Harrasteammunta

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Päätin lopettaa ennen kuin edes päässyt vauhtiin. Kyllä radalla on kiva käydä mutta koko prosessi olisi ollut liian pitkä jos tavoitteena esim practical. Paikallinen seura ei vastannut mun kysymyksiin tai vastaukseksi sain että pääsen kokeilemaan ilmakivääriä. Yritin myös hakea sopivaa kurssia (pakollinen jos meinaa practicalia harrastaa) mutta sekin oli vaikeaa. Ymmärrän että aseita ei jaeta kaikille mutta ei tämä ainakaan motivoi millään tavalla.

Päätin lopettaa ennen kuin edes päässyt vauhtiin. Kyllä radalla on kiva käydä mutta koko prosessi olisi ollut liian pitkä jos tavoitteena esim practical. Paikallinen seura ei vastannut mun kysymyksiin tai vastaukseksi sain että pääsen kokeilemaan ilmakivääriä. Yritin myös hakea sopivaa kurssia (pakollinen jos meinaa practicalia harrastaa) mutta sekin oli vaikeaa. Ymmärrän että aseita ei jaeta kaikille mutta ei tämä ainakaan motivoi millään tavalla.
Ole vaan tyytyväinen, on se niin kallista.. Itteä ei kyllä räiskiminen kiinnosta vaan enempikin tarkkuusammunta ja lataus hommat. Tai kaikki mikä liittyy kiväärin tarkkuuteen. Tuon voi aloittaa helposti kun hommaa vaan metsästyskortin ja kiväärin.

Ole vaan tyytyväinen, on se niin kallista.. Itteä ei kyllä räiskiminen kiinnosta vaan enempikin tarkkuusammunta ja lataus hommat. Tai kaikki mikä liittyy kiväärin tarkkuuteen. Tuon voi aloittaa helposti kun hommaa vaan metsästyskortin ja kiväärin.
Joo olen miettinyt sitä. Ehkä jonain päivänä. Onhan se kallista mutta jos saa hankittua aseen ja liittyy kerhoon niin ei se nyt vaikuttanut niin kalliilta. Yhdelle seuralle annan pisteet kuitenkin. Kaveri kertoi miten hommat toimii ja porukkaan olisi päässyt mukaan. Tosin oli turhan kaukana. Onhan noita vaihtoehtoja mutta ainakin pistoolihommat voi unohtaa. Olihan se aika kallista, 60€ siitä että ammut noin 20 min. Ei oikein saa sitä fiilistä verrattuna siihen että menisi yksin ulkoradalle tai metsään

Joo olen miettinyt sitä. Ehkä jonain päivänä. Onhan se kallista mutta jos saa hankittua aseen ja liittyy kerhoon niin ei se nyt vaikuttanut niin kalliilta. Yhdelle seuralle annan pisteet kuitenkin. Kaveri kertoi miten hommat toimii ja porukkaan olisi päässyt mukaan. Tosin oli turhan kaukana. Onhan noita vaihtoehtoja mutta ainakin pistoolihommat voi unohtaa. Olihan se aika kallista, 60€ siitä että ammut noin 20 min. Ei oikein saa sitä fiilistä verrattuna siihen että menisi yksin ulkoradalle tai metsään
Kyllä ne omat välineet pitää olla että siinä on jotain järkeä. Sehän tuossa rahaa syö kun välineitä päivitetään jatkuvasti ja hankitaan uusia. Uusia latausvälineitä ym.. Menisi helposti kaikki mitä tienaa. Voihan sitä tietysti halvallakin harrastaa jos haluaa eikä välineiden uusiminen kiinnosta. Jos vaikka kiväärin haluat ostaa niin ase 1500€, kiikari 500-2000€, kiikarinjalat 100-500€, ostolupa 100€, patruunoita 50kpl 70-150€. Nuilla pääsee alkuun kivääri hommassa. Sitte varaa vielä 500€ kaikkeen pikkuhilpetööriin mitä huomaa tarvitsevansa. Jos metsästää niin tuohon hieman lisää..

Metsästämiseen ja kiekkojen ammuntaan riittää:

-Haulikko.
-Patruunoita.

Okei, radalle tulpat ja lasit, + kiekkomaksu. 5-8 e kierros.

Metsästämiseen ja kiekkojen ammuntaan riittää:

-Haulikko.
-Patruunoita.

Okei, radalle tulpat ja lasit, + kiekkomaksu. 5-8 e kierros.
Haulikoita saa ilmaisena tai Max 50€, kärkkäiseltä halvinta hiekkopaukkua millä myös metsästää, käy soramontulla ilmaisena ampumassa radalta kerättyjä ehjiä kiekkoja. Metsästää ilmaisilla alueilla. Ei tosiaan ole kallista.

Täällä vähän samoja havaintoja, että harrastaminen onnistuu kyllä halvalla, mutta harrastajilla on taipumus ostella kaikkea rojua ja päivitellä kamoja jatkuvasti. Mulla meni viimeks muistaakseni joku reilu 100 kpl (n. 20 senttiä kipale) kuteja + ratamaksu 12 euroa. Kertainvestointina toki menee aseeseen jne. rahaa. Bensoja en jaksa laskea noihin reissuihin, kun sitä nyt menee muutenkin niin helvetisti kaikkeen harrastamiseen ja töihin.

Haulikoita saa ilmaisena tai Max 50€, kärkkäiseltä halvinta hiekkopaukkua millä myös metsästää, käy soramontulla ilmaisena ampumassa radalta kerättyjä ehjiä kiekkoja. Metsästää ilmaisilla alueilla. Ei tosiaan ole kallista.
- joo haulikoitaa saa halvalla ja jopa ilmaikseksi mutta aseen ostolupa joku +90€?
- halvinta kiekkopaukkua millä metsästää??? no en lähtis jahtiin kyllä kiekkopaukulla....
-jos ei omaa soramonttua omista niin en menis muitten montulle ampumaan. Ja jos menen radoille joissa minulla on seura jäsenyys keräämään kiekkoja niin tulee sanomista.
-ilmainen metsästysalue??? missä niitä on? Ainakaan itse en keksi muuta kuin lapissa paikkakuntalaisten oikeudet mutta joku etelä-suomi niin mahdotonta luullakseni?

Täällä vähän samoja havaintoja, että harrastaminen onnistuu kyllä halvalla, mutta harrastajilla on taipumus ostella kaikkea rojua ja päivitellä kamoja jatkuvasti. Mulla meni viimeks muistaakseni joku reilu 100 kpl (n. 20 senttiä kipale) kuteja + ratamaksu 12 euroa. Kertainvestointina toki menee aseeseen jne. rahaa. Bensoja en jaksa laskea noihin reissuihin, kun sitä nyt menee muutenkin niin helvetisti kaikkeen harrastamiseen ja töihin.
Pohjaton kaivo... tällä hetkellä ostoslistalla:
uusi kivääri + siihen parempi tukki + panoksia ainakin 5-8 laatua testaamiseksi + vaimentaja + kiikarin jalat + kiikari yhteensä noin 1500-2400€
yhteen ar romuun uusi freeloat, säätökaasut + pilli, tukki, kiikarin jalat ja kiikari. noin 1500€
pistooliin uusi punapiste ja varaosia noin 300-550€

Jos laskee tänävuonna saaduille kyyhkyille hintaa niin olisi halvempi käydä ravintolassa syömässä. Joku 300kg meni hernettä syötöllä ja sinne oli matkaa 35km sivu ja kerran viikossa ajettiin viemään sitä ruokaa. Ja sitä tehtiin heinäkuun alusta elokuun loppuun.

Käytiin useita reissuja kanalintu jahdissa mutta esim. yhdellä reissulla matkaa oli 245km sivu. Luvat noin 60€ ja yksi teeri saaliina...

Kaikkihan on kiinni paljon on valmis laittamaan kiinni. Harrastus on harrastus ja kaikki maksaa. Itse halusin mukavan sunnuntaiharrastuksen ja koska rata lähellä ja metsää riittää niin olisi ollut kivaa päästä ampumaan silloin kun itselle sopii. Nyt olis kuitenkin pitänyt käydä 2 vuotta sisäradalla joka sijatse tunnin ajomatkan päässä ja kokonaisuutena sisärata oli perseestä. Hirveä kiire, samat taulut, sama etäisyys jne. Laskin että JOS olisin saanut luvat niin koko touhu ennen sitä olisi maksanut n 2000e.

Valtiolla on ympäri suomen metsästysmaita, löytyy netistä.

Seuraan ei tarvitse liittyä, senkus kävelee radalle ja ostaa tikettejä heittimille. Tai näin ainakin täällä suunnalla.

No juu, jos satasen ostolupa, metsästyskortti ja muut alkukulut on ehdoton ei, niin sit toki joku muu harrastus parempi. Ei se nyt ammunta harrastuksena halvin toki ole, mutta ei se välttämättä maksa tuhansiakaan.

Tämä siis haulikolle, metsästyskäyttöön hommatulle.

Valtiolla on ympäri suomen metsästysmaita, löytyy netistä.

Seuraan ei tarvitse liittyä, senkus kävelee radalle ja ostaa tikettejä heittimille. Tai näin ainakin täällä suunnalla.

No juu, jos satasen ostolupa, metsästyskortti ja muut alkukulut on ehdoton ei, niin sit toki joku muu harrastus parempi. Ei se nyt ammunta harrastuksena halvin toki ole, mutta ei se välttämättä maksa tuhansiakaan.

Tämä siis haulikolle, metsästyskäyttöön hommatulle.

Mutta ei ne valtion eli metsähallituksen maat ilmaisia ole??

Itse kuulun kolmeen ampumaseuraan ja yhdellä on mahdollista päästä ampumaan kesäisin kiekkoja kun valvoja on paikalla muilla vain kun on harjoitukset ja silloin on aina ruuhkaa. Tällä hetkellä käytössä 5 rataa noin 100km säteellä joista yhdellä kerran viikossa pistooli rata käytössä ja 2 kertaa viikossa kivääri rata. Haulikko ratoja ei ole sillä. Sitten yksi rata jossa kesäisin valvoja arkena ja mahdollisuus ampua kaikkea + kiekkoja, mutta se loppunee vuoden sisään. 3. rata kokonaan jo käyttökiellossa kun ympäristölupa rauennut. Neljäs on vaan pistooli käyttöön sekä pienoiskiväärille ja loppuu kanssa vuoden päästä. Ja viides rata on pelkästään kivääri 100m, hirviradat ja ampumahiihto. Eli vuosi lisää niin loppuu practical ja reserviläisammunnat sekä haulikko lajit. Jää vain hirvi ja kivääri 100m. Ja jos haluaa niin kerran viikossa voi ampua 25m pistoolilla, mutta säännöt kieltävät kaikki ns. practial ja toiminnalliset ammunnat.

Metsästykseen kuuluu paljon muutakin kuin ampuminen. Kaikki saa hommattua haulikon ja luvat helposti. Aseita ja lajeja on niin paljon ja eroavat toisistaan paljon. Minua kiinnosta puoliautomaatti pistoolit ja kiväärit ja practical-tyylinen ammunta. Ei se nyt ole rahasta kiinni vaan siitä että kaikki asiat mitkä liittyvät aseisiin ovat niin helvetin vaikeita. Mä luulin että otat lähimpään seuraan yhteyttä ja pääset mukaan ampumaan maksamalla vuokraa aseesta, patruunat ja jäsenmaksut. Totuus oli se että ilman asetta että pääse mukaan. Jotta saisit aseen pitää käydä radalla 2v ja kerätä leimoja. Olin muutamaan seuraan yhteydessä, vaikutti siltä että laji on suosittu ja en saanut sellaista kuvaa että halutaan lisää jäseniä. Sain käsityksen että pitäisi käydä joku turvallinen ampuja-kurssi, en tiedä pitääkö paikkaansa, mutta harva seura järjestää niitä.

Ei se nykyään helppoa ole, varsinkaan jos ei ole tuttuja jotka harrastaa. Toisaalta sehän se on tarkoituskin, tehdään asioista riittävän vaikeita niin vain innostuneimmat ja sitkeimmät jaksaa käydä sen läpi :sneaky:

Ja niitä leimoja saa kerätä lopun ikäänsä jotta saa edes pitää aseensa.

Mr Keitto viitannee tuossa urheiluammuntaperusteella myönnettyihin aselupiin, joiden kanssa täytyy 5v vuoden välein toimittaa dokumentit siitä että harrastus edelleen jatkuu.

Tips ry Turusta hoiti homman mallikkaasti, pääsin kurssille ja jäseneksi vaikka en seurasta ketään tuntenutkaan.
Laina aseet, rata ja patruunat hoitu seuran puolesta nimellistä korvausta vastaan, 2 vuotta reeniäkin meni äkkiä ja omiin aseisiin luvat tuli kivuttomasti.

- joo haulikoitaa saa halvalla ja jopa ilmaikseksi mutta aseen ostolupa joku +90€?
- halvinta kiekkopaukkua millä metsästää??? no en lähtis jahtiin kyllä kiekkopaukulla....
-jos ei omaa soramonttua omista niin en menis muitten montulle ampumaan. Ja jos menen radoille joissa minulla on seura jäsenyys keräämään kiekkoja niin tulee sanomista.
-ilmainen metsästysalue??? missä niitä on? Ainakaan itse en keksi muuta kuin lapissa paikkakuntalaisten oikeudet mutta joku etelä-suomi niin mahdotonta luullakseni?
-Ostolupa on se 90€
-Kyllä kait ne kiekkopaukutkin pelaa kun pitää matkan Max 20m. Itse kyllä käytän ihan laadukkaista amerikkalaisia pateja..
-Onhan nuita monttuja joka paikka täynnä. Ihan normi hommaa ammuskella montuilla. Katsoo vaan sellaisen missä se onnistuu.
-En minäkään asu Lapissa ja valtion mailla saa pyytää ilmaisena. Raja menee tuossa Oulun yläpuolella. Seurojen mailla yleensä noin 10€ kausi, eli lähes ilmaista sekin. Tai sitten valtion maille joku sorsa/jänislupa kaudeksi ei montaa kymppiä maksa. Eri seurojen maille vieraslupia, aika halpoja nekin.

Eikös etelässä ainakin merialueella ole melko edullista metsästää?

Mietin tätä asiaa ja myönnän että nykyään on vaikeaa edetä tuota polkua. Mutta tuossa on monta tekijää jotka tekevät sen hankalaksi. Esim. monessa seurassa kaikki pyörii sen jäsenten omien töiden,perheen ja muiden asioiden ehdoilla. Eli aktiiveja jotka joutavat opettamaan ja ohjaamaan uusia ja muita on todella harvassa ja monesti se viellä lisää omia kuluja jos vapaaehtoistyötä tekee harrastuksen eteen. Sitten monet huiput ovat niin kilpailuhenkisiä että se vapaa aika menee vaan omaan treenaamisen ja vaikka olisi tietoa/taitoa opettaa niin sitä ei jaeta muille.
Vastuukysymykset: jos kukaan seurassa ei tunne uutta jäsentä niin ensin halutaan hieman kaveriin tutustua ennenkuin sille 9mm annetaan käteen siksi voi olla että ensin tarjotaan se ilmakko. Samoin kaikilla seuroilla ei ole rahaa, paikkaa, henkilöitä joten sellaiset yhteiset aseet on hankalia kysymyksiä. Ja itse en omaani kilpa-asetta esim antaisi kokemattomalle käsittelyyn ihan siitä syystä että jos sille tulee rikko,tippuu,hajoaa tai muuta ongelmaa niin se oma moka. Samoin kun niillä ammutaan paljon niin kuluminen on ns omaa. Jotenkin se on vaan helpompaa hyväksyä että jos olen ampunut sen x määrän ja ase alkaa loppua niin kaikki on omaa kulutusta kuin että joku ilman korvausta on sillä ampunut vaikka +2000lks siihen mukaan.
Tällä hetkellä korona varmasti tuo rajoituksia esim. turvallisen ampujan kurssien pitämiseen. Meillä seurassa on monenlaista persoonaa mutta vain muutama on sellainen että omaa sellaisen "opettaja luonteen" että voivat pitää kurssin. Siihen heidän aikataulut + kulut niin yleensä kerran vuodessa tuossa keväällä kun pääsee sitten ampumaan ulkoradoilla pidetään kurssi jos tarpeeksi osallistujia eli +5. Ja siihen turvatestin suoritukseen sitten tarvitaan taas uudet konkarit sillä ainakin aikaisemmin oli säännöissä että se joka pitää teoria osuuden ei saa ottaa sitten testiä vastaan. Eli tuokin "rasittaa" useampaa konkaria.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom