Hanna Partanen On the Air!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Kontrastina Hannalle. SM-tason kehonrakennuskisoja voitetaan tekemällä kahta työtä ja vetämällä kahdet kovat treenit läpi päivässä. Tähän hässäkkään sovitetaan syömiset.

Kyse on vain ja ainoastaan saamattomuudesta, ei siitä, etteikö kerkeäisi.

Kun P-Storen huimat tuotteet ovat apuna :D Pitäisköhän mun sittenkin vaihtaa lisäravinteisiin :hyper:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun P-Storen huimat tuotteet ovat apuna :D Pitäisköhän mun sittenkin vaihtaa lisäravinteisiin :hyper:

Harkitse vakavasti,sillä sheikkeri kulkee helposti mukana ja protskupatukat on niin nameja nykyään.Melkein yhtä namuja kuin sinä...:nolo:

edit: Enkä usko,että sponsorointi olisi sinun tapauksessasi ongelma,eiköhän Mike väsää diilin.Voit sitten shoppailla enemmän.:D

Näimpä. Kyllä duunimatkalla on oikeasti aika vaikeeta syödä oikein ja myös aikataulut vaikuttaa siihen kuinka paljon ylipäätään ehtii "ettiä" asiallista sapuskaa. Voisin kuvitella että Hannalla menee vielä vaikeemmaksi kuin itellä -se kun vahtii tota suolan määrääkin, eikä ilmeisesti vetele lisäravinteita.
Aika paljon duunireissuja (7 vuoden aikana joku 20 maata, 5:llä eri mantereella, n x 1000 ateriaa "ulkona") heittäneenä vuosien varrella en kyllä täysin allekirjoita ongelmaa. Tosin noista hankalasti "kontrolloitavista" elintarvikkeista kuten pastasta jne. joutuu luopumaan, mutta "syö sellaista minkä koostumuksesta voit olla varma" on toiminut mulle. Käytännössä kaikki ravintolat maailmassa suostuvat tekemään liha/kala+peruna annoksista version jossa peruna on korvattu salaateilla tai jollain kuumennetuilla vihanneksilla jne. Aamupuurot löytyy useimmista paikoista. Täytyy kyllä tunnustaa että kotimaan buffet-aamiaiset on usein aika luokattomia ja esim. hedelmät loistavat toisinaan poissaolollaan.

Diettasin muinoin vajaan kuukauden työkeikalla Argentiinassa noin 4 kiloa painoa pois vaikka tein samalla 6-päiväistä viikkoa duunia noin 12 h / päivä. Ja tätä ei tehty paastoamalla vaan ihan syömällä puhdasta safkaa yllämainituin keinoin. Ok, myönnettäköön että HC-bodymunkin vaatima syö "6 krt/päivä mikroravinnejakaumalla x" on kohtuu hankalaa/mahdotonta, mutta onneksi mä en mikään HC-munkki olekkaan. Ns. perusterveellinen ruokailu on IMO pelkästään tahdosta kiinni myös reissussa, tokihan se hiukan spartalaista asennetta vaatii.

feikki-edit: Jahas, tarkastaja on kasvissyöjä. Ok, silloin uskon että menee reissun päällä aika hankalaksi, etenkin suht. fiksun proteiinin riittävä saanti :eek: Prodepatukoita koneeseen vaan, ei tuossa muu oikein auta.

Siis ei voi olla totta :eek: Hanna Partanen Pakkiksella, uuh, nyt vasta tajusin tän ketjun :D. Maikki, onks tää ollu ikinä ihan etusivulla?

Edit: tätä on varmaan kysytty jo 1000 kertaa, mutta koska en jaksa lukea yli 60 sivua, niin mitä mieltä Partanen on bodareista ja kehonrakentajista?

Ja jos/kun tulee 3. tuotantokausi niin kait sulla on sit joku Pakkis -paita päällä? :D

Niin ja nyt tulee vielä se yksi sensaatiomainen paljastus, josta media on mielissään. Olen ollut 15 vuotta kasvissyöjä, joten sekin hankaloittaa valintojani :( Ja joo, kävin jo lukemassa kasvissyöjä tredin, joten ei lähdetä sille linjalle nyt jooko Ossipena yms :rolleyes:

Sait just 10+ pistettä tämän paljastuksen johdosta. :)

Ravintopuolella on aiheesta ehkä vähän laadukkaampia tredejä, vaikka sivuraiteelle ne tuntuu sielläkin helposti menevän.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=33172

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=42642&

Kommentteja tuosta ekassa tredissä olevasta ruokaohjelmasta saa antaa.

Mitä tulee omaan ruokailuusi niin itse kyllä välttelen noita mysli &ateriankorvikepatukoita, omien kokemusten&tuntemusten mukaan sisältävät todella nopeaa hiilaria joten mielummin valitsen sitten vaikka pähkinöitä ja jugurttia + jonkin (ei kovin makean) hedelmän.

Nyt kun aiheeseen päästiin niin miten oletko itse perehtynyt työsi puolesta sitten erityisesti myös kasvissyöjien ravintoon vai onko se vain henkilökohtainen valintasi?
Kysyn tämän lähinnä siksi että niin monasti olen kuullut tapauksista joissa ravintoterapeutti ei ole tiennyt mitään siitä miten kasvissyöjän ravintoympyrä tulisi rakentaa ja lähinnä ihmisille on höpötetty vain b12 vitamiinista (jonka päivittäinen tai edes viikottainen tai itseasiassa yli 10 kaverin otannalla edes vuosittainen tarpeellisuuskin tuntuu olevan vahvasti liioiteltu).

Juuri eilen mietittiin emännän kanssa perus rekkakuskia tai iskelmälaulajaa, jolla tulisi auton ratissa pirusti oltua. Lisäksi oletimme, että kyseessä olisivat paljon töitä tekevät ihmiset, eli vähintään joku 45-50h/vko. Sitten mietimme keskiverto ABC-asemien ruokavalikoimia (niitähän alkaa nykyään olemaan aika tiheässä). Jos ajatellaan edes hieman siedettävän hintaisia ja ravintoarvoiltaan myös edes kohtalaisia tuotteita, niin on lähinnä kaksi vaihtoehtoa: pienehkö täyslihahampurilainen (mahdollisesti ruishamppari, jos on saatavilla) ja proteiinipatukka (olen nähnyt parilla ABC:lla myynnissä! :eek: ).

Jos taas hinta ei ole este, niin noin 7-10€ saa sitten jo kunnon ruoka-annoksen. Kun sen koostaa siten, että jättää hiilarit joko pois tai erittäin vähiin (tyyliin pari siivua ruisleipää), niin välttää ylimääräisiä kaloreita ja väsymystä (runsaiden hiilihydraattien aiheuttama ns. insuväsy). Väsymys on mielestäni tien päällä niin paha asia, että siihen tulisi paljon ajavien kiinnittää muutenkin huomiota, kuin kahvia kittaamalla.

Hanna, JUURI se nopeus ja kätevyys, mutta samalla fiksujen kaloreiden saaminen (vähän tai ei ollenkaan nopeita hiilareita, ja vähän tai ei ollenkaan huonoa rasvaa suhteessa proteiinimäärään ja kasvismäärään) on lisäravinteiden tärkein pointti. Siitä on ollut Miken, mun, vaimoni ja monen muun sanomana monesti pakkiksellakin puhetta. Ei lisäravinteiden pointti ole mitkään lääkeaineisiin verrattavat "tehot" (paitsi ok, jotkut herkkäuskoiset kiskovat joistain lisäravinteista ehkä placebotehoja) tai mikään muukaan mystinen juttu, vaan se, että ovat tiivistettyä ja kätevää ruokaa, ei mitään sen kummempaa. Senhän tiedätkin jo varmaan, mutta tuonpahan vielä esille. Eli juurikin lisäravinteiden avulla helpottuu fiksu syöminen arjessa, se on niissä parasta.

Tuosta em. tuli mieleen, oletko tsekannut pakkotoiston ruokaohjeita ja sieltä erityisesti sitä, miten proteiinijauhoja voi käyttää ruoanlaitossa. Esim. meidän huushollissa on jo pitkään pistetty 1/3 jauhoista sämpylätaikinaan soija- tai riisiproteiinijauhoa ja pitsan pohjaan jopa puolet (siihen voi laittaa niinkin paljon, ei ole leipoutuvuus niin tärkeää). Näin muuten niin hiilaripitoisten (ja nopeaa, eli pullajauhoa) ruokien makroravinnejakauma näppärästi muuttuu maun kärsimättä. :)

Ai, Hanna on kasvissyöjä. Ihanko vegaani jopa, vai semikasvissyöjä?

Itse en ole mikään lisäravinteiden suurkuluttaja, vaan kyllä ne dieettiruuat on ihan oikeaa ruokaa, palatumisjuomaa lukuunottamatta. Ja niitä ruokia mahtuu päivään yhteensä 6-7.

Ite teen itelleni seuraavan päivän eväät valmiiksi edellisenä iltana ja laitan ne eväsbokseihin jääkaappiin oottelemaan. Ja jos pidempi reissu on päivällä edessä, niin sitä varten löytyy semmonen pieni pehmeä kylmäkassi, jossa kylmäkallen kanssa säilyy kyllä eväät syömäkelpoisina kuumanakin päivänä.

Yleensä töihinkin valitsen semmoiset eväät, jotka maistuu hyviltä joko lämmittämällä tai ilman. Kun aina ei tosiaan ole mahdollista lämmintä sapuskaa saada.

Menikö tää nyt tosiaan niin, että minä täällä saarnaan Tarkastaja Hanna Partaselle eväiden tekemisestä :confused:

:lol2:

edit: Ja ensi jouluna laita joulupukilta tilaukseen tämä, sillä täytyyhän jokaisella pakkislaisella ja varsinkin ravintoterapeutilla olla oma kannettava monikäyttöinen autojääkkaappi :)

electrorc600.jpg

Ns. perusterveellinen ruokailu on IMO pelkästään tahdosta kiinni myös reissussa, tokihan se hiukan spartalaista asennetta vaatii.
Juu en sanonu, että se on mahdotonta, vaikeeta vaan. Kiire se pahin tuossa on kun aina ei voi ruokaa kantaa mukana tai aina ei ehdi edes mihinkään ostamaan sitä -edes ravintolaan pyytämään kanaa ja rehuja vaikka se melkeen joka paikasta onnistuukin. Onneks Mäkistä saa kaikki burgerit ruisleivällä ja jos tahtoopi niin ilman majoa/soossia ja siihen rehut + laittilimu tai tuoremehu niin ei se niin kovin kaukana oo siitä mitä muutenkin söisin, yleensä saa noi n. 5-10minuutissa, vaikka niitä ei valmiina pidetäkään.

Niih, ja ite en syö punasta lihaa ollenkaan, joka aiheuttaa skidisti enemmän päänvaivaa ei tosin yhtä paljon kuin kokovegeily.

Jos kotomaassa omalla autolla reissaa niin valinnan varaa onki sitte jo paljon enemmän.

edit: Ja ensi jouluna laita joulupukilta tilaukseen tämä, sillä täytyyhän jokaisella pakkislaisella ja varsinkin ravintoterapeutilla olla oma kannettava monikäyttöinen autojääkkaappi :)
Noi autojääkaapit rokkaa.

Sait just 10+ pistettä tämän paljastuksen johdosta. :)

Ravintopuolella on aiheesta ehkä vähän laadukkaampia tredejä, vaikka sivuraiteelle ne tuntuu sielläkin helposti menevän.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=33172

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=42642&

Kommentteja tuosta ekassa tredissä olevasta ruokaohjelmasta saa antaa.

Mitä tulee omaan ruokailuusi niin itse kyllä välttelen noita mysli &ateriankorvikepatukoita, omien kokemusten&tuntemusten mukaan sisältävät todella nopeaa hiilaria joten mielummin valitsen sitten vaikka pähkinöitä ja jugurttia + jonkin (ei kovin makean) hedelmän.

Nyt kun aiheeseen päästiin niin miten oletko itse perehtynyt työsi puolesta sitten erityisesti myös kasvissyöjien ravintoon vai onko se vain henkilökohtainen valintasi?
Kysyn tämän lähinnä siksi että niin monasti olen kuullut tapauksista joissa ravintoterapeutti ei ole tiennyt mitään siitä miten kasvissyöjän ravintoympyrä tulisi rakentaa ja lähinnä ihmisille on höpötetty vain b12 vitamiinista (jonka päivittäinen tai edes viikottainen tai itseasiassa yli 10 kaverin otannalla edes vuosittainen tarpeellisuuskin tuntuu olevan vahvasti liioiteltu).

Mä en itse koe olevani nyt kovinkaan hiilariherkkä, eli jos Alpenin myslipatukka sisältää sokeria alle 5 grammaa + kuitua reilu 5 grammaa, niin menee ainakin itselle hyvin pieneksi välipalaksi jos ei muuta ehdi ottaamaan.

Muutoinkin proteiinin saanti ei ole samaa luokkaa teikäläisten kanssa, vaan olen ihan tyytyväinen, jos saan keskimäärin 50-60 grammaa protskua päivässä. Kotona käytän joskus proteiini pastaa ja CottiFrutteja tulee iltapalaksi nappailtua. Kananmunaa myös käytän ja se on aika herkkua ruisleivän päällä :)

Kommenttina siihen sun ekaan linkkiin, että rasvanlaatu ei taida kyl mennä ihan suosituksiin noilla juustomäärillä! :D Normisuositus maitotuotteissa on 6 dl vähärasvaisia nestemmäisiä ja 2-3 viipaletta (20-30 g) juustoa.

Mä en todellakaan syö täydellisesti, jos nyt sellaista ruokavaliota nyt edes onkaan. Olen huomannut, että nämä ruokailuasiat saa monilla tunteen kuumenemaan, sillä ne on niin henkilökohtaisia juttuja.

Mun perusidea on se, että yrittää pitää kokonaisuuden kunnossa, niin sit on tilaa silloin tällöin myös herkuille. Ruokailu ei pitäisi olla pakkomielteistä tankkaamista, vaan myös yksi sosiaalisen kanssakäymisen muoto. Myönnän, että kotona kokkaamani jutut on aina suht terveellistä, mutta työni puolesta noin 50-70% energiasta tulee kodin ulkopuolelta. Pitää vissiin sit hommata se jääkaappi siihen uuteen Seatiin :D

Olen kyllä myös sitä mieltä, että haluaisin viettää rauhallisen ruokahetken päivittäin (jos vain aikatalujen kanssa mahdollista) ja syödä hyvän lämpimän ruoan ja mielellään lautasmallin mukaisesti :D Silloin se on myös lepohetki työstä.

Niin ja sen verran olen kuitenkin tarkka syömisistä, että pyrin syömään 4 tunnin välein, sillä muuten musta tulee äkäinen akka :hyper: Se näkyy ohjelmissakin, kun on helppo olla kärttyinen, kun kuvauspäivät venyy ja ruokatauko usein puuttuu :(

No jopas tuli tekstiä... Huh...

Mikä on Hannan juttu ? Millä pidät itsesi tasapainossa ? Vastauksistasi huokuu terve itsetunto ja luottamus itseesi.Täällä meillä taitaa tuo fyysinen puoli olla enemmän painotuksena.Millä siis Hanna purkaa akkunsa ? ja millä ne taasen lataa ?

Itse itseäni lainaten...Vastausta odotellen.:rolleyes:

Itse itseäni lainaten...Vastausta odotellen.:rolleyes:

No kun sä kysyt niin vaikeita! :D

Mä tiedän, että olen tehnyt viime aikoina (lue: viimeiset 10 vuotta) liikaa töitä, mutta nyt pikku hiljaa alan oppimaan rajoittamaan sitäkin ja pidän vihdoin kesäloman :D

Parasta on jos oikein väsyttää kölliä sohvalla, katsoa jotain leffa ja syödä herkkuja :D Toinen rentoutumismuoto on koiran kanssa lenkillä käynti ja erityisesti mukaavaa on käydä koirapuistossa leikittämässä joko seudun koiria :)

Terveestä itsetunnosta vielä... Mä olen kyllä ihan perinteinen nainen, jolla on aina se 3-5 kiloa liikaa, ihan sama paljonko painan. Nyt aikuisiällä olen ollut hoikimmillani 62 kiloinen, ja silloinkin valitin, et reidet on liian paksut :D

Vanhemmiten sitä alkaa oppia hyväksymään omat pikkuvirheensä ehkä helpommin ja huomaa, että elämässä on ehkä muitakin tärkeitä asioita kuin reisien läskimäärä, joka on mulla kyllä ikuista :hyper:

Mulla on kuollut tuttavapiirissä jo kuusi alle 30-vuotiasta ihmistä, yksi heistä todella hyvä ystäväni. Tämä kaikki antaa hieman perspektiiviä siihen, mistä kannattaa valittaa ja kuinka elämänsä aikoo elää.

Elämän tasapaino on vielä minullakin hakusessa, sillä se on edelleen jarrusta (lue: koirasta) huolimatta liian työpainotteinen. Ehkä, jos ja toivottavasti kun löydän sen miehen rinnalleni minua tukemaan elämän suurissa ja pienissä mutkissa, niin alkaa löytyä se tasapaino :rolleyes:

Nyt ainakin huomaa, että biologinen kello alkaa tikittää, sillä silmiä räpäyttämättä juuri tuhlasin siskopuolen tytön vaatteisiin 45 euroa, kun ne vaan oli niin kivat :D

No kun sä kysyt niin vaikeita! :D

Mä tiedän, että olen tehnyt viime aikoina (lue: viimeiset 10 vuotta) liikaa töitä, mutta nyt pikku hiljaa alan oppimaan rajoittamaan sitäkin ja pidän vihdoin kesäloman :D

Parasta on jos oikein väsyttää kölliä sohvalla, katsoa jotain leffa ja syödä herkkuja :D Toinen rentoutumismuoto on koiran kanssa lenkillä käynti ja erityisesti mukaavaa on käydä koirapuistossa leikittämässä joko seudun koiria :)

Terveestä itsetunnosta vielä... Mä olen kyllä ihan perinteinen nainen, jolla on aina se 3-5 kiloa liikaa, ihan sama paljonko painan. Nyt aikuisiällä olen ollut hoikimmillani 62 kiloinen, ja silloinkin valitin, et reidet on liian paksut :D

Vanhemmiten sitä alkaa oppia hyväksymään omat pikkuvirheensä ehkä helpommin ja huomaa, että elämässä on ehkä muitakin tärkeitä asioita kuin reisien läskimäärä, joka on mulla kyllä ikuista :hyper:

Mulla on kuollut tuttavapiirissä jo kuusi alle 30-vuotiasta ihmistä, yksi heistä todella hyvä ystäväni. Tämä kaikki antaa hieman perspektiiviä siihen, mistä kannattaa valittaa ja kuinka elämänsä aikoo elää.

Elämän tasapaino on vielä minullakin hakusessa, sillä se on edelleen jarrusta (lue: koirasta) huolimatta liian työpainotteinen. Ehkä, jos ja toivottavasti kun löydän sen miehen rinnalleni minua tukemaan elämän suurissa ja pienissä mutkissa, niin alkaa löytyä se tasapaino :rolleyes:

Nyt ainakin huomaa, että biologinen kello alkaa tikittää, sillä silmiä räpäyttämättä juuri tuhlasin siskopuolen tytön vaatteisiin 45 euroa, kun ne vaan oli niin kivat :D

Kiitos vastauksestasi Hanna.:D

Entisenä yrittäjänä tiedän,ettei vapaa-aikaa voi korvata rahalla.Rahaahan tulee ja menee ,mutta tukiverkosto kannattaa säilyttää hinnalla millä hyvänsä.(itselläni meni yli vuosikymmenen kestänyt parisuhde firman mukana).

Kaikkein kamalinta on tietysti menettää läheisiä ihmisiä lopullisesti,sitä vain ajattelee miksi ? No vastaustahan ei ikinä saa,oppii vain todella olemaan murehtimatta pikkuasioita.Kun on pohjalla käynyt, on vain yksi suunta.

Mitä biologiseen kelloosi tulee olet vielä nuori " tytsy " ja kyllä se "prinssi rohkea " sieltä vielä karauttaa ja vie Hannulin jalat alta,niin että sukat pyörii..Siitä sen tuntee,että hän on se oikea.:kuola:

silmiä räpäyttämättä juuri tuhlasin siskopuolen tytön vaatteisiin 45 euroa, kun ne vaan oli niin kivat :D

Meidän äipätti tekee samalaisia tempauksia :D yht'äkkiä se vaan ostaa jotkut kengät, jos ne on kivat :D. Naiset...... :rolleyes:

Kiitos vastauksestasi Hanna.:D

Mitä biologiseen kelloosi tulee olet vielä nuori " tytsy " ja kyllä se "prinssi rohkea " sieltä vielä karauttaa ja vie Hannulin jalat alta,niin että sukat pyörii..Siitä sen tuntee,että hän on se oikea.:kuola:

No sitä päivää odotellessa... :rolleyes:

Miksiköhän aina käy niin, että jos itse on kiinnostunut jostain, niin se on A) varattu tai B) se ei ole kiinnostunut minusta... Tää on varmaan joku Partasen laki, kun on olemassa se Murphyn lakikin... :D

Niin ja vuosi vuodelta se pariutuminen vaan tulee hankalammaksi :( Jotenkin tulee kyyniseksi, pohjautuen entisiin kokemuksiin... Vaikka tiedetään, että en se minäkään ole ihan kaikkein helpoimmasta päästä parisuhteessa :D

Miehillä on se etu, että teillä toimii se on/off-nappi ja me akat vaan vatvotaan ja vatvotaan :hyper: Niin ja vielä siitä mun "hyvästä" itsetunnosta... Mä en ole koskaan iskenyt miestä ts. en ole koskaan mennyt kenellekän juttelemaan esim. baarissa. Uskokaa tai älkää mutta siinä suhteessa ole superhyper ujo :itku:

Entisenä yrittäjänä tiedän,ettei vapaa-aikaa voi korvata rahalla.Rahaahan tulee ja menee ,mutta tukiverkosto kannattaa säilyttää hinnalla millä hyvänsä.(itselläni meni yli vuosikymmenen kestänyt parisuhde firman mukana).

tässä joku aika sitten meediassa oli siitä valtavan laajasta onnellisuustutkimuksesta, en nyt muista missä maassa tehty. Anyhow pointti oli että ihmisen aivot ovat rakennettu niin että ne pyrkivät tasapainoon. tämä taas käänteisesti tarkoittaa sitä että biologisesti on mahdotonta saada pysyvää onnellisuutta materiasta ja rahasta, koska esim. se uusi auto lämmittää vain hetken. AINOA tilastollisesti merkittävä kestävää onnellisuutta tuottava tekijä ihmisen elämässä on tukiverkosto ts. hyvät ystävät ja sukulaiset jotka tykkäävät sinusta juuri sellaisena kuin olet, hyvine ja huonoine puolinesi.

viuvau, sanoivat pyörö-ovet
eikä Nuppu minua huomannut
Koska pyörö-ovissa ihmiset eivät kohtaa
milloinkaan, koskaan
viuvau, viuvau..

Niin ja vielä siitä mun "hyvästä" itsetunnosta... Mä en ole koskaan iskenyt miestä ts. en ole koskaan mennyt kenellekän juttelemaan esim. baarissa. Uskokaa tai älkää mutta siinä suhteessa ole superhyper ujo :itku:

Eipä tota voi miinukseksi laskea, kun baarissa olet jättänyt pokaamatta.Sinun kaltaistesi naisten ei tarvitse baarissa pokata,sinua pokataan.Miehen täytyy tehdä aloite ( joo joo olen vanhan kansan miehiä).Sinkkuaikana seuraa löytyy kyllä paremmin muualta,kuin baareista.Harrastuksista tai Pakkikselta;),ei tarvitse ravinteleja läpi koluta.Nyt hyperujo ottaa itseään niskasta kiinni ja pariutuu Pakkislaisen kanssa," laatulihaa" löytyy pilvin pimein,vaikka kasvissyöjä oletkin.:D

AINOA tilastollisesti merkittävä kestävää onnellisuutta tuottava tekijä ihmisen elämässä on tukiverkosto ts. hyvät ystävät ja sukulaiset jotka tykkäävät sinusta juuri sellaisena kuin olet, hyvine ja huonoine puolinesi.
+ Se kaikkein rakkain ihminen, siis elämänkumppani.Mikäli sellainen on.

Allekirjoitan tämän täysin.:arvi:

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom