etsinyt mutta ei ole kovin helppoa. Ajattelin liityä ampumaradan jäseneksi. Tulen kyllä saamaan ainakin 25 käyntiä kasaan ennen kuin voin hakea aseluvan. Vielä jos saisin sen TA-kurssin käytyä. Vitun kallista se kyllä on tällä hetkellä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom